Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-20 13:06

För den som funderar på Diino kan det vara bra att veta att de kom med ett erbjudande (till mig i alla fall) om 20% rabatt på årsabbonemang. Men erbjudandet gäller bara 24h och kommer efter 2 dar, inte mycket tid till att ladda upp och testa återställning. Fast det kanske kommer fler erbjudanden.

Ursprungligen av oskard:

För den som funderar på Diino kan det vara bra att veta att de kom med ett erbjudande (till mig i alla fall) om 20% rabatt på årsabbonemang. Men erbjudandet gäller bara 24h och kommer efter 2 dar, inte mycket tid till att ladda upp och testa återställning. Fast det kanske kommer fler erbjudanden.

Köper man det i USD (www.diino.com) så får man ett år för 328kr ($49), jämfört med 490kr från .se
23% rakt av.

Shit, i Crashplans iPhone app så kan jag inte streama musiken som jag backar upp, jag kan bara ladda ner den till iPhonen. Det var ju trist.
Det var ju det som var så bra och lockande i Backify/Livedrive. Livedrive har väl det fortfarande, men jag känner mig väl inte så pigg på dem efter förfarandet som jag skrev om tidigare.

Någon som vet annan tillförlitlig backup-tjänst med möjlighet att strema musik genom appen, surfar runt här, om någon vet något så vill jag veta

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-23 10:12
Ursprungligen av panther:

Shit, i Crashplans iPhone app så kan jag inte streama musiken som jag backar upp, jag kan bara ladda ner den till iPhonen. Det var ju trist.
Det var ju det som var så bra och lockande i Backify/Livedrive. Livedrive har väl det fortfarande, men jag känner mig väl inte så pigg på dem efter förfarandet som jag skrev om tidigare.

Någon som vet annan tillförlitlig backup-tjänst med möjlighet att strema musik genom appen, surfar runt här, om någon vet något så vill jag veta

Det låter som att du vill ha Itunes Match.

Ursprungligen av jahve:

Det låter som att du vill ha Itunes Match.

Om det inbegrep en hel backup, så slår jag till på det när det kommer till Sverige om 5 år (om jag ens är här då)
Men vad jag förstått så är det just matching med en databas på nätet, inte en backup av min musik.
Läste lite på crashplans forum, det finns i alla fall fler som vill ha önskad stream funktion i appen, så vem vet det kanske dyker upp.

edit: uppladdningshastigheten är bra i alla fall på CP, ibland är den uppe i 3,7mbps, inte i genomsnitt dock. Då står det 5 dagar återstår på mina 200-250GB, med en något lägre genomsnittlig hastighet så är nog datan uppe inom 2 veckor i alla fall, det är bra

Senast redigerat 2011-11-23 16:35

Halva priset på Crashplan just nu! https://www.crashplan.com/consumer/store-holiday.vtl

Edit: För nya kunder vill säga.

Senast redigerat 2011-11-25 12:32
Ursprungligen av Adrian B:

Halva priset på Crashplan just nu! https://www.crashplan.com/consumer/store-holiday.vtl

Edit: För nya kunder vill säga.

Det var ju en väldigt klar och tydlig tidsgräns dom har: "This offer [...] only for a little while, so don’t wait."

Senast redigerat 2011-11-28 10:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-25 16:56

Sådärja, 2 år Crashplan inköpt för $49.99.
Och det syntes omedelbart i klienten utan att jag behövde skriva in licensnyckeln där. Snyggt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-28 08:32

Jag trodde att jag var låst till 0,8 MBit/s upp i och med ADSL (har för mig att det var så förut) och det kändes därmed som att första backuppen skulle ta enormt lång tid. Efter att kontrollerat med Telia så inser jag att jag vid en uppgradering till 30 MBit/s ner så kan jag få 12 MBit/s upp vilket ju gör hela förfarandet oerhört mycket snabbare.

Har även funderat på 4G, men för att få tillgång till 30 GB/månad behöver man ta deras värsting för 499:-/mån, nu kanske 20 GB/mån skulle räcka men det känns ändå illa att man inte kan få "no limit" värstingabbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-28 17:30
Ursprungligen av andas:

Jag trodde att jag var låst till 0,8 MBit/s upp i och med ADSL (har för mig att det var så förut) och det kändes därmed som att första backuppen skulle ta enormt lång tid. Efter att kontrollerat med Telia så inser jag att jag vid en uppgradering till 30 MBit/s ner så kan jag få 12 MBit/s upp vilket ju gör hela förfarandet oerhört mycket snabbare.

