Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimera bildmapp till zip-fil. Försämrad kvalité?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat ett konto på Box.com och tänkte mig en backup-lösning för mina bilder. Men Box.com tillåter inte uppladdning av hela mappar, utan bara enskilda filer.

Så jag har komprimerat min bild-mapp (på 14 GB) till en zip-fil (som blev 13,95 GB) och tänkte ladda upp den till Box.com. Blev inte så mycket komprimering direkt...

Mina funderingar:

1. Finns det någon annan (gratis) lösning på mitt problem? Ska jag göra på något annat sätt?

2. Försämras bildkvalitén på mina bilder av komprimeringen?

Senast redigerat 2012-01-26 10:01

Time Capsule är gratis och kvalitén ska inte försämras.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Time Capsule är gratis och kvalitén ska inte försämras.

Ojdå... det hade jag missat. Att Time Capsule numera var gratis... Time Machine är gratis, det visste jag...

Tack för tipset! Jag gör också regelbundna kopior till en extern hårddisk via Time Machine. Och gör jag något ingrepp i datorn har jag två externa hårddiskar som backup... jag är lite nojjig av mig. Men jag tänkte mig ytterligare en livlina om huset skulle brinna ner eller något annat apokalyptiskt.

Ursprungligen av iTiger:

Ojdå... det hade jag missat. Att Time Capsule numera var gratis... Time Machine är gratis, det visste jag...

Tack för tipset! Jag gör också regelbundna kopior till en extern hårddisk via Time Machine. Och gör jag något ingrepp i datorn har jag två externa hårddiskar som backup... jag är lite nojjig av mig. Men jag tänkte mig ytterligare en livlina om huset skulle brinna ner eller något annat apokalyptiskt.

Menade Time Machine

När det kommer till backup så kan man nog inte ha för många.

Zippa bilder är mest för att få en enda fil istället för många, den komprimerar i princip ingeting, så det blir inte någon egentlig sämre kvalitet. MEN... jag skulle inte göra det, därför att det kan hända att någon liten byte hamnar fel, och då kan du inte komma åt någon av filerna. Försök hitta andra lösningar istället.

Ursprungligen av CyberPet:

Zippa bilder är mest för att få en enda fil istället för många, den komprimerar i princip ingeting, så det blir inte någon egentlig sämre kvalitet. MEN... jag skulle inte göra det, därför att det kan hända att någon liten byte hamnar fel, och då kan du inte komma åt någon av filerna. Försök hitta andra lösningar istället.

Tack för tipset! Jag har aldrig komprimerat och grejat tidigare så det är lite av ny värld för mig.

Tyvärr visade sig att jag gjort för dålig research innan och Box.com godtar bara filer upp till 100 Mb (eller nåt) och jag trodde det var 2 Gb som var gränsen. Så lösningen jag sökte var egentligen inte ens genomförbar.

Får hitta en annan lösning. Lägga en tredje hårddisk i bankfack kanske...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-27 10:41

Zippande av filer ändrar inte innehållet i filerna. Det är endast i mellanläget (inkapslat i zip-filen) som datan är komprimerad. Det är sällan en zip-fil går sönder och det går oftast, med lite krångel, att rädda innehållet i en sådan fil om det händelsevis ändå skulle ske. Men om det bara är för dina egna ändamål finns inga skäl att zippa filer - det försvårar hanteringen.

I tråden nedan diskuteras olika tjänster för att lagra en säkerhetskopia utanför hemmet (off site backup) - det finns bättre alternativ än bankfacket.

http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html

ZIP-algoritmen är ett exempel på Non-destructive komprimering. Informationen komprimeras men ingen information tas bort utan varenda bit sätts tillbaka på rätt ställe när man kör baklänges (packar upp).

JPG är det motsatta, information som anses obehövlig tas bort, kastas och kan ej återskapas.

Att försöka komprimera JPG-bilder är lönlöst då de redan är komprimerade en gång i JPG-algoritmen.
Har man däremot 150 bilder i en mapp som man vill överföra genom t ex Dropbox är det bra packa
dem till EN fil (göra en 'tarball' säger Unix-folket), lite lättare hantera då...

Ursprungligen av Goflorp:

Har man däremot 150 bilder i en mapp som man vill överföra genom t ex Dropbox är det bra packa
dem till EN fil (göra en 'tarball' säger Unix-folket), lite lättare hantera då...

Ja, det förstod vi i första inlägget.

1
Bevaka tråden