Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Massabrassan:

Olåsta exemplar funkar sannolikt i alla nät. Men när gäller försäljning via operatörer så kan jag tänka mig att tillverkaren ställer krav. Om operatören t.ex. inte hanterar ENS toggle (funktionen som gör att nallen går ned på 2G/3G när man ska ringa) ordentligt i sitt LTE-nät så kommer man nog överrens om att inaktivera LTE tills det är löst (så som skett i Norge med Lumia 920). Så skulle jag ha resonerat i varje fall. Samtal som inte kommer fram/problem att ringa gynnar varken tillverkaren eller operatören.

Problemet är ordet sannolikt "Olåsta exemplar funkar sannolikt i alla nät.". Vi vet helt enkelt inte.

När du skriver toggle, menar du då att den inte faller tillbaka till WCDMA/GSM kretskopplat när man ska ringa? Det som kallas CSFB (Circuit Switched Fallback?

Har inte Lumia 920 SVLTE (Simultaneous Voice and LTE)? Jag vet att det finns Lumia modeller med SVLTE men har inte hittat någon definitiv information om 920.

Hur som helst så stödjer inte Iphone5 SVLTE, vilket gör att vi (när det nu kommer) inte kommer kunna köra LTE data samtidigt som vi ringer. Vi kommer "bara" kunna köra 3G data under pågående samtal (så det är inget större problem att Iphone5 inte har SVLTE).

Senast redigerat 2013-01-01 09:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte tänkt att sätta igång en större debatt kring detta men hur vet du att Apples process och kvalitetskontroll för appar och eventuellt för operatörers nät är extremt likartade?

Så vitt som jag förstår så vet ingen vilka kvalitetskrav som Apple eventuellt ställer på LTE nätverk. När det gäller appar så finns det ett publicerat och offentligt regelverk som du ska uppfylla som apptillverkare. Finns det något sådant för LTE nätverk?

Jag fördrar att använda ordet kvalitetskrav framför kvalitetsstandard eftersom jag tycker att ordet standard inte passar när det gäller Apples krav. LTE är en överenskommen standard där oberoende testhus verifierar att utrustning från olika tillverkare uppfyller de krav som standarden ställer. Så görs det för GSM och så vitt som jag vet även för WCDMA så jag är rätt övertygad om att det också görs för LTE.

Apple förefaller ställa krav som går utanför LTE standarden

Edit: Dessutom så är Apples godkännande i App Store nog inte så mycket ett kvalitetsbegrepp utan mer att de säkrar upp att apparna inte använder sig av otillåtna medtoder och icke publicerade interface. Det finns gott om skräpappar på App Store.

Nu svarar jag från mobilen så svaret kanske inte är lika uttömmande som det skulle vara i "desktop-fall".

Apple har standarder och kvalitetskontroller på allt dom gör. Jag vet eftersom företaget jag arbetar på har släppt ett xx antal appar som vi utvecklat för olika bolag. Dom är stenhårda med kvalitén i många fall.

Därför är det ytterst jämförbart och inte alls konstigt att Apple ska godkänna operatören för att dom ska få leverera LTE till iPhone. Det är ingen standard dom satt enbart för Sverige utan för hela världen. Dom vill säkerställa att operatören uppfyller de krav som Apple satt för LTE-aktivering på iPhone.

Varför är det så konstigt? Dom genomförde säkerligen samma tester och kvalitetskontroller innan 3G aktiverades på iPhone 3G. Garanterat med tanke på att det var Jobs vid rodret då.

Men hade ni hellre sett att operatörer med knapphändig täckning fått leverera LTE som försämrat täckningen och uppkopplingen så får det stå för er. Jag ser hellre att det testas och kvalitetskontrolleras av Apple, ett företag jag har stor tillit till.

