Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är det...

Tråden skapades och har fått 806 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En tråd för alla de frågor som (troligtvis) inte har något konkret svar, men om någon faktiskt har ett svar så ska det så klart förmedlas. Eftersom jag älskar sarkasm så tycker jag att detta också hör hemma i denna totalt irrelevanta tråd.

Varför är det...

... hur än stor hårddisk man har i sin Mac så är den alltid till 95% full?!

Varför är det enbart idiotsäkra system som går sönder när idioter pillar på dem?

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför är det så att...

jag har mycket mer diskutrymme hemma än vad jag har i diskqouta på jobbet?

Varför har jag så bra dataprylar HEMMA att man väljer göra jobbsaker hemma snarare än på jobbet - för man vet att man kommer få stånga sig blodig mot ngn citrix-klient halva dagen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-06-06 10:04

Varför går det inte att mätta ett kontor med pennor? Hur man än gör så är de slut titt som tätt.

Varför slår cykellåset på en ekra när man ska låsa den - detta trots att ekror bara utgör några procent av området där låsbygeln ska igenom?

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför slår cykellåset på en ekra när man ska låsa den - detta trots att ekror bara utgör några procent av området där låsbygeln ska igenom?

Jag har svaret till denna (och många andra frågor, faktiskt)...

Murphy's law - Wikipedia, the free encyclopedia

Har sett många tester där folk försökt bevisa Murphy's Law, genom att t.ex. tappa mackor på golvet för att se om flest landar med påläggs-sidan neråt, men det blir nära 50%, vilket i sej är bevis för Murphy's Law, att det inte går att bevisa Murphy's Law...

När det gäller cykellåset har jag bevisat ML. Låsbygeln tog mot en ekra 18 ggr i rad vis slumpmässig parkering av cykel. 18 ggr i rad! Vad är den statistiska sannolikheten för det? Det är ju 90-95% luft istället för ekror där bygeln ska igenom. Detta inberäknat bygelns tjocklek.
Klart man spelar på Lotto :-D.
Jag har också testat att sticka in USB-kontakter (jag tittar aldrig på dom och vilken sida som är rätt etc). Min statistik slutatde med att jag satte i kontakten fel 90% av gångerna - det ska enligt sannolikhetsvetenskapen vara 50%.
ML har jag bevisat empiriskt många gånger genom åren - genom hela mitt liv. Min bror har bevisat ML ännu fler gånger om allt möjligt.

Ursprungligen av LCR:

Jag har svaret till denna (och många andra frågor, faktiskt)...

Murphy's law - Wikipedia, the free encyclopedia

Har sett många tester där folk försökt bevisa Murphy's Law, genom att t.ex. tappa mackor på golvet för att se om flest landar med påläggs-sidan neråt, men det blir nära 50%, vilket i sej är bevis för Murphy's Law, att det inte går att bevisa Murphy's Law...

  • Avstängd
  • 2011-06-07 12:43
Ursprungligen av Zimmerman:

När det gäller cykellåset har jag bevisat ML. Låsbygeln tog mot en ekra 18 ggr i rad vis slumpmässig parkering av cykel. 18 ggr i rad! Vad är den statistiska sannolikheten för det? Det är ju 90-95% luft istället för ekror där bygeln ska igenom. Detta inberäknat bygelns tjocklek.
Klart man spelar på Lotto :-D.
Jag har också testat att sticka in USB-kontakter (jag tittar aldrig på dom och vilken sida som är rätt etc). Min statistik slutatde med att jag satte i kontakten fel 90% av gångerna - det ska enligt sannolikhetsvetenskapen vara 50%.
ML har jag bevisat empiriskt många gånger genom åren - genom hela mitt liv. Min bror har bevisat ML ännu fler gånger om allt möjligt.

Har ett "svängande" cykel-lås och håller med... alltid en pinne i vägen... har lärt mig att alltid lyfta upp bakhjulet via pakethållaren lite, så brukar låset rotera hjulet i läge eller så får man peta till lite med tåspetsen

USB, FW mm har jag lärt mig att titta på sladdkontakten vad som är upp och ner och funkar för det mesta på rätt uppmärkta sladdkontakter och dom är i vågrätt läge sas.. värre på dom få prylar där dom är i lodrätt läge... tar alltid fel

Ursprungligen av LCR:

Har sett många tester där folk försökt bevisa Murphy's Law, genom att t.ex. tappa mackor på golvet för att se om flest landar med påläggs-sidan neråt, men det blir nära 50%, vilket i sej är bevis för Murphy's Law, att det inte går att bevisa Murphy's Law...

Det är faktiskt fel.

Från European Journal of Physics: "We show that toast does indeed have an inherent tendency to land butter-side down for a wide range of conditions. Furthermore, we show that this outcome is ultimately ascribable to the values of the fundamental constants.”

