Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-09 21:31
Ursprungligen av CEk:

Nu har jag träffat på 3 st iPhone 5 som har problem med hörlursuttaget. Det kommer bara ljud ur ena hörluren. En skickade in sin och fick den utbytt men upptäcker samma sak på utbytesenheten. Testat återställningar, rengöring och hörlurarna i en telefon och de fungerar som de ska.

Någon annan som stött på detta fenomen?

Jag har haft det på flera iphones, även på min iPhone 5. I samtliga fall har det varit ludd i hörlursuttaget. Med ett gem eller liknande har det varit lätt att plocka ut luddet. Sen har allt fungerat som vanligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-09 23:14
Ursprungligen av -David-:

Jag har haft det på flera iphones, även på min iPhone 5. I samtliga fall har det varit ludd i hörlursuttaget. Med ett gem eller liknande har det varit lätt att plocka ut luddet. Sen har allt fungerat som vanligt.

Det var min första tanke också så har rengjort dem alla. Sen när utbytesenheten kom (alltså konstaterat fel) testade vi den direkt och det fungerade ändå inte.

Ursprungligen av CEk:

Nu har jag träffat på 3 st iPhone 5 som har problem med hörlursuttaget. Det kommer bara ljud ur ena hörluren. En skickade in sin och fick den utbytt men upptäcker samma sak på utbytesenheten. Testat återställningar, rengöring och hörlurarna i en telefon och de fungerar som de ska.

Någon annan som stött på detta fenomen?

Jag har problem med min också, dock annorlunda. Ljudet och fjärrkontrollen på sladden fungerar som det ska 1 gång av ca 20 inkopplingar. Får stoppa i och dra ut kontakten massor av gånger innan det fungerar. Övriga gånger fungerar inte fjärren samt att ljudet är mycket lågt och distar. Trodde först att felet berodde på lurarna men det blir samma med mina A-Jays som med de medföljande lurarna. Har inte hunnit visa upp min telefon för ÅF.

Jag har inget problem med hörlursuttaget. Däremot har jag problem med mottagningen, när den tappar servicen så söker den inte upp efter nätet igen utan man måste sätta den på flygplansläge och stänga av den för att den ska söka efter nätet.

Hur har ni det på den fronten?

Ursprungligen av Specias:

Jag har inget problem med hörlursuttaget. Däremot har jag problem med mottagningen, när den tappar servicen så söker den inte upp efter nätet igen utan man måste sätta den på flygplansläge och stänga av den för att den ska söka efter nätet.

Hur har ni det på den fronten?

Inga problem med mottagningen, känns på den fronten stabilare än min gamla 3GS gjorde. Förutom hörlursproblemet irriterar det en skvätt att det låter som något sitter löst i närheten av kameran. Vänder jag på telefonen så låter det som ett litet metalliskt klick någonstans därinne...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2013-01-06 23:18
Ursprungligen av Specias:

Jag har inget problem med hörlursuttaget. Däremot har jag problem med mottagningen, när den tappar servicen så söker den inte upp efter nätet igen utan man måste sätta den på flygplansläge och stänga av den för att den ska söka efter nätet.

Hur har ni det på den fronten?

Samma här.
Irriterande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-06 23:25
Ursprungligen av Specias:

Jag har inget problem med hörlursuttaget. Däremot har jag problem med mottagningen, när den tappar servicen så söker den inte upp efter nätet igen utan man måste sätta den på flygplansläge och stänga av den för att den ska söka efter nätet.

Hur har ni det på den fronten?

Jag har haft samma problem på flera Sony-Ericsson och Nokia Communicator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 14:34

Visserligen är det första intrycken som tråden handlar om men jag tror det går in här ändå. Fick min iPhone 5 på lanseringsdagen och visst är den snabbare, har bättre kamera och jag gillar den större skärmen. Men varje gång jag ser en 4:a så tycker jag den är snyggare och känns mer gedigen. Antar att jag inte är ensam om detta men att de flesta ändå föredrar en iPhone 5 framförallt för att den har större skärm.

Min femma känns numera tung. Första intrycket var lätt men det går snabbt att vänja sig.

