Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta hem

Tråden skapades och har fått 293 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-10 09:23
Ursprungligen av pesc:

Troligtvis är det just detta som är problemet på den här marknaden. De som bygger hela system verkar vilja ha egna mjukvarulösningar för att få kunden att vara "trogen" i systemet och då vill man inte erbjuda HomeKit-stöd och släppa in Apple. Det är känslan jag får.

Apples lista med produkter som är kompatibla med HomeKit finns här:
https://support.apple.com/sv-se/HT204903

Jag hade hoppats på att den nya gateway som kommer från nexa.se skulle ha HomeKit-stöd men nu har de meddelat att de inte tänker stödja detta. Synd, eftersom Nexa har ett brett sortiment med el-prylar som skulle passa i ett Svenskt hus.

Tack för ett utförligt svar. ?
Då blir det till att kasta ut nexa ur huset med tiden. Kan de inte anpassa sig och vara flexibla så ryker de ut ur mitt hushåll iaf.
Synd när man köpt på sig en del grejer..
Men men pengarna ska väl rulla? ?

Ursprungligen av pesc:

Troligtvis är det just detta som är problemet på den här marknaden. De som bygger hela system verkar vilja ha egna mjukvarulösningar för att få kunden att vara "trogen" i systemet och då vill man inte erbjuda HomeKit-stöd och släppa in Apple. Det är känslan jag får.

Apples lista med produkter som är kompatibla med HomeKit finns här:
https://support.apple.com/sv-se/HT204903

Jag hade hoppats på att den nya gateway som kommer från nexa.se skulle ha HomeKit-stöd men nu har de meddelat att de inte tänker stödja detta. Synd, eftersom Nexa har ett brett sortiment med el-prylar som skulle passa i ett Svenskt hus.

Det finns inget som hindrar företag att ha egna mjukvarulösningar och stödja homekit (se bara på Philips Hue). Däremot så är Apples MFi standarder jobbiga och dyra att följa. Dessutom ska Apple ha betalt för varje enhet som säljs. Apple tax * 2.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-03-10 17:25
Ursprungligen av Talla:

Då blir det till att kasta ut nexa ur huset med tiden. Kan de inte anpassa sig och vara flexibla så ryker de ut ur mitt hushåll iaf.

Det finns ett annat skäl till att "kasta ut" Nexa:
Nexa har bara envägskommunikation, medan många andra system, t.ex. Z-Wave som t.ex. Fibaro, är tvåvägs. Alltså, du kan inte bara styra (skicka till-från kommandon), du får också återkoppling på vilket läge som den styrda enheten faktiskt har intagit. I Fibaros fall kan du dessutom få information om hur mycket ström (förbrukning) som för tillfället går igenom enheten.

(OK, ska erkännas att jag än så länge bara använder Nexa. Mest p.g.a. att jag har "line of sight" till alla mina grejer och vet deras lägen.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-12 13:10

Stor skillnad i kostnad vad gäller Nexa och t ex Z-Wave. Ska man byta ut alla omkopplare och en del vägguttag blir det många tusen....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-12 18:11
Ursprungligen av kenjon:

Stor skillnad i kostnad vad gäller Nexa och t ex Z-Wave. Ska man byta ut alla omkopplare och en del vägguttag blir det många tusen....

Man får vad man betalar för. Vill man inte ha det riktiga smarta hemmet så behöver man inte, man kan hålla till godo med låtsasvarianten.

Jag håller på att bygga om hemma, och skulle vilja sätta in dimmers som går att styra via HomeKit. Dock verkar det inte finnas några hub:ar som säljs / är godkända i EU. I USA verkar det vara Insteon Hub Pro och Lutron Caseta Wireless som fungerar med HomeKit, men ingen av dem planerade att lansera sina hubar i Europa. Vet någon om Philips Hue Bridge kan styra väggmonterade ("in-wall") dimmers?

Vad skulle ni rekommendera annars? Går det att nu satsa på att bygga in någon speciell typ av "smart" dimmer, och räkna med att den kommer gå att styra med en framtida HomeKit-hub?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-03-31 22:38
Ursprungligen av magnusbratt:

Jag håller på att bygga om hemma, och skulle vilja sätta in dimmers som går att styra via HomeKit. Dock verkar det inte finnas några hub:ar som säljs / är godkända i EU. I USA verkar det vara Insteon Hub Pro och Lutron Caseta Wireless som fungerar med HomeKit, men ingen av dem planerade att lansera sina hubar i Europa. Vet någon om Philips Hue Bridge kan styra väggmonterade ("in-wall") dimmers?