Tyvärr. Begränsningen sitter nog inte i ditt bredband, snarare hos onlinebackupen. Jag ligger på ca 100 KB/s till Crashplan just nu. Det blir några GB per dygn.

Angående CrashPlans erbjudande: Jag var lite besviken då jag såg att det bara var för nya kunder och jag har ju precis börjat med CP sedan två veckor tillbaka genom att köpa 30 dagar till att börja med. Så jag skrev till supporten och frågade om jag kunde få mitt konto raderat så jag kunde börja från början och få tillgång till rabatten (hade bara fört över en tiondel av min första backup ändå).

Då fick jag till svar att eftersom jag började med CP inom 30 dagar så skulle de återbetala halva avgiften om jag köpte en förlängning! Så jag köpte 2 år med familjeplanen för 199 dollar och de betalar tillbaka 100 dollar av dessa direkt. Väldigt trevlig att de kan vara så pass flexibla.

Jag ligger på 300-600 kbps just nu med Bredband2 som ISP (och 100/100 fiber), men jag läste om som hade ComHem och fick 2,5 Mbps så det kanske är en fråga om hur ISP:n routar sin trafik.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag ligger på 300-600 kbps just nu med Bredband2 som ISP (och 100/100 fiber), men jag läste om som hade ComHem och fick 2,5 Mbps så det kanske är en fråga om hur ISP:n routar sin trafik.

Jag har Comhem, så det kan ju ha med det att göra. Uppladdningen ligger alltid över 1 Mbps, och ibland kör den på ruskigt fort, så jag kan inte klaga. Så bra att jag hade tänkt att backa upp allt (>TB) nu när jag märker att det går smidigt.

Mina misstankar om att ISP:ns routring av trafik spelar roll blir allt starkare. Vi bytte ISP i föreningen igår (från Bredband2 till Riksnet) och nu får jag 1,3 Mbps upp från tidigare 300-600 kbps. Woohoo!

Edit nästa morgon: Det ser ut som att jag var lite för het på gröten, när det stabiliserat sig landade det på ungefär 600 kbps med Riksnet ändå. Bättre snitt än tidigare, men inte alls den fina hastighet jag först trodde mig få.

Senast redigerat 2011-12-02 06:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-02 19:11

Min router havererade idag och jag ersatte den med en 5 år gammal. Nu verkar det gå snabbare att ladda upp (men ändå bara 100-200 KB/s). Får väl se hur det blir när ersättningsroutern kommer. Lite oväntat.

Svenska Internetoperatörer har generellt god peering mot USA på grund av att att mycket trafik går dit. Ni kan byta Internetleverantör och router bäst ni vill, problemet ligger inte på den här sidan av pölen utan på att de har köpt för lite internationell bandbredd. Om ni vill ha snabb backup så välj en leverantör som ligger närmare.

Ursprungligen av Marcus K:

Svenska Internetoperatörer har generellt god peering mot USA på grund av att att mycket trafik går dit. Ni kan byta Internetleverantör och router bäst ni vill, problemet ligger inte på den här sidan av pölen utan på att de har köpt för lite internationell bandbredd. Om ni vill ha snabb backup så välj en leverantör som ligger närmare.

Bra sagt. Som jag postat tidigare i tråden så har jag konstant minimum 600KB/s (alltså min. ~5Mbps) mot www.diino.se.

Ursprungligen av Marcus K:

Svenska Internetoperatörer har generellt god peering mot USA på grund av att att mycket trafik går dit. Ni kan byta Internetleverantör och router bäst ni vill, problemet ligger inte på den här sidan av pölen utan på att de har köpt för lite internationell bandbredd. Om ni vill ha snabb backup så välj en leverantör som ligger närmare.

Det ligger nog mycket i det, men viss skillnad finns det ändå beroende på ISP, utifrån vad folk har rapporterat för hastigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-11 11:23

Äntligen klar med det viktigaste!
Dags att börja säkerhetskopiera det "mindre viktiga".

