Thorman:
Bristande uptime?!?
Höga priser? (125:- per månad flatrate, är det dyrt?)
Ok, jag vill inte stå på 99mac och trashtalka FS Data och jag är säker på att väldigt många av deras kunder är jättenöjda. Själv är jag dock inte helt nöjd. För att svara på dina frågor är här några exempel på saker som jag skulle vilja var annorlunda.
[list="1"]
[*]Det har hänt några gånger senaste året att de servrar jag och mina vänner "bor" på varit nere i flera timmar i sträck.
[*]FS Data har procmailscripts (tror jag) som filtrerar inkommande mail till mailalias. De filtren är dock inte tillräckligt smart skrivna för att stödja det scenariot då flera domäner pekar mot samma användarkonto. Följden blir att autosvarare på domän.SE inte fungerar, eftersom scripten är autogenererade för "huvuddomänen" som är domän.COM. När jag kontaktar deras support så får jag förklarat för mig att det skulle kosta mig ca 495:- att byta "huvuddomän" för mitt konto (vilket bara skulle leda till att .COM-domänens autosvarsscript slutar fungera när .SE-domänen börjar fungera). De säljer alltså något som inte funkar, och sedan vill de att jag ska betala för en halvkass fix på problemet.
[*]De tar ut höga priser för små enkla unixadmin-saker. Att ha wildcard DNS kostar 495:-. Om året. För något som är lätt att konfigurera och som sedan inte behöver något årligt underhåll. En engångskostnad på 150:- för att aktivera Wildcard DNS för en domän hade varit mer rimligt, tycker jag.
[*]Det finns åtskilliga konkurrenter som erbjuder billigare hostning än de gör. FS Datas baspaket med 50Mb quota kostar 125:-. B-One tar som jämförelse 12:- i månaden för 125Mb. [/list=1]
För ett par månader sedan hände förresten en märklig grej. En av mina användare glömde tömma sin pop-box på en tid varpå den blev överfull. I ett sådant scenario förväntade jag mig att FS Datas mailserver skulle studsa inkommande mail med ett felmeddelande. Men istället ökades automatiskt popboxens storlek med 10Mb till 12Mb varpå en extraavgift lades på min faktura för extra lagringsutrymme. Jag ringer support och frågar vad som har hänt. Support svarar att brevlådan absolut inte kan ha ökat av sig självt i storlek, utan att det måste vara min användare som hört av sig och bett om mer quota. Jag ringer min användare och skäller ut honom. Han förklarar sig oskyldig, och det visar sig att det faktiskt var FS Data som konfigurerat sin mailserver så att jag åkte på en extraavgift bara för att en av mina användare inte kollade sin mail tillräckligt ofta. Dessutom hade deras service ingen aning om att det var på det sättet deras mailserver var konfigurerad. De timmar jag tvingades lägga på att reda ut det problemet var ett slöseri med min tid och mina pengar.
P.S.
Med respekt, Thorman: jag vill inte diskutera den här saken längre än hit (jag har inte tid att sitta och skriva så här långa inlägg på kvällarna). Om du är nöjd med FS Data; good for you. Själv känner jag att det inte riktigt är helt rätt för mig längre (jag har varit kund där sedan '97).