Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur återställa Rättigheter till en mapp? Kommer inte åt Users/xxx/Downloads

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 18:18

Skulle ändra rättigheter på users/min user/downloads så att en användare till får se den mappen.

La till den användaren i "Server.app" i 10.7.1

Nu kan jag inte läsa innehållet i den mappen med någon användare.
Mappen syns i Finder men klickar jag på den får jag fram... ingenting.

Försöker jag lägga till mappen i programmet BatChMod så säger den "The file or folder does not seem to exist. Please try again."

Går jag igenom Server.app och vill lägga till en ny share så kan jag klicka på mappen och se mapparna och filerna som ligger under Downloads.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 18:20

Jag har provat köra Disk Utility och Repair permissions men inget händer.

Jag skulle kunna prova ändra rättigheterna i Terminal men vad skriver jag?

Väljer jag "Get info" om mappen i finder säger den "You have unknown access".

Senast redigerat 2011-09-04 18:35

Vet inte, men jag själv har ominstallerat Lion Server tre gånger. Det är inte friskt - bl.a. vad gäller rättigheter. (en gång flyttade den vid omstart min user-folder till en extern disk ). Har du provat att högerklicka (visa info) på mappen och göra rättighetsinställningarna där? Rensa först bort allt och börja om.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 18:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Vet inte, men jag själv har ominstallerat Lion Server tre gånger. Det är inte friskt - bl.a. vad gäller rättigheter. (en gång flyttade den vid omstart min user-folder till en extern disk ). Har du provat att högerklicka (visa info) på mappen och göra rättighetsinställningarna där? Rensa först bort allt och börja om.

Genom finder?
Jag har inga rättigheter att ändra någonting, antingen måste jag göra det genom server.app eller så måste jag göra det genom terminalen...
Jag har en massor med filer i den mappen som jag skulle behöva komma åt, har undantagit den ifrån time machine backupen eftersom den ändrar sig vädigt mycket... :/ smidigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 18:51

Kör jag en ls -l får jag bara

ls: Downloads: Permission Denied
total 0
drwx------+ 13 xxxuser staff 442 sep 4 17:53 Desktop
osv med resten av mapparna i home mappen.

om du kör sudo ls -l då?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 19:02

Jag fixade det!
Jag vet inte riktigt vilka rättigheter som var fel men jag gjorde som så att:

1. Jag skapade en ny testmapp i min home folder (Ville inte riskera att någon annan mapp blir oåtkomlig)
2. Server.app och dela ut testmappen.
3. Kollade vad testmappen har för rättigheter
4. Ändra tillbaka Downloads mappen så att den fick exakt samma rättigheter.

Nu kommer jag åt den! *pffffffft* Obehagligt det där.. nu ska jag köra en backup på den mappen innan jag försöker på nytt (Eller så väntar jag tills server.app får några uppgraderingar innan jag gör någonting mera).
Tack för hjälpförsöken!

Ursprungligen av kainen:

Jag fixade det!
Jag vet inte riktigt vilka rättigheter som var fel men jag gjorde som så att:

Riktigt kul när någon beskriver HUR de faktiskt fixade något de frågar om!!

1
Bevaka tråden