Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Emporio:

Du har möjligtvis ingen bild på hur det ser/såg ut?
Min ha börjat låta lite vet inte om det kan vara hårddisken eller något, kanske ska låta lite eller möjligtvis jag som är lite nojjig. Som du sa: Sällan man lägger ner så mycket pengar på tex en dator och man ska ha den i flera år och då vill man ju att den ska vara så felfri som möjligt.
Hade bara massa problem med min förra laptop (HP/PC)..

Visst har jag det!

Detta är en testbild jag använde mig av som har två vita fyrkanter i sig, en uppe och en nere. De har båda samma vitfärg.

Senast redigerat 2011-03-17 02:33
  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-17 02:26
Ursprungligen av Shlobban:

Visst har jag det!

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Detta är en testbild jag använde mig av som har två vita fyrkanter i sig, en uppe och en nere. De har samma båda vitfärg.

Ajdå, ser inte bra ut. Lika bra att du skicka tbx! Hoppas den andra är bättre!

Bor i Västervik. Tycker tnt borde tagit över i tyskland redan. hmm

Ursprungligen av blodsugare:

Bor i Västervik. Tycker tnt borde tagit över i tyskland redan. hmm

Bor själv i Kalmar. Min maskin levererades av Netto taxi! Den fraktades med UPS till Malmö vad jag kunde se, därefter så kunde jag inte längre följa den.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-16 09:32

… och där ringde Henke från UPS och meddelade att min MBP 15" kommer om fem minuter.

Det är den nog.

Ang. just det programmet som "FarbrorLeon" använder sig av så är det iStat menus. Det kostar pengar för senaste versionen, men om man är så lagd kan man googla fram en äldre version som var gratis.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-17 02:38
Ursprungligen av Shlobban:

Det är den nog.

Ang. just det programmet som "FarbrorLeon" använder sig av så är det iStat menus. Det kostar pengar för senaste versionen, men om man är så lagd kan man googla fram en äldre version som var gratis.

thx!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-17 07:48

Nu! Ska jag packa upp min nya 15” med högupplöst skärm.

Ursprungligen av Mija:

Nu! Ska jag packa upp min nya 15” med högupplöst skärm.

Gratulerar!
Det tar en liten stund att vänja sig vid skärmen eftersom allting blir så litet men nu kan jag knappt titta på min gamla för allting ser så blaffigt ut.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-17 20:19
Ursprungligen av EricBradley:

Gratulerar!
Det tar en liten stund att vänja sig vid skärmen eftersom allting blir så litet men nu kan jag knappt titta på min gamla för allting ser så blaffigt ut.

Tack. Bilden var verkligen fin. Gamla MacBook Pro’n står redan undanskuffad i garderoben.

Nu ska jag bara putta in min SSD också så det blir lite fart på det hela. Jag hade inte tid idag. Apple borde skämmas som fortfarande stoppar in långsamma hårddiskar som standard.

Ursprungligen av Mija:

Tack. Bilden var verkligen fin. Gamla MacBook Pro’n står redan undanskuffad i garderoben.

Nu ska jag bara putta in min SSD också så det blir lite fart på det hela. Jag hade inte tid idag. Apple borde skämmas som fortfarande stoppar in långsamma hårddiskar som standard.

Jag klämde precis in 8GB RAM.
Jag väntar med SSD till sommaren då det blir Lion, SSD samt Optibay.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-19 11:15

Lite sen rapport, men nu är datorn uppe och rullar för fulla muggar. Maxutrustad 15" med 2,3 GHz i7, 8 GB RAM och en 250 GB Intel SATA3-SSD som klarar c:a 500 MB/s i en optibay (trimmas väl ned till SATA2 i den porten) för system och program plus en 1 TB Western Digital för hemmappen.

Videokomprimering från MPEG2 till MPEG4/AVC är ungefär dubbelt så snabbt som min gamla MBP 2,66 GHz i7 i DVDRemaster.

Men framförallt startar datorn supersnabbt och program hinner knappt studsa innan de är igång.

Sammanfattningsvis är jag en glad gubbe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 00:48
Ursprungligen av Kalle W:

Lite sen rapport, men nu är datorn uppe och rullar för fulla muggar. Maxutrustad 15" med 2,3 GHz i7, 8 GB RAM och en 250 GB Intel SATA3-SSD som klarar c:a 500 MB/s i en optibay (trimmas väl ned till SATA2 i den porten) för system och program plus en 1 TB Western Digital för hemmappen.

