Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus på internet, hhuuujjjiii

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-23 22:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Nu fick jag kontakt med illustatören. Min idé till illustration kommenterade han såhär:

"Bra idé. Snor den vid tillfälle."

Så håll utkik i Aftonposten efter den.

Tack Anders ! Du gör ju det bästa för oss macanvändare.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-08-23 23:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Sådär, insändare ivägskickad till lokalblaskan.

Bra jobbat! Skriv gärna en rad om de tar med det. Jag hör hemma i trakterna men läser sällan lokalblaskan. Vill dock gärna läsa det du skrivit. Vi kämpar för en bättre värld!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 00:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
-snip-
Om man då inte är inloggad som Administratör, motsvarighet till root alltså, och kör en fil med ett virus i, så borde väl bara viruset få tillgång till ens privata filer, och borde inte ha några rättigheter till systemet i övrigt? Fast det verkar ju uppenbarligen som att så inte är fallet...

Problemet är att "c:\windows" katalogen inte är skrivskyddad
för vanliga användare, det medför att ALLA kan modifiera systemet.

Och tyvärr så kräver majoriteten av windows applikationerna att
de ska få skriva där, vilket gör det svårt att åtgärda det problemet.....

/J

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-24 00:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Bra jobbat! Skriv gärna en rad om de tar med det. Jag hör hemma i trakterna men läser sällan lokalblaskan. Vill dock gärna läsa det du skrivit. Vi kämpar för en bättre värld!

Va! läser du inte Ljusnan, denna ständiga källa till visdom och upplysning, slagen på fingrarna endast av Ljusdals-posten?:D

Peter, nyss hemkommen från Bollnäs.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 00:49

Aftonbladet vet jag vilken det är, men aftonposten vilken är det? Säljs den i skåne? Annars scanna och visa mig bilden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Aftonbladet vet jag vilken det är, men aftonposten vilken är det? Säljs den i skåne? Annars scanna och visa mig bilden.

Nu börjar det bli lite sent tror jag...

Jag menar så klart Aftonbladet eftersom vi diskuterar en teckning införd i Aftonbladet... jag kanske skulle skrivit "Aftonposten"...

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-08-24 09:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Va! läser du inte Ljusnan, denna ständiga källa till visdom och upplysning, slagen på fingrarna endast av Ljusdals-posten?:D

Peter, nyss hemkommen från Bollnäs.

Förvisso är Ljusnan en riktig visdomskälla men i kärva ekonomiska tider så gäller det att prioritera. Med tanke på mitt användarnamn så kanske du anar vilken prenumeration jag prioriterat framför lokalblaskan...

Att använda Outlook under Windows är som att slicka toaletten. Man blir inte sjuk så länge renhållningen är hundraprocentlig, men det känns inte riktigt bra.

Hela landstinget slogs ut härom året. Först kastar de miljoner på Mr Bill, och sedan pajar rubbet. Inte bytte de för det inte!

Men det som stör mej mest är att banker kör med Windows! Banker, som borde vara de mest säkerhetsmedvetna, kör med det mest angripna systemet, det som flest människor vet hur man knäcker och därmed det minst säkra man kan tänka sej! Vanvett!

Jo, Nordbanken hade OS/2 till för ett par år sen i alla fall. Alltid nåt, då, men nu vet jag inte.

En bank borde egentligen köra med en egenutvecklad variant av Linux, med en massa saker ändrade till icke-standard, allt för att göra systemet oknäckbart. Det står så mycket på spel att det borde vara värt det.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-24 12:24

Appropå banker och Windows så har vi ju alla sett bilderna på en bankomat med bluescreen... en bekant till mig skulle ta ut pengar på minuten en gång, och möttes av ett Windows-skrivbord på skärmen. Stabilt så det förslår.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-24 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Bra jobbat! Skriv gärna en rad om de tar med det. Jag hör hemma i trakterna men läser sällan lokalblaskan. Vill dock gärna läsa det du skrivit. Vi kämpar för en bättre värld!

Förhoppningsvis ska det väl komma med imorgon (måndag) eller tisdag. Blir kul att se. Allra roligast vore om man kunde få ett svar också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 12:32
Citat:

Jo, Nordbanken hade OS/2 till för ett par år sen i alla fall. Alltid nåt, då, men nu vet jag inte.

