Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prioritera vilket nätverksinterface specifika program ska använda

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till vardags sitter jag ibland på ett företagsnätverk som inte tillåter all sorts trafik mot internet. Det mesta funkar, men t.ex. inte MSN.

Finns det något sätt att säga åt vissa program att använda något annat nätverksinterface? Min idé var att koppla in min iPhone med USB och använda personal hotspot. Jag vill då att alla program default ska använda ethernet (vilket de gör nu) men sen vill jag t.ex. att Adium ska använda "iPhone USB".

Nej, det går inte. Sedan är nog dom programen spärrade av en anledning.

Varför går det inte? Känns som att man borde kunna trolla lite i terminalen för att åstadkomma detta.

Anledningen till att trafiken inte når internet är en annan diskussion och inte det jag frågade efter.

Du behöver inte trolla i Terminalen. Det ska räcka att dra nätverkskorten i den ordning de ska prioriteras.

Ursprungligen av Hjälpen i OSX:

To change the priority of a network port configuration:

  1. [*=left]Choose Apple menu > System Preferences and click Network.
    [*=left]Choose Set Service Order from the Action pop-up menu (looks like a gear).
    [*=left]Drag a service, such as Ethernet, to the top of the list.
    [*=left]Click OK, and then click Apply to make the new settings active.

Jo det funkar ju, men då går all trafik på det interfacet. Jag vill bara att vissa program ska tvingas använda "iPhone USB".

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-12-13 21:08

Det går men kräver lite mer än några terminalkommandon. Gissningsvis behöver du sätta upp en proxyserver och en brandvägg och via dem styra vilka portar och adresser som ska skickas via vilka nätverksportar. Alternativt via nat och brandvägg. Du måste alltså ha ett ytterligare lager av interna nätverk och servrar som tar hand om och routar trafiken till rätt ställe.

Möjligtvis skulle det gå att använda ett verktyg som IPnetrouterx. Själv har jag bara använt det programmet som ren router, men funktionaliteten för att skeppa trafik över olika nätverkskort finns där. Se Alternate Route Help

Det går i princip alltid att göra, men kräver lite terminal-hackande. Jag hittade dock denna länk, där det är någon som gjort en programvara för just detta ändamål. Obs! Jag har inte testat den själv, så jag kan inte säga ngt mer om den:

Fabian Gebert: Forcing all IP traffic through VPN (even if disconnected) on Mac OS using WaterRoof

Det verkar finnas ett program för Windows som gör det jag är ute efter. ForceBindIP - Bind any Windows application to a specific interface

Och Transmission har en sådan funktion inbyggd.
https://forum.transmissionbt.com/viewtopic.php?f=4&t=11452

Senast redigerat 2011-12-14 15:16
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-17 15:13
Ursprungligen av stevenD:

Och Transmission har en sådan funktion inbyggd.
https://forum.transmissionbt.com/viewtopic.php?f=4&t=11452

Märk väl som det sägs i en kommentar till detta tips på Transmissions site: du binder fortfarande till en IP-adress (typ 192.168.1.17) - inte till ett specifikt internface (typ en0). Däremot så får du indirekt den effekten om du har en VPN-tunnel och binder till tunnelns IP-adress.

1
Bevaka tråden