Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Törs man uppdatera till Mountain Lion?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-26 18:16

Jag sitter med 10.6.8. Har inte vågat uppdaterat till Mountain Lion än. Nu när den har kommit fram till 10.8.2 kanske buggarna är borta. Vad säger ni? Har ni några problem? Jag har en gammal HP-skrivare (med inbyggd scanner). Kommer den att funka? Nå... vad säger ni?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-26 18:20

För att svara på frågan om skrivaren får du nog ge oss modellnumret på den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-26 18:21

Photosmart C6280 All-in-one

Ja, din skrivare ska fungera. Och jag har inte upplevt några buggar, tycker Mountain Lion är bra. Den är för Lion vad Snow Leopard var för Leopard.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-26 18:38

Jag upplever Mountain Lion som ett förbättrat Lion. Fungerar din skrivare och din mjukvara i ML ser jag inga hinder för en uppdatering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-26 19:10

Hur är det med bankernas e-leg?

Ursprungligen av stevie:

Hur är det med bankernas e-leg?

Inga problem med SEB/Telia samt Nordea för min del.

Ursprungligen av pmarriott:

Inga problem med SEB/Telia samt Nordea för min del.

Samma här inga problem med SEB - Skatteverket - Mina Vårdkontakter - PlusGirot/Nordea. Allt verkar funka som det skall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-26 19:18
Ursprungligen av stevie:

Hur är det med bankernas e-leg?

Inga problem med Handelsbanken för mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-26 19:36
Ursprungligen av stevie:

Hur är det med bankernas e-leg?

Nordea funkar inte för mig trots att de påstår att det ska göra det, men det problemet hade jag med 10.6 och 10.7 också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-26 20:54

Lite OT, men kör du Firefox i 32-bitars läge? Och nu pratar vi kortläsare väl?

Kör själv 10.8.2 som funkar fint (skriv/scan) mot en nätverkad Samsung CLX-3185W. ML har fungerat utan problem för mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-27 20:28
Ursprungligen av stevie:

Hur är det med bankernas e-leg?

För mig har Nordea alltid fungerat problemfritt, men sedan Mountain Lion kan jag inte få de att fungera längre. Jag har inte gått ner på djupet med felsökning än, men det är stendött för mig. Som tur är använder jag det bara ett par gånger om året och för stunden är det ingen kris.

Menar ni att Mountain Lion är snabbare än Lion? Jag sitter på en Macbook Pro 3.1 (mid 2007) och när jag uppgraderade till Lion blev det otroligt segt. Fungerar ok nu när jag installerat SSD. Frågan är om man vågar (eller bör) uppgradera till Mountain Lion.

Ursprungligen av Airwide:

Menar ni att Mountain Lion är snabbare än Lion? Jag sitter på en Macbook Pro 3.1 (mid 2007) och när jag uppgraderade till Lion blev det otroligt segt. Fungerar ok nu när jag installerat SSD. Frågan är om man vågar (eller bör) uppgradera till Mountain Lion.

De flesta tycker Mountain Lion är snabbare. Jag upplever det som mycket mindre laggigt. Och ja, man inte bara vågar, man bör uppdatera.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-09-26 21:14

Jag installerade för någon vecka sedan och har inte upplevt några problem öht.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 21:41

Jag har en MacBook Pro 3.1 med en 750 GB Seagate hybriddisk med 8 GB SSD och har inga problem med Mountin Lion som jag har haft sedan det släpptes. Jag upplever Mountin Lion som snabbare och smidigare än Lion. Har du uppdaterat ditt minne Jag har satt i 6 GB, vilket är max för våran MBP.

Ursprungligen av Joel:

Jag har en MacBook Pro 3.1 med en 750 GB Seagate hybriddisk med 8 GB SSD och har inga problem med Mountin Lion som jag har haft sedan det släpptes. Jag upplever Mountin Lion som snabbare och smidigare än Lion. Har du uppdaterat ditt minne Jag har satt i 6 GB, vilket är max för våran MBP.

Jag har idag 4 GB RAM. Jag har letat efter 4GB-moduler från Kingston och Crucial som rekommenderas här på forumet. Dock utan framgång. Var fick du tag på din?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-26 22:06
Ursprungligen av Airwide:

Jag har idag 4 GB RAM. Jag har letat efter 4GB-moduler från Kingston och Crucial som rekommenderas här på forumet. Dock utan framgång. Var fick du tag på din?

Jag har oftast använt Corsair, har inte varit några problem med dem heller.

Ursprungligen av Airwide:

Menar ni att Mountain Lion är snabbare än Lion? Jag sitter på en Macbook Pro 3.1 (mid 2007) och när jag uppgraderade till Lion blev det otroligt segt. Fungerar ok nu när jag installerat SSD. Frågan är om man vågar (eller bör) uppgradera till Mountain Lion.

