Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge nytt liv åt gammal MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag äntligen bestämt mig för att uppdatera min MBP 15" tidig 2011 med SSD och 8GB minne, speciellt nu när priserna är lite rimligare! Valet har fallit på Samsung 830, 256GB efter mycket läsning och rekommendationer känns det som ett bra val. Men min kunskap om minnen är inte speciellt stor och undrar om någon vänlig själ kunde hjälpa hänvisa mig rätt. Tänke jag skulle beställa SSDn från webhallen och tänkte slå två flugor i en smäll och beställa minnena där ifrån också, så frågan lyder:

Kan dessa minnena passa i min dator?

WEBHALLEN.com - Corsair 8GB DDR3 PC3-10600 1333MHz SO-DIMM (9-9-9-24) (CMSO8GX3M2A1333C9) (2x4GB)

Vet att de ska vara SODIMM-DDR3 med PC3-10600 och 1333MHz men förstår inte varför de är så billiga, är det något som begränsar dem? Då de flesta ligger runt 450 - 500 kr.

Tacksam för all hjälp!

/Gustav

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-11 10:48

Corsair har lite dåligt rykte om sej, en hel del har haft problem med dem (och de har funkat bra för andra).
Cruical eller Kingston brukar rekommenderas till Mac.

Aha, där ser man! Då ska jag köra på någon av dem!

Tack så mycket, kör på 8GB varianten

En fråga:
Jag installerade en SSD (samsung 830 serien 256GB), hade den först i Hardwrk och HHD på sin ursprungliga plats. Datorn bootade på 12,6 sekunder. Därefter byte jag plats på hårddiskarna så att SSDn hamnade på hårddiskplatsen och den mekaniska 750GB i Hardwrk. Datorn botar nu på ca 30 sekunder.
Inga andra installationer eller ändringar har gjorts mellan bytet.
Vad kan detta bero på tro?

Har för övrigt en <acronym title="MacBook Pro" style="border-width: 0px 0px 1px; border-bottom-style: dotted; border-bottom-color: rgb(0, 0, 0); cursor: help; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 19px; ">MBP</acronym> 13´ mid 2012

För övrigt en otroligt bra artikel, Tack!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-22 18:14

Gå in i inställningar och välj startup-disk.

Ursprungligen av mattiL:

Gå in i inställningar och välj startup-disk.

Ok, det fungerade men jag förstod inte varför?
Jag hade sedan tidigare startat datorn med "alt/option" intryckt och där valt att boota från SSD.
Hur kunde ditt råd fungera, vad var skillnaden med att göra så här?

Tusentack för hjälpen!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-22 21:27

Du gjorde en start med en tillfälligt vald startdisk, men genom att välja startup-disk så slipper du manuellt välja startdisk, och slipper dessutom en timeout under tiden som datorn söker en bootningsbar disk.

(vilket hemskt språk i min text, mix av språk..)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-08-27 03:54

Mycket intressant artikel, i ett läge där jag funderat på minnesuppgradering.
Och nästan exakt min modell i exemplet (mbp5,5 men min är lyxvarianten med 2,53Ghz och 4Gb RAM)

Att byta till maximalt RAM känns som en no-brainer, men detta med skivbyte låter ju som något nödvändigt det med.

Nu till min fundering: Jag har en bootcamp-partition (som måste vara kvar i fungerande skick) och ont om plats på nuvarande hårddisk om totalt 250gig; Kan bootcamp delen ställa till problem vid kloning?

Dessutom kör jag på OsX 10.6 är det något som kan spela roll?

Liksom en tidigare skribent känns det även som att ett nytt batteri vore på sin plats, i synnerhet som statusen på det är "kontrollera batteriet" och "reservströmen" inte längre finns.

Och helst ska allt inte bli för dyrt, såklart. Hybrid-disken låter ju som ett intressant alternativ.

Jag är tacksam för alla råd jag kan få.

