Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

taskig attityd och trådlåsning överallt?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför låses typ alla trådar här utan en bra anledning? (Den enda bra anledning jag kan komma på är om man bryter mot reglerna)
Dessutom verkar dagens moderatorer och andra inte alls ha samma öppna och trevliga attityd som för några år sedan!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Varför låses typ alla trådar här utan en bra anledning? (Den enda bra anledning jag kan komma på är om man bryter mot reglerna)

Du svarar dig själv där, det är oftast regelbrott det handlar om, och är det inte det handlar det om att diskussionerna urartat. Men det är inte "överallt", det är oftast här i Feedback. I övriga delen av forumet sker det inte alls så ofta så vitt jag vet.

Sen så ska det finnas anledningar skrivna längst ner i varje låst tråd för den som vill läsa varför. Och om någon tycker vi gjort fel kan de kontakta moderatorerna. Vi utvärderar alltid hur vi jobbar och ibland inser vi misstag och låser upp trådar och tar tillbaka raderade inlägg. Men är det solklara brott (t.ex. försök att diskutera enskilt modereringsfall) förblir trådarna förstås låsta.

Ursprungligen av Adrian B:

Men det är inte "överallt", det är oftast här i Feedback.

Med "här" så tar jag för givet att =JoNaZ= menar just Feedback.

Mina två ören:

Det finns uppenbarligen ett behov av att få yttra missnöje. När trådar snörps av med en låsning så byggs trycket snarare upp än lättas. (Hur ska man annars förklara att folk blir eld och lågor över en sketen inläggsräknare?)

Kanske hade t.o.m. kritiken ebbat ut vid det här laget om folk fått skriva av sig obehindrat (dock självklart utan personangrepp och porr ).

Jag tror förändringarna och den nya sidan kan bli bra. Men när ena handen säger "lita på oss, ge oss tid" samtidigt som den andra handen lägger locket på, blir budskapet lite motsägelsefullt.

Varför inte be om tid och förtroende, samtidigt som en dialog/klagomur hålls öppen? Ni behöver inte ens bemöta varenda detalj. Det kommer säkerligen finnas oresonliga personer som raljerar. Till och med troll. Släng in en varning när det behövs. Fimpa ett och annat inlägg. Men lås inte allt över ett bräde. Ta det med ro. Som Bale och Kermit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-05 22:40
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Dessutom verkar dagens moderatorer och andra inte alls ha samma öppna och trevliga attityd som för några år sedan!

Dåligt minne?

Ursprungligen av Gordy:

Dåligt minne?

Vad menar du med det? Jag har varit medlem här sedan 2004. Du sedan några månader...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-07 00:38
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Vad menar du med det? Jag har varit medlem här sedan 2004. Du sedan några månader...

Forumet har gått att läsa även om man inte varit medlem och för de flesta som läst 99.se framstår det tydligt som om 99.se alltid haft vissa problem med lite väl snarstuckna och ibland rejält orättvisa moderatörer och givetvis dito medlemmar. Så det är alltså inget nytt problem och det är mindre nu än förr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-05 22:42

Mina två ören:

Visst vi har väl alla behov av att yttra vårt missnöje. Men när missnöjes trådararna i feedbacken tar över focus från övriga siten och blir dagens headlight, så kanske andra läsande medlemmar på forumet tröttnar på det, inte nödvändighetsvis ledningen i alla lägen.

Vissa medlemmar kanske inte tar till det skrivna ordet och visar sitt missnöje över feedbackens ständiga uppmärksamhet. Vem vill läsa om macintressen när man kan gotta sig i läsningen om klagandet av stängda trådar.

Visst trådar ska inte stängas konsekvent, men det tror jag inte ledningen gör. När trådar har spelat ut sitt syfte så stängs dom. När samma kritiska ämnes saker ältas om och om igen i trådar med slagkraftiga killer rubriker så blir det tröttsamt i längden för övriga läsande medlemmar på siten förutom den sk.. "kärnan" kanske.

Ta stängningarna av trådar privat i PM med ledningen och moderatorerna, det tycker nog fler medlemmar än jag.

Vi användare är väl forumets ansikte utåt då får vi också inse att man får ta sig tid att smälta saker och ting annars spelar snart feedback tråden ut sin roll, vad ska man ta på allvar eller är vi kanske alla troll i grunden, vad gör man när varningarna har spelat ut sin roll.

