Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Smart home" forum.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 21:12

Ett förslag på ny underkategori i forumet: Det smarta hemmet. Ett forum där man diskuterar ljus och ljudstyrning och dyl. Apple TV:s mm i kombo m Mac OS, iOS osv. Det blir lätt komplext om man skall lägga lite mer avancerade diskussioner i de befintliga kategorierna. Dessutom tror jag det är ett område som kommer öka rejält. Nya möjligheter där man kombinerar styrkan med alla roliga prylar man redan har

Edit: Detta berör ju oftast inte en grej utan växelverkan mellan flera prylar och då blir det svårt att pilla in det rätt i den befintliga strukturen.

+1 från mig

Kul när ni kommer med förslag! Personligen är jag rädd att ett sådant forum skulle bli väldigt tomt. Om du ser på alla andra underforum vi har och jämför med ett tänkt forum för smarta hem, så framstår det som oerhört nischat. Vi hade tidigare många underforum och de var inte alls så smala som ett forum för smarta hem skulle bli. I dessa underforum var aktiviteten väldigt låg och de fick stryka på foten.

Ett förslag är att helt enkelt starta en tråd om idéer och tankar kring smarta hem. Den skulle passa bra i underforumet "Kringutrustning och övriga komponenter".

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 22:06

Det kanske inte måste vara just "Smarta hem". Men håll med om att problem och tankar rörande detta är svåra att placera rätt. Det hela handlar ju om hur vi kombinerar saker som berörs i andra forum. Men jag kan hålla med om att det kanske blir smalt, smalt men bra kanske?

Ursprungligen av Ola:

Det kanske inte måste vara just "Smarta hem". Men håll med om att problem och tankar rörande detta är svåra att placera rätt. Det hela handlar ju om hur vi kombinerar saker som berörs i andra forum. Men jag kan hålla med om att det kanske blir smalt, smalt men bra kanske?

Det är inte vi moderatorer som beslutar om sådant, men det är min personliga åsikt att ett eget forum om detta ämne kommer att ha väldigt liten aktivitet. Hur många trådar har vi i ämnet idag? Det brukar vara en god indikator på hur populärt ämnet är.

Det är sant det du säger om kombinationen av dator, program och kringutrustning. Men trådar med flera spår har vi gott om och de brukar gå att placera in ganska väl. Varför inte skapa en samlingstråd om just detta ämne så ser vi ju hur stor responsen blir och om det behövs ett eget underforum?

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 22:19

Jag provar gärna det, var skall det vara isf? "Kringutrustning och övriga komponenter" är det inte. Det är Mac OS X, iOS, ATV mm på en gång. Jag försöker inte vara en jobbig jäkel utan bara göra rätt.

Ursprungligen av Ola:

Jag provar gärna det, var skall det vara isf? "Kringutrustning och övriga komponenter" är det inte. Det är Mac OS X, iOS, ATV mm på en gång. Jag försöker inte vara en jobbig jäkel utan bara göra rätt.

Jag tycker absolut det passar in i "Kringutrustning och övriga komponenter", så lägg det där du. Som jag skrev tidigare så kan en tråd ha flera aspekter, men jag tycker hela konceptet "smarta hem" passar bättre i just det forumet än i forumet om OS X eller iOS.

Det finns gott om produkter för hemmet som exempelvis baseras på X10-protokollet som också fungerar med Mac som jag planerar att skriva mer om i artikelform. Vi ska definitivt fundera över forumstrukturen löpande men tills vidare föreslår jag att dessa diskussioner förs i "Kringutrustning och övriga komponenter".

Mvh,

Jocke

1
Bevaka tråden