Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 eller G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-01 16:14

Finns det något enkelt svar på hur stor skillnad det är på en G3 processor och G4:a?Hur mycket skiljer egentligen mellan en iBook 900mhz och en PB 12" med G4 867mhz.512Mb ram i båda.

Märks det överhuvudtaget någon skillnad om jag inte jobbar med film eller bilder professionellt?

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-01 19:00

Det var ngn macsajt som testade precis det... minns inte var. har för mig att det var ca 50/50, dvs iBooken vann hälften av testen.

Alla iAppsen använder Altivec (som bara finns i G4an) så där kan det nog vara stora skillnader...

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-01 20:02

Jag bytte från en Quicksilver 800 med 512 Mb ram till en iBook 900 med 640 Mb ram.
Det jag har märkt är att iBooken tar längre tid på sig att rippa skivor i iTunes samt att den kan kännas lite segare i Photoshop. Men någon jättestor skilland överlag är det inte.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-01 20:22

Så med andra ord är en iBook mer prisvärd en PB 12"?Ett bättre köp alltså om den är avsedd endast för hemmabruk.

• Oregistrerad
  • 2003-09-01 20:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Så med andra ord är en iBook mer prisvärd en PB 12"?Ett bättre köp alltså om den är avsedd endast för hemmabruk.

Har väl gått lite och väldigt lösa rykten om att G3 eventuellt kommer fasas ut tidigare i framtida OSX - fast fan trot för skilnaden är ju inte så stor (lite altivec för vectorer, men annars... ?)

EDIT: Vi snackar nog inget som spelar någon roll i brådrasket direkt... Skulel tro de kan bli aktuellt ungefär samtidigt som trycket är bortslitet på tangenterna ungefär...

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-01 20:37
Citat:

Kollar man bara på prestanda/pris är iBooken ett självklart val tycker jag, dvs om man inte vet med sig att man kommer att använda det 'andra' som bara finns i PBn.

Citat:

Japp, om du inte bryr dig om utseendet

Citat:

Finns det något enkelt svar på hur stor skillnad det är på en G3 processor och G4:a?Hur mycket skiljer egentligen mellan en iBook 900mhz och en PB 12" med G4 867mhz.512Mb ram i båda.

Tänk vad man kan hitta om man söker, en tråd där man diskuterar skillnaden mellan en 900 MHz G3 och en 867 MHz G4:

iBook vs. PowerBook

Sen kan man läsa lite allmänt om G3:

Vad tror ni om G3:ans framtid?

1
Bevaka tråden