Tumbling toast, Murphy's Law and the fundamental constants

Ursprungligen av bjelkeman:

Det är faktiskt fel.

Från European Journal of Physics: "We show that toast does indeed have an inherent tendency to land butter-side down for a wide range of conditions. Furthermore, we show that this outcome is ultimately ascribable to the values of the fundamental constants.”

Tumbling toast, Murphy's Law and the fundamental constants

Fel och fel, det är lite starkt. Jag såg ett program på TV för många år sedan när jag bodde i England och då försökte de bevisa men det blev 50/50, men som sagt, det är ju det som är definitionen av Murphy's Law, att saker inte blir som man tror eller vill ha dem.

Om man ser hur många brödbitar landar fel sida ner så blir man ju inte sur när de gör det...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-08 14:58
Ursprungligen av LCR:

Fel och fel, det är lite starkt. Jag såg ett program på TV för många år sedan när jag bodde i England och då försökte de bevisa men det blev 50/50, men som sagt, det är ju det som är definitionen av Murphy's Law, att saker inte blir som man tror eller vill ha dem.

Om man ser hur många brödbitar landar fel sida ner så blir man ju inte sur när de gör det...

Mythbusters har också gjort denna test och visat att den landar upp och ner i 50% av fallen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-06-06 15:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför slår cykellåset på en ekra när man ska låsa den - detta trots att ekror bara utgör några procent av området där låsbygeln ska igenom?

Den här frågan har ju faktiskt ett svar, även om det gör frågan (och kanske tråden) tråkig. Vi får se om jag är pedagog nog att förklara.

Till att börja med så är det inte relevant hur många procent av ytan som tas upp av ekrar. Som exempel kan vi tänka oss en oändligt smal eker som sitter med ett mellanrum på 0.1 cm. Fastän ekrarna i sig är så smala att de tar upp väldigt liten procent av den totala arean så kommer det vara omöjligt att att sätta i låset utan att pricka en eker då låset i sig är bredare än ekern.

Så vad man får fundera på är hur stor area finns ledig (kan det vara 5 cm i toppen?) och hur brett är bygellåset (säg 1 cm). Då borde man ändå för det mesta träffa rätt förutsatt att man jobbar högs upp på fälgen. Men låsen är ju ganska tunga och långa och man darrar nog lite på handen när man sätter låset på plats, så kvar blir kanske halva ytan. Dvs ca 50 % av gångerna kan man komma att träffa eker. Sedan kanske man sätter låset på plats lite längre ner på fälgen och då blir det ännu svårare.

Större delen av mitt resonemang är ganska hypotetiskt, och jag vet inte om det håller för en närmare granskning, men jag tror principen stämmer.

Jag snackar om sådana där cirkelrunda lås som sitter fastskruvade på cyklar - som brukar följa med cyklar - sitter fast bak under sadeln.

Ursprungligen av andas:

Den här frågan har ju faktiskt ett svar, även om det gör frågan (och kanske tråden) tråkig. Vi får se om jag är pedagog nog att förklara.

Till att börja med så är det inte relevant hur många procent av ytan som tas upp av ekrar. Som exempel kan vi tänka oss en oändligt smal eker som sitter med ett mellanrum på 0.1 cm. Fastän ekrarna i sig är så smala att de tar upp väldigt liten procent av den totala arean så kommer det vara omöjligt att att sätta i låset utan att pricka en eker då låset i sig är bredare än ekern.

Så vad man får fundera på är hur stor area finns ledig (kan det vara 5 cm i toppen?) och hur brett är bygellåset (säg 1 cm). Då borde man ändå för det mesta träffa rätt förutsatt att man jobbar högs upp på fälgen. Men låsen är ju ganska tunga och långa och man darrar nog lite på handen när man sätter låset på plats, så kvar blir kanske halva ytan. Dvs ca 50 % av gångerna kan man komma att träffa eker. Sedan kanske man sätter låset på plats lite längre ner på fälgen och då blir det ännu svårare.

Större delen av mitt resonemang är ganska hypotetiskt, och jag vet inte om det håller för en närmare granskning, men jag tror principen stämmer.

Varför är det så att en hotellexplosion har med Cardigans att göra?

Ursprungligen av pmarriott:

Varför är det så att en hotellexplosion har med Cardigans att göra?[ATTACH="CONFIG"]31188[/ATTACH]

Personen kanske hade en cardigan på sig?

Ursprungligen av pmarriott:

Varför är det så att en hotellexplosion har med Cardigans att göra?

Mer "Hett stoff" ?

Varför är det så att det är jättefint väder fram till dess att vi tänkte gå ut på en liten promenad och då drar plötsligt rena lützendimman in.

Ursprungligen av pmarriott:

Varför är det så att det är jättefint väder fram till dess att vi tänkte gå ut på en liten promenad och då drar plötsligt rena lützendimman in.

