Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Status på Clean my Mac

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en annan tråd tipsade jag om ett program som, i alla fall vad det verkar, fungerar bra på mina datorer—Clean my Mac.

Jag fick sen höra från två håll att det var något suspekt med detta programmet. Mitt tips modererades bort med hänvisning till suspekt program, men i samband med det även den diskussion som skulle leda till klarhet i frågan om exakt vad som hade lett fram till programmets rykte.

Jag är ganska nyfiken, eftersom jag fortfarande har det installerat. Sen är det även så att om man tittar på utvecklarens egna hemsida så länkar de till en massa reviews som är gjorda av stora publikationer, där programmet generellt får mycket höga betyg.

Utvecklarens reviewsida

Utvecklaren är även inne på MacAppStore med flera progam, varav Clean My Drive är en light version av Clean my Mac. Detta programmet är det mest nerladdade gratisprogrammet just nu och har fått bra betyg.

Jag får alltså inte de olika ändarna att gå ihop, men när två personer från olika håll varnar för samma sak, så måste det ju finnas lite hard facts bakom?

Goflorp påbörjade en förklaring, men den försvann tyvärr också i den tidigare nämnda modereringen,

Jag startar en egen tråd om detta så att jag kan få klarhet i ämnet. Och med den här inramningen så borde ingen luras att ladda ner programmet utan att ha fått rejäl förvarning.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-06 13:58

Enligt min mening efter att ha testat det en del så är Clean my mac ett helt OK lättanvänt program för de som inte orkar sätta sig in i hur man manuellt eller med hjälp av lite krångligare gratisprogram rensar sin mac från "skräp".

Ursprungligen av Gordy:

Enligt min mening...

Ja, frågan handlar inte här om huruvida det är mer hardcore att rota i biblioteket själv, eller knacka lite kod i Terminalen, utan om programutvecklarna gjort något etiskt olämpligt, eller om programmet i sig själv ägnar sig åt oegentligheter när det väl är installerat.

Man får förmoda att det alltid är bättre att radera gamla onödiga filer en och en, för hand. Om man har det intresset.

En del av de saker som CleanMyMac föreslår är rent ut kassa saker, det är sloppy programmering.
Rensa PPC/Intel-program från PPC-delen, ibland tar det bort GEMENSAMMA saker och vips ditt program fungerar inte efteråt.
En del saker som programmet föreslår har ingen effekt.
Programmet görs reklam för på de mest skumma ställen på nätet.
Företaget är macpaw är lite som de som gör MacKeeper ute på nätet och spammar forum med fejkade recensioner, falska användare osv som är sååååååå nöjda.
Det är ett helvete att avinstallera.
Det är liksom MacKeeper känt för att i en del fall ställa till så mkt oreda att man måste installera om.
De påstår att det ger en snabbare Mac, men macar blir inte slöare över tid....de tar bort filer - som inte är farliga, inte stör, det enda de gör är att de tar lite plats.

Så såväl CleanMyMac och MacKeeper är rena skiten, inte värt pengarna och på gränsen till lurendrejeri.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 09:54
Ursprungligen av Goflorp:

En del av de saker som CleanMyMac föreslår är rent ut kassa saker, det är sloppy programmering.
Rensa PPC/Intel-program från PPC-delen, ibland tar det bort GEMENSAMMA saker och vips ditt program fungerar inte efteråt.

Har inte hänt mig, trots att jag tagit bort PPC-kod från massvis av program med CMM har du något konkret exempel?

Ursprungligen av Goflorp:

Det är liksom MacKeeper känt för att i en del fall ställa till så mkt oreda att man måste installera om.

Har du något konkret exempel'?

Ursprungligen av Goflorp:

De påstår att det ger en snabbare Mac, men macar blir inte slöare över tid....

Jo det kan dom självklart bli när diskar och minnen fylls upp av i de flesta fall onödiga cachefiler etc..

