Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Grundinställning för att hålla ihop, undvika horungar etc

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på med en bok i tvåspalt med rätt mycket illustrationer och försöker få till en grundinställning som får InDesign 5.5 att:

- hålla ihop ensam rubrik med följande brödtext
- hålla bort horungar och änkor i brödtexten
- fästa texten mot baslinjeraster

Det som händer väldigt snabbt när jag provar lite inställningar är att jag väldigt snabbt tappar all kontroll. Ibland hålls en rubrik ihop men på bekostnad av en ensam rad brödtext. Ibland byter något textblock spalt av outgrundlig anledning. Till slut har jag petat så mycket i inställningarna att allt är avstängt igen.

Är det f ö något fel i översättning (se bild)?
Håll ihop med föregående/nästa?

Jag har googlat i ämnet och försökt hitta någon lathund men hittar inget bra.

Har ni någon lathund gott folk eller något annat som hjälper mig vidare?

Kan du inte kryssa ur Håll ihop med föregående. Den passar inte med rubiker men däremot med nästa rad. Har ställt in den som jag föreslår och det funkar perfekt.

Att både ha med föregående och nästa rad verkar som de motarbetar varandra och rubriker hör ju alltid till raden under.

Den där bilden var mest med för att jag inte förstår vad de menar. Rubriken säger "föregående" men valet säger "nästa".

Så håll ihop ska bara användas på Brödtext?

Vad är det som ska få rubriker att inte solosegla då?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Den där bilden var mest med för att jag inte förstår vad de menar. Rubriken säger "föregående" men valet säger "nästa".

Så håll ihop ska bara användas på Brödtext?

Vad är det som ska få rubriker att inte solosegla då?

Uppenbarligen är bilden från den svenska versionen lite missvisande. De har där en indent, så att man får intrycket att för att kunna använda som Håll ihop med nästa måste man ha raden ovan Håll ihop med föregående ikryssad. Så ser det inte ut i den engelska versionen, där saknas indenten. Där står Håll ihop med nästa i linje med Håll ihop med föregående.

Funktionerna fungerar oberoende av varandra. Så i rubriker har jag Håll ihop med föregående urkryssad, och Håll ihop med nästa 1 rad. Det funkar perfekt. Att ha båda aktiva är att be om trubbel.

I brödtexten är båda funktionerna bortkopplade, (håll ihop med föregående urkryssa och Håll ihop med nästa 0 rad.) Däremot har jag Keep Lines together At Start/End of Paragraf. Start: 2 lines; End: 2 lines. Nackdelen är att det verkar finnas en bug om man har tre rader. Vet ej om CS 5.5 har kvar denna bug, men den finns i CS 5 och Adobe har fortfarande inte åtgärdat det. Lösningen är enkel: Ta bort en rad eller lägg till en rad, så att stycket aldrig är 3 rader lång.

Ursprungligen av The Real Viking:

Uppenbarligen är bilden från den svenska versionen lite missvisande. De har där en indent, så att man får intrycket att för att kunna använda som Håll ihop med nästa måste man ha raden ovan Håll ihop med föregående ikryssad. Så ser det inte ut i den engelska versionen, där saknas indenten. Där står Håll ihop med nästa i linje med Håll ihop med föregående.

Funktionerna fungerar oberoende av varandra. Så i rubriker har jag Håll ihop med föregående urkryssad, och Håll ihop med nästa 1 rad. Det funkar perfekt. Att ha båda aktiva är att be om trubbel.

I brödtexten är båda funktionerna bortkopplade, (håll ihop med föregående urkryssa och Håll ihop med nästa 0 rad.) Däremot har jag Keep Lines together At Start/End of Paragraf. Start: 2 lines; End: 2 lines. Nackdelen är att det verkar finnas en bug om man har tre rader. Vet ej om CS 5.5 har kvar denna bug, men den finns i CS 5 och Adobe har fortfarande inte åtgärdat det. Lösningen är enkel: Ta bort en rad eller lägg till en rad, så att stycket aldrig är 3 rader lång.

Tack, nu börjar det klarna...

Jag kollade dialogrutan i en annan Mac med 5.5 och den ser ut så där med. Otroligt förvirrande och lurade mig fullständigt.

Har bifogat hela dialogrutan. Kan ni kolla om resten ser ok ut?

Allt ser helt OK ut. Håller med om att indraget i svenska versionen förvirrar dig. Jag hade också blivit förvirrad. Detta måste åtgärdas i en kommande uppdatering.

Så här ser min ut:

Angående det felaktiga indraget i svenska InDesign 5.5.

Jag kollade med en kollega som kör 5.0 och felet fanns redan då. Jag kollade även hur hon tolkade information och hon blev lika lurad som mig. Man tror undermedvetet att den övre kryssrutan aktiverar den nedre funktionen.

Jag blev nyfiken och kollade i äldre versioner. Felet finns redan i CS3 men i CS3 och CS4 finns inget val ovanför så där påverkas man inte av det stora indraget. I CS5 tillkommer ett nytt val och ingen tänkte väl mer på det eftersom det alltid sett ut så där.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Angående det felaktiga indraget i svenska InDesign 5.5.

Jag kollade med en kollega som kör 5.0 och felet fanns redan då. Jag kollade även hur hon tolkade information och hon blev lika lurad som mig. Man tror undermedvetet att den övre kryssrutan aktiverar den nedre funktionen.

