Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

seg ftp med drömvävaren

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 23:57

Har problem med en riktigt seg ftp i dreamweaver. Fick tips om att ställa in passiv ftp, hjälper inte. den står mest och väntar på servern. Provade att köra pc:n och där funkar det mycket bättre. Allstå inge fel på serbern eller uppkopplingen. Jag kör DWmx 6.01 under X. Hjälp, vad ska jag göra?

FTP-klienten i DW är dååååålig. Det är orsaken. Sorry, har inga tips.

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-27 01:16

Använd ett riktigt FTP-program istället. Transmit till exempel.

Kommer en "revamped" FTP i nya DW.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-27 09:10

Gå in i Preferences -> Site och se om det hjälper att öka FTP time-out. Jag tror du kan skriva "600" som max.

Annars har Christpher och mondo helt rätt:

1) Skaffa en separat FTP-klient. Om du har flera sajter och behöver skjutsa filer upp och ner, så behöver du en andå. Det är avsevärt behändigare. Dessutom är DW's FTP lite klen att sätta permissions (*nix-server) och då behöver du installera en extension.
Förslaget om Transmit är bra, men kolla även Fetch. Båda finns t.ex. hos versiontracker

2) I förhandsupplysningarna om DWMX 2004 sägs det att dom har fixat till FTPn. Fan tro't. I vart fall är det ju i sig inget skäl att lägga ut ett par tusenlappar...

Danne

FTP:n i DW suger verkligen, det är allmänt känt, men att byta till ett annat FTP-program är inte särskilt kul heller. Då tappar man ju hela smidigheten i att sitta och jobba i DW och bara trycka shift-kommando-U så fort man gjort ändringar. Att växla över till ett annat FTP-program och leta reda på den fil man för tillfället jobbade med och sedan FTP:a upp den är inte så smidigt.

Ska man skicka upp en hel sajt så kan man gärna använda ett annat FTP-program, men när man jobbar med enskilda sidor är det faktiskt väldigt smidigt att vara kvar i DW. Synd bara att den FTP:n är så kass.

Jag har dock upplevt att den fungerar olika mot olika FTP-servrar. Mot en FTP-server på ett webbhotell som använder Windows så gick det sanslöst segt tills jag bytte till passive mode.

Men det ska bli kul att se hur dom lyckats med FTP:n i nya DW. Ännu mera intressant är att dom faktiskt implementerat SFTP, något som de borde ha gjort för länge sedan eftersom FTP helt saknar säkerhet (sänder lösenord i klartext).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-27 15:46

Mina problem började efter det att jag uppgraderade till 6.01. Uppgradering in absurdum råder här ibland.

Men precis som Adrian B sa:

"Ska man skicka upp en hel sajt så kan man gärna använda ett annat FTP-program, men när man jobbar med enskilda sidor är det faktiskt väldigt smidigt att vara kvar i DW. Synd bara att den FTP:n är så kass."

Men det är precis vad jag gör, får fortsätta jobba med annan ftpprogramvara. Tack i alla fall för alla svar till en ny switcher.

1
Bevaka tråden