BTW: Jag hittade nyss denna information angående kostnader. Den är inte användbar för att gissa vad det kostar att utöka till LTE 1800 men ger en känsla för vilka belopp som opertörerna måste tjäna in

Citat:

Migration to LTE entails high CAPEX investments when compared to HSPA orHSPA+, due to the high spectrum costs and upgrades in network infrastructure required. Typically, a tier one mobile operator in the UK would need to invest US$750 million in the first year to deploy an LTE network, while an upgrade to HSPA+ may cost just US$250 million.

Even TeliaSonera, which reused nearly 70% of its existing network infrastructure, had to invest a total of US$1.95billion on its networks in 2009 to deploy LTE and plans to invest an additional US$70 million in 2010.

The biggest challenge therefore for an operator is to justify the ROI and business case or these high investments in LTE network deployment

LTE: Opportunities and challenges for Telco's

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 22:42

En vecka in på det nya året. Något ny information som kommit upp? Någon som vet om det blir något?

Ursprungligen av Jawhns:

En vecka in på det nya året. Något ny information som kommit upp? Någon som vet om det blir något?

Går ju att diskutera trovärdigheten och rimligheten förgäves men Tele2 har skrivit lite om 4G och iPhone 5 på Twitter igen.
https://twitter.com/tele2sweden/status/288964565247594496

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 09:17

Det ser iallafall ganska ljust ut.. Enligt personen på Twitter

Intressant!

Det slutar väl att man står där med skägget i brevlådan:)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-01-10 12:58

Tur att man inte har skägg och slipper fastna i brevlådan.

Nu har jag kollat runt och som jag förstår det är det följande status. Tele2 och Telenor håller på med en gemensam LTE grej. Ja, det stämmer att man nu PLANERAR att köra LTE på 1800-bandet i det samarbetet. Det man gjorde i december var att mäta 1800bandet för att se "hur det ser ut". Man kan nämligen inte bara slå igång det. Man måste "skapa utrymme" innan man tar det i drift, vad det här innebär exakt orkar jag inte gå in på eftersom det är tekniskt mumbo-jumbo ändå.

Det som egentligen är intressant är tidsaspekten. Man "drar inte igång" nätet innan man dragit ihop Tele2 och Telenors del av näten (varför borde alla förstå?!) "kanske 2013" är det hetaste tipset jag fått.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nu har jag kollat runt och som jag förstår det är det följande status. Tele2 och Telenor håller på med en gemensam LTE grej. Ja, det stämmer att man nu PLANERAR att köra LTE på 1800-bandet i det samarbetet. Det man gjorde i december var att mäta 1800bandet för att se "hur det ser ut". Man kan nämligen inte bara slå igång det. Man måste "skapa utrymme" innan man tar det i drift, vad det här innebär exakt orkar jag inte gå in på eftersom det är tekniskt mumbo-jumbo ändå.

Det som egentligen är intressant är tidsaspekten. Man "drar inte igång" nätet innan man dragit ihop Tele2 och Telenors del av näten (varför borde alla förstå?!) "kanske 2013" är det hetaste tipset jag fått.

Tele2 och Telenor har redan slagit ihop sina GSM-nät i större delen av Sverige. I Åre var det inte ihopslaget när jag var där för 2 veckor sedan(Om man hittar "Sweden Mobile" när man söker nät så är näten ihopslagna).

Det man gjorde i december var att lägga om frekvensspektrumen så att de nya licenshavarna(Telia och Net4Mobility) ska få sammanhängade spektrum.

Dock har jag svårt att se att man skulle dra igång LTE 1800 i närtid. Om man gjorde det så skulle man tvingas släcka (eller i varje fall banta frekvensutrymme och kapacitet) GSM 1800, vilket skulle innebära minskad kapacitet för röstsamtal och ännu hårdare belastning på 3G-näten.

Detta samtidigt som LTE 1800 inte behövs. Det finns gott om ledig kapacitet i 2600-bandet och 800-bandet ger överlägsen täckning. På sikt kommer det säkerligen att ske. Men jag har svårt att se att det sker sålänge Iphone 5 är aktuell.