Har för mig att alla de gamla bankomaterna (svart skärm med grön text) drevs av IBMs numera mer eller mindre nedlagda OS/2. De kraschade inte, däremot tog saldobeskedslapparna slut väldigt ofta, vilket är nog så irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 12:37

På måndag ska jag påbörja arbetet med att byta bank, förmodligen till Nordea eller möjligen FSB. Min nuvarande bank, Handelsbanken, ligger ljusår efter de andra bankerna när det gäller internettjänster, så nu är det dags at dumpa SHB och gå vidare. Hur är de andra bankerna när det gäller räntor och övriga villkor?

Det förvånar mig att MacWorld och de andra datortidningarna inte skriver något om internetbanker. Det kanske är ett för "osexigt" ämne?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-24 12:43

Jag börjar allvarligt fundera på att göra detsamma.
Senast jag var inne på Handelsbanken och skulle skaffa ID-kort blev jag så otrevligt bemött att det fan får vara nog.
Det lutar nog åt FSB för min del, vad jag vet är det den banken CSN använder sig av, och det kan ju vara lämpligt nu när jag ska börja studera.
Sen så har väl FSB en bra fungerande Internetlösning?
Men men, det här blev lite off-topic.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-24 12:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Att använda Outlook under Windows är som att slicka toaletten. Man blir inte sjuk så länge renhållningen är hundraprocentlig, men det känns inte riktigt bra.

Hela landstinget slogs ut härom året. Först kastar de miljoner på Mr Bill, och sedan pajar rubbet. Inte bytte de för det inte!

Men det som stör mej mest är att banker kör med Windows! Banker, som borde vara de mest säkerhetsmedvetna, kör med det mest angripna systemet, det som flest människor vet hur man knäcker och därmed det minst säkra man kan tänka sej! Vanvett!

Jo, Nordbanken hade OS/2 till för ett par år sen i alla fall. Alltid nåt, då, men nu vet jag inte.

En bank borde egentligen köra med en egenutvecklad variant av Linux, med en massa saker ändrade till icke-standard, allt för att göra systemet oknäckbart. Det står så mycket på spel att det borde vara värt det.

Att banker använder Windows till sina system är skamligt, men där kan man ju iallafall ta till vad liberalerna kallar konsumentmakt - passar det inte kan man byta bank. Till vad är ju kanske frågan.
Landsting däremot är ju lite knivigare, där kan man ju inte bara byta. Möjligtvis genom att flytta då. Landstingets system får ju alla skattebetalare betala för, alltså borde det vara deras förbannade skyldighet att se till att lösningen dom väljer blir den mest ekonomiska och driftsäkra.
Hoppas ni förstår mitt lite flummiga resonemang. Men jag tycker det har bevisats så många gånger att Windows inte håller måttet att man inte borde få använda det alls som bas i kritiska system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 13:11

Att Windows inte håller måttet när det gäller kritiska system är tämligen uppenbart. Nu borde det vara dags att företag och myndigheter att byta system.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Att använda Outlook under Windows är som att slicka toaletten. Man blir inte sjuk så länge renhållningen är hundraprocentlig, men det känns inte riktigt bra.

LOL!

Ingemar, det var århundradets bästa citat, får man citera dig nu?

Vad som skrämmer mig dock är inte virusets utbredning i sig utan IT-chefernas totala nonchalans. De fortsätter att slicka på, fastän så många andra redan har blivit sjuka.

De slickar och slickar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 17:51
Citat:

Att använda Outlook under Windows är som att slicka toaletten. Man blir inte sjuk så länge renhållningen är hundraprocentlig, men det känns inte riktigt bra.

Mycket bra sagt! Jag sparar det i min citatsamling, tillsammans med "Att arbeta i Windows är som att dansa tango med världens mest avancerade dansrobot" och "The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste".

*bockar och bugar*

Senast redigerat 2003-08-24 18:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 17:54
Citat:

Vad som skrämmer mig dock är inte virusets utbredning i sig utan IT-chefernas totala nonchalans. De fortsätter att slicka på, fastän så många andra redan har blivit sjuka.