Videokomprimering från MPEG2 till MPEG4/AVC är ungefär dubbelt så snabbt som min gamla MBP 2,66 GHz i7 i DVDRemaster.

Men framförallt startar datorn supersnabbt och program hinner knappt studsa innan de är igång.

Sammanfattningsvis är jag en glad gubbe.

Hittade du en 1TB som passade i Optibay-en...!!??
Får min till veckan å så vitt jag vet så är den största och snabbaste 9,5 mm, 750GB /7200rpm

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-20 02:21
Ursprungligen av zelari:

Hittade du en 1TB som passade i Optibay-en...!!??

Har 1 TB 12,5 mm WD i HDD-platsen och SSD:n i optibay:en. Vore nog bäst ur prestandasynpunkt att ha SSD:n på SATA3-platsen och stordisken i optibay:en, men den här uppsättningen ger tillräckligt bra för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 12:13
Ursprungligen av Kalle W:

Har 1 TB 12,5 mm WD i HDD-platsen och SSD:n i optibay:en. Vore nog bäst ur prestandasynpunkt att ha SSD:n på SATA3-platsen och stordisken i optibay:en, men den här uppsättningen ger tillräckligt bra för mig.

Fascinerande....

Alla jag har varit i kontakt med (inkl MCE) påstår att man inte får plats med diskar högre än 9.5mm i 17" Unibody 2011....
Om du nu lyckats, hur tight blev det?, får du vibrationsresonanser??

/mattis

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-20 13:10
Ursprungligen av zelari:

Om du nu lyckats, hur tight blev det?, får du vibrationsresonanser?

Nu har jag en 15" så den kanske är byggt på ett annat sätt, men jag har svårt att tänka mig det.

Det är fortfarande lite luft mellan HDD och bottenplattan, så inga problem alls med vibrationer eller liknande.

Bifogar två bilder på hur det ser ut. Klicka på dem för att förstora dem.

Den här visar originaldisken, och som du kan se är det ungefär tre millimeter till godo till vänster på klämman som håller disken på plats. Det syns en skruv i överkant på klämman också. Tyvärr tog jag inget foto i samma vinkel när jag satt dit den högre disken, men den hamnar ungefär i överkant på det fästet när den är monterad.

Den här bilden visar 1 TB-disken monterad på plats tillsammans med optibay:en.

Senast redigerat 2011-03-20 14:15
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-20 11:43
Ursprungligen av Kalle W:

Lite sen rapport, men nu är datorn uppe och rullar för fulla muggar. Maxutrustad 15" med 2,3 GHz i7, 8 GB RAM och en 250 GB Intel SATA3-SSD som klarar c:a 500 MB/s i en optibay (trimmas väl ned till SATA2 i den porten) för system och program plus en 1 TB Western Digital för hemmappen.

Videokomprimering från MPEG2 till MPEG4/AVC är ungefär dubbelt så snabbt som min gamla MBP 2,66 GHz i7 i DVDRemaster.

Men framförallt startar datorn supersnabbt och program hinner knappt studsa innan de är igång.

Sammanfattningsvis är jag en glad gubbe.

Kul att höra att allt rullar på bra. Var hittade du SSD-disken nånstans? Har Sata-SSD redan kommit? Tycker att det har varit mycket snack om att folk väntar tills de nya kommer men det kanske de redan har..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-20 12:05
Ursprungligen av dayweed:

Var hittade du SSD-disken nånstans? Har Sata-SSD redan kommit?

Den Inteldisken köpte jag från Indomo. De var en ny bekantskap för mig, och jag handlade där eftersom de var de enda som hade just den på lager. Den finns också hos Inwarehouse, men de har den fortfarande inte på lager.

Gissar att du menar SATA3-SSD? Intels 510-serie är SATA3, och nya MBP:s hårddiskplats är SATA3, så vill man ha maxfart är det en bra investering.

Ursprungligen av Kalle W:

Lite sen rapport, men nu är datorn uppe och rullar för fulla muggar. Maxutrustad 15" med 2,3 GHz i7, 8 GB RAM och en 250 GB Intel SATA3-SSD som klarar c:a 500 MB/s i en optibay (trimmas väl ned till SATA2 i den porten) för system och program plus en 1 TB Western Digital för hemmappen.

Videokomprimering från MPEG2 till MPEG4/AVC är ungefär dubbelt så snabbt som min gamla MBP 2,66 GHz i7 i DVDRemaster.

Men framförallt startar datorn supersnabbt och program hinner knappt studsa innan de är igång.

Sammanfattningsvis är jag en glad gubbe.