Vad skulle ni rekommendera annars? Går det att nu satsa på att bygga in någon speciell typ av "smart" dimmer, och räkna med att den kommer gå att styra med en framtida HomeKit-hub?

Vilka summera är det du syftar på? Vilket protokoll opererar de över?

Jag använder dimmers från Philips tillsammans med mina Hue-lampor, fungerar så klart kanon. De är inte in-wall utan fästs med mycket bra dubbelhäftande tejp direkt på väggen och själva knappsatsen sitter i sig själv fast med en magnet så man kan ta loss den och därmed göra den "mobil" om man önskar.

http://www2.meethue.com/sv-se/productdetail/p...

Ursprungligen av magnusbratt:

Jag håller på att bygga om hemma, och skulle vilja sätta in dimmers som går att styra via HomeKit. Dock verkar det inte finnas några hub:ar som säljs / är godkända i EU. I USA verkar det vara Insteon Hub Pro och Lutron Caseta Wireless som fungerar med HomeKit, men ingen av dem planerade att lansera sina hubar i Europa. Vet någon om Philips Hue Bridge kan styra väggmonterade ("in-wall") dimmers?

Vad skulle ni rekommendera annars? Går det att nu satsa på att bygga in någon speciell typ av "smart" dimmer, och räkna med att den kommer gå att styra med en framtida HomeKit-hub?

Kort svar: Nej, det går inte. Jag sitter i samma sits som dig och väntar på dimmers som kan köras via Homekit. Det finns hack som lurar Homekit att andra enheter är med i nätverket men hack är inget att satsa långsiktigt på. Min känsla är att det är dumt att investera en massa pengar i ett hemautomationssystem idag då det är svårt att veta vilken standard som vinner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-01 09:25
Ursprungligen av magnusbratt:

Vet någon om Philips Hue Bridge kan styra väggmonterade ("in-wall") dimmers?

Svar ja. Om du använder de dimmers som jag länkade till ovan.

Ursprungligen av Mactastic:

Kort svar: Nej, det går inte. Jag sitter i samma sits som dig och väntar på dimmers som kan köras via Homekit. Det finns hack som lurar Homekit att andra enheter är med i nätverket men hack är inget att satsa långsiktigt på. Min känsla är att det är dumt att investera en massa pengar i ett hemautomationssystem idag då det är svårt att veta vilken standard som vinner.

Tack för svar! Mitt problem är att jag bygger om nu, och behöver bestämma mig för dimmers nu. Efter att ha läst på mer, så, om jag förstått saken rätt, kräver Apple att både controller och dimmer certifieras ihop, vilket gör att det blir svårt att ha en HomeKit controller som ska styra befintliga dimmers och andra enheter.

Jag antar att det hack du syftar på är Homebridge?

Jag funderar på att satsa på Z-wave dimmers och en Vera Plus. Alternativt en Zipato som har en modul för KNX som då bör kunna styra golvvärmen.

Ursprungligen av zinned:

Svar ja. Om du använder de dimmers som jag länkade till ovan.

Tack, men den "dimmer" du länkar till är bara en styrenhet för Hue-lampor som själva sköter dimmningen. Jag har redan armaturer och ljuskällor jag vill använda, och är ute efter inbyggda "smarta" dimmers som styr redan befintlig belysning.

Ursprungligen av magnusbratt:

Tack för svar! Mitt problem är att jag bygger om nu, och behöver bestämma mig för dimmers nu. Efter att ha läst på mer, så, om jag förstått saken rätt, kräver Apple att både controller och dimmer certifieras ihop, vilket gör att det blir svårt att ha en HomeKit controller som ska styra befintliga dimmers och andra enheter.

Jag antar att det hack du syftar på är Homebridge?

Jag funderar på att satsa på Z-wave dimmers och en Vera Plus. Alternativt en Zipato som har en modul för KNX som då bör kunna styra golvvärmen.

Tack, men den "dimmer" du länkar till är bara en styrenhet för Hue-lampor som själva sköter dimmningen. Jag har redan armaturer och ljuskällor jag vill använda, och är ute efter inbyggda "smarta" dimmers som styr redan befintlig belysning.

Japp, det är Homebridge jag tänker på.

  • Medlem
  • 2016-04-05 17:44

Smarta hem säkerhets- och integritetsrisker

Hej!