När det gäller hastigheter kanske det är lite förvirring mellan bit och byte. Jag skrev om min hastighet när jag kollade i Activity Monitor, men den visar KB - Kilobyte. Crashplan visar Mbps = Megabit.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-11 12:27

För att förvirra dej ännu mer är KB eller kB inte en hastighet, utan en mängd. Men det ska kanske vara kB/s...

Bara en liten uppföljning angående mina spekulationer kring min låga hastighet mot Crashplan: Det visade sig bero på något helt annat. Inte ISP, routing eller något sådant. Utan en fiberkonverter som höll på att lägga av. Igår morse fick jag den utbytt och sedan dess ligger jag stadigt på 3,6 Mbps från två maskiner samtidigt.

Det är ett bra exempel på hur svårt det kan vara att felsöka nätproblem. När en fiberkonverter börjar sjunga på sista versen så lägger den inte av rakt av, utan den jäklas med en under en lång tid genom att sakta strypa hastigheten och lägga in oregelbundna avbrott tills man blir förtvivlad... typ Just hastigheten uppströms tog värsta smällen, därav att jag aldrig kunde få riktigt bra fart på CP här hemma.

Jag håller på att sätta upp en Offsite backup lösning i källaren hemma.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-07 18:15
Ursprungligen av Björnström:

Jag håller på att sätta upp en Offsite backup lösning i källaren hemma.

Vad jag förstått så ska du köra en egen CP server på i samma kåk som lägenheten, då blir det ju iaf offsite till ⅔ (serverhallen och kontoret).

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-07 11:47
Ursprungligen av Björnström:

Jag håller på att sätta upp en Offsite backup lösning i källaren hemma.

Offsite relativt vad? Övervåningen?

Ursprungligen av dtrolle:

Offsite relativt vad? Övervåningen?

"Övervåningen" som i lägenheten några trappor upp i huset - ja.

Och serverhallen och kontoret

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-07 12:26
Ursprungligen av Björnström:

"Övervåningen" som i lägenheten några trappor upp i huset - ja.

Och serverhallen och kontoret

Är det verkligen tillräckligt off för att få kallas offsite om det ligger i samma hus?

Ett stort hus kanske minimerar stöldrisken men det är ju mer tveksamt när det gäller brand och naturkatastrof (jag vet, naturkatastrof låter löjligt men vem vet, blixten kanske slår ner och ger elöverslag i hela kvarteret. Skulle inte vilja ha all kritisk data samlad där då.)

Ursprungligen av dtrolle:

Är det verkligen tillräckligt off för att få kallas offsite om det ligger i samma hus?

Ett stort hus kanske minimerar stöldrisken men det är ju mer tveksamt när det gäller brand och naturkatastrof (jag vet, naturkatastrof låter löjligt men vem vet, blixten kanske slår ner och ger elöverslag i hela kvarteret. Skulle inte vilja ha all kritisk data samlad där då.)

Det är nog en gränsdragning. Visst skulle hela bostadshuset med 109 lägenheter och två garage kunna sprängas eller försvinna ner i ett sänkhål men det är inte jättetroligt. Att det brinner i lägenheten är mer vanligt även om jag hoppas att det aldrig blir så. När jag skrev offsite var det främst att jag tänker förvara backuperna från t ex 99mac även i min källare.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-07 14:30
Ursprungligen av Björnström:

Det är nog en gränsdragning. Visst skulle hela bostadshuset med 109 lägenheter och två garage kunna sprängas eller försvinna ner i ett sänkhål men det är inte jättetroligt. Att det brinner i lägenheten är mer vanligt även om jag hoppas att det aldrig blir så. När jag skrev offsite var det främst att jag tänker förvara backuperna från t ex 99mac även i min källare.

Som dtrolle säger så räcker det ju att blixten slår ner lite oturligt

Offsite = inte i samma byggnad enligt mig.

Därför använder jag online backup + lokal backup + NAS (ej backup ).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-07 15:02

Ja eller brand. Det är ju inte bara elden som skadar, även brandkårens vattensprutor åsamkar stora skador.

Om man med offsite-backup menar något i stil med den ska vara avskiljd från gemensamma sårbarheter som huvudkopian så tror jag inte att en säkerhetskopia som förvaras i samma hus bör kallas en offsite-backup.

Bevaka tråden