Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddningsmöjlighet på flygplan?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-20 17:15

Hej!

Ska resa efter nyår, och det är 10 timmars flyg. Så ville höra mer om ni har koll på vilka möjligheter det finns för laddning ombord på flyg?

Har alltså en Macbook Pro 15"

Tack på förhand.

Ja, det finns, beroende på vilken klass du flyger i / bolag / flygplan.

Ursprungligen av Kajan:

Hej!

Ska resa efter nyår, och det är 10 timmars flyg. Så ville höra mer om ni har koll på vilka möjligheter det finns för laddning ombord på flyg?

Har alltså en Macbook Pro 15"

Tack på förhand.

Leta efter "Apple MagSafe-flygplansadapter" på Apple store. Den låter dig arbeta på flyget och förhoppningsvis också ladda datorn.
Inte billig men en standard kontakt låter dig ladda datorn oavsett vilket bolag (nästan) du åker med. Sedan också vilken klass du åker med, precis som keptang skrev.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-20 17:37

Åker med Ving (Thomas Cook) och sitter i Royal Class.

Så om jag förstår det rätt så finns det en adapter, men det fungerar oftast numera med den vanliga "230 Volts" kontakten?

Är där då skillnad på den längre "svenska" jordade kontakten och den europeiska kontakten som sätts direkt på tranformatorn?

Det bör finnas i Royal Class, ring Ving och kolla annars, kolla också vilket uttag som finns.

Du behöver som The Real Viking skriver, en flygplansadapter.
Apple MagSafe-flygplansadapter - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-20 19:25

Okej. 500 kr för 2x10 timmars flygresa är kanske lite för mycket samt att jag vet inte riktigt om jag hinner få den heller.

Men tack för hjälpen, nu vet man ju vad som gäller iallafall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-20 19:55

Jag har aldrig sett några speciella flygplansuttag på mina flygresor, har jag missat dem helt enkelt?

Många flygplan har ett "normalt" 230V-uttag nu för tiden och någon adapter behövs inte. Uttaget är ett combo så Svensk eller Amerikansk kontakt passar!

Ursprungligen av hummel:

Många flygplan har ett "normalt" 230V-uttag nu för tiden och någon adapter behövs inte. Uttaget är ett combo så Svensk eller Amerikansk kontakt passar!

Det var nytt för mig!
Det är en mycket bättre lösning än adaptrar. Men då det inte är standardiserat bland flyget får man nog kolla extra noga om flygbolaget kör 110V/230V uttag eller inte och om ja, gäller det då alla klasser (First/Business/Tourist[Economy]) eller ej osv…

Senast redigerat 2011-12-21 09:37

110V brukar det vara, men allt idag funkar väl med både 110/230 så det lär inte vara något bekymmer.

De flesta interkontinentala flyg jag varit på de senaste åren har haft vanliga uttag, bara att plugga in den vanliga laddaren. Då har jag flugit Singapore Airlines, KLM, SAS, Delta och Thai. Antingen Economy eller Economy Extra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-24 12:16

Mailade Thomas Cook Airlines och dem påstod att det inte fanns några "laddningsmöjligheter" på den flighten.

Fast man vet ju aldrig.

1
Bevaka tråden