Jag använder för närvarande min sons gamla 4:a som jobbtelefon (han fick min 4S) så jag växlar hela tiden mellan formfaktor 4 och 5:)

Någon mer som har löst frontglas på sin? Trycker jag på glaset i högerkant så sviktar det och "klickar".
Typ så här: http://youtu.be/rzvQ64j7JO0
Ej min video.
Kul. Min andra iphone 5. Den första är på rep. då jag inte kan ringa utg. samtal med den. Får inget ljud 8 ggr av 10. Ink. funkar bra.

Ursprungligen av drifter7508:

Någon mer som har löst frontglas på sin? Trycker jag på glaset i högerkant så sviktar det och "klickar".

Hörde det nu ikväll för första gången. Men telefonen fungerar bra i övrigt än så länge, ta i trä.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 22:58

Jag har fått problem men att av/på knappen inte riktigt fungerar. Trycker jag lite till vänster fungerar den inte alls. Trycker jag mitt på och hårt fungerar den ibland och om jag trycker lite till vänster fungerar den...

Segt om man måste lämna in den.

Ursprungligen av xms67:

Jag har fått problem men att av/på knappen inte riktigt fungerar. Trycker jag lite till vänster fungerar den inte alls. Trycker jag mitt på och hårt fungerar den ibland och om jag trycker lite till vänster fungerar den...

Segt om man måste lämna in den.

Du trycker lite till vänster så fungerar den inte alls och trycker du lite till vänster så fungerar den?

Makes sense.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 18:47
Ursprungligen av keptang:

Du trycker lite till vänster så fungerar den inte alls och trycker du lite till vänster så fungerar den?

Makes sense.

Hehe, glasklart...
Det första vänster ska bytas mot höger...

Jag har fått problem men att av/på knappen inte riktigt fungerar. Trycker jag lite till HÖGER fungerar den inte alls. Trycker jag mitt på och hårt fungerar den ibland och om jag trycker lite till vänster fungerar den...

Segt om man måste lämna in den.

Men visst är det märkligt hur blind man kan bli för sin egen text? Jag läste om den en gång då jag var lite fundersam till uttrycket att trycka till höger etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 15:53

Är det någon som råkat ut för defekt kamera och bytt kameramodul själv? (lila fläckar och ngt som ser ut som dimmiga runda bollar enligt bilden)

Lika enkelt som på iPhone 4? Anledningen till att jag frågar är at jag inte ser fram mot att vara utan min iPhone 5 i upp till tre veckor (vilket verkar vara Telenors servicetid...)

https://dl.dropbox.com/u/4404134/skumbanan.png

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-10 08:34
Ursprungligen av FreddeB:

Är det någon som råkat ut för defekt kamera och bytt kameramodul själv? (lila fläckar och ngt som ser ut som dimmiga runda bollar enligt bilden)

Lika enkelt som på iPhone 4? Anledningen till att jag frågar är at jag inte ser fram mot att vara utan min iPhone 5 i upp till tre veckor (vilket verkar vara Telenors servicetid...)

https://dl.dropbox.com/u/4404134/skumbanan.png

Hade nog inte gett mig på det nej. På 4/4S är det relativt enkelt men här måste du ganska djupt och ta bort hela logikkortet då kameran sitter med både kontakt och en skyddsplatta fastskruvad över kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 19:01
Ursprungligen av CEk:

Hade nog inte gett mig på det nej. På 4/4S är det relativt enkelt men här måste du ganska djupt och ta bort hela logikkortet då kameran sitter med både kontakt och en skyddsplatta fastskruvad över kontakten.

Ok, logikkortet skall vi inte tafsa på - jag lämnar in den

Ursprungligen av FreddeB:

Är det någon som råkat ut för defekt kamera och bytt kameramodul själv? (lila fläckar och ngt som ser ut som dimmiga runda bollar enligt bilden)...

Usch, vill inte ha något sådant där på min telefon/kamera...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-11 18:52
Ursprungligen av FreddeB:

Är det någon som råkat ut för defekt kamera och bytt kameramodul själv? (lila fläckar och ngt som ser ut som dimmiga runda bollar enligt bilden)

Lika enkelt som på iPhone 4? Anledningen till att jag frågar är at jag inte ser fram mot att vara utan min iPhone 5 i upp till tre veckor (vilket verkar vara Telenors servicetid...)

https://dl.dropbox.com/u/4404134/skumbanan.png

Varför inte åka ut till Täby och få den bytt direkt?

