Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Några sensationella funktioner utöver vad vi nu sett tror jag inte vi kan vänta oss. Dom stora kanonerna är klara när man gör en sneak peak - detta är ju - at the end of the day - marknadsföring vi betraktar.

Detta känns kul - inte för att jag egentligen behöver ett nytt FCP, men har man suttit och harvat i eoner så är "nya" verktyg alltid en uppiggare - en färgklick som kan entusiasmera en tid innan även denna färgklick får grå vardag över sig och forum runtom globen börjar tjata om hur dammigt FCPX är :-D.
Vad jag är ute efter är det under huven - och att jag kanske också ändrar flödet när jag klipper är bara bra för hjärnan (och hjärtat)...men man vill ju inte börja skriva med vänster hand...det är inte produktivt.
Programmet blir helt klart ett enormt lyft för harvare som faktiskt bara sitter år ut och år in och klipper ihop grejer av andras material som bara dimper in hela tiden. För 100% professionella editerare med andra ord.
För filmare som mig - jag gör ALLT i hela kedjan och skriver även allt - så är mycket i FCPX umbärligt. Jag kommer dock givetvis att få stor nytta av en del lappkast som egentligen är framtagna för dessa klippare i löpande-band-fabriken. Som Erik.dv säger så hoppas jag också att man kan "koppla ur" en del lappkast när man bara ska sätta ihop en 30 s. spot/promo/trailer. Vet man redan allt om klippen - man sköt ju all själv - så kan det snabbaste och enklaste sättet att trycka ihop det vara ALLT utom det som visas av FCPX på denna sneak peak :-D. När jag gör längre dokus så kommer jag dock troligtvis att ha stor nytta av många nya funktioner. Rent hantverksmässigt alltså - ty när det gäller råmaterialet så vet jag redan allt om det.
En vacker dag kanske jag sitter och klipper andras bilder och ljud - då vill jag verkligen kunna FCPX - så jag hakar på direkt så klart - när BlackMagic DeckLink och Red Giant Looks funkar - det är egentligen den enda akuta för mig - men jag får ju i.o.f.s. ofta väldigt skumma önskemål ("det ska se ut som stumfilm", "det ska se ut som en akvarell/olja/rotoscoope") så min idag eminenta pluggsamling är svår att lämna och jag har ett gäng presets som tog mig eoner av tid att skruva ihop. Man får nog ha FCP7 kvar på disken ett bra tag.

Jezez...jag vill verkligen veta mera om detta program! Under huven-grejer och user-settings-möjligheter. Kan man välja var filerna i ett projekt läggs? Som i t.ex. Premiere (och alla utom FCP antar jag)? Apple MÅSTE släppa en fet info om FCPX NU!!!

Senast redigerat 2011-04-14 13:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 13:46
Citat:

Tycker det är lite orättvist att jämföra en plugin som Colorista II med ett dedicerat graderingsprogram som Color. Jag tror inte Red Giant hade som mål att slå Color på fingrarna…

Fast det Apple visade på "sneak previewn" verkar fortfarande många gånger bättre än Colorista. Och om arbetsflödet FCP > Color > FCP är smidigare än att jobba med Colorista i FCP så är det helt rättvist att jämföra de två.

Citat:

Red Giant har löst många problem för många användare när deras plugins bjöd på funktionalitet som saknades eller var halvdant implementerad.

Det kan jag hålla med om, men det ser ut som FCPX kommer lösa dessa "out of the box" (åtminstånde hoppas jag det).

Citat:

Du har rätt i att Apple gärna hade fått integrera funktionaliteten dock, och det är inte omöjligt att det som bjuds i FCP X är tillräckligt. Sen tar jag nog ändå Looks som en preset plugin, plus att det är ganska roligt att leka där.

Looks är kul! Jag tror vi kan komma se en hel del gratis-varianter av looks i och med Apple's inbyggda "look match" i FCPX. Hoppas den fungerar så bra som det ser ut!

- Auditions låter intressant om man kan få det fungera som man vill.
- Det verkade som om man hade versioner av sekvensker. Det låter lysande i min värld.

Ett problem med "Auditions" är att för mig så blir det ofta att om man ändrar i klipp 12 så måste klipp 3 bli kortare. Detta kan omöjligt lösas magiskt. Kanske alla go-bitar i FCPX gör det lättare att experimentera - vi får se!

Ursprungligen av Erik.dv:

...och om arbetsflödet FCP > Color > FCP är smidigare än att jobba med Colorista i FCP så är det helt rättvist att jämföra de två.

Här går vi isär. Personlig preferens helt enkelt. Trivs mycket bättre med Colorista II (jag specar II, eftersom de är olika)

Jag har generellt mycket svårt för FCS-gränssnittet som är från 90-talet. Får magsår, vilket säkert bidrar till intrycket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 16:42
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Här går vi isär. Personlig preferens helt enkelt. Trivs mycket bättre med Colorista II (jag specar II, eftersom de är olika)

Jag har generellt mycket svårt för FCS-gränssnittet som är från 90-talet. Får magsår, vilket säkert bidrar till intrycket...