De slickar och slickar...

Det gäller att slicka uppåt och sparka nedåt numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 18:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Kolla hur snyggt Aftonblaskan visar hur Windows-viruset sprids genom en fin illustration som inte kan föreställa något annat än en Powerbook.

Ciryon

...men plus i kanten för att det står "bland Windows-användarna" i rubriken.

Annars måste jag säga hahahaha. Detta är priset för den affärsmässiga inavel som Wintel-världen är!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 18:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Att använda Outlook under Windows är som att slicka toaletten. Man blir inte sjuk så länge renhållningen är hundraprocentlig, men det känns inte riktigt bra.

Det är inte bara bajshumoristiskt utan dessutom en träffande metafor!
Go Ingemar, go Ingemar!

Vet inte om det har tagits upp, men är inte det än retuscherad Powerbook G4 på http://www.microsoft.com/security/protect/ ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Vet inte om det har tagits upp, men är inte det än retuscherad Powerbook G4 på http://www.microsoft.com/security/protect/ ?

Jepp, det är därför tjejen på bilden är så glad...

Ett tips. Är det någon som vill påverka inköpen av IT-tjänster åt Sveriges offentliga förvaltningar (kommuner, landsting osv) är det bara att höra av sig till Statskontoret och dess avdelning "Statlig inköpssamordning". Vad jag erfar har de hand om upphandlingar mm.
Surfa in på:
http://www.avropa.nu/

http://www.statskontoret.se/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-25 08:39

Om inte jag minns helt fel så är ju Apple inte omtyckt i Satskontorskretsar. Det finns ju bara en leverantör, så det går ju inte för sig, det skulle ju bli monopol...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-25 09:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Att banker använder Windows till sina system är skamligt, men där kan man ju iallafall ta till vad liberalerna kallar konsumentmakt - passar det inte kan man byta bank. Till vad är ju kanske frågan.
Landsting däremot är ju lite knivigare, där kan man ju inte bara byta. Möjligtvis genom att flytta då. Landstingets system får ju alla skattebetalare betala för, alltså borde det vara deras förbannade skyldighet att se till att lösningen dom väljer blir den mest ekonomiska och driftsäkra.
Hoppas ni förstår mitt lite flummiga resonemang. Men jag tycker det har bevisats så många gånger att Windows inte håller måttet att man inte borde få använda det alls som bas i kritiska system.

Landstinget kan i alla fall byta ut Windows till Linux för att höja säkerhetsnivån på sina redan inöpta PC-maskiner. Med hjälp av Linux kommer det bli intjänad pengar med tiden. Sätt igång och byt ut till Linux !
För vi macanvändare är det stort fördel om unixvärlden växer så att det knakar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 09:06
Citat:

Om inte jag minns helt fel så är ju Apple inte omtyckt i Satskontorskretsar. Det finns ju bara en leverantör, så det går ju inte för sig, det skulle ju bli monopol...

He he, precis. Vilken tur att Windows finns så att det blir konkurrens!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Har för mig att alla de gamla bankomaterna (svart skärm med grön text) drevs av IBMs numera mer eller mindre nedlagda OS/2. De kraschade inte, däremot tog saldobeskedslapparna slut väldigt ofta, vilket är nog så irriterande.

Skickade du någon buggrapport till IBM så att de fick chansen att åtgärda saldoproblemet?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 12:26

I Ny teknik skrivs om Virusatacken:

http://www.nyteknik.se/art/29627

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-25 12:37

Det är NT4 i bankomaterna. Nu ligger dom ju inte uppkopplade på Internet direkt...men men

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 12:54
Citat:

Vad som skrämmer mig dock är inte virusets utbredning i sig utan IT-chefernas totala nonchalans. De fortsätter att slicka på, fastän så många andra redan har blivit sjuka.

Jag vet inte om detta är sant har bara läst det på ett ställe ännu, men det verkar som om MS fått uppdraget att hålla i det tekniska för Homeland Security.
$90 millioner för kommande 5 år.
Den ena administrationen stämmer MS, nästa vill att just DOM... ska skydda USA :rolleyes:
Låter ju tryggt nu när vi ju vet vad som kan hända:confused:

//Teeway

Bevaka tråden