Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex - nutid och framtid - vad tycker Daniel och andra?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-02-18 11:13

Kul med en nystart för Plex här på 99.

Jag har lite frågor som riktar sig mest till Daniel men jag är också intresserad av vad andra här tycker.

Jag har kört Plex från dag 1 och har nu hembioanläggning som i stort sett är specialbyggd för Plex (mini för PMC, MacPro för PMS, ett antal Drobo med mer än 40TB etc). Jag donerade också några hundringar till Plex-utvecklaren för nåt år sedan.

Jag vill också säga att Plex idag är det bästa systemet av denna typ - men...

Det senaste året har jag börjat känna vissa tveksamheter. Nya versioner av Plex tagit två steg framåt men samtidigt ett steg bakåt. Nya häftiga finesser men samtidigt kanske ett antal gamla mindre finesser försvinner.

Några exempel på nya brister eller buggar i nuvarande version 0.9.5.2:
- snabbsortering borttagen (tidigare kunde man klicka till vänster i t ex TV-serielistan och scrolla en begynnelsebokstav i taget, bra finess om man har mer än 300 TV-serier)
- klocka vid paus-läge borttagen
- favoriter funkar ej längre
- GUI-ljudet funkar dåligt (strul med Lion, fjärr och Plex)
- etc

Sen finns det andra brister som borde fixas:
- Renodling av gränssnittet, var skall man ställa in de mer avancerade parametrarna: via GUI, via HTML eller via XML? Idag verkar det vara en blandning av alla tre.
- En detaljerad förklaring på ALLA inställningar (t ex Vad är det för skillnad på Default Outpud Device och Built-in output? Dessa benämningar används inte av Apple själva ens, Vad är den bästa uppskalningmetoden för att få maximalt bra bild när jag spelar upp SD-material på min set-up, hur ställer man in uppskalning av 720p material till 1080p?)
- Förbättringar av finessen "Justera uppdateringsfrekvensen till att matcha video". Bildmässigt ger detta möjlighet att spela upp (nästan perfekt) 24p men det är fortfarande stora problem med HDMI-synk och HDMI-handskakning (framförallt när man har en förstärkare mellan dator och TV). Det borde finnas inställningsmöjligheter för just detta. (Jag kör mini 2011 -> Yamaha RX-V3900 -> Samsung UE55C8705 och varje gång man byter från GUI till film eller tvärtom så blir det en svartruta på ca 4s innan bild och ljud har stabiliserat sig.)
- Andra användare har fler problem men de ovan är viktigast för mig.

Det absolut största bekymret med Plex idag är dock följande:

Plex är idag inget program där Mac ligger i fokus (som det var från början). Idag finns det stöd för LG, UNIX, Windows, Google, Samsung, android etc. Plex spänner över en mycket stor mängd burkar men verkar till stor del fortfarande drivas som en one-man-show (av Elan).

Detta resulterar i:
- Längre och längre tid mellan uppdateringar (Plex är fortfarande beta, t o m Apple släpper beta-versioner av t ex 10.7 oftare)
- Dåligt hantering av buggar
- Extremt dålig INFO om när buggar skall fixas
- Extremt dålig info om nya versioner och vad de skall fixa (vi vet t ex när OS 10.8 kommer men vi vet inte när Plex 1.0 skall komma)
- Ingen information alls om den långsiktiga utvecklingen av Plex
- En allmän känsla av att Mac inte alls är prio nr 1 för Plex-utvecklarna.
- Fortfarande dålig detalj-dokumentation av alla funktioner och inställningar.
- Eftersom programmet fortfarande är gratis så vågar man inte ställa berättigade krav mot utvecklarna.

Det låter löjligt men jag känner mig frustrerad och nästan "sviken" av Plex-utvecklarna.

Jag tycker ni skall ändra på hela upplägget för Plex. Ta betalt fr o m idag. Många har en dedicerad mini som enbart kör Plex mot TVn, många köper också mycket lagringsenheter etc för tusentals kronor. De flesta skulle lätt betala 300.- för Plex om man kände att utvecklingen tog fart igen och alla saker ovan fixades. Då kan ju användarna också kräva lite av produkten. Ni kan integrera alla fixar för fjärr och ljud som man idag måste betala andra för. Ni har råd att gå igenom UI-et så att det blir enklare att använda för noviser. Etc etc.

Det skulle vara mycket intressant att höra Daniels tankar om ovanstående.