Ursprungligen av J W S:

Nu till min fundering: Jag har en bootcamp-partition (som måste vara kvar i fungerande skick) och ont om plats på nuvarande hårddisk om totalt 250gig; Kan bootcamp delen ställa till problem vid kloning?

Kan inte svara på det, har aldrig kört bootcamp själv. Det borde inte vara ett problem, men bootcamp är ju lite speciellt så jag vågar inte lova något. Men om du klonar din disk och det blir problem går det alltid att byta tillbaka till den gamla disken. (Och helst klona innan bytet och testa att starta från den externt, så slipper du öppna datorn i onödan.)

Ursprungligen av J W S:

Dessutom kör jag på OsX 10.6 är det något som kan spela roll?

Kan inte se att det skulle inverka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-28 19:41

Klonar man disken kommer nog Bootcamp att finnas kvar. Annars är det ju inte en disk man klonar, utan en partition.

Edit: Har testat nu, och det verkar bara vara partitionerna man klonar

Senast redigerat 2012-09-17 21:50
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-17 21:17

Härlig artikel, grym läsning!
Jag har dock en fråga som återstår. Hur mycket RAM-minne går det att utvinna i Macbook Pro 13 just nu? Eller rent allmänt i en dator? Finns det någon gräns som beror på att datorns andra komponenter spelar in eller skulle man t.ex. kunna få ut "effektiva" 32 GB RAM i framtiden i den nuvarande MBP 13?
Vart ligger den konkreta begränsningen i sådant fall?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-26 00:43

Detta var precis det jag behövde hjälp med, jag har nämligen en 13 tums macbook pro från 2009 vars hårddisk slutade fungera igår. Förstår att det kommer vara svårt om inte näst intill omöjligt att få tag på det som finns i den "trasiga" hårddisken. Försökt allt, går ej att reparera/formatera disken. Men ja, kommer över detta och har nämligen nyligen köpt 8 gb ram och behöver mig skaffa en SSD, nu är frågan om vilken, hade tänkt att köpa en som har en kapacitet på ca 250 gb och såg tre som verkar vara bra, Corsair GT, Intel 330 och Samsung 830. Vilken skall man ta? Prisskillnaden är inte stor alls.

Aja nog tjatat, tack för dem som tar sin tid att läsa allt detta och ja, lite hjälp skulle uppskattas.

Jag skulle välja Samsung 830 i dagsläget om jag skulle köpa ny. Den har fått bra kritik och priset har sjunkit mycket på sistone (antagligen delvis för att Samsung precis lanserat 840). Man kan få 256 GB för under 1500 kr, det är riktigt bra!

Men Intel 330 är inget dåligt köp heller.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-09 12:59

Tack för en utmärkt guide. Jag har en mbp från 2009 som jag uppgraderat med 8GB minne. Nu funderar jag på att slänga ut DVD:n och sätta din en SSD utan att röra min hårddisk. Om jag då vill få över själva systemet (OSX 10.8) till SSD, hur gör jag då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-11 11:21

Du kommer ju se två olika volymer, bara att köra CCC eller SuperDuper. Antingen innan eller efter monteringen.
Däremot kanske du ska kolla lite först, oftast är det sämre speed på SATA-interfacet till skivspelaren jämfört med hårddisken. Så du kan vinna prestanda å att flytta hårddisken.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-11 12:15

Men jag funderar på att köpa en SSD som är mindre än min hårddisk är idag och bara ha systemet och programmen på SSD:n. Om jag klonar hela hårddisken blir den ju för stor för SSD:n. Eller...?

Ursprungligen av gunek:

Men jag funderar på att köpa en SSD som är mindre än min hårddisk är idag och bara ha systemet och programmen på SSD:n. Om jag klonar hela hårddisken blir den ju för stor för SSD:n. Eller...?