Men du kan knappast påstå Colorista II är speciellt effektivt om du ska färgkorrigera något? Det känns lite som att skriva en skriv med en hammare. Apple's three-way CC är tämligen begränsad men mycket mer effektiv för en snabb grade. Möjligen om du vill fixa en bild eller dyl att det är effektivt som ett mellanting mellan three-way och Color, men att försöka göra en okej grade på 150-200 skott på 4-5 timmar. Det går inte med det verktyget.

En stor brist här tror jag är FCP's GUI. Förvisso lider AE av liknande brister vad gäller just "grading" av denna typ, dock är Color Finesse 3 tämligen effektivt.

När det gäller färgmatchningen dom visar så är det ju gevietvis ideala klipp dom fixat fram för demon. I verkligheten kommer det nog inte att träffa rätt så ofta :-D. Man får nog efterjustera en del. Men visst är det en fantastisk funktion och smart lagd användarmässigt.
Jag tror att jag inte längre behöver tredjeparts-plugs för färg, vitbalans och shadow/highlight i FCPX. Nu är det sällan jag använder sådant, men jag diggar verkligen ju mindre tredjepart man behöver i ett program.
Jag tror att Apple också bjussar på en del stilpluggar (typ Looks) - eller snarare presetskluster kanske - det kan bli den där fina överraskningen som kommer vis släpp :-). Det ska bli spännande och se vad dom lagt i Effects/Transition/Generator-lådan. Kanske är det ett system som gör det enkelt att dela settings/"plugs" så att en användarspridning tar fart :-). Typ templates - som det har hänt med Aperture. Hallelujah!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 13:59

Generellt sätt fungerar en sådan "match" funktion bra så länga man neutarliserat / vitbalanserad bilden i förväg. Men de kan också ge enormt slumpmässiga resultat.

Jag hoppas hela Effects / Graphics motorn fått ett lyft. Ofta går jag till AE bara för saker inte fungerar som de borde i FCP. Enkla saker. Jag behöver inte ett AE i FCP men jag vill att de basic saker som finns ska fungera korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 17:06

Jag förstår att folk kan vara oroade, det är ju ändå deras jobbverktyg. Men jag tänker så här om alla gamla funktioner som inte visades upp. Det är gamla funktioner, hur kul är det att visa upp gamla saker när man lanserar ett nytt program?

Gränssnittet är ändrat men nog tror jag att de flesta gamla funktionerna finns kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 17:19

Njae, men en reassuring "don't worry, you can work like you always have if you want to". Man visade ju bl.a. en "two-up" vilket tyder på att man har funktionen för det i programmet. Att en two-up också visas i viewern har sina fördelar då denna generellt alltid är aktiv mot video output.

Vad är "two-up"?

Ursprungligen av Erik.dv:

Njae, men en reassuring "don't worry, you can work like you always have if you want to". Man visade ju bl.a. en "two-up" vilket tyder på att man har funktionen för det i programmet. Att en two-up också visas i viewern har sina fördelar då denna generellt alltid är aktiv mot video output.

Varför är vissa av oss är oroliga att FCPX ska vara sämre än FCP7
En orsak är att vi sett det förut, när Randy demade nya iMovie 08. Inte förens iMovie 11 kom så var det ett bättre redigeringsprogram än iMovie 06 HD. När vi nu ser Randy dema FCPX vill i alla fall inte jag att historien upprepar sig. Ingen av oss här vet om det är ett minst lika kraftfullt verktyg som FCP7, men det förväntar i alla fall jag mig att det är. Om de nu skriver om det från grunden i cocoa 64-bit så finns väl ingen direkt anledning att inte se över UI?

Jag ser fram emot detta släpp i Juni! 299$!

Man är nog försiktigare innan släpp av detta pro-program. iMovie kunde dom göra vad dom ville med och att det var ofärdigt var nog skit samma; det var "gratis" och inga pro's använde det.
Nå - om man inte kan titta på källklipp i ett fönster och timeline i ett annat så är detta en av sakerna som kommer att kritiseras hårt från pro-sidan. Det kan t.o.m. få en del att lämna FCP för Avid/Premiere/Etc. Därför tror jag att man kan få prewiew och canvas via inställningar.
Att kunna ställa timeline på sista frame och sedan leta åt en bra inpunkt på ett källklipp är en gammal teknik från filmens dagar - det finns inga andra trick som ka slå det - inga genvägar. Alternativet är att alltid dra ned allt till timeline och sedan rådda runt där för att placera ett klipp snyggt; det är INTE professionellt. Absolut inte professionellt.
Så - detta har dom nog löst för att pro's inte ska skrika högt av avsky. User Presets eller Wiev Presets. Om inte Randy fattat detta så har någon talat om det för honom - det var nog trots allt länge sedan den mannen klippte ihop annat än demorullar för Keynotes :-D.

