Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign och Pagemaker tappar länkar på OS X server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problemet är det att länkarna tappas i både Pagemaker- och Indesigndokument som ligger på en MacOS X server. Detta inträffar enligt användarna ungefär 1 gång per vecka.

Servern är en nyinstallerad OS X 10.1.1 server där alla dokument och bilder ligger lagrade.
På arbetsmaskinerna körs MacOS 9.2.1.

Jag har varit i kontakt med Adobe och hör och häpna så säger de till mig att de inte supportar att man har Pagemaker o Indesigndokument lagrade på en server!!! De vill att man lagrar allt lokalt på sin egen maskin! Så med andra ord så har vi lärt ut våra kunder fel med att man ska ha en central filserver som alla jobbar mot.

Pagemaker är v. 6.52 sv
Indesign v. 1.5.2 sv

Någon som läst eller hört om det finns någon workaround??

Tacksam för svar!

Kör man t.ex Pagemaker 6.5.2 eller Indesign 1.5.2 så måste dessa programvaror ju köras genom Classic.

Vad som händer när man loggar på servern via OS X´s ANSLUT TILL SERVER under GÅ-menyn är att den frågar om påloggning till servern ytterligare en gång för Classic och MacOS 9 när man sedan öppnar t.ex ett Pagemaker-dokument. Där skulle man då kunna tänka sig att det blir dubletter av volymnamnet och att sedan detta blandas ihop och programmen förlorar länkarna?

Jag kan ju inte vara ensam om att ha stött på det här minst sagt irriterande problemet??

Nej, du är inte ensam. Vi kör inte Mac OS X-server men problemet är liknande. Vi har (som du vet) Mac OS 9 med Dave mot en Windows 2000-maskin. Vi har problem med att Pagemaker tappar länkar. Adoboe rekomenderar att man jobbar med Pagemaker-dokumentet lokalt och har dokumentet och bilderna i samma mapp. Pagemaker söker nämligen i samma mapp där filen ligger när den inte hittar länkarna.

Lägger vi bilder och dokument i samma mapp på servern fungerar det, men då har vi olika kopior av våra bildfiler för varje trycksak. Det känns lite fel att jobba så.

Hoppas det löser sig med Indesign 2.

---

Pagemaker 6.52
Windows 2000-server
Dave 2.5

[ 31-01-2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Hej på er!

Jag har samma "funktion" i Indesign 1.5 med en Mac server (ASIP 6.3) och det blir samma sak vare sig jag kör MOS 9 eller X.

Jag är inte helt säker men jag tror att det bara blir så att jag måste uppdatera länkarna om någon annan öppnat dokumentet.

Jag har på ngt sätt köpt läget och tänker knappt på det längre.

Jag har lagt upp en bildbank på ett par tusen bilder och loggor, och detta är inget jag vill ligga med på min klient maskin.

Undrar om indesign 2 tänker annorlunda?

- Slice -

1
Bevaka tråden