Mja - det ser ju ut som det finns fler problem här och vad detta fel -43 anbelangar vet jag inte riktigt vad som felas.
Men, såvitt jag minns var detta med å, ä, ö en rätt vanligt bekymmer på 8.1-tiden och härlett till olika versioner av Text Encoding Converter i systemmappen. Detta kunde uppstå när t ex IE eller Outlook installerat egna text encodings och missat att ditt MacOS redan hade sådana men ev på ett annat språk.
Du bör endast ha den senaste versionen av text encodings på din burk, dvs titta i systemmappen och tilläggsmappen - kolla versionsnumret på tillägget Text Encodings Converter alt det svenska Textkonverterare (med reservation för det svenska namnet - jag minns fan inte vad det hette på svenska), kika sedan i själva systemmappen där det ligger en mapp som heter Text Encodings - i denna ligger språkfilerna och dessa skall ha samma versionsnummer som tillägget. Ibland finns både det engelska och svenska tillägget installerat och då bör du deleta det med lägst versionsnummer.
Det hände också, vill jag minnas, att det fanns dubbla språkfiler i text Encodings-mappen, både en svensk och en engelsk för samma språk/teckenuppsättning - deleta då den som har annat versionsnummer än det aktuella tillägget.
Sorry för den röriga förklaringen - jag har inte fått något kaffe ännu...
Problemet finns beskrivet i stort sett varje MacWorld som utkommit sedan MacOS 8.1 och betydligt bättre beskrivit än mitt mentala morgonmummel...
(Alternativt skulle jag installera uppdateringarna 8.5 -> 8.6 och få ett bättre OS för din maskin. De måste finnas någonstans...)