Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac-tema på MacNytt

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-31 00:33

sedemera kan man ändra tema på macnytt.com
bl.a. kan man ha 99mactema. ser inte så bra ut i.o.f.s.
kika här

/majk

EDIT: fixade rubriken lite bara /Martin

[ 31 Juli 2002, 15:12: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • 2002-07-31 02:41

Det är humor... Lol också en subtil bild av Björnström i bakgrunden

Det var ju hur roligt som helst. Tror dock inte att jag kommer hänga mer där för det.

Edit: De har tillochmed stulit logotypen!

[ 31 Juli 2002, 08:46: Meddelandet ändrat av: dsm ]

Bilden är borta nu, det var tydligen Henrik Wannheden som gjort sig lustig.

Det verkar som om vårt kaffeschema lockar folk ifrån alla håll!

Spännande att dom kopierade vår logotyp också utan att fråga, vad säger Kenneth Pilo om det?

[ 31 Juli 2002, 09:16: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Det är humor... Lol också en subtil bild av Björnström i bakgrunden

Bilden är borta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:

Edit: De har tillochmed stulit logotypen!

Nja... Det skulle jag väl inte påstå Den enda likheten är att vi använt samma typsnitt i "MAC", annars är den inte ens lite lik.

Citat:

quote:Spännande att dom kopierade vår logotyp också utan att fråga, vad säger Kenneth Pilo om det?

Tycker det låter något olagligt faktiskt. Ungefär som om Aftonbladet skulle ta en bild från Expressen utan att fråga Expressen om de fick använda, eller köpa den först....

Bilden må vara borta men det är ändå fullt möjligt att ändra tema så att det liknar 99Mac...Men att påstå som Patric gör "Nja... Det skulle jag väl inte påstå Den enda likheten är att vi använt samma typsnitt i "MAC", annars är den inte ens lite lik." Är ganska onödig,för om den inte hade varit det hade ju den här diskussionen inte uppkommit eller hur...?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Spännande att dom kopierade vår logotyp också utan att fråga, vad säger Kenneth Pilo om det?

Nja, OM typsnittet är fritt att använda (eller köpt) så kan det knappast kallas för kopiering. Det går nog inte att mönsterskydda ordet "mac". Hade de istället tagit er logo som den ser ut nu rakt av hade det däremot varit en helt annan femma...

PING lasso5.applepaj.se (213.212.7.70): 56 data bytes
--- lasso5.applepaj.se ping statistics ---
19 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

- Det verkar som om dom skämdes så mycket att dom stängde av servern och ställde sig i skamvrån!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
PING lasso5.applepaj.se (213.212.7.70): 56 data bytes
--- lasso5.applepaj.se ping statistics ---
19 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

- Det verkar som om dom skämdes så mycket att dom stängde av servern och ställde sig i skamvrån!

*skrattar* Nee det är knappast fallet. Jag ser ingen down på min server så det är snarare något hos din som strulat / strular.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Bilden må vara borta men det är ändå fullt möjligt att ändra tema så att det liknar 99Mac...Men att påstå som Patric gör "Nja... Det skulle jag väl inte påstå Den enda likheten är att vi använt samma typsnitt i "MAC", annars är den inte ens lite lik." Är ganska onödig,för om den inte hade varit det hade ju den här diskussionen inte uppkommit eller hur...?

Kanske för att vi KALLAT temat 99mac? Men det är många saker som är lika här i världen utan att det är något olagligt i det.

Nu är det inte jag som gjort just 99mac-temat men jag tycker ändå att man kan se det hela som ett litet skämt och att 99mac kan skratta och saken och om det inte gillas så kan man snällt be mig ta bort det och det är borta bums. Svårare än så är det inte. Känn er istället hedrade för att vi tycker att det ens är värt att skämta om / med er. (tolka gärna detta på rätt sätt). Skämta om en piss-site som ingen har sett ger ju inget, men att skämta med 99mac är ju att erkänna siten som ändå ganska viktig del i Mac-samhället.

Hade det varit så att vi kopierat 99mac för att det var så otroligt snyggt och för att vi vill ta åt oss någon ära i saken kan jag garantera er att vi INTE hade kallat temat 99mac!

/Patric

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 14:16

uch va lamt såna här små konflikter är… skärp er ni är vuxna, eller?

Båda sidorna är bra och behövs och istället för att konkurera borde ni sammarbeta.

MVH
Joakim

[ 31 Juli 2002, 14:18: Meddelandet ändrat av: Bombia ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Spännande att dom kopierade vår logotyp också utan att fråga, vad säger Kenneth Pilo om det?

Nu hann jag tydligen inte se det här. Så det blir lite svårt att uttala sig :-/

Men hade de försökt kopiera den nuvarande logon?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Men hade de försökt kopiera den nuvarande logon?