Önskar att vi alla kunde lägga mer focus på positiva saker som det nya kommande forumet och framtida produktsläpp istället för den här tråden

Senast redigerat 2012-10-06 10:32
Ursprungligen av CUBEIS:

Visst vi har väl alla behov av att yttra vårt missnöje. Men när missnöjes trådararna i feedbacken tar över focus från övriga siten och blir dagens headlight, så kanske andra läsande medlemmar på forumet tröttnar på det, inte nödvändighetsvis ledningen i alla lägen.

Det tror jag absolut är en faktor att ha i åtanke. Dock är det ju lättare att ignorera en stor-klagotråd-om-rubbandet-av-status-quo än 10 olika, vilket blev fallet nu när de stängdes, varpå nya startades.

Fokus på det positiva är bra, men jag tror då att det ger bättre effekt att pusha det positiva, än att kväsa det negativa.

Jag tycker moderatorerna har en bra nivå och jag hoppas innerligt att dom fortsätter i samma stil.

Det ska va ordning och reda. Inte en massa flamsande OT-inlägg.

Ursprungligen av PJW:

Edit: jag blev lite trött på att diskutera modererandet så jag tog bort mitt inlägg.

edit: misstag

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-18 07:57

Jag tycker mig kunna se att flera av de "gamla rävarna" har tagit bort sina avatarer och slutat skriva här.
Är det bara en tillfällighet, eller kan det ligga något i det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-18 08:30
Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker mig kunna se att flera av de "gamla rävarna" har tagit bort sina avatarer och slutat skriva här.
Är det bara en tillfällighet, eller kan det ligga något i det?

Det har jag också noterat, tyvärr...

Ett annat minus är att det tillkommit mer av de som inte söker på ämnet utan skapar trådar direkt, double/tripplepostning, korspostning etc. Mycket mer nu än tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 08:51
Ursprungligen av zinned:

Det har jag också noterat, tyvärr...

Ett annat minus är att det tillkommit mer av de som inte söker på ämnet utan skapar trådar direkt, double/tripplepostning, korspostning etc. Mycket mer nu än tidigare.

Ja det är trist, jag saknar flera personer som tillförde mycket i trådarna. Hoppas de kommer tillbaka för de behövs. 99mac har blivit lite anonymare.

Sen är det som du skriver för många nya trådar som kunde ha varit en fortsättning på en befintlig tråd om samma sak. Det blir lite frustrerande att svara i en tråd sen kommer en ny med i princip samma fråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-18 09:26

Ja, 99mac är sig inte likt längre. Det har väl varit lite rörigt stundtals förut också.
Men nu dyker det sällan upp intressanta och läsvärda trådar. Oftast är det sådant som är avhandlat 112 gånger förut, eller så är det frågor om sådant man skulle ha kunnat lista ut själv eller tittat i en manual.

Hey grabbar och tjejer, jag har ett helt galet förslag till er: testa att byta ut vart femte inlägg när ni klagar på hur hemskt 99mac blivit mot en ny, givande och läsvärd tråd som hjälper andra och sprider ny kunskap?

Jag, vet, det låter ju heeelt crazy, eller hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-18 10:07
Ursprungligen av Adrian B:

Hey grabbar och tjejer, jag har ett helt galet förslag till er: testa att byta ut vart femte inlägg när ni klagar på hur hemskt 99mac blivit mot en ny, givande och läsvärd tråd som hjälper andra och sprider ny kunskap?

Jag, vet, det låter ju heeelt crazy, eller hur?

Jag ska göra det när jag klagat fyra gånger.
Blir det bättre då tror du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 14:13
Ursprungligen av Adrian B:

Hey grabbar och tjejer, jag har ett helt galet förslag till er: testa att byta ut vart femte inlägg när ni klagar på hur hemskt 99mac blivit mot en ny, givande och läsvärd tråd som hjälper andra och sprider ny kunskap?

Jag, vet, det låter ju heeelt crazy, eller hur?

Det är inte direkt mycket klagande på 99mac, att någon nämner att man saknar en del medlemmar är väl inte så farligt. Hur många fler trådar just nu är "klagotrådar"? De flesta inlägg är hjälp eller diskussionsinlägg.

Ursprungligen av Adrian B:

Hey grabbar och tjejer, jag har ett helt galet förslag till er: testa att byta ut vart femte inlägg när ni klagar på hur hemskt 99mac blivit mot en ny, givande och läsvärd tråd som hjälper andra och sprider ny kunskap?

Jag, vet, det låter ju heeelt crazy, eller hur?

kunde inte sagt det bättre själv

1
Bevaka tråden