Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När köpte du en DVD-film senast?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni behöver alltså Blue-Ray för att ni har projektorer över hela väggen? Men massor av filmer har ju knappast högre upplösning än vad en DVD kan visa, t.ex. alla TV-serier som har några år på nacken eller äldre filmer över lag. Klarar ni inte av att se dem?

Det är sån kontrast mot alla risiga 320x240-videos på YouTube, där man blir lycklig av 480 pixlar breda filmer så man äntligen kan se vad det föreställer. Hela Internet-arkivet med fria filmer har snöat in på 320x240, smått som ett frimärke.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men massor av filmer har ju knappast högre upplösning än vad en DVD kan visa, t.ex. [...] äldre filmer över lag. Klarar ni inte av att se dem?

De flesta äldre filmer är, precis som de flesta filmer idag, filmade i 35mm celluloidfilm, vilket innebär att de har en i det närmaste oändlig upplösning. Så ditt påstående att äldre filmer över lag inte skulle kunna ha en högre upplösning än vad en DVD-skiva kan leverera förstår jag inte var det kommer ifrån. 1080p som en Blu-ray-skiva kan leverera är i sammanhanget lågupplöst.

Sedan så finns ju filmer som är filmade på 16- eller rent utav 8mm. De filmerna får inte en lika uppenbar skillnad på Blu-ray gentemot DVD, men sitter man och jämför en DVD- och en Blu-ray-utgåva av samma film sida vid sida så märker man att även de filmerna får ett stort lyft.

Och sedan så har vi ju 70mm också...

EDIT: Jag kan även tillägga att jag i veckan införskaffade 5 Blu-ray-filmer och en DVD-film. Och att jag ibland fortfarande köper film på VHS.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-25 22:08

Jag har inte riktigt fattat poängen med att köpa filmer. OK att man kanske vill se sin absoluta favoritfilm då och då, men 99.9% av alla filmer jag sett kommer jag aldrig se igen.

Fick en DVD i brevlådan så sent som idag! Delirious med Eddie Murphy. Kanon ihop med polare över ett par öl! Har haft den i många år. Och har förmodligen lånat ut den för så länge sen att jag inte minns till vem! Och härom veckan fick det bli några höjdrrullar på BluRay!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-26 08:58

2006 va sist jag köpte en dvd! Köpte ps3 samma dag den släpptes och efter det blev det bara blu-ray. Köper alla mina blu-rays från play.com bara för att dom släpps tidigare och för att dom inte har ett svenskt instick. Av nån konstig anledning har jag grymt svårt för "försvenskade" omslag, tål dom inte.
Blir mellan 1-10 blu-rays i månaden. Nya och gamla godingar med aldrig utgivet extra material ( mer eller mindre därför jag köper dom ) sen är jag en vfx och bildnörd... Tycker om behind the scenes!

**edit

Varför har jag en klappa som avatar? ( inget emot det, passar bra, men jag har inte valt den själv )

VHS?! Nu blir jag riktigt, riktigt rädd. Barn i familjen? Man slipper ju definitivt problemet med feta tumavtryck på VHS.

Ursprungligen av Snabeldrake:

VHS?! Nu blir jag riktigt, riktigt rädd. Barn i familjen? Man slipper ju definitivt problemet med feta tumavtryck på VHS.

Jag har några filmer och serier (främst tecknat) som jag gillar, men som inte riktigt slog och som därför helt enkelt inte går att få tag på i något annat format än VHS, inte ens att ladda ned. Tanken är att sedan föra över dem till DVD.

  • Medlem
  • 2011-01-31 18:11

Har inte köpt DVD på länge, däremot fått... Kostnaden att byta ut hela samlingen (igen) är för stor för att jag ska ha lust att investera i BR. Men att kasta ut spelaren är inget alternativ så länge det är lättare att ta med en film till en polare än att kolla att bredbandet räcker till, att man har alla inloggningsuppgifter - och främst av allt - att utbudet finns för den som vill se något utöver den vanliga Hollywood-soppan.