(Sedan Plex kom ut första gången så har "konkurrensen" ökat kraftigt. De flesta mer avancerade TVs har idag mediespelar-klienter inbyggt vid köp. Om jag skulle rekommendera en nybörjar-kompis idag att skaffa något mediespelarsystem så skulle jag be dem börja med en bra TV (t ex Samsung) och sen köra Serviio på Macen som mediaserver. Denna lösning är kräver ingen extra hårdvara och betydligt enklare i funktion och hantering. Plex är idag för struligt och kräver för mycket handpåläggning för att passa nybörjare…)

Daniel jobbar väl inte åt Plex så denna kritik borde väl förslagsvis riktas mot dem? Jag menar, vad ska han göra åt det? Eller har jag missförstått det?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Daniel jobbar väl inte åt Plex så denna kritik borde väl förslagsvis riktas mot dem? Jag menar, vad ska han göra åt det? Eller har jag missförstått det?

Jag gissar att han riktar sig specifikt till mig eftersom jag varit med på resan och varit del i Plexteamet sedan 2008. Jag har ingen makt, men viss möjlighet att påverka, och framföra åsikter

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag gissar att han riktar sig specifikt till mig eftersom jag varit med på resan och varit del i Plexteamet sedan 2008. Jag har ingen makt, men viss möjlighet att påverka, och framföra åsikter

Då missförstod jag

Tjenare Wolf,

Jag tänker svara både i egenskap av användare, och i egenskap av att jag är del i Plex-teamet. Vem som är vem kommer bli svårt att se dock :). Jag gissar att du förstår att jag har privilegiet att veta vissa saker som kommer ett bra tag innan användarna. Detta gör förstås att mina ord väger mindre tungt då jag inte lider av riktigt samma problem som du nämner ovan. Men jag ska försöka vara objektiv så mycket som möjligt.

Låt mig börja med din synpunkt gällande roadmap:en. Eller rättare sagt bristen på en extern roadmap. Jag förstår definitivt vad du menar. För de som var med redan 2008 så behöver jag knappast förklara, men de som kom efteråt missade vilken total storm det var hela tiden på grund av att datumen som "utlovats" inte hölls. Folk vägrade begripa att det var ett Open Source-projekt på två personer som också hade ett heltidsjobb. Det var själva början till att utvecklarna slutade ge datum. Det påverkar ju också features. I något läge så bestämmer sig en utvecklare för att "nä nu börjar det vara dags att släppa en ny beta, trots att jag inte hunnit med några av de features jag har planerat". Det blev total storm av det också, så tillslut så slutade utvecklarna berätta vad som skulle komma i framtiden. Rent generellt iaf. Lusten att utveckla något gratis försvann rätt snabbt då tacksamheten inte var där.

I samma veva så insåg Elan och James att det är dags att göra en liten app till telefonen, men för att den ska fungera bra så var de tvungen att utveckla "Plex Media Server" (PMS), och efter att PMS var stabil nog så satte utvecklingen igång för telefonerna. I samma veva så hörde LG av sig och sa att de ville skapa en Plexklient för sina TV-apparater och licensiera PMS. Så nu fanns det plötsligt två intäktskällor, och både Elan och James kunder säga upp sig från sina jobb och sysselsätta sig med Plex på heltid. Nackdelen är dock att då man har ett bolag, och bara några få produkter, så måste man fokusera på att göra den omedelbara kunden nöjd (LG är en kund, och de som köpt iOS/Android-appen är de andra kunderna). Fokuset på de klienterna och PMS var högsta prioritet. Plex.app till OSX blev under en tid väldigt lidande.
Men då de var stabila nog så satte arbetet igång att lösa de problem som fanns i klienten för OSX. Det var då beslutet fattades att det är lika bra att börja om från början, fast med XBMC Dharma 10.1 som grund.

Det är här vi kommer till lite av de synpunkter du har gällande att saker har tagits bort. Jag förstår till fullo din syn på det hela, men det är faktiskt inte sant. Ingenting har tagits bort, de har bara inte lagts tillbaka. Det låter som jag sysslar med hårklyverier här, men låt mig förklara.
Det går inte att bara ta den gamla Plex-koden och lyfta över den till Dharma på ett enkelt sätt. Det som måste framgå här är att sedan Juni 2008 så har Plex gått i sin egen riktning jämfört med XBMC. Många av de saker som utvecklats för Plex sedan mitten av 2008 ligger ihopnästlat med koden från gamla XBMC. Varje funktion måste flyttas över för hand, och i de flesta fall skrivas om så de passar. Samtidigt som många funktioner från XBMC inte ska finnas, så de var tvungen att tas bort. Plex ska vara Plex, XBMC ska vara XBMC.
Efter massor med månader av utveckling och testning så fattades beslutet att nu släpper vi en preview version av Laika (som kodnamnet på 0.9.5 var). Detta för att under stora delar av utvecklingen så stod utvecklingen av gamla Plex-klienten still. Och precis som du ifrågasätter utvecklingen av Laika nu, så ifrågasatte andra utvecklingen då eftersom inget hände. En deploy av Laika behövdes tillslut. Trots att inte alla funktioner som fanns i gamla Plex inte först över. T.ex. klockan som du nämnde.