Så här ser den ut

[ 31 Juli 2002, 18:32: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Det är humor... Lol också en subtil bild av Björnström i bakgrunden

Undrar om de tog bort den för att någon av medlemmarna trodde att bilden föreställde Freddie Krueger

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2002-07-31 16:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bombia:
uch va lamt såna här små konflikter är… skärp er ni är vuxna, eller?

Båda sidorna är bra och behövs och istället för att konkurera borde ni sammarbeta.

MVH
Joakim

Faktum är att vi har visst sammarbete... eller ja, vi har iallafall en tät kommunikation, Björnström och jag, och vad jag vet så har vi inga konflikter förutom att då han vart lite sårad av att Henrik hade lagt in en skugga av Martins ansikte som bakgrund i ett tema.

Vi vet båda att båda behövs och försöker hjälpa varann så gått vi kan samtidigt som vi naturligtvis tävlar lite

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Det är humor... Lol också en subtil bild av Björnström i bakgrunden

Undrar om de tog bort den för att någon av medlemmarna trodde att bilden föreställde Freddie Krueger

Men det inlägget var inte speciellt humor-relaterat. Shape up!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-31 22:31

Jag ber Björnström så mycket om ursäkt ifall han kände sig kränkt. Det var alls inte meningen, snarare tvärt om. Som Patric sa är det ju inget försök att sno något från 99mac, snarare göra en tribute till er för ett bra jobb. Som många påpekat blev 99mac-temat faktiskt j-ligt snyggt, snyggare än något annat jag i hasten försökte mig på.. även om jag gillar Girlie också

Tanken var inte att göra en kopia, utan att göra något 99mac-inspirerat. Sajternas generella design är såpass olik, och temateringen kan bara göras till en viss nivå i nuvarande form, så mer likt än såhär kunde jag inte göra det även om jag ville.

Loggan gjorde jag genom att kombinera knapp-designen med logotypen. Jag skalade bort 99:an, swoschen och texten under. Tyvärr fick jag problem med skuggan eftersom jag skulle ha den mot en ljusare bakgrund än den ordinarie. Jag gjorde mitt bästa för att redigera bort den och lägga på en ny och jag tycker det blev fint. Jag vet inte vilket typsnitt 99:an är från, men jag valde Garamond för övrg text.

Så bakgrunden. Bilden är den med Björnström och tårtan från ettårsdagen. Den var utmärkt. Ett bra foto, lagom storlek och lätt att frilägga. Jag ville ha en bakgrund för att skilja oss från er lite.. Vi har vår Puck-logga i bakgrunden, och såvitt jag vetsaknar ni någon maskot.. så det fick bli Maestro och grundaren himself. Men.. som den bakgrund den skulel avra fick den inte stå ut för mycket, så jag blurrade den och posteriserade den.. dels för tt göra den otydlig, men också för att få ner filstorleken.. Inte kul med en 50 K bakgrund i IE, som måste ladda den innan allt annat. Sedan är det ju inte meningen att man egentligen skulle se bilden.. tabellerna med innehåll skulle ju skymma den tämligen ordentligt mest hela tiden. Jag märkte dock att man såg den helt innan IE renderade resten.. så det blev lite av en splash screen.

Färgerna: Jag skulle velat få en del vitt mot mörkbrunt men hade inte möjligheten i den temaform vi har nu. Visst kund ejag få brun bakgrund och vit text, men då hade vissa fält varit tvugna att ha svart text på den bruna bakgrunden.. vilket inte hade varit bra. Så.. jag fick göra temat mer inspirerad än kopierad. Det satte liksom tonen. Sedan måste jag säga att ni hittat de mest märkliga färgerna jag varit med om! Peka på en stor färgkarta och vips.. dessa ska vi ha.. #ACA269 (den kan jag i huvudet nu , #4E2A03, #687333, #523908, #F7F7F7 och #DEDEDF. Jaja.. det är väl en annan skola än den jag är van vid.

Jag har ingen konflikt med Björnström eller 99mac men allt jag gör verkar tolkas som om det är något riktat direkt mot honom eller er. Det är tråkigt. Min fiende är Nils Hol.. ööh.. MacWorl.. öh.. Nä Microsoft! Ja just det Microsoft!!

Ah.. ska kanske göra ett Luna- och ett MacWorld-tema också?!

[ 31 Juli 2002, 22:34: Meddelandet ändrat av: Henrik ]

Hm, jag tror man får se det hela som skämt och rycka på axlarna faktiskt...

[ 31 Juli 2002, 22:33: Meddelandet ändrat av: Fredrik Dolk ]

1
Bevaka tråden