Vi är två studenter som studerar på Malmö högskola och skriver vårt examensarbete inom IT med inriktning på säkerhets- och integritetsrisker med smarta hem. Med smarta hem menar vi hem med en eller flera smart enhet såsom larmsystem, övervakningskamera, kylskåp, ljus och eller ventilation. Alltså någon enhet som är uppkopplad mot Internet. Syftet med studien är att komma fram till säkerhets- och integritetsrisker som dessa enheter har från användarnas synvinkel.

Vi skulle göra intervjuer, men vem än vi kontakter så vill dem inte ställa upp.
Det är väldigt svårt och hitta användare och vi kollade här och såg att någon hade startat ett tråd med smarta hem. Vi känner oss låsta och kommer aldrig bli klara, snälla om någon har möjlighet att svara som har ett smart hem eller bara en smart enhet svara på vår enkät. Då är evigt tacksamma. Dessutom tar den inte lång tid att svara på.

Här är länken
https://docs.google.com/forms/d/1KB8F5DiK_STG....

Tack på förhand, era svar betyder väldigt mycket för oss och för vår framtid.

Senast redigerat 2016-04-05 20:19
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-05 19:01
Ursprungligen av NanaL:

Smarta hem säkerhets- och integritetsrisker

Här är länken
https://docs.google.com/forms/d/1KB8F5DiK_STG....

Som inte funkar.

PS. Alltid roligt med en morot vid arbete, litet som stort. Motivera oss lite till DS.

  • Medlem
  • 2016-04-05 19:11

Hej
Förlåt för att länken inte fungerade

Detta är länken hoppas att den funkar nu
https://docs.google.com/forms/d/1KB8F5DiK_STG...

Det uppskattas att 90 miljoner människor kommer att bo i smarta hem inom snar framtid. Det är bra att säkerställa säkerhets- och integritet även för användare som inte är medvetna om det. Vi alla är fascinerade av teknik och kommer bli lockade till smarta enheter är inte det bra att man köper utan att tänka, ska jag köpa eller inte, hur kommer enheten att påverka mig, och då man kanske ändrar sig på grund av rädslan för sådana risker. Och det är bra att man övervägar saker och ting innan man köper, dessutom genom att svara på formuläret man kanske blir uppmärksam på viktiga saker.
Jag hoppas att jag har lyckats motivera dig

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-05 19:38
Ursprungligen av NanaL:

Hej
Förlåt för att länken inte fungerade

Detta är länken hoppas att den funkar nu
https://docs.google.com/forms/d/1KB8F5DiK_STG...

Det uppskattas att 90 miljoner människor kommer att bo i smarta hem inom snar framtid. Det är bra att säkerställa säkerhets- och integritet även för användare som inte är medvetna om det. Vi alla är fascinerade av teknik och kommer bli lockade till smarta enheter är inte det bra att man köper utan att tänka, ska jag köpa eller inte, hur kommer enheten att påverka mig, och då man kanske ändrar sig på grund av rädslan för sådana risker. Och det är bra att man övervägar saker och ting innan man köper, dessutom genom att svara på formuläret man kanske blir uppmärksam på viktiga saker.
Jag hoppas att jag har lyckats motivera dig

Fråga 19 går inte att rangordna.

Vad jag menar med morot är att få ta del av ert arbete, för det är väl inte bara för er egen skull ni skriver? Vad heter ni?

  • Medlem
  • 2016-04-05 19:44

Nej du har rätt vi skriver såklart inte bara för vårt eget skull, utan för alla användare av smarta enheter och intresserade. Hur ska du få del av arbetet när den inte är klar, för då har du ingen nytta av den än eller hur?

Ursprungligen av reboot81:

Fråga 19 går inte att rangordna.

Vad jag menar med morot är att få ta del av ert arbete, för det är väl inte bara för er egen skull ni skriver? Vad heter ni?

  • Medlem
  • 2016-04-05 19:54
Ursprungligen av reboot81:

Fråga 19 går inte att rangordna.

Vad jag menar med morot är att få ta del av ert arbete, för det är väl inte bara för er egen skull ni skriver? Vad heter ni?

Du har rätt om fråga 19 tack för att du uppmärksammade det
När arbetet klar så lovar vi att dela den med alla som är intresserade.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-05 20:04
Ursprungligen av NanaL:

Du har rätt om fråga 19 tack för att du uppmärksammade det
När arbetet klar så lovar vi att dela den med alla som är intresserade.