Sedan releasen av Laika så har två ytterliggare versioner släppts för att fixa en massa buggar, och för att lägga tillbaka funktioner om inte hanns med, och för att faktiskt lägga till ytterliggare funktioner som utvecklats efter släppet av Laika (exempelvis den automatiska ändringen av refresh rate då man startar en film som är 24p då du har outputten i OSX inställd på 50hz). Alltså tre releaser av gratisprogramvaran på mindre än 3,5 månad. Du frågar om min synpunkt på det, och hur mycket jag än är färgad av att jobba med dessa grabbar så kan jag inte svälja argumentet att det är för långt mellan deployer. Du gör jämförelsen mellan Plex (som har en handfull utvecklare) och Apple (som har 50,000 anställda). Det är nästan lite oförskämt om du frågar mig
Jag som användare vill förstås att mina buggar ska fixas asap, men det är (tyvärr) inte realistiskt. Framförallt då det i många fall handlar om obskyra buggar som är grymt svåra att replikera. Jag har hittat sätt att komma runt de få buggar som jag dykt på, men det jag som användare har störst frustration runt är att just de features jag tycker är viktigast inte är i närheten av att vara viktigast hos just utvecklarna. Hur mycket jag än stör dom och påpekar att dom har fel Exempelvis så påpekar jag någon gång i veckan (så smidigt jag kan) att undertexthanteringen inte är bra nog. Jag har till och med skrivit ihop ett dokument med förslag på hur det ska fungera. Men eftersom det finns större buggar att hantera, så kommer det ta ett tag till innan det arbetet kan påbörjas.

Din kommentar gällande brister i bugghanteringen är jag inte helt säker på att jag är helt med på. Tycker du Lighthouse som verktyg fungerar dåligt, eller menar du att utvecklarna inte tittar igenom forumen efter buggrapporter ofta nog? Använd inte forumet som buggrapporteringssystem (ifall det är det du syftar på).

Din kommentar gällande dålig detaljdokumentation är delvis berättigad. Men personligen så tycker jag wikin innehåller otroligt mycket information om det mesta. Men det finns definitivt delar att lägga till där. T.ex. några av sakerna du nämnde ovan, såsom uppskalning och liknande. Men jag rekommenderar att läsa igenom forumet där, och skapa en tråd i detta forum. Jag är rätt säker att vi snart kommer ha mycket kompetenta Plexanvändare här som kan hjälpa dig med det du är frustrerad över. Eller syftar du på att det ska förklaras bättre i klienten? Isåfall håller jag helt med

Sist men inte minst, diskussionen gällande att ta betalt för Plex på Macen. Den har jag också förståelse för. Tanken har slagit mig flera gånger, men Plex för Macen och Windows är Open Source. Så länge klienten är baserad på kod från XBMC (och massor av andra projekt) så kommer det vara knepigt att på ett smidigt sätt ta betalt för appen. Åtminstånde så att det kommer in pengar nog som möjliggör att någon på heltid kan jobba på appen. Den enda vettiga lösningen som jag ser det är att de bygger klienten själv (som de gjorde med PMS), men det är tusentals arbetstimmar som krävs för att komma ens nära det som finns idag.
Verkligheten just nu är att Plex på Macen kommer vara Open Source, och gratis. Och om jag ska vara riktigt ärlig, det känns rätt skönt. Det innebär att om en till Elan (eller James) just nu sitter hemma i stugan och är frustrerad precis som du, men också besitter kunskap inom Objective C eller Python, så kan han eller hon helt enkelt ladda hem koden och fixa det själv. För att sedan skicka en merge-request till Elan, och vips så kan en ny version släppas. Glöm inte att den möjligheten finns så länge det är Open Source.

Bah, glömde säga det viktigaste. Plex för Macen kommer fortsätta utvecklas, och det är intressanta saker på horisonten.
Personligen så är jag 100% nöjd då undertexthanteringen är klar. Nu är jag bara 90% nöjd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 19:58

Om PMS är omskriven helt nu kan de ju ta betalt för den delen...

1
Bevaka tråden