Och på landet vill jag slippa bredband. Och telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 20:08

Jsg lämnade fysisk media år 2000, anledningen stavades XBMC och att gå tillbaka till fysisk media känns lika fjärran som honung till grillkorv.

Jag köper DVD-filmer då och då. Snart är det väl dags att köpa 5 DVD-filmer till genom Homeenters paketerbjudande. Det finns ingenting som slår charmen i att ha en hylla full med prydligt uppställda DVD-fodral innehållandes lagliga kopior av filmer.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-01 02:29

Köpte Twin Peaks boxen hösten 2010 på DVD. Annars blir de mest inköp av BR numera... blir stor skillnad i kvalitet!
Väntar med stor förväntan på bra streamingtjänster för film i HD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-09 10:39
Ursprungligen av MrCoffee:

Köpte Twin Peaks boxen hösten 2010 på DVD. Annars blir de mest inköp av BR numera... blir stor skillnad i kvalitet!
Väntar med stor förväntan på bra streamingtjänster för film i HD.

Nu vet jag att du skrev ovanstående för ganska precis ett år sedan men det fanns ju även då flera alternativ för att hyra film i HD över nätet. T ex kan du göra det via AppleTV2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-01 13:31

Kollade runt lite vad man kan göra med sin DVD-samling och efter att ha fått reda på att butiker köper in DVD-filmer för ca 2-3 kr/st och blocket-människor köper DVD-filmer för ca 7 kr/st så var beslutet att skänka bort filmerna rätt enkelt att fatta.

Senast redigerat 2011-02-01 14:02

Nu mer var slutet av 2011 mitt senaste köp då jag beställde hem 5 stycken filmer till priset av 1.

Köper framförallt barnfilmer till ungarna på DVD.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-09 10:47

Köpte Vänner-boxen samt Bones säsong 2 till damen i julklapp

Försöker ni säga något med det faktum att innevarande år inte finns med bland alternativen?

Jag fick nyligen hem en beställning från Play.com med förutom Avatar o Lucky number Slevin på BD även Stargate - Children of the Gods o den kompletta boxen med The Vicar of Dibley på DVD

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Försöker ni säga något med det faktum att innevarande år inte finns med bland alternativen?

Då omröstningen är över ett år gammal så finner jag det osannolikt.

Det har blivit några Blu-Rays för mig hittills i år, kommer nog att bli många fler. Antagligen ett par DVDer också.

Ursprungligen av Papperskatt:

Då omröstningen är över ett år gammal så finner jag det osannolikt.
Det har blivit några Blu-Rays för mig hittills i år, kommer nog att bli många fler. Antagligen ett par DVDer också.

Jag har påpekat att tråden borde få sig en uppdatering med innevarande år 2012.

  • Avstängd
  • 2012-02-09 18:28

För en vecka sen... Resident Evil quadrologin... men försöker hitta pris-sänkta BluRay först.
Håller med om att 2011 är passerat

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-10 18:51

Trodde jag ville äga en massa filmer, men under förra hösten då DVD-spelaren havererade kom jag fram till att jag inte vill äga utan uppleva film. Och helst i högupplöst.

Har inte köpt fysisk film på flera år. Den dagen det finns film á la Spotify blir det premium direkt!

Imorgon blir det bio, det är en upplevelse!

Ursprungligen av reboot81:

Trodde jag ville äga en massa filmer, men under förra hösten då DVD-spelaren havererade kom jag fram till att jag inte vill äga utan uppleva film. Och helst i högupplöst.

Har inte köpt fysisk film på flera år. Den dagen det finns film á la Spotify blir det premium direkt!

Imorgon blir det bio, det är en upplevelse!

Jag köper bara filmer jag VET att jag vill se igen o igen o igen o sedan jag skaffade Blu-Ray så siktar jag gärna på att köpa sci-fi på BD.

Bio har jag tyvärr inte varit på länge, trots att biografen bara är en bit nedåt gatan. Jag kan inte ens minnas vad jag såg sist på rak arm men e-som jag brukar spara pdf-kopior av biljetterna som jag köper på nätet så kan jag säkert gräva fram den infon

  • Avstängd
  • 2012-02-12 16:38
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag köper bara filmer jag VET att jag vill se igen o igen o igen o sedan jag skaffade Blu-Ray så siktar jag gärna på att köpa sci-fi på BD.