Låter grymt!! Kan du inte droppa ett Xbench-test på din Intel-disk? Vore intressant att se skillnaden mot Apples SSD!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-19 19:39

Känns som att min blir för varm... Jag använder Safari samt utorrent inget annat. What to do? :S

UPDATE: Den blir varmare, nu är den på 62 grader :S

Ursprungligen av Emporio:

Känns som att min blir för varm... Jag använder Safari samt utorrent inget annat. What to do? :S

UPDATE: Den blir varmare, nu är den på 62 grader :S

Flash igång i Safari? Prova stänga ner det isåfall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-19 20:05

Har installerat Click to Flash

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-19 21:24

jag har upptäckt på min 15" mbp att med radeon kortet, så får ja grafik fel i en ca 1/2 cm remsa över hela skärmen. När man drar runt ett fönster där, blir det som när man har dålig mottagning med digital tv, det släpar efter typ. Är det någon mer som har detta felet? Det blir även fel när man tar upp vlc och liknande video program i helskärm.

Det är förövrigt 6490M det handlar om.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-19 23:16

70 C av att kolla på ett flash klipp. Inte okej! Reklameringsfråga?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 00:53

Vad baserar du det på. Att det skulle vara för varmt?

Bara för att folk lyckas åstadkomma lägre temperatur vid CPU:n med tunnare applicering av värmepasta betyder det inte att datorn är felkonstruerad eller att det är fråga om reklamation. Apple lär ju knappast byta värmepasta åt dig, utan du får en annan Macbook Pro med samma arbetstemp som den du har.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-20 02:20
Ursprungligen av cal:

Vad baserar du det på. Att det skulle vara för varmt?

Bara för att folk lyckas åstadkomma lägre temperatur vid CPU:n med tunnare applicering av värmepasta betyder det inte att datorn är felkonstruerad eller att det är fråga om reklamation. Apple lär ju knappast byta värmepasta åt dig, utan du får en annan Macbook Pro med samma arbetstemp som den du har.

Kylpasta eller inte, den ska väl inte vara mellan 60-70 när jag nästan inte gör något alls...?

Ursprungligen av Emporio:

Kylpasta eller inte, den ska väl inte vara mellan 60-70 när jag nästan inte gör något alls...?

Nu vet jag inte under vilka yttre omständigheter som du kör. Men håller den sig tyst? Om den är tyst och vi utgår från att fläktstyrningen är korrekt så är det väl inget att bekymra sig över? Är den däremot högljudd och varm trots låg belastning så är det kanske läge för reklamation...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-20 16:27
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Nu vet jag inte under vilka yttre omständigheter som du kör. Men håller den sig tyst? Om den är tyst och vi utgår från att fläktstyrningen är korrekt så är det väl inget att bekymra sig över? Är den däremot högljudd och varm trots låg belastning så är det kanske läge för reklamation...

Fläktarna går väl som de ska i guess, 1994 - 2004rpm och den är inte särskilld varm annars. Kanske bara jag som är nojig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 14:58

Så med andra ord så borde en disc med höjden 14.8mm få plats...??

Jag strävar efter att få in så mycket lagringskapacitet som möjligt via en 7200rpm disk för att jobba mot min SSD.
Får man in en 1TB 7200rpm (som e 14.8mm) vore ingen lyckligare än jag...

/m

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-20 19:24

Xbench för SSD:n

Results 330.29
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.6 (10J3210)
Physical RAM 8192 MB
Model MacBookPro8,2
Drive Type INTEL SSDSC2MH250A2
Disk Test 330.29
Sequential 214.84
Uncached Write 258.99 159.01 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 331.60 187.62 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 107.23 31.38 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 413.88 208.01 MB/sec [256K blocks]
Random 713.95
Uncached Write 472.37 50.01 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 581.37 186.12 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 1825.04 12.93 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 821.24 152.39 MB/sec [256K blocks]

Samma test för 1 TB disken:

Results 38.43
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.6 (10J3210)
Physical RAM 8192 MB
Model MacBookPro8,2
Drive Type WDC WD10TPVT-00HT5T0
Disk Test 38.43
Sequential 84.84
Uncached Write 86.51 53.12 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 90.40 51.15 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 64.93 19.00 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 109.57 55.07 MB/sec [256K blocks]
Random 24.84
Uncached Write 9.07 0.96 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 62.75 20.09 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 43.83 0.31 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 82.97 15.40 MB/sec [256K blocks]

Ganska stor skillnad mellan dem.

Bevaka tråden