Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mac mini behöver jag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt ny medlem och helt ny på Mac!
Jag har länge varit avundsjuk på min brors Mac Mini som sväljer allt han matar den med. Jag må vara okunnig men min pc som agerar mediacenter bara krånglar med det ena eller andra hela tiden. Nu vill jag skaffa en egen Mini och har noll insyn i denna helt nya värld.

Tanken är att köpa en begagnad, och detta är mina krav.
1080p filmer ska funka. Jag är inget filmfreak så nåt enstaka fpsdrop är inget jag sliter av mitt hår för.
Airplay! Kanske funkar på alla? Kanske inte? Jag vill iallafall kunna styra musiken via spotify från min Iphone 4 när jag står i köket!

Hur blir jag nöjd utan att bli ruinerad?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-27 19:51
Ursprungligen av Pannbenet:

Hur blir jag nöjd utan att bli ruinerad?

Tycker nog att du ska köpa den senaste grundmodellen kostar under 6000 ny ( finns kanske inte så många på beg
marknaden än, men runt 10% billigare om du eller någon du känner är student) sen sätter du in lite mer minne (16GB) själv och installerar typ VLC Boxee eller XBMC så är det i princip bara att köra.

Jag är väl bekant med XBMC och tycker det fungerar bra. Om jag kan hitta en late 2009 eller senare begagnad till bra pris så föredrar jag det eftersom jag faktiskt är student Det är just det här med Airplay och 1080p som styr. Kan jag styra musiken från min iphone 4 på en sån maskin?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-27 20:05
Ursprungligen av Pannbenet:

Jag är väl bekant med XBMC och tycker det fungerar bra. Om jag kan hitta en late 2009 eller senare begagnad till bra pris så föredrar jag det eftersom jag faktiskt är student Det är just det här med Airplay och 1080p som styr. Kan jag styra musiken från min iphone 4 på en sån maskin?

Ja.En äldre funkar också men tycker ändå du ska köpa den senaste MM eftersom den också har USB3 och Thunderbolt vilket inte är fel liksom garanti och support. Men det är klart en äldre kostar ju några tusingar mindre.

Ursprungligen av Gordy:

Ja.En äldre funkar också men tycker ändå du ska köpa den senaste MM eftersom den också har USB3 och Thunderbolt vilket inte är fel liksom garanti och support. Men det är klart en äldre kostar ju några tusingar mindre.

Ja, självfallet skulle en ny vara bättre på alla sätt, men det är inte ett alternativ nu under min studietid.

Frågan kring Airplay kvarstår. Kan inte hitta nåt om detta hur jag än söker, kanske är så självklart för alla andra?
Hur får jag det att funka?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-27 20:20
Ursprungligen av Pannbenet:

Ja, självfallet skulle en ny vara bättre på alla sätt, men det är inte ett alternativ nu under min studietid.

Frågan kring Airplay kvarstår. Kan inte hitta nåt om detta hur jag än söker, kanske är så självklart för alla andra?
Hur får jag det att funka?

AirServer - Compare Verkar tyvärr kräva iPhone 4s

håller med föregående talare.

dock vill jag lägga till: "välj en SSD-disk istället för HDD när du gör ditt köp på apple".
om du inte vågar dig på att köpa en och sätta i själv.. för då kan du köpa en från valfri butik (lite billigare) och sätta i när du fått hem din mac mini.

för SSD gör en sjuhelsikes skillnad på datorn i uppstart och programstart med mera..
(i mina ögon speciellt viktigt med snabb uppstart på en dator som skall agera mediaspelare)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-27 21:07

Begagnade mac mini är generellt för dyra för att inte välja nya billigaste modellen imho.

SSD som någon nämnde är slöseri med pengar om den bara ska vara mediacenter/server för hemanvändande.
16GB ram kan däremot vara värt (ca 700:- om du sätter i själv) men inte nödvändigt.

Airserver som Gordy länkade till fungerar, oftast. I de senaste versionerna har jag inte märkt några problem, men innan kunde det bli missljud eller helt tyst. Det är trots allt en tredjepartslösning som inte stöds av apple.
Låter konstigt att det inte skulle fungera med en 4'a om den har stöd för airplay i övrigt.

Annars finns det ju appar för att fjärrstyra spotify som du installerat på datorn, ingen aning om hur de fungerar dock.