(man kollar alltså bilders betraktningspunkter genom att jämföra nästa klipps första frame med timelines sista frame - pro's behöver bara se dessa frames för att veta om det funkar utan att klippet ska upplevas "fladdrigt" av betraktaren - det är inte estetiska subjektiva grejer det handlar om - det har med våra ögon och hjärna att göra)

Ursprungligen av StefanB:

Varför är vissa av oss är oroliga att FCPX ska vara sämre än FCP7
En orsak är att vi sett det förut, när Randy demade nya iMovie 08. Inte förens iMovie 11 kom så var det ett bättre redigeringsprogram än iMovie 06 HD. När vi nu ser Randy dema FCPX vill i alla fall inte jag att historien upprepar sig. Ingen av oss här vet om det är ett minst lika kraftfullt verktyg som FCP7, men det förväntar i alla fall jag mig att det är. Om de nu skriver om det från grunden i cocoa 64-bit så finns väl ingen direkt anledning att inte se över UI?

Jag ser fram emot detta släpp i Juni! 299$!

Ursprungligen av Zimmerman:

Man är nog försiktigare innan släpp av detta pro-program. iMovie kunde dom göra vad dom ville med och att det var ofärdigt var nog skit samma; det var "gratis" och inga pro's använde det.

Jag förväntar mig också att FCPX är något så när färdigt när det släpps i sommar, just därför att man släppte ett ofärdigt iMovie för några år sen, vilket inte var skit samma då och är inte skit samma nu heller om så skulle vara fallet med FCP.

Jag tror inte på ett förenklat FCP utan möjlighet till viewer eller fler skärmar eller andra funktioner klippare är vana vid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 13:16

Slog mig när jag tittade på hur man jobbar med övergångar i FCPX, med en uppdelning på två filmspår, påminner inte det om hur man jobbade i Media 100 för länge sedan 2001-2002

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 14:21
Ursprungligen av ne100:

Slog mig när jag tittade på hur man jobbar med övergångar i FCPX, med en uppdelning på två filmspår, påminner inte det om hur man jobbade i Media 100 för länge sedan 2001-2002

Det vore för mig lite märkligt att gå tillbaka till en "A/B" timeline som man hade i Premier på 90-talet. Det är mycket lättare att jobba med konsoliderat media på en linje generellt när man vill göra en "precision edit" än att ha det på flera lager. Förvisso kan en funktion som magnetic timeline hjälpa till här men ja..

Vidare så precis det Zimmarman säger så vill i varje fall jag som klippare kunna se vad jag går från och till. Det finns en anledning man har en viewer och player. Jag har ett svårt att se film-stips lösa detta.

Citat:

Vad är "two-up"?

Du ser två bilder samtidigt uppe på skärmen - generellt sätt ser du dina "in / out's" mellan två klipp vid ex. en roll-edit, men det kan också nyttjas som en "before and after".

Vad jag läste en discussion om idag är att Apple eventuellt gör FCP "media agnostic" och kommer bli mindre beroende av QuickTime pga detta.

Det är högst möjligt man experimenterat med iMovie för att få ut ett nytt FCP. Vi får se om ett par månader hur färdigt FCPX är eller inte.

Nejdå, så uppfattar jag det inte alls. På timeline är allt som vanligt.

Ursprungligen av ne100:

Slog mig när jag tittade på hur man jobbar med övergångar i FCPX, med en uppdelning på två filmspår, påminner inte det om hur man jobbade i Media 100 för länge sedan 2001-2002

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 20:19

I och med att både iMovie, iPhoto och Aperture känner igen ansikten vore jag förvånad om inte FCPX gör det på samma sätt. Dock tror jag man där kanske nyttjar informationen på andra sätt också och definierar olika typer av film-skott automagiskt.

Detta är förstås spekulationer.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-17 16:45

Jag har tittat på videos och kan säga "I LIKE" - Jag är en amatör och har pysslat lite med linjär videoredigering förut (hade en panasonic videomixer, hur kul som helst)

Ärligt talat, efter att ha sett presentationen så var det så jag TRODDE att timeline fungerade i FC redan idag. Brukar svära ett par ggr i iMovie då jag inte kan editera ljudspår som jag ville etc.)

När FCX kommer så betalar jag lätt 1500 pix och kastar ut imovie.

I en "sidenote" så är det rätt förvånande att apple är så grymma på presentationer, även om det garanterat finns 1000 saker som inte alls fungerar som man vill så blir man såld ändå, det där är magiskt på något sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 22:09

Gått några dagar, och ju mer jag tänker desto bättre känns FCPX.