Jag blev nyfiken och kollade i äldre versioner. Felet finns redan i CS3 men i CS3 och CS4 finns inget val ovanför så där påverkas man inte av det stora indraget. I CS5 tillkommer ett nytt val och ingen tänkte väl mer på det eftersom det alltid sett ut så där.

Din teori är logiskt. Men de som översatt skall väl alltid varje gång hålla öga på grundversionen (på samma version nivå) (dvs den engelska versionen) för att säkerställa att det går rätt till (inte bara översättningar men även hur knapparna är utformade och placerade).

  • Medlem
  • 2011-12-13 10:06

För att få en mellanrubrik att aldrig hamna ensam underst på en spalt är det Håll ihop med föregående du skall använda.
För att slippa änkor och horungar är det Håll ihop stycke.
Det knepiga är att om de råkar samverka blir det ett stort hopp i texten från en spalt till nästa som i bifogat exempel.

Ursprungligen av poul:

För att få en mellanrubrik att aldrig hamna ensam underst på en spalt är det Håll ihop med föregående du skall använda.
För att slippa änkor och horungar är det Håll ihop stycke.
Det knepiga är att om de råkar samverka blir det ett stort hopp i texten från en spalt till nästa som i bifogat exempel.
[ATTACH="CONFIG"]31392[/ATTACH]

Och hur gör man om de samverkar?

Om man gör manuella justeringar så kan man ge sig 17 på att det blir ändringar i nästa korr så att styckena plötsligt inte ska ha särskilda inställningar längre.

Tack för hjälpen hittills. Jag brottas vidare med det här ihop med baslinjeraster (vill linjera brödtexten mellan spalterna). Jag får bara fram halvdana lösningar.

Jag har radavstånd 12 pkt i brödtexten.

Jag skulle vilja ha 3 rubriknivåer som har lite olika avstånd. Rubrik 4 har noll avstånd före/efter.

Hur jag än gör så kan jag inte få till att rubriker alltid har samma avstånd till brödtexten och att brödtexten linjerar. Det blir antingen eller.

Har ni har några bra tips att komma med?

Det här är inte så alldeles enkelt och kräver lite matematiskt tänkande.

Låt säga att din brödtext har radavstånd 12 pkt, då kan du ha en rubrik vars grad + avstånd före/efter blir en multipel på det, exempelvis 18 med 2 pkt före och 4 pkt efter (2+18+4=24) Då kan du med detta format hantera enkelradiga rubriker, men så fort du t.ex. får tvåradiga rubriker är du körd.

Det finns mao inga bra lösningar på det här, bara mer eller mindre dåliga.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det här är inte så alldeles enkelt och kräver lite matematiskt tänkande.

Låt säga att din brödtext har radavstånd 12 pkt, då kan du ha en rubrik vars grad + avstånd före/efter blir en multipel på det, exempelvis 18 med 2 pkt före och 4 pkt efter (2+18+4=24) Då kan du med detta format hantera enkelradiga rubriker, men så fort du t.ex. får tvåradiga rubriker är du körd.

Det finns mao inga bra lösningar på det här, bara mer eller mindre dåliga.

Tack Richard. Jag tror jag jobbat efter den där principen men ska dubbelkolla så matten stämmer.

Det finns en inställning som heter "Fäst bara första raden till rastret". Jag tolkade det som en grej för rubriker så om dessa blir på mer än en rad så låter man rubrikens radavstånd styra istället. Men det blir på bekostnad av det som kommer efter antar jag.

Anders, jag vet inte riktigt om detta fungerar, men om du har ett mellanrum för mellanrubriker, som blir säg totalt 2 rader vanlig brödtext, och sedan väljer att mellanrubriken inte snäpps mot stödlinjerna (bara brödtexten) så borde du kunna ange ett avstånd efter mellanrubriken som alltid blir densamma, sedan får du pilla lite med radmellanrummet för rubriken så det blir fint. Typ.

För rubriker skulle jag gärna ha ett "fäst sista raden", men CyberPet har ju rätt, skit i att fästa rubrikerna mot baslinjerastret, det skapar bara problem.

Jag tror det börjar sätta sig nu. Dessutom hade jag räknat fel på någon pixel så det har så klart jävlats extra bara av den anledningen.

Det dök dock upp en märklig sak efter en figursatt platta. Då vägrar brödtexten som fortsätter från föregående spalt att snäppa i rastret. Jag testar med att minska figursättning men då kryper bara texten med upp. Vad är det här för fenomen?

Är plattan ett förankrat objekt?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Är plattan ett förankrat objekt?

Nej den ligger löst.

I ursprungsläget så följer även plattan 12 pkt-multiplarna.
Höjden är delbar med 12 pkt och figursättning under är 12 pkt.

Jag hittade felet.

Den där effekten får man om brödtexten har valet att bara fästa första raden mot rastret.
Jag tror det var en kvarleva efter intensivt testande tidigare.

Jag har klagat på översättningar förr, men det verkar ju aldrig bli bättre. Ingen bryr sig. När jag började översätta Scott Kelbys böcker om Photoshop så mailade jag Adobe, kom i kontakt med någon som skickade mig vidare till någon i USA som looooooovade att fixa. Det var typ versionen CS, och ännu finns det stora felaktigheter i CS5, 5-6 år senare.

1
Bevaka tråden