Jo precis. Man hamnar runt 5500:- för den billigaste.. svider ju självklart att köpa en 2 år gammal för runt 4000.. ja vi får se.
Får kolla med brorsan hur han löst sitt Airplay användande. Har svårt att tro att han kör en tredjepartslösning men om ni säger att det är den enda lösningen. Han har f.ö en mid-2010.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-28 00:17
Citat:

Jag vill iallafall kunna styra musiken via spotify från min Iphone 4 när jag står i köket!

Vad du kan göra är som jag gjort:

- Skaffa en MacMini
- Skaffa programmet Spot Remote till iOS samt deras Spot Remote Server till OSX..

Nu spelar du musiken ifrån MacMinin, nyttjar inte AirPlay och styr den med din iPhone.

Vill du ta steget till AirPlay skulle jag rekommendera följande program:

- AirFoil till OSX. Denna möjliggör så MacMinin kan spela upp musik via AirPlay till en eller flera zoner samtidigt.
- Reemote till iOS. Denna möjliggör så du kan styra AirPlay-zonerna som MacMinin är kopplad till via din iPhone.

Fördelen med ovan kontra att köra AirPlay från en iOS-enhet är dels att du inte binder upp enheten för musikuppspelning. Vidare klarar inte iOS idag av att spela från en enhet till flera AirPlay zoner.

Jag kör ovan hemma och har idag två zoner som ska bli tre (kök, sovrum, vardagsrum). Samtidigt är MacMinin kopplad med HDMI till recivern och kan där köra ut 7.1 ljud / full HD utan större problem.

Ska du endast köra MacMini som musikspelare och videospelare är det rekommenderat att köra detta på två olika "ut" portar. HDMI för bild / ljud som videospelare och analogt / optiskt eller AirPlay för musik. Detta gör att du separerar din multi-kanal ut (för film) och stereo-kanal ut (för musik).

Vad AirServer gör är att du kan strömma ljud /bild från din iPhone till en Mac. Det är en lite annan grej men har sin "funktion" också. Det känns för mig lite baklänges att strömma Spotify från min telefon någon kan ringa mig på till en dator som skulle kunna göra det utan att jag slösar batteri eller att mitt musiklyssnande ska avbrytas pga ett samtal.

Vad gäller att spela upp 1080p HD så borde vilken hyfsat modern MacMini som helst räcka. Ett dedicerat grafikkort var rekommenderat tidigare, vet inte om Intel HD 4000 blivit bättre än tidigare generation gällande filmuppspelning. USB3 och Thunderbolt kan potentiellt vara trevliga features att ha. Jag skulle rekommendera en liten SSD och 8GB RAM dessutom. Men är budgeten tight kan man nog klara sig på 4GB RAM och en HDD förstås.

Senast redigerat 2012-11-28 01:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-28 00:22

Det kan vara så att vi har en MacMini på jobbet till salu. Jag ska kolla. Aningen osäker på specifikationer dock men den ser ut som dagens generation. Troligen en 2010:a.

Hade inte tidigare Mac mini (med HD3000 grafik) problem med HDMI ut? Framerate-problem har jag för mig.
Jag har en Mini Server (2011) som är mycket bättre som mediacenter i Windows 7 än i OSX (slipper dropped frames m.m.).

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-28 11:44

Rekommenderar dig att prova Plex istället för XBMC.

Plex - A Complete Media Solution

Använder det själv och det är riktigt smidigt. Går att streama hemmifrån till telefonen också utan några större inställningar, bara att skapa ett myplex konto kostnadsfritt

Ursprungligen av Mactastic:

Hade inte tidigare Mac mini (med HD3000 grafik) problem med HDMI ut? Framerate-problem har jag för mig.
Jag har en Mini Server (2011) som är mycket bättre som mediacenter i Windows 7 än i OSX (slipper dropped frames m.m.).

Har du testat din Mini även i OSX och upplevt HDMI-ut-problem? Hur ter sig i så fall dessa problem i praktiken? Jag funderar nämligen på att köpa en begagnad Mac Mini i5 2011 med HD3000-grafik som jag kommer att köra som HTPC på OSX via Plex, men om denna setup riskerar leda till bildproblem så kanske jag bör omvärdera köpet.

1
Bevaka tråden