Jag valde en lite mera manuell väg att gå. För att ha en så problemfri miljö som möjligt ville jag ha hela mitt system, hela min hemkatalog, alla program osv på SSD:n. Så jag kollade vad jag hade på min hårddisk som tog stor plats. Tre saker stack ut (well, det var lite mer, men jag förenklar det lite nu):

1) Mitt bildbibliotek för Aperture. Jag fotar (och filmar) rätt flitigt så detta var den överlägset största delen, nästan 150 GB och det är inte ens mitt enda bibliotek.

2) Mitt iTunes-bibliotek. Här ligger inte bara musik, utan även apparna för iPhone och iPad, alla podcasts, videoklipp jag synkar till iPhone/iPad med mera. Det är rätt stort och det växer med tiden.

3) Mina skivavbilder för Fusion och Parallels, dvs olika Windows-installationer. Det tar upp flera GB vardera och jag har ett antal för att testa webbsidor i olika webbläsare.

Efter att ha analyserat mitt innehåll kom jag fram till att det räckte med att flytta dessa filer (och några andra) till HD:n och ha allt annat på SSD. Eftersom både Aperture (och iPhoto) och iTunes har stabilt och bra stöd för att placera sina bibliotek varsomhelst är det en enkel sak att ha dom på en annan disk. Och Windows-skivavbilderna kan förstås också ligga varsomhelst.

När jag bytte hade jag skaffat både en ny SSD och en ny större HD, därför kunde jag genomföra min flytt på det viset som beskrivs nedan. Byter man inte HD får man hitta någon annan mellanlagring.

Jag gjorde följande steg:

1) Kopiera det som INTE skulle ligga på SSD:n från gamla HD:n till nya HD:n.
2) Raderade filerna som jag kopierat, från gamla HD:n. (Men jag hade givetvis Time Machine-backup, man ska aldrig ha sina data på ett enda ställe.)
3) Med dessa filer raderade från gamla HD:n så gick det nu att klona gamla HD:n till SSD:n med SuperDuper.
4) Nu hade jag en SSD med allting förutom mina stora filer och en ny HD med dessa stora filer på. Nu kunde jag stoppa in dessa i min MacBook Pro och börja använda den.

Väntar otåligt på mitt paket från komplett.se med 8 Gb RAM och en 128 Gb SSD disk.
Medan jag ändå är inne och mekar i datorn flyttar jag SATA-disken till hållaren som ska placeras där optiska enheten sitter idag.

Tyvärr lär hållaren för disken dröja men så är det väl när man vinner något på e-bay från Hong kong. Får var nöja med att den bara kostade $11.

Hej jag funderar nu på att byta ram minnet och hårddisken till min Macbook Pro 13.

Tänkte byta till 8gb ram, då jag nu har 4. Min fråga är 8gb max gränsen för ram minne på Macbooken?

Jag tänkte även byta ut hårddisken, tänkte på en SSD och ser att det pratats om en Samsung 830. Så tänkte köpa den. Dock är min fråga: Vilken borde man köpa Samsung 830 eller Samsung 840?
Är det stor skillnad i prestanda mellan dessa?

Tacksam för svar!

Ursprungligen av Drakedrizzy:

Hej jag funderar nu på att byta ram minnet och hårddisken till min Macbook Pro 13.

Tänkte byta till 8gb ram, då jag nu har 4. Min fråga är 8gb max gränsen för ram minne på Macbooken?

Det beror på vilken modell du har av MacBook Pro 13, det finns några som klarar 16 GB men jag tror de flesta har 8 GB som gräns.

Ursprungligen av Drakedrizzy:

Jag tänkte även byta ut hårddisken, tänkte på en SSD och ser att det pratats om en Samsung 830. Så tänkte köpa den. Dock är min fråga: Vilken borde man köpa Samsung 830 eller Samsung 840?
Är det stor skillnad i prestanda mellan dessa?

Prestandan är bättre, men frågan är om du kan utnyttja den fullt ut ändå. Får du ett bra pris på en 830 är det inget dåligt köp direkt. 830 har dessutom funnits ute ett tag och är mera beprövad (och mycket omtyckt).