Ursprungligen av Goflorp:

de tar bort filer - som inte är farliga, inte stör, det enda de gör är att de tar lite plats.

Nej de filerna när de blivit stora och väldigt många kan även slöa ned datorn och göra så att fläktarna går i ett etc.

CleanMyMac använder sig av de städrutiner etc, som Cocktail,Onyx m.fl. städprogram använder så om inte CMM duger borde inte heller de programmen duga men det gör dom ju.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är ett helvete att avinstallera.

Nu överdriver du. Har du ens provat programmet? Har du avinstallerat det?

Ursprungligen av Goflorp:

En del saker som programmet föreslår har ingen effekt.

Har du något exempel?

Ursprungligen av Goflorp:

Programmet görs reklam för på de mest skumma ställen på nätet.

De som gör programmet använder sig säkert av affiliateprogram liksom de flesta andra mindre programutvecklare gör vilket gör att reklam för det kan dyka upp i princip var som helst.

Ursprungligen av Goflorp:

Företaget är macpaw är lite som de som gör MacKeeper ute på nätet och spammar forum med fejkade recensioner, falska användare osv som är sååååååå nöjda.

Kan säkert stämma att det finns fejkade recensioner på CMM men programmet har ju även fått en hel del garanterat ofejkade recensioner vilka mestadels gett det bra betyg. MacWorld.com gav det till exempel 4 och en halv mus, Macnn gav det fem stjärnor Review - CleanMyMac Review | MacNN

Ursprungligen av Goflorp:

Så såväl CleanMyMac och MacKeeper är rena skiten, inte värt pengarna och på gränsen till lurendrejeri.

Skit är det ju inte men om det är värt pengarna kan man ju diskutera, det mesta det gör kan man ju som sagt göra manuellt eller med andra program som kostar mindre eller inte alls. Två saker som utvecklarna bakom Cleanmymac lyckats mycket bra med är att de gjort det extremt lättanvänt och det har väldigt snygg grafik ett riktigt macprogram alltså..

Då¨är väl allt frid och fröjd då. Kör på.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 10:19
Ursprungligen av Goflorp:

Då¨är väl allt frid och fröjd då. Kör på.

Du hade väl åtminstone kunnat svara på om du provat det själv?

Ursprungligen av Gordy:

Du hade väl åtminstone kunnat svara på om du provat det själv?

Sitter på jobbet nu så jag har svårt fixa fram länkar etc.
Avinstallation är enligt andra forum på nätet rätt knivigt.

Flera rapporterar om program som slutar fungera efter att man kört cleanmymac.

Inte kört det själv då jag har vart misstänksam mot det här länge.

Macar blir INTE långsammare så det märks av att du har fler filer.
Sustemet själv gör i stort sett allt det här programmet gör.
Radera cacheer innebär bara att det går åt tid till att fylla dem igen.

Ingen Mac behöver programmet öht..

Säljer du det eller?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 11:04
Ursprungligen av Goflorp:

Avinstallation är enligt andra forum på nätet rätt knivigt.

Precis som med många andra OSX program. Knivigt är rätt långt från ett helvete att installera som du skrev tidigare.

Ursprungligen av Goflorp:

Inte kört det själv då jag har vart misstänksam mot det här länge.

OK så du har ingen egen erfarenhet av det program du diskuterar.

Ursprungligen av Goflorp:

Macar blir INTE långsammare så det märks av att du har fler filer.

Jo det kan som sagt hända.

Ursprungligen av Goflorp:

Sustemet själv gör i stort sett allt det här programmet gör.

Nej och ja vissa saker är svårt att göra själv i OSX utan större kunskap och detta program bygger just på systemets städrutiner men fördelen är att man själv kan bestämma på ett enkelt sätt när de rutinerna städfunktionerna körs. Systemet själv vet ju faktiskt inte när användaren anser att datorn slöats ned. Men det vet användaren.

Ursprungligen av Goflorp:

Radera cacheer innebär bara att det går åt tid till att fylla dem igen.

