Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kaspersky hävdar att Mac kan infekteras av virus

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-05-05 08:42

Zappee, man kan inte blanda ihop dessa delar, Mac trojan och win virus. Ett virus sprider sig självt vidare och gör det det skall göra under tiden. Användaren behöver inte vara inblandad. En trojan (som iofs kan innehålla ett virus) kräver dock någon form av aktivt handling från användaren.

Det irriterar mig att vissa klumpar ihop trojaner och maskar för Mac (dessutom både för OS X och de äldre OS9, 8 osv) samt all annan skit från win och linux och sedan kallar det för Virus för Mac!

• Medlem
  • International user
  • 2011-05-05 22:05
Ursprungligen av MatsOlov:

Zappee, man kan inte blanda ihop dessa delar, Mac trojan och win virus. Ett virus sprider sig självt vidare och gör det det skall göra under tiden. Användaren behöver inte vara inblandad. En trojan (som iofs kan innehålla ett virus) kräver dock någon form av aktivt handling från användaren.

Det irriterar mig att vissa klumpar ihop trojaner och maskar för Mac (dessutom både för OS X och de äldre OS9, 8 osv) samt all annan skit från win och linux och sedan kallar det för Virus för Mac!

Jag har inte blandat ihop något, jag pratar om skadlig kod till Mac inget annat.

Aktiv handling är ju dock inte så mycket längre, räcker att surfa fel. Är du sen väl med i ett botnät så behöver du inte göra något för att det ska hända saker.

Bevaka tråden