Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa @me.com adress

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-12-15 17:44

Hur skapar jag en @me.com adress till mitt befintliga ituneskonto som nu har @.telia.com adress.
Avser att avsluta teliakontot och migrera över all min e-post till @me.com kontot

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-15 18:49

Om du inte har något något MobileMe konto nu så är det väl så enkelt som att bara logga in på iCloud med ditt nuvarande AppleID som är en teliaadress, och därefter skapa en me-adress.

När du gjort det kan du ändra ditt AppleID till din nya me-adress på http://appleid.apple.com/ om du känner för det.

tillägg: fel av mig, du måste ju skapa kontot i telefonen (med iOS 5) eller från Systeminställningar i OS X (Lion).

  • Medlem
  • 2011-12-19 17:29

Tack för hjälpen så långt.
Har nu skapat en @me.com adress som fungerar ibland på både iphone och imac.
kanske varannan dag kan jag inte ansluta till den servern utan får följande meddelande:

Mail kunde inte öppna den här brevlådan på servern ”p02-imap.mail.me.com”.
Servern svarade med ett fel: Server hosting this mailbox is not available

Vad göra ? Är det så för er också ?

Hmmm hade något liknande när jag skapade min me.com
Har för mig att det var att den servern jag gick genom, typ p02 var överbelastad (detta var vid starten av allting)
Då gick jag in i inställningarna i telefonen och la till reserv-servrar, typ p06 eller något annat nummer.
Funkar inte p02 då så går den via p06 istället... detta funkade för mig.

Jag kan också ha fel i detta fall och du har inte ens samma problem jag hade
Jag har inte fått i mig mitt kaffe än, så jag skyller på det!

  • Medlem
  • 2012-01-19 19:11

Liten uppdatering för de som stött på samma problem. Utan att jag gjort någonting fungerar det nu perfekt.

  • Medlem
  • 2012-02-04 13:48

Nu kom nästa problem. Hur byta från telia.com till me.com på mitt ituneskonto ?
När jag försöker göra det får jag till svar att xxx@me.com redan används. Jag kan dock logga in på ituneskontot med båda men vill ju ha meddelanden från itunes till me-kontot.
Hmmm, blev detta begripligt ?

Ursprungligen av Aerox:

Nu kom nästa problem. Hur byta från telia.com till me.com på mitt ituneskonto ?
När jag försöker göra det får jag till svar att xxx@me.com redan används.

Går inte. Får inte byta till en e-mail som redan har ett AppleID vilket du har både på din telia-mail och me.com-mail.
Så välkommen till gänget av oss som har 2 konton tack vare antingen mobileme eller icloud.

Ursprungligen av Aerox:

Nu kom nästa problem. Hur byta från telia.com till me.com på mitt ituneskonto ?
När jag försöker göra det får jag till svar att xxx@me.com redan används. Jag kan dock logga in på ituneskontot med båda men vill ju ha meddelanden från itunes till me-kontot.
Hmmm, blev detta begripligt ?

Du kan inte ha ett Me-konto som primär e-postadress på iTunes. Anledningen till detta, det är att Apple skickar servicemeddelanden till den primära e-postadressen. Om du inte kommer in på iCloud för du har glömt lösenordet, och du begär att få ett nytt lösenord, vart skickas då det nya lösenordet? Jo, till det konto du har angivet som primär e-postadress...
Så om du har ett Me-konto där, så skickas det nya lösenordet för Me-kontot till ditt Me-konto som du inte kan gå in på och läsa.

Det är bara de som har gamla Me-konton som får dem som Apple ID (alltså som migrerar från Mobile Me och som hade Me-konto som Apple ID där). Nya får inte ha Me-konton som primär e-postadress.

Däremot kan du ha Me-konton upplagda på ditt Apple ID även om Apple ID indikerar en annan e-postadress än Me.
Så du kan ha Telia-konto som primär e-postadress och ändå ha upp till tre Me-konton på iCloud.

Primär e-postadress innebär i Apple termer bara den adress som de skickar servicemeddelanden till. Du kan ändå ha vilka andra adresser som helst och skicka / läsa e-post.

Det är bar att ha ett Apple ID som är annat än Me-kontot alltså, och man kan ha vilken adress som helst som Apple ID bara det inte är ett Me-konto.

Jag har precis samma problem....