Det går fortare att fylla på cacheminnen med aktuellare filer om de inte redan är till brimmen fyllda.

Ursprungligen av Goflorp:

Ingen Mac behöver programmet öht..

Säger du som alltså inte ens provat det.

Ursprungligen av Goflorp:

Säljer du det eller?

Nej men jag ser dess nytta, speciellt för de som på ett enkelt sätt vill rensa sin mac på en massa onödiga filer som faktiskt kan påverka datorns prestanda negativt.

Senast redigerat 2012-06-08 11:32
Ursprungligen av Gordy:

...onödiga filer som faktiskt kan påverka datorns prestanda negativt.

Nämn en fil som med sin blotta existens, eller sitt innehåll, kan göra ett Mac-system långsammare. Gärna också med en förklaring till hur den påverkar prestanda.

Och vi förutsätter då att det finns hyfsat med utrymme kvar på disken. För om det börjar bli fullt så är det en helt annan femma. Då är det självklart att man behöver rensa lite, och då kan prestanda påverkas. Men jag har svårt att tro att en enskild fil skulle kunna påverka prestanda om det i övrigt inte finns utrymmesproblem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 11:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nämn en fil som med sin blotta existens, eller sitt innehåll, kan göra ett Mac-system långsammare. Gärna också med en förklaring till hur den påverkar prestanda.

Du vet nog att cache och loggfiler etc. inte bara ligger på disken utan även läses in av systemet och läs/skrivs från och till hårddiskar i tid och otid, så onödigt stora och många inlästa filer. tar upp onödigt mycket minne och tar dessutom en del processorkraft vilket ofta gör datorn slöare och varmare än vad den behöver vara. Detta märks mest på de datorer som inte har så mycket minne eller och inte har SSD och inte heller de snabbaste processorerna.
Ett av de vanligaste felen i OSX är dessutom korrupta cachefiler så att rensa bort gamla sådana är inte helt fel, sen hur man gör det spelar mindre roll. Man behöver som sagt inte Cleanmymac för det men det är inget större fel på programmet som sådant.

Senast redigerat 2012-06-08 12:17
Ursprungligen av Gordy:

Precis som med många andra OSX program. Knivigt är rätt långt från ett helvete att installera som du skrev tidigare.

OK så du har ingen egen erfarenhet av det program du diskuterar.

Jo det kan som sagt hända.

Nej och ja vissa saker är svårt att göra själv i OSX utan större kunskap och detta program bygger just på systemets städrutiner men fördelen är att man själv kan bestämma på ett enkelt sätt när de rutinerna städfunktionerna körs. Systemet själv vet ju faktiskt inte när användaren anser att datorn slöats ned. Men det vet användaren.

Det går fortare att fylla på cacheminnen med aktuellare filer om de inte redan är till brimmen fyllda.

Säger du som alltså inte ens provat det.

Nej men jag ser dess nytta, speciellt för de som på ett enkelt sätt vill rensa sin mac på en massa onödiga filer som faktiskt kan påverka datorns prestanda negativt.

Jag tror inte du och jag kommer någonstans här. Säger jag JA, så har du bestämt dig för nej.
Jag är inte här för käbbel, gör som fan du vill.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 14:13
Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror inte du och jag kommer någonstans här. Säger jag JA, så har du bestämt dig för nej.
Jag är inte här för käbbel, gör som fan du vill.

Käbbel? Det är ju du som sprider förutfattade och mestadels felaktiga meningar om ett program du inte ens har testat. Jag håller med Niklasinorrs slutsats i inlägg 12.

Ursprungligen av Gordy:

Käbbel? Det är ju du som sprider förutfattade och mestadels felaktiga meningar om ett program du inte ens har testat. Jag håller med Niklasinorrs slutsats i inlägg 12.

Javisst. Är det så bra är det ju bara tuta på. Lycka till.