Bio har jag tyvärr inte varit på länge, trots att biografen bara är en bit nedåt gatan. Jag kan inte ens minnas vad jag såg sist på rak arm men e-som jag brukar spara pdf-kopior av biljetterna som jag köper på nätet så kan jag säkert gräva fram den infon

Som mig ungefär men köper också lite äldre filmer man inte sett på länge som man råkar hitta i nån billighetshög
Kul att det inte är bara jag som gillar SciFi...
Bio var eveigheter sen, trots att vi fått en ny riktigt lyxig stor modern bio (Bio Staden) här i Nyköping... skärpning på mig...

Ursprungligen av eskimo:

Så du vill säkra för framtiden genom att köpa mekaniska system på då (om inte redan nu) inaktuella format? Que?

Vet inte vilken hastighet som behövs i nätverket för att skicka 3D HD till ett hembiosystem men mitt klarar det inte riktigt än, så det blir till att köpa BD ett tag till

  • Avstängd
  • 2012-02-11 09:11

Bio är ju alltid bäst, men en bra TV med en skaplig ljudanläggning är ju en god tvåa... och jag som bor i lägenhet kan ju inte få till en perfekt hembio miljö men ändå riktigt skapligt... så nu har jag sett en 4-5 3D filmer också... riktigt fräckt

Jag föredrar definitivt bio men riktigt bra filmer vill jag gärna äga för kommande generationer om inte annat. Äger dock inte en enda BlueRay än och har ingen spelare heller. Men det blir väl en BR-samling och en projektor senare i år.

Jag förstår inte alls vurmen för storbildsTV. En projektor är mycket bättre och ger dessutom mer biokänsla.

Ursprungligen av Micke Byström:

Jag föredrar definitivt bio men riktigt bra filmer vill jag gärna äga för kommande generationer om inte annat.

Så du vill säkra för framtiden genom att köpa mekaniska system på då (om inte redan nu) inaktuella format? Que?

Du tror att alla mina favoritfilmer som jag tror mina barn kan uppskatta kommer ges ut igen? Jag kollar inte bara på Holloywood serru.
Skulle jag även låtit bli att spara vinylen, för att den kanske skulle komma på CD eller kanske inte heller den, för de kanske går att hitta på FLAC?

Blue Ray är det bästa jag kan köpa nu, om du inte har något bättre förslag?

Ursprungligen av Micke Byström:

Du tror att alla mina favoritfilmer som jag tror mina barn kan uppskatta kommer ges ut igen? Jag kollar inte bara på Holloywood serru.
Skulle jag även låtit bli att spara vinylen, för att den kanske skulle komma på CD eller kanske inte heller den, för de kanske går att hitta på FLAC?

Blue Ray är det bästa jag kan köpa nu, om du inte har något bättre förslag?

Det behövs väl inte "ges ut igen", utan det räcker väl fint att det har getts ut, så brukar det finnas tillgängligt. Om vi inte pratar galet obskyra saker.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-02-11 12:15

Har beslutat mig att försöka att inte konsumera köpt media detta år.
Har länge tyckt att musik- och filmbranschen betett sig illa, oavsett vad man tycker om piratkopiering. Bara det hur dom bromsat tex iTunes och tvingar de som köper en DVD/BR att se reklam och deras egna informatin innan man kan se filmen samtidigt som man nästlar sig in hos politiker för att få till lagar, mot kopiering/delning, som påminner om patriot act får mig att bli sur.

Jag har även lämnat Canal Digital och det var många år sedan jag gick på bio för mig själv. Nu är jag några ggr per år följe åt barnet när det behövs.

Tyvärr är det väl nästan helt omöjligt att undvika att några kronor går till de blodtörstiga bestarna men jag skall få det till ett minimum i alla fall.

Jag har också övervägt detta. Men inte än. Men går ACTA igenom kommer jag nog bojkotta Hollywood för egen del till att börja med, men inte annan film.

Bevaka tråden