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2012-02-17 13:32

Surt man tänkte ju sig att bara behöva ETT konto

Ursprungligen av ilk:

Surt man tänkte ju sig att bara behöva ETT konto

Man kan inte använda iCloud med bara ett konto, det är en säkerhetsfråga. För att använda iCloud behöver man en alternativ e-postadress som Apple kan skicka servicemeddelanden till, som exempelvis återställning av ditt lösenord.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-17 13:55

Riktigt dåligt att man inte kan "länka in" sin gamla me-adress. Jag bojkottar e-post-delen av icloud tills de fixar det. Vill ha dhanjel@me.com och inget annat

Om du loggar in på https://appleid.apple.com så kan du administrera dina epostadresser. Lägger du till din @me.com adress där så kan du använda dig av den istället för din telia.com. Vet inte om man kan byta "primär" adress där men ja. Testa!

Ursprungligen av grenhall:

Om du loggar in på https://appleid.apple.com så kan du administrera dina epostadresser. Lägger du till din @me.com adress där så kan du använda dig av den istället för din telia.com. Vet inte om man kan byta "primär" adress där men ja. Testa!

Problemet är bara att det inte går att byte till iCloud-adressen som primär adress.
Så som det är nu så får jag dras med det äckliga gmail-kontot ett tag till.
Problemet är att jag helst av allt skulle vilja slippa det & enbart använda mig av min me.com adress.

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Problemet är bara att det inte går att byte till iCloud-adressen som primär adress.
Så som det är nu så får jag dras med det äckliga gmail-kontot ett tag till.
Problemet är att jag helst av allt skulle vilja slippa det & enbart använda mig av min me.com adress.

Men det där är ju helt frivilligt. Du kan använda din @me.com adress till att köpa appar osv.

Ursprungligen av grenhall:

Men det där är ju helt frivilligt. Du kan använda din @me.com adress till att köpa appar osv.

Men jag får ändå mina mail från Apple till min G-Mail (som jag helst av allt skulle vilja radera).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-22 17:58

Jag kunde byta från @me till @mac i alla fall som min primära, men hur det är med gmail vet jag inte (me var väl ett alias till mac, eller tvärtom kanske, från början).

Vart kan jag skapa mig ett @mac konto?
Jag har precis samma problem som flera innan i tråden, har ett gammalt appleid, och en nyskapad @me adress som jag hellre vill använda till mitt gamla ID. Detta går ju inte som bekant och nu står jag med två appleid för att kunna använda min nya emailadress. Och då kunna kicka ut hotmail ur mitt liv.
Men om jag slutar att handla på mitt gamla appleid och börjar med det nya, kan jag då ändå behålla mina "gamla" appar och inköp, men ändå köpa nya på mitt nya appleid? För jag antar att sync inte fungerar då?

Någon som har en bra lösning på detta?
Alternativet verkar vara att skaffa en @mac adress, men jag kan inte hitta vart jag skapar en sådan email? utan att skapa ett nytt appelid?

Mvh
/andreas

Ursprungligen av kaptenkirk:

Vart kan jag skapa mig ett @mac konto?

Mac-konton gällde för tjänsten .Mac som var innan Mobile Me.

Citat:

Jag har precis samma problem som flera innan i tråden, har ett gammalt appleid, och en nyskapad @me adress som jag hellre vill använda till mitt gamla ID. Detta går ju inte som bekant och nu står jag med två appleid för att kunna använda min nya emailadress. Och då kunna kicka ut hotmail ur mitt liv.

Du kan inte ändra ett Apple ID till en Me-adress.
Däremot kan du skapa en Me-adress till ditt gamla Apple ID.
Om du inte vill använda din hotmail så skaffa en annan adress som du kan ha som primär e-postadress, den används bara av Apple för att skicka meddelanden typ lösenordsåterställning på iCloud.

Du kan ha upp till tre Me-konton på ett Apple ID, och Apple ID't du har ska inte vara ett Me-konto.
Så vad du skulle ha gjort, det var att skapa ett Me-konto under ditt gamla Apple ID.

Citat:

Men om jag slutar att handla på mitt gamla appleid och börjar med det nya, kan jag då ändå behålla mina "gamla" appar och inköp, men ändå köpa nya på mitt nya appleid?

Det blir bara rörigt att ha flera konton. Du behåller dina gamla app:ar och inköp men du måste logga in på ditt gamla Apple ID för att uppdatera de inköp du har gjort med det. Man kan inte flytta över app:ar mellan Apple ID's utan de tillhör det Apple ID som de är köpta med.

1
Bevaka tråden