Eftersom det var så mycket snack om programmet så var jag ju tvungen att testa det. Enligt min mening så funkar det riktigt bra. Det gör sitt jobb men är egentligen bara ett snyggt GUI till terminalen. Programmet verkar använda Apples inbyggda städrutiner plus att det är enkelt sätt att få lite sortering/överblick på allt skräp som finns i datorn.
Jag städar gärna själv men med det här programmet så får jag ju en lättanvänd överblick. Om jag inte vill låta programmet i sig göra jobbet så får jag ju åtminstone vettiga länkat till var respektive fil befinner sig.

...och jo, programmets avinstallation kunde användas med framgång på sig själv:-) Tog bort alla filer som var kopplade till det på ett snyggt och prydligt sätt. Jag förstår att Macworld gav det ett bra betyg för det är ett bra program. Sen om man vill använda det eller någon gratisvariant som gör samma sak är ju upp till var och en men att såga det tyder mest på okunskap...

Ursprungligen av Niklasinorr:

Eftersom det var så mycket snack om programmet så var jag ju tvungen att testa det.

Härlig inställning.

Det du skriver stämmer mycket bättre med min erfarenhet.

Självklart kan man göra allting manuellt, men jag har gillat programmets upplägg och gränssnitt och aldrig haft några problem.

Dels använder programmet adminlogin för att skydda vissa operationer, och dels tvingar det en att aktivt bekräfta operationer där programmet inte är helt säker på om en fil delas med något annat, ännu installerat program.

Jag testar många olika program och gör många installationer (och avinstallationer). Det är skönt med ett program på "enklicksnivå" som kan ta ansvar för att samla in onödiga preferensfiler och annat som ibland blir kvarlämnade.

Det hade varit intressant med att höra från någon som personligen stött på patrull, inte bara ryktesvägen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-08 21:16
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

<…>
Det hade varit intressant med att höra från någon som personligen stött på patrull, inte bara ryktesvägen.

Den enda patrull jag stött på är att ikoner för plugins i Safari blivit ersatta av frågetecken. Kanske mitt fel om jag valt att rensa för mycket, eller CMMs fel som rensat mer än jag bett om, jag vet inte och kan leva med det.

I övrigt har CMM rensat bort åtskilligt med saker som jag tydligen inte behövt (senaste rapporten nämnde något om drygt 20 GB totalt). Detta utan några som helst problem i funktionalitet.

Ursprungligen av filuren:

Den enda patrull jag stött på är att ikoner för plugins i Safari blivit ersatta av frågetecken.

Intressant. Det skulle jag inte gilla själv, men det har heller inte hänt mig.

Man tackar för infon!

Åter till ämnet:

Med hjälp av CMM så rensade jag bort ca 22Gb med skit och nu efter några dagars hårdkörande med datorn så har jag inte märkt något negativt eller att jag slängt något dumt...och det är ju positivt...;-)
Jag använde inte programmets rensafunktion (ville inte pröjsa) men jag använde programmet för att visa var skräpfilerna låg, mycket användbart tycker jag. CMM är ganska bra skit tycker jag...:-)

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Härlig inställning.

Det du skriver stämmer mycket bättre med min erfarenhet.

Lite OT här men:

Tycker det är viktigt att skriva något som faktiskt för tråden framåt istället för att sprida rykten och myter så att dessa rykten och myter blir befästa så att fler människor tror så mycket på dem att de fortsätter att sprida rykten och myter. Internets stora mängd med människor skapar lätt en "mobb" som faktiskt kan sänka helt oskyldiga människor och företag genom detta beteende.
Om jag inte har en egen personlig erfarenhet alternativt att jag hittar information som kan vara av intresse från en trovärdig källa, som givetvis redovisas, så skriver jag ingenting, ganska självklart egentligen...

Mina 2 p...:-)

Ursprungligen av Niklasinorr:

Lite OT här men… ganska självklart egentligen...

Det kan man tycka. Men ibland spelar en omvärlden ett spratt eller två…

Typ...

1
Bevaka tråden