Och steg 2, MotionX, SoundtrackX, ColorX etc.X hur innovation kommer de att vara
eller kommer man göra allt i integrerat i FCPX direkt och ett rejält pluginbibliotek.

Det som intresserar mig mest just nu hur fixar man gröna/blåskärmsarbeten är det en helt ny nivå eller blir det lika hantverksmässigt som förut för att få ett trovärdigt resultat?

Vet inte om Steve Martin var en av de som fick se FCPX i februari, men han verkar ju ha NDA med Apple.
Impressions of Final Cut Pro X: Steve Martin

Apple tillbakavisade ryktet att nya FCP skulle bli en lättviktare redan 19 maj 2010.
"Final Cut Pro is the first choice for professional video editors, and we've never been more excited about its future," Apple spokesman Bill Evans told CNET. "The next version of Final Cut is going to be awesome, and our pro customers are going to love it."
Apple to keep the 'pro' in Final Cut Pro

Senast redigerat 2011-04-27 20:43
Ursprungligen av StefanB:

Vet inte om Steve Martin var en av de som fick se FCPX i februari, men han verkar ju ha NDA med Apple.
Impressions of Final Cut Pro X: Steve Martin

Det verkar så. Bilderna som läckte i förra veckan kom troligen från hans träningsvideo för FCPX åt Ripple Training. Ser man intervjun igen med den bakgrunden blir det kul, 5 min och 7 min in så vill han så gärna berätta hur det funkar

Kanske släpp i veckan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 22:29

Vet att det inte är om Final Cut Pro men nästan.
Xsan built into Lion
The Xsan file system is built into OS X Lion, allowing any Mac with appropriate connectivity to access an Xsan volume.

Apple - OS X Lion - Over 250 new features. Read about all of them.

Antar att det inte ger alla funktionalitet eller vad tror ni?

Tillägg: Lion Server includes the Xsan Admin application for hosting and configuring Xsan volumes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 16:08

Xsan och FCP har ju inget med varandra att göra egentligen mer än att större organisationer kanske nyttjar det. Grymt att Lion har Xsan som standard dock!

Lite tråkigt Apple är så tysta om teknik i Lion - man fokuserar på features till 100%. Bl.a. har man i Lion nya versioner av både OpenCL och OpenGL, QuickTime har fått sig en genomgång enligt vad beta-testare avslöjat, man har även nu "Core Media" i systemet (vad exakt det nu är), Video decode acceleration, AV Foundation m.m.

Eftersom man är så tyst om ovan undrar jag om de ens är något att prata om där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 18:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Xsan och FCP har ju inget med varandra att göra egentligen mer än att större organisationer kanske nyttjar det. Grymt att Lion har Xsan som standard dock!

Lite tråkigt Apple är så tysta om teknik i Lion - man fokuserar på features till 100%. Bl.a. har man i Lion nya versioner av både OpenCL och OpenGL, QuickTime har fått sig en genomgång enligt vad beta-testare avslöjat, man har även nu "Core Media" i systemet (vad exakt det nu är), Video decode acceleration, AV Foundation m.m.

Eftersom man är så tyst om ovan undrar jag om de ens är något att prata om där.

Nej, det vet jag men rätt många som använder sig av FCS använder sig av Xsan.

Ursprungligen av Capeman:

Detta KAN vara bilder på Motion 5 och FCP X:

AppleInsider | Images claim to show Apple's Motion 5, Final Cut Pro X

Annars är det ett ambitiöst photoshopbygge.

Ursprungligen av Capeman:

Detta KAN vara bilder på Motion 5 och FCP X:

AppleInsider | Images claim to show Apple's Motion 5, Final Cut Pro X

Det är SJÄLVKLART bilder på nämnda program.

Undrar om dom lagt ner FC Server? Det blev väl ingen hit? Jag vet ingen som kör det - jag ska dock sätta upp det på jobbet - mest på skoj...men det är klart...min efterträdare (om ca 10-15 år) gillar nog om allt mitt material är fint loggat, ordnat och har meta-data i ordning - sökbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 19:05

FCPX talar för att Apple behåller Final Cut Server i någon form.

Relativt sätt tror jag väldigt få FCP användare har ett XSan. XSan känns som om det nästan har en mindre målgrupp än xServe, men jag kanske har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-13 10:07

Hoppas Apple byggt in någon form av tracker i FCP. Det vore verkligen på tiden.

Det skulle vara gött...men jag tvivlar. Det är fetkomplex kosmosmatematik - specialprogram som fixar biffen kostar ju skjortan. Men...men...dom gav ju bort Shake så...

Ursprungligen av Erik.dv:

Hoppas Apple byggt in någon form av tracker i FCP. Det vore verkligen på tiden.

Bevaka tråden