Tja, GP's fina fyrverkeri såg man inte mkt av i den här dimman...
Göteborg är marinerat i Risgrynsgröt just nu...

Ursprungligen av andas:

Varför går det inte att mätta ett kontor med pennor? Hur man än gör så är de slut titt som tätt.

Jo det går faktiskt. Men då måste man skaffa en sån här burk per 3-4 anställda: Kulspetspenna Bic Clic x 50

  • Avstängd
  • 2011-06-09 10:56
Ursprungligen av johan_tanying:

Jo det går faktiskt. Men då måste man skaffa en sån här burk per 3-4 anställda: Kulspetspenna Bic Clic x 50

...eller en obligatorisk insamling av företagets pennor från alla anställdas väkor/portföljer/kostymer/overaller/bra att ha-/"skräp"- lådor (på jobbet och hemma) var 3:e månad eller så

Ursprungligen av LaHe:

...eller en obligatorisk insamling av företagets pennor från alla anställdas väkor/portföljer/kostymer/overaller/bra att ha-/"skräp"- lådor (på jobbet och hemma) var 3:e månad eller så

Nej nej nej. Inte från _alla_ anställda. Bara från Pennsamlaren™. Som per automatik plockar på sig en penna varje gång han/hon stannar till vid en kollegas bord för en pratstund eller fråga och behöver anteckna något. Varje kontor har en Pennsamlare™ och det är bara att ta med en skottkärra till dennes plats någon gång i månaden för att återställa kontorsförrådets lagerhållning.

  • Avstängd
  • 2011-06-09 11:41
Ursprungligen av johan_tanying:

Nej nej nej. Inte från _alla_ anställda. Bara från Pennsamlaren™. Som per automatik plockar på sig en penna varje gång han/hon stannar till vid en kollegas bord för en pratstund eller fråga och behöver anteckna något. Varje kontor har en Pennsamlare™ och det är bara att ta med en skottkärra till dennes plats någon gång i månaden för att återställa kontorsförrådets lagerhållning.

Haha... då har ni tur som bara har en... vi har flera... Alla var väl att ta i men man vet inte alltid vilka som hos oss

Farsan var en exceptionell pennsamlare, folk tömde sina skrivord på pennor innan han fick komma nära... å han var ändå chef hahaha och vi ungar hade hur många pennor av olika slag som helst hemma och i plugget

Ursprungligen av johan_tanying:

Jo det går faktiskt. Men då måste man skaffa en sån här burk per 3-4 anställda: Kulspetspenna Bic Clic x 50

varför inte koppla kontorsmaterial budgeten till fika budgeten? Lovar att svinnet kommer att minska

Detta gäller också skarvdosor, eluttag och grendosor. Jag är säker på att man skulle kunna sätta eluttag som ett bärlband längs golvlisterna - TVÅ rader - och uttagen skulle ta slut inom kort. Bergsäker. 100% säker.

Ursprungligen av andas:

Varför går det inte att mätta ett kontor med pennor? Hur man än gör så är de slut titt som tätt.

  • Avstängd
  • 2011-06-09 11:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta gäller också skarvdosor, eluttag och grendosor. Jag är säker på att man skulle kunna sätta eluttag som ett bärlband längs golvlisterna - TVÅ rader - och uttagen skulle ta slut inom kort. Bergsäker. 100% säker.

Absolut... gäller även hemma eller mest där kanske

Varför finns det inte ett enda badrum där vattnet samlas kring brunnen och rinner ner där efter en dusch? Vi har ju varit till månen. Liksom.

...att vissa inte kan bara vara människor?

Irans landslag stoppas av slöjtvång | Sport | SvD

  • Avstängd
  • 2011-06-07 02:00
Ursprungligen av LCR:

...att vissa inte kan bara vara människor?

Irans landslag stoppas av slöjtvång | Sport | SvD

Suck ja...

Ursprungligen av LaHe:

Suck ja...

ja och för inte så länge sen var det debatt om kjoltvång i badminton damer - men det fick stryka på foten. Det som saknas är motstånd helt enkelt.

Men varför är det så att många väst länder är så otroligt dåliga på sin egen historia?

  • Avstängd
  • 2011-06-09 10:51
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

ja och för inte så länge sen var det debatt om kjoltvång i badminton damer - men det fick stryka på foten. Det som saknas är motstånd helt enkelt.

Men varför är det så att många väst länder är så otroligt dåliga på sin egen historia?

Tja, det var ju inte så länge sen som kvinnor i väst fick rösträtt mm mm...
Det jag tycker är att i väst får kvinnor mer och mer av sina självklara rättigheter om än att en del kanske går lite långsamt, medans i en del länder går det baklänges sas för deras del :/

Bevaka tråden