Lägger ni upp en länk här i forumet då?

  • Medlem
  • 2016-04-05 20:10
Ursprungligen av reboot81:

Lägger ni upp en länk här i forumet då?

Det har du vårt ord på, om vi får tillräckligt många svar för att kunna fortsätta med arbetet och vi är klara vi lovar att dela den med oss här.

Jag tror att jag under de många år jag hängt här har sett säkert tjugo hoppfulla studenter som lagt in länkar till sina enkäter i forumet. Alla har lovat återkomma med resultat - inga har såvitt jag vet gjort det.

Jag gissar att ni skriver en B- eller C-uppsats och då är förvisso kraven inte så högt ställda, men jag har ändå några förslag till er.

1. Det är svårt med enkäter. Jättesvårt. Det är därför det finns hela böcker skrivna om hur man gör enkäter. Tänk på att under hela processen fråga er själva om ni verkligen får svar på det ni vill veta. Kan ni besvara ert syfte?
2. Tänk på 1 igen.
3. Tänk på grammatik och tydlighet. Om ni har dåliga meningsbyggnader gör ni respondenterna förvirrade och de kanske inte svarar på det ni tänkt att de ska svara på. Det finns en del att jobba på i er enkät angående det. Det kanske är bättre att fråga hur gammal någon är än att skriva "Demografiska frågor". Speciellt när det bara är en fråga. Alla kanske inte vet vad det innebär även om svarsalternativen gör att man kan dra en slutsats. Angående svarsalternativen kan man kryssa i alla. Om jag gör det, hur gammal är jag då?
4. På första sidan där ni frågar om respondenterna använder smarta "objekt" (formulera om!) valde jag nej. Då fick jag ändå komma vidare i enkäten. Men jag förstod inte riktigt vad smarta objekt var. Jag har inget kylskåp som är kopplat till internet, men jag har en Apple TV. Räknas det?

Nu ska jag sluta med offtopic Lycka till!

  • Medlem
  • 2016-04-05 21:30
Ursprungligen av Capeman:

Jag tror att jag under de många år jag hängt här har sett säkert tjugo hoppfulla studenter som lagt in länkar till sina enkäter i forumet. Alla har lovat återkomma med resultat - inga har såvitt jag vet gjort det.

Jag gissar att ni skriver en B- eller C-uppsats och då är förvisso kraven inte så högt ställda, men jag har ändå några förslag till er.

1. Det är svårt med enkäter. Jättesvårt. Det är därför det finns hela böcker skrivna om hur man gör enkäter. Tänk på att under hela processen fråga er själva om ni verkligen får svar på det ni vill veta. Kan ni besvara ert syfte?
2. Tänk på 1 igen.
3. Tänk på grammatik och tydlighet. Om ni har dåliga meningsbyggnader gör ni respondenterna förvirrade och de kanske inte svarar på det ni tänkt att de ska svara på. Det finns en del att jobba på i er enkät angående det. Det kanske är bättre att fråga hur gammal någon är än att skriva "Demografiska frågor". Speciellt när det bara är en fråga. Alla kanske inte vet vad det innebär även om svarsalternativen gör att man kan dra en slutsats. Angående svarsalternativen kan man kryssa i alla. Om jag gör det, hur gammal är jag då?
4. På första sidan där ni frågar om respondenterna använder smarta "objekt" (formulera om!) valde jag nej. Då fick jag ändå komma vidare i enkäten. Men jag förstod inte riktigt vad smarta objekt var. Jag har inget kylskåp som är kopplat till internet, men jag har en Apple TV. Räknas det?

Nu ska jag sluta med offtopic Lycka till!

Du har rätt säkert, alla återkommer inte. Men vi ska göra om det om det blir klar. Det lovar vi. Dina tips och kommentarer är väldigt bra och vi ska ta hänsyn till dem. Om ni bara vet vad hände med oss inom denna projekt, så är jag säker att ni skulle förstå varför det är inte så bra eller väl genomtänkt enkät. Det lovar jag Men det är försent för oss känns det som att prata om det. Ibland när man förlorar hoppet att klara något blir allt man dåligt.

Ursprungligen av NanaL:

Du har rätt säkert, alla återkommer inte. Men vi ska göra om det om det blir klar. Det lovar vi. Dina tips och kommentarer är väldigt bra och vi ska ta hänsyn till dem. Om ni bara vet vad hände med oss inom denna projekt, så är jag säker att ni skulle förstå varför det är inte så bra eller väl genomtänkt enkät. Det lovar jag Men det är försent för oss känns det som att prata om det. Ibland när man förlorar hoppet att klara något blir allt man dåligt.