Ursprungligen av Adrian B:

Det beror på vilken modell du har av MacBook Pro 13, det finns några som klarar 16 GB men jag tror de flesta har 8 GB som gräns.

Prestandan är bättre, men frågan är om du kan utnyttja den fullt ut ändå. Får du ett bra pris på en 830 är det inget dåligt köp direkt. 830 har dessutom funnits ute ett tag och är mera beprövad (och mycket omtyckt).

Okej skillnaden i pris mellan 830 och 840 var ungefär 200kr, därför jag blev lite fundersam. Annars blir det nog 830, då många rekommenderar den.

Eftersom jag inte är något datageni, så förstår jag inte detta. Men min Macbook Pro 13 är från tidig 2011. På Mactracker så står det såhär angående RAM-minnet

Maximum Memory 16 GB (Actual) 8 GB (Apple)

Vet inte riktigt vad dem menar med de?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-20 22:18

Att Apple säger att max är 8 GB medans Mactracker säger 16 GB.
Dvs datorn klarar 16 GB men Apple "supportar" inte det. Vill du ha 16, kör på det.

Ja, det är precis som kenjon skriver. Den officiella specen från Apple är 8 GB men tester har visat att det går bra med 16 GB i praktiken. Du ska med andra ord kunna köpa 16 GB kunna använda det (om uppgifterna på Mactracker stämmer, men det antar jag att de gör).

Okej då förstår jag! Jag tackar så mycket för er hjälp.

Dock så kommer nu frågan vilket RAM-minne man borde välja? Om det finns några speciella tillverkare som är tillförlitliga när det gäller kvalitet till Macbooken.

Jag kollade på det här 2x8GB från Crucial?
Länk:16GB kit (8GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-10600 upgrades for Apple MacBook Pro (13-inch, Early 2011) Laptop/Notebook, CT3373720 from Crucial.com

Är det bra märke? Är det bra pris på det? Eller finns det andra "lika bra" billigare alternativ eller märken?

Tack för er tid!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 19:00

Crucial och Kingston är de som rekommenderas. En del har haft "tur" med Corsair, en del har haft otur med dem. Crucial får ses som ett bra val.

Det är sällan man läser om att minnen från en viss tillverkare är mycket bättre eller sämre än andra, jag tror de flesta kända tillverkare (vara Crucial är en) gör bra grejer nuförtiden. En del tillverkare säljer minnen som de garanterar fungerar med Mac, ofta till ett högre pris än exakt samma minnen annars kostar, det kanske är en extra trygghet men jag tror inte det spelar speciellt stor roll i praktiken. Eller vad säger ni andra?

Jag köpte Corsair sist jag köpte till fruns MBP, de är väl "lågbudget" jämfört med Crucial och Kingston, men de har varit problemfria hittills i alla fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 19:23
Ursprungligen av Adrian B:

Det är sällan man läser om att minnen från en viss tillverkare är mycket bättre eller sämre än andra, jag tror de flesta kända tillverkare (vara Crucial är en) gör bra grejer nuförtiden. En del tillverkare säljer minnen som de garanterar fungerar med Mac, ofta till ett högre pris än exakt samma minnen annars kostar, det kanske är en extra trygghet men jag tror inte det spelar speciellt stor roll i praktiken. Eller vad säger ni andra?

Jag köpte Corsair sist jag köpte till fruns MBP, de är väl "lågbudget" jämfört med Crucial och Kingston, men de har varit problemfria hittills i alla fall.

Crucial, Corsair och Kingston tillverkar inga minnen själv utan köper dom av andra De flesta minnen som sälja under mängder av olika namn tillverkas av bara ett fåtal tillverkare (Hynix,Micron,Toshiba,Samsung m.fl.) så det skiljer ytterst lite dom olika minnena sinsemellan givet specifikationer

Och på min gamla, urgamla, mbp har batteriet totalt gett upp så den går inte att starta och frugan har en dvd instoppad. Hur hottar jag upp den?

Bevaka tråden