Ursprungligen av FreddeB:

Är det någon som råkat ut för defekt kamera och bytt kameramodul själv? (lila fläckar och ngt som ser ut som dimmiga runda bollar enligt bilden)

Lika enkelt som på iPhone 4? Anledningen till att jag frågar är at jag inte ser fram mot att vara utan min iPhone 5 i upp till tre veckor (vilket verkar vara Telenors servicetid...)

https://dl.dropbox.com/u/4404134/skumbanan.png

Jag hade, lämna in och få den utbytt är enda alternativet är jag rädd.

  • Medlem
  • Ãngelholm, Sweden
  • 2013-01-28 16:02
Ursprungligen av FreddeB:

Är det någon som råkat ut för defekt kamera och bytt kameramodul själv? (lila fläckar och ngt som ser ut som dimmiga runda bollar enligt bilden)

Lika enkelt som på iPhone 4? Anledningen till att jag frågar är at jag inte ser fram mot att vara utan min iPhone 5 i upp till tre veckor (vilket verkar vara Telenors servicetid...)

https://dl.dropbox.com/u/4404134/skumbanan.png

Hur gick det för dig? jag har samma problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-28 23:09
Ursprungligen av Kajsaa:

Hur gick det för dig? jag har samma problem!

Hade jag haft en stund över hade jag åkt till Täby och chansat på att få byta den över disk, nu saknar jag tid att ens uppgradera till 6.1 :/

Ursprungligen av FreddeB:

Är det någon som råkat ut för defekt kamera och bytt kameramodul själv? (lila fläckar och ngt som ser ut som dimmiga runda bollar enligt bilden)

Lika enkelt som på iPhone 4? Anledningen till att jag frågar är at jag inte ser fram mot att vara utan min iPhone 5 i upp till tre veckor (vilket verkar vara Telenors servicetid...)

https://dl.dropbox.com/u/4404134/skumbanan.png

Telenor här i Malmö tog 3 dagar från det att jag lämnat den i butiken på sig innan jag hade en ny i handen. Mest så du vet. Dom säger lång tid men det blir oftast kortare än så.

EDIT: Dessutom så är det tämligen svårt att få tag på reservdelar till iPhone 5 + att du mördar din garanti + att det inte ens behöver vara kameran det är fel på.

Senast redigerat 2013-01-10 10:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 13:13

Tog mig i kragen och passerade AppleStore alldeles nyss med min Telenor-levererade iPhone5 - gick ut 5 minuter senare med en ny

<snip>Beskrivning av problemet/diagnos

Problem: Kunden rapporterar problem med att kameran har tagit smuts. Tar in mobilen till gr för kontroll och problemet kvarstår efter rengöring.
Steg för att återskapa: Visuellt verifierat i butik.
Föreslagen lösning: Swap
Utvändigt skick: I gott skick, inga synliga skador.
</snip>
Tilläggas kan att beskrivnigen av utvändigt skick inte alls är med verkligheten överensstämmande - min var sliten och bucklig

Ursprungligen av FreddeB:

Tog mig i kragen och passerade AppleStore alldeles nyss med min Telenor-levererade iPhone5 - gick ut 5 minuter senare med en ny

<snip>Beskrivning av problemet/diagnos

Problem: Kunden rapporterar problem med att kameran har tagit smuts. Tar in mobilen till gr för kontroll och problemet kvarstår efter rengöring.
Steg för att återskapa: Visuellt verifierat i butik.
Föreslagen lösning: Swap
Utvändigt skick: I gott skick, inga synliga skador.
</snip>
Tilläggas kan att beskrivnigen av utvändigt skick inte alls är med verkligheten överensstämmande - min var sliten och bucklig

Är din swap operatörslåst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 15:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är din swap operatörslåst?

Saknar annat nanoSIM för att kolla men har svårt att tro att en refurb av modell ND299A/B skulle vara locked

Ursprungligen av FreddeB:

Saknar annat nanoSIM för att kolla men har svårt att tro att en refurb av modell ND299A/B skulle vara locked

Skulle inte hålla för helt otroligt att de har låsta lurar liggande för respektive operatör, eller att de helt enkelt låser luren direkt i butik till respektive operatör.

Ursprungligen av pmarriott:

Skulle inte hålla för helt otroligt att de har låsta lurar liggande för respektive operatör, eller att de helt enkelt låser luren direkt i butik till respektive operatör.

Exakt. Skulle bli riktigt förvånad över om de inte gav ut låsta swaps.

Bevaka tråden