Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta upp mig från Airport Extreme 1 gen till 5 gen - hur enklast?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll!

Jag har precis köpt en ny Airport Extreme för att kunna köra både 2,4 och 5-banden hemma men jag vill inte uppdatera innan jag vet hur det går att göra på enklast möjliga sätt. Vad jag kan se så finns det ett val i Airport Utility om att exportera en konfigurationsfil och sedan ska man tydligen kunna importera denna på den nya enheten.

Men, min fråga är om det verkligen är så här enkelt? Kommer det att fungera och kommer alla enheter att ansluta sig till nätverket utan problem efter skiftet? Någon som gjort något liknande och kan ge tips eller feedback?

Tack på förhand och ha en trevlig kväll i regnet!
/Micke

  • Avstängd
  • 2011-12-13 20:36

Enklast tror jag är att anteckna det du vill behålla från den gamla såsom namn och lösen och sedan stänga av den gamla, koplla in den nya med en nätverkskabel, följa installationsguiden, och skriva in som du vill ha det med namn mm.
Sedan när det är klart ansluta varje enhet igen, en del hittar nog själva om du inte ändrat namn/lösen.
Gissar att det kan trassla till sig med dubbla band mm annars, så gjorde jag och tog < 5 min.

Du ska inte behöva skriva ner någonting. Funktionaliteten finns ju i Airportverktyget.
Apple förklarar hur: AirPort Utility 5.1 Help: Importera inställningar för en basstation
Länken visar import, men talar om i sista stycket hur du exporterar också.

Funkar alldeles utmärkt att importera då jag kopierat inställningar från gen2 till gen4.

Hej igen!

Tack så mycket för svaren, det dröjde lite men nu är det gjort och jag exporterade inställningarna från den gamla routern till den nya vilket ser ut att ha fungerat finfint. Nu är det bara lite väntan på att enheterna hittar rätt igen vilket de flesta gjort.

Tack igen för hjälp och tips och ha en fortsatt skön helg!

Vänligen
Micke

1
Bevaka tråden