Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Administrera macar på litet företag - hur löser man Apple ID?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-08-02 16:31

Nu när programuppdateringen försvinner - hur löser ni som administrerar flera maskiner, som inte är era egna - hanteringen av Apple-ID?

Vad jag förstår så behöver man skriva lösenord varje gång man ska tanka ner systemuppdateringar etc från App Store (eller har jag missuppfattat?) om man inte vill installera automatiskt.

Eftersom jag inte vill regga maskiner och konton med mitt privata Apple-ID, kan man skaffa ett företags-dito? Det behöver ju inte ha några möjligheter till inköp. Förr kunde man ju ha flera ID, men det går ju inte längre.

Hittills har jag löst det hela med att ha ett Adminkonto på varje maskin (ca 12-15 st) som jag kommer åt och kan tanka ner uppdateringar och sköta underhåll på. Användarna har även de fulla rättigheter (jag litar på dem... ) Och jag har inte behövt Apple-ID alls.

Eftersom det har varit så få, och så olika maskiner, har jag inte brytt mig om att skapa några dmg:er eller liknande.

Det främsta skälet till varför jag undrar är för att jag kommer att behöva införskaffa ett par nya maskiner och då är det ju ML som standard och det lika bra att veta innan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 17:37

Jag har hittills bara behövt fylla i datorns kontolösen, inte mitt App Store-lösen.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 17:04
Ursprungligen av acke:

Jag har hittills bara behövt fylla i datorns kontolösen, inte mitt App Store-lösen.

Är det samma som adminkonto lösen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-03 16:13

Fel, nu måste jag fylla i Apple-ID för att uppdatera. Idioti. Detta kommer ju att strula till det ganska rejält. Om man nu vill uppdatera OSX 10.8 på en dator men inte vill regga kopian på en persones Apple-ID utan på datorn i sig. Hur gör man då? Luktar idioti här lång vg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 20:47

Jag tror han menar det som är uppsatt i OD/AD (open directory/active directory).

  • Avstängd
  • 2012-08-03 21:02
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror han menar det som är uppsatt i OD/AD (open directory/active directory).

Ah, ok... tack, fast jag vet inte vad det är, men gissar att det har Servers att göra.

  • Medlem
  • 2013-05-20 13:04

Jag lyfter den här tråden.

Jag jobbar på ett litet till medelstort företag med några olika anläggningar. På en anläggning har vi en iMac och en Mac mini och de har börjat tjata om att uppdateras och det vill jag gärna ha möjlighet till.
Jag har skapat ett konto för företaget, men det finns inget kreditkort att koppla och vi har inget kort på företaget. Programvarorna vi använder behöver inte använda App Store.

Hur kan jag lösa detta? Jag vill givetvis inte koppla mitt privata kort.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-20 13:21
Ursprungligen av jac:

Jag lyfter den här tråden.

Jag jobbar på ett litet till medelstort företag med några olika anläggningar. På en anläggning har vi en iMac och en Mac mini och de har börjat tjata om att uppdateras och det vill jag gärna ha möjlighet till.
Jag har skapat ett konto för företaget, men det finns inget kreditkort att koppla och vi har inget kort på företaget. Programvarorna vi använder behöver inte använda App Store.

Hur kan jag lösa detta? Jag vill givetvis inte koppla mitt privata kort.

Du vill skapa ett Apple-ID konto utan att koppla ett betalkort? Se då: http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-20 13:24

Nu vet jag inte hur det funkar med uppdateringar, men i iTunes kunde man gå runt det genom att "köpa" ett gratis-program. När man då kom till inmatning för kreditkort kunde man välja None. Kanske funkar lika bra för dej?

  • Medlem
  • 2013-05-20 13:59
Ursprungligen av kenjon:

Nu vet jag inte hur det funkar med uppdateringar, men i iTunes kunde man gå runt det genom att "köpa" ett gratis-program. När man då kom till inmatning för kreditkort kunde man välja None. Kanske funkar lika bra för dej?

Det fungerar inte idag. Men däremot kan man välja programuppdatering i äpple-menyn och då gick det att uppdatera OS X! Däremot kan man inte uppdatera iPhoto och andra program, men det är ju inte så viktigt.

Man kan skapa AppleID den vanliga vägen och välja att inte lägga till något kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-20 23:11
Ursprungligen av jac:

Det fungerar inte idag. Men däremot kan man välja programuppdatering i äpple-menyn och då gick det att uppdatera OS X! Däremot kan man inte uppdatera iPhoto och andra program, men det är ju inte så viktigt.

Jasså?

Fungerade för mig förra veckan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-05-21 10:35

Installerar en del macar på jobbet. MacOSX uppdateringarna brukar gå bra att köra utan Apple-ID men inte programuppdateringar som t.ex. iPhoto osv.

Behöver man administrera många macar har jag själv tidigare kört Apple Remote Desktop. Men har det inte installerat på nuvarnade arbetsplats. Kan inte komma ihåg om man kunde installera OS-uppdaterar på ett enkelt sätt därgenom.

1
Bevaka tråden