Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa platsen för Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-28 22:55

Vi har precis flyttat in i en ny bostad och jag funderar på var som vi egentligen placerar vår Airport Extreme för att få maximal signalstyrka i hela lägenheten. Jag har den för närvarande precis innanför ytterdörren till vänster men jag undrar om det finns något fiffigt sätt som man kan mäta bästa platsen för routern på.

Det kanske är aktuellt att införskaffa en Wall Mount till routern också, då är frågan ifall det är bäst att ha en som gör att routern sitter på högkant eller om man ska ha den ståendes normalt. Jag vet inte hur antennerna egentligen sitter och om man ska tänka på dem som rundstrålande, detta kan ju ha betydelse för hur man på bästa sätt placerar routern för att få optimal räckvidd.

Hur gör man bäst egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-29 14:23

Är det något rum du tror du kommer använda din dator mer? Att den kommer täcka hela lyan är nog inga problem, men har ni lika tjocka väggar som vi har så kan man tyvärr behöva dras med lite svagare signal i vissa rum. Prioritera.

I tamburen. Klockrent. Där blir den nav i ett hjul och kan nå alla rum utan att behöva passera sten/betong - dörrar i trä är ingen match - vare sig dom är öppna eller stängda. Mer mot toan om vardagsrummet är viktigast - mera åt andra hållet om köket är viktigast. Denna lägenhet är ovanligt optimal för att kunna täckas med en wifi-station. Har ingen Airport Extrem, men jag är helt säker på att min D-Link skulle blåsa full styrka i varenda vrå i den kvarten :-).

En meter under tak - se bilden.

Det största problemet är nog inte lägenheten, utan störningar från eventuella grannars nätverk. I ett lite mer tätbefolkat område måste man idag i princip köra på 5 GHz-bandet för att få lite bättre prestanda. Ett tips om du har tredje eller senare generationens Extreme är att du kan köra två nätverk samtidigt; på 5 GHz respektive 2,4 GHz där det senare kan användas av sådant som inte kan köra på 5 GHz.

Ursprungligen av zinned:

Jag har den för närvarande precis innanför ytterdörren till vänster men jag undrar om det finns något fiffigt sätt som man kan mäta bästa platsen för routern på.

Placera den på olika ställen och mät för var och en av dem vad du får för signal i alla rum. Du kan få relativt bra statistik i AirPort Utility.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-29 23:32

Det kan mycket väl bli så att den placeras så som Zimmerman beskriver. Jag gör alltid dualband och de enheter som kan lirar på 5GHz-bandet. Var datorn är placerad spelar mindre roll då denna kommer köra trådat och inte trådlöst, endast iPhone/iPad kommer ligga på trådlöst.

Marcus K, ok. Det kanske är det bästa verktyget för ändamålet.

1
Bevaka tråden