2007 macar kan väl inte köra Mountain Lion?

Jodå, min iMac 24" (mid 2007) kör det utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-27 19:55

Köpte mina minne från OWC www. macsales.com, ett fyra och ett två GB. Jag tror dock att du kan köpa här i Sverige, Kolla prisjakt. SO-DIMM DDR2-minnen - Hitta de bästa priserna, information och omdömen Jag föredrar Crucail

Min MBP 2007 kör Mountin Lion utan problem. Det beror på vad du har för grafikkort.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-27 20:37

Nu har jag uppdaterat till 10.8.2 och allt rullar på bra. e-leg via swedbank funkar bra. Det enda som inte vill är några gamla Power-PC spel, men det överlever jag

Ursprungligen av gunek:

Nu har jag uppdaterat till 10.8.2 och allt rullar på bra. e-leg via swedbank funkar bra. Det enda som inte vill är några gamla Power-PC spel, men det överlever jag

Hur är MacBook Pro gentemot iMac prestandamässigt? Från vilket år är din dator och hur mycket minne du har på den?
Verkar det så att Mountain Lion är snabbare än Snow Leopard på de vanligaste program och att du upplever ingen seghet?

Senast redigerat 2012-09-27 21:21
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-27 21:40
Ursprungligen av pick-me-up:

Hur är MacBook Pro gentemot iMac prestandamässigt? Från vilket år är din dator och hur mycket minne du har på den?
Verkar det så att Mountain Lion är snabbare än Snow Leopard på de vanligaste program och att du upplever ingen seghet?

Jag har en MacBook Pro från 2009 med 8 Gb ramminne. Jag vet inte om det går snabbare... kanske... men det är i alla fall inte segare

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-29 13:56

Funderar på samma sak. Har en vit macbook unibody, 2,26 GHz som jag precis uppdaterat till 8 GB RAM. Någon som har erfarenhet av mountain lion på en liknande maskin?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-06 01:52

Kör med en MacBook Pro 13" 2,4 GHz. Upplevde att datorn blev klart segare av att gå från Snow Leopard till Lion, så har dragit mig från att uppgradera ytterligare av rädsla för ännu trögare flyt. Fram tills idag. Den spontana känslan efter ett par timmars användande är att datorn ånyo känns betydligt rappare i allt från surfande till iPhoto. Kan således varmt rekommendera Mountain Lion till alla tveksamma ur hastighetssynpunkt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-06 11:47

Jag uppdaterade min Mac Book Pro som är ca 2.5 år gammal (13") från 10.8.6 till Lion Mountain och samtidigt bytte jag ut det interna minnet från 4 till 8 GB. Allt blev bra enligt min förväntan men samtidigt så slutade min bakgrundsbelysning till tangentbordet att fungera. Jag fick en fråga om att uppdatera typ 'Firm Ware' file och klickade 'ja'. Har någon annan någon erfarenhet av detta eller vet vad som kan ha gått snett så är jag tacksam för råd om vad som går att göra eller orsaken etc..

Ursprungligen av CGS:

...från 10.8.6 till Lion Mountain...

Du menar nog 10.6.8.

Och det heter Mountain Lion.

Ursprungligen av CGS:

...slutade min bakgrundsbelysning till tangentbordet att fungera...

Prova detta:
Om NVRAM och PRAM

Du kan också prova att installera den här (även om du redan har installerat 10.8.2):
OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

Ursprungligen av CGS:

...uppdatera typ 'Firm Ware' file...

"typ" är ju inte så bra beskrivning, så vi vet ju inte vilken uppdatering det handlar om.

Men generellt så bör man installera alla tillgängliga firmware-uppdateringar, så den har med största säkerhet inte orsakat problemet med tangentbordet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-07 10:12

I hastigheten blev det lite fel men detta gäller Sorry
Försöker igen
OSX 10.8.2 och Mountain Lion är det som gäller min uppdatering. firmware-uppdateringen som som dök upp, uppdaterades men som sagt så hände det något under resan. Vet inte vad som kan gått fel eller om något hårdvarufel uppkommit men i alla fall så har tangentbordsbelysningen slutat fungera. Den popup som vanligtvis visas i samband med att man justerar tangentbordsbelysningen visas inte längre på skärmen.

Ursprungligen av CGS:

I hastigheten blev det lite fel men detta gäller Sorry

Du fick två tips på åtgärder. Har du provat dem?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-07 13:59

Jag provade båda tipsen men ingenting hände med funktionen för tangentbordsbelysningen och fortfarande synns ingen popup när man försöker ändra ljusstyrkan med funktionstangenterna. Tack i alla fall för försöket
Kanske ett hårdvarufel och då vet jag inte riktigt vad man ska göra. Har verkligen uppskattat dom upplysta tangenterna men vad gör man ?

Senast redigerat 2012-10-07 14:14
Bevaka tråden