Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur komma åt innehållet i en gammal TC?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kom på att jag har en gammal TC ståendes i en garderob sedan nåt år tillbaka. I den kan det eventuellt finnas lagrat säkerhetskopior på bilder i ett gammalt iPhoto/Aperture-bibliotek.

Men nu har jag ju en nyare 2TB TC som jag kör med, men hur gör jag om jag vill koppla in den gamla TC och flytta saker från dess HD till min MBP? Kan man använda vanlig nätverkskabel eller nåt? Eller måste man surfa in på den? Vet inte ens om jag kommer ihåg lösen in på den nu längre, men kan man ändra det i Airportverktyget utan att nåt av innehållet spärras eller raderas?

• Medlem
  • 2012-11-11 11:57

Koppla in den med vanlig nätverkskabel till din MBP. Vet tyvärr inte hur det fungerar om du har glömt ditt lösen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-11 14:51

Jag skulle reset:a TC:n om du glömt lösenordet (Hårddisken rörs inte av detta (läs mer på Resetting an AirPort Base Station or Time Capsule FAQ) och sedan ansluta den med antingen ethernet eller trådlöst till din mac och därefter ansluta till TC-enheten och få upp hårddisken som en enhet på skrivbordet (och där söka upp vad du nu letade efter).

Tack för svaren.

Jag har redan testat med vanlig nätverkskabel, ja två olika t o m. Det som sker är att mitt Airportverktyg hittar den gamla TC om jag väljer ethernet som anslutning, listar den som xxxxx 2, och jag kan byta HDD-lösen på den. Men jag får inte upp den som en enhet i OS X, där ser jag bara den nuvarande TC.

Sa kolla lite på det där med reset, om det är sant att det inte raderar disken på TC, och att det inte blir nåt knas med att innehållet blir obrukbart p g a nån kodning eller så?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-12 16:30

Har du använt Filevault 2 med Mountain Lion? I så fall kan du ju ha krypterade backups, men jag antog så inte var fallet då du beskrev det som en äldre sak som stått i garderoben. I övrigt vet jag inte vad för kodning du avser?

När du säger du får upp din gamla TC i Airportverktyg efter du valt ethernet så borde du kunna ansluta till den genom att öppna ett finder-fönster och sedan välja den gamla TC:n på vänstersidan och se vilken/vilka enheter som är ansluta där (t.ex. så du ser om du ansluter en hårddisk via usb till din gamla TC).

Är du orolig för data på din gamla TC kan du ju koppla in en extern disk via usb till den och säkerhetskopiera hela disken via Airportverktyg innan du reset:ar men enligt dokumentet jag länkade ovan är det alltså ingen risk.

1
Bevaka tråden