Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Outlook express 5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ny på detta forum, så jag ber om ursäkt om jag postade i fel tråd.
Hursom.

Har en PowerMac 7600/120 och använder outlook express 5 på den. Kör MacOS 8.1
Har två konton installerade som var och en tar 40 megabyte (c:a) alltså totalt 80 megabyte post.

Nu när jag startar outlook står det:
FEL
Det gick inte att skicka epost till kontot NAMN

FÖRKLARING
Det går inte att hitta filen

FELKOD -43

Och på nästan varje inkommet brev står det
(IKON MED UTROPSTECKEN)En del text i det här meddelandet är skrivet på ett språk din dator inte kan visa
Om jag dubbeklickar på ett sådant brev stänger outlook av sig med ett fel av typen 3

Kan även tillägga att i InternetExplorer får jag inte se ÅÄÖ utan de bokstäverna faller bort.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Jag använder inte mac så ofta själv,
men är i en macperiod just nu.

Jag är extremt tacksam för svar!

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-02 09:58

Mja - det ser ju ut som det finns fler problem här och vad detta fel -43 anbelangar vet jag inte riktigt vad som felas.

Men, såvitt jag minns var detta med å, ä, ö en rätt vanligt bekymmer på 8.1-tiden och härlett till olika versioner av Text Encoding Converter i systemmappen. Detta kunde uppstå när t ex IE eller Outlook installerat egna text encodings och missat att ditt MacOS redan hade sådana men ev på ett annat språk.

Du bör endast ha den senaste versionen av text encodings på din burk, dvs titta i systemmappen och tilläggsmappen - kolla versionsnumret på tillägget Text Encodings Converter alt det svenska Textkonverterare (med reservation för det svenska namnet - jag minns fan inte vad det hette på svenska), kika sedan i själva systemmappen där det ligger en mapp som heter Text Encodings - i denna ligger språkfilerna och dessa skall ha samma versionsnummer som tillägget. Ibland finns både det engelska och svenska tillägget installerat och då bör du deleta det med lägst versionsnummer.

Det hände också, vill jag minnas, att det fanns dubbla språkfiler i text Encodings-mappen, både en svensk och en engelsk för samma språk/teckenuppsättning - deleta då den som har annat versionsnummer än det aktuella tillägget.

Sorry för den röriga förklaringen - jag har inte fått något kaffe ännu...

Problemet finns beskrivet i stort sett varje MacWorld som utkommit sedan MacOS 8.1 och betydligt bättre beskrivit än mitt mentala morgonmummel...

(Alternativt skulle jag installera uppdateringarna 8.5 -> 8.6 och få ett bättre OS för din maskin. De måste finnas någonstans...)

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-02 10:01

Ett annat generalknep för alla 8-9.2.2 OS är att tilldela programmen mer minne än de får default. Detta gör du genom att välja Visa Info i findern när du klickat på applikationen, och i de små minnestilldelningsrutorna längst ner i fönstret peta in högre värden för maxminne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 10:07

Det ska vara 15 filer i mappen Textkonverterare (heter Text Encodings på ett engelskt system):

Arabic Encodings
Central European Encodings
Chinese Encodings
Chinese Encodings Supplement
Cyrillic Encodings
Greek Encodings
Hebrew Encodings
Indic Encodings
Japanese Encodings
Korean Encodings
Symbol Encodings
Thai Encodings
Turkish Encodings
Unicode Encodings
Western Language Encodings

Eller motsvarande filer med svenska namn. Du kan kasta de övriga 15 filerna. (Underligt att Microsoft inte har åtgärdat denna allvarliga bugg trots att det har gått minst fem år sedan den dök upp!)

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-02 10:11

En som har koll!!

Tack för hjälpen... nu ska jag ha lite kaffe.

1
Bevaka tråden