Man förlorar hoppet många gånger när man skriver uppsats, men det brukar lösa sig. Hoppas ni har en bra handledare! Och även om ni inte klarar det i tid går inte världen under, även om det känns så nu. Igen, lycka till!

  • Medlem
  • 2016-04-06 14:34
Ursprungligen av NanaL:

Det har du vårt ord på, om vi får tillräckligt många svar för att kunna fortsätta med arbetet och vi är klara vi lovar att dela den med oss här.

Tack så väldigt mycket för dem som tog sig tid att svara på enkäten. Det betyder väldigt mycket för oss, och vi lovar igen att vi kommer att dela den med er när den är färdig. Vi har 3 svar nu, vi hoppas att det blir flera under veckan.
Tack igen

Hej!
Någon som vet vilka "kontakter" som fungerar till hue systemet?? Jag har startkitet med några lampor. Men, jag vill inte byta mina bef. lampor, vill kunna styra hela lampan men en kontakt istället.
Någon som vet??
Jag har letat men hittar några.

Typ:

Ursprungligen av visualbasic:

Hej Mac users !

Anledningen till denna tråd är att försöka reda ut "smarta hem" lösningar. Anledningen är (för min del) att jag snart påbörjar ett nytt arbete som innebär en hel del resor utomlands. Då jag bor själv skulle det vara fantastiskt att kunna styra eluttag samt använda IP-kameror för att ha lite koll på mitt hem. Personligen skulle det vara önskvärt att kunna styra t.ex. uttag till spis samt kaffekokare. Skulle gärna komplettera med en eller två kameror så att man kan se sitt hem.

det finns massor av trådar men mycket händer hela tiden och det är ganska svårt att reda ut de olika systemen.
Det finns en del som brukar nämnas såsom NEXA, x10 och Z-wave.

Personligen vill jag inte göra alltför stora ingrepp (hyres lgh) men är dock elektriker i grunden så kan utan problem skruva en del. Fördelaktigt är även om man kan ha ETT gränssnitt mot både eluttag samt IP-kameror.
Har någon ett system som man kan ha både IP-kameror samt styra eluttag idag som vill delge sina erfarenheter ?

Jag är ny inom smarta hem men tänkte hoppa på tåget nu med iOS 10 om Home-appen.
Funkar dessa med HomeKit? http://cdon.se/hushallsapparater/startkit-phi...

Jag har typ läst att man behöver "bridge 2,0" eller nåt? Undrar bara om ovanstående är kompatibel med Apple HomeKit?

Ursprungligen av emil_stahl:

Jag är ny inom smarta hem men tänkte hoppa på tåget nu med iOS 10 om Home-appen.
Funkar dessa med HomeKit? http://cdon.se/hushallsapparater/startkit-phi...

Jag har typ läst att man behöver "bridge 2,0" eller nåt? Undrar bara om ovanstående är kompatibel med Apple HomeKit?

En sökning på Google och titt på produktens hemsida ger svaret ja.

Ursprungligen av barbapappa_86:

En sökning på Google och titt på produktens hemsida ger svaret ja.

ok, tack.
Jag uppfattade att det fanns flera olika versioner av bryggan med olika kompilatet. Men då vet jag.

Ursprungligen av emil_stahl:

ok, tack.
Jag uppfattade att det fanns flera olika versioner av bryggan med olika kompilatet. Men då vet jag.

Möjligt, men jag hittar ingen modellbeteckning på cdon. Lite svårt att veta isf.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Möjligt, men jag hittar ingen modellbeteckning på cdon. Lite svårt att veta isf.

Det var det jag tänkte, har ett presentkort på cdon men köper nog denna på mediamarkt istället för där hittade jag rätt modell med Apple Homekit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-18 00:01
Ursprungligen av emil_stahl:

ok, tack.
Jag uppfattade att det fanns flera olika versioner av bryggan med olika kompilatet. Men då vet jag.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Möjligt, men jag hittar ingen modellbeteckning på cdon. Lite svårt att veta isf.

Den tidigare Hue-bryggan var rund och den har inte stöd för HomeKit.

Den nya bryggan är kvadratisk och den har stöd för HomeKit.

Bevaka tråden