Hej
Sen frågan ställdes har jag nu löst problemet med en Macbook air så här (all konstruktiv kritik och alla tips är välkomna!)
1. IPhoto-biblioteket ligger på en extern hårddisk A (Freecom 1TB). Mycket liten och snabb hårddisk (gummerad!) fungerar bra - lätt att ta med-stötsäker.
2. När man ansluter hårddisken A hittar programmet iPhoto direkt biblioteket. Går snabbt att arbeta från hårddisken.
3. Den bärbara Freecom hårddisken A gör jag en back-up av några gånger per vecka. Detta görs till en extern LaCie hårddisk B. Gör detta via programmet Chronosync - fungerar utmärkt. Försökte också använda Chronosync till att backa-up från hårddisk A (Freecom) till min NAS (Synology) vilket tog mycket lång tid varje gång. Var även lite ostabilt. Även försökt göra back-up från Freecom hårddisken A till Time-Capsulan men även detta tog lång tid och fungerade inte till slut.
4. Någon gång per månad ansluter jag hårddisk A (Freecom) med original iPhoto-biblioteket direkt med en USB-firewire kabel till Synology-NAS-en. Uppbackningen tar en natt.
Med ovanstående arrangemang har man en macbook air och hela iphotobiblioteket alltid med och det finns två kopier.
Finns det bättre lösningar tas förslag gärna emot.
K