Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en karta

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-08 23:28

Jag behöver en karta. Var hittar jag något som är lika omfattande som Microsoft´s Encarta och utformat för att fungera även i Mac-miljö? Gärna på DVD-skivor, gärna för OS X. Finns det nå´t att seriöst rekommendera? Encarta 2002 verkar ju synnerligen lockande för oss faktaintresserade. Problemet är att jag inte vill ha en PC.

Atlas Pack från The Software Toolworks erbjuder fina och ganska detaljerade kartor, i sammanhanget får vi inte heller glömma svenska Nationalencyklopedin på DVD, lite vid sidan av finns Electronic Arts 3D atlas, alltsamman för Classic OS.

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 11:18

Priserna på nationalencyklopedins interaktiva paket jämfört med Encarta är väl rätt häftiga? Jag uttryckte mig klumpigt; behöver egentligen inte bara en bra världskarta utan givetvis allt därtill som man kan få med just Encarta. En liten lek med ordet, så att säga. Har Bonniers multimediasatsning (ihop med uppslagsverket) gått i stöpet nu, eller är det något man jobbar på mer än någonsin? Bonniers lade ju ned många av IT-satsningarna?

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 18:18

Glömde säga tack!

Övriga: Är det inte vettigare att besvara denna fråga än att ständigt hacka på Microsoft som i den där andra tråden här i Programvaru-lådan?

Hmm...Vad är det du är ute efter. Detaljer som städer och vägar mm eller vekoriserade kartor med endast landsgränser. Vet att jag letade efter det sistnämnda för ett tag sedan. Jag hittade hyffsat bra kartor i Cliparten till Freehand (fanns från freehand 7, men jag tror de förbättrades avsevärt till 9 möjligtvis 10). Och även i Canvas (tror det var 7an) .

Tyvärr har jag inte tillgång till de skivorna jag hade då, så jag kan inte kolla åt dig. Lycka till.

• Oregistrerad
  • 2002-04-10 21:16

Ni vet inte vad encarta är va?

Ett uppslagsverk, men vad har det med kartor att göra?

Nej jag vet inte hur Encarta ser ut och fungerar. Beskriv istället hur kartan du ska ha bör vara.

Kanske denna länk blir bättre. Går att zomma långt men inte så detaljrik.
http://www.expedia.com/pub/agent.dll?qscr=mmfn

Hmm..inte så detaljrik på Sverige kanske...kollade just på vissa städer i europa och då kom man ända ner till gatunivå.

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-14 19:37

Totalt värdelösa kartor! Jag gick in och kollade på exempel och fann bl.a. en bro mellan Södermalm och Djurgården...

Jag tror jag vet vad pf är ute efter, men det är svårt att hitta och det av främst politiska skäl! För att göra kartor är känsligt....

Det finns internationella regler för hur detaljerade kartor man får publicera (å andra sidan är det ju inget svårt att gå in på närmsta karthandel i Stockholm och köpa till sig nämnda uppgifter). De kartor jag har funnit på Internet är oftast rent usla! Detaljrikedomen, eller rättare sagt - avsaknaden av, gör dessa kartor rent obrukbara.

Samtidigt pågår en teknisk utveckling på GPS-området som förutsätter detaljerade kartor (t.ex. inom taxi-verksamheter och sjöfart).
Vänta ett tag och se vad som kommer att erbjudas på markanden inom den närmsta framtiden...

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Jag vet inte vad du vill göra men här kan du hitta svenska kartor (bara för PC?):
http://www.soltek.se/kartor/lmv.htm

Jo den länken jag gav är nog inte perfekt, men det är banne mig klurigt att hitta bra kartor på nätet.

För städer i Sverige är det väl Gula sidorna som gäller eller.....

1
Bevaka tråden