Ursprungligen av Massabrassan:

Tele2 och Telenor har redan slagit ihop sina GSM-nät i större delen av Sverige. I Åre var det inte ihopslaget när jag var där för 2 veckor sedan(Om man hittar "Sweden Mobile" när man söker nät så är näten ihopslagna).

Det man gjorde i december var att lägga om frekvensspektrumen så att de nya licenshavarna(Telia och Net4Mobility) ska få sammanhängade spektrum.

Dock har jag svårt att se att man skulle dra igång LTE 1800 i närtid. Om man gjorde det så skulle man tvingas släcka (eller i varje fall banta frekvensutrymme och kapacitet) GSM 1800, vilket skulle innebära minskad kapacitet för röstsamtal och ännu hårdare belastning på 3G-näten.

Detta samtidigt som LTE 1800 inte behövs. Det finns gott om ledig kapacitet i 2600-bandet och 800-bandet ger överlägsen täckning. På sikt kommer det säkerligen att ske. Men jag har svårt att se att det sker sålänge Iphone 5 är aktuell.

jag säger bara vad de jag pratat med vet och känner till. Det här är människor som jobbar både på siter, på utveckling och på kontor.
Såvitt jag förstår är det precis en frekvensomläggning i 1800 nätet som skall göras och för att LTE inte skall störa GSM och GSS i 1800 nätet har man gjort mätningar. Jag ser precis som du inte heller någon anledning till attt man skulle dra igång 1800, men jag tvivlar inte på människor jag pratat med. Det jag vet själv till 100% är att Tele2 och Telenor har ett joint venture ihop för att driva ett LTE-nät.

Ursprungligen av PeeMaN:

jag säger bara vad de jag pratat med vet och känner till. Det här är människor som jobbar både på siter, på utveckling och på kontor.
Såvitt jag förstår är det precis en frekvensomläggning i 1800 nätet som skall göras och för att LTE inte skall störa GSM och GSS i 1800 nätet har man gjort mätningar. Jag ser precis som du inte heller någon anledning till attt man skulle dra igång 1800, men jag tvivlar inte på människor jag pratat med. Det jag vet själv till 100% är att Tele2 och Telenor har ett joint venture ihop för att driva ett LTE-nät.

GSS? Det var en ny term för mig. Vad betyder den? Är det relaterat till positionering? (Gissning efter att ha googlat)

Edit: Det var DCS som avsågs, vilket är samma sak som GSM 1800

Senast redigerat 2013-01-11 18:58
Ursprungligen av PeeMaN:

jag säger bara vad de jag pratat med vet och känner till. Det här är människor som jobbar både på siter, på utveckling och på kontor.
Såvitt jag förstår är det precis en frekvensomläggning i 1800 nätet som skall göras och för att LTE inte skall störa GSM och GSS i 1800 nätet har man gjort mätningar. Jag ser precis som du inte heller någon anledning till attt man skulle dra igång 1800, men jag tvivlar inte på människor jag pratat med. Det jag vet själv till 100% är att Tele2 och Telenor har ett joint venture ihop för att driva ett LTE-nät.

Frekvensomläggningen är redan gjord. Telia och Net4Mobility har 35 MHz sammanhängade spektrum var. Däremot får ju Net4Mobility självklart disponera sitt spektrum hur de vill.

För övrigt så undrar man ju hur det blir med prestandan om de mot all förmodan skulle få för sig att sätta igång LTE 1800. GSM 1800 kan nog inte släckas under överskådlig framtid och då måste GSM och LTE dela på utrymmet.

LTE 1800 på 15-20 MHz är det inte mycket nytta med. Det ger marginellt högre hastigheter än 3G även om svarstiderna fortfarande är bättre.

Ursprungligen av Massabrassan:

Frekvensomläggningen är redan gjord. Telia och Net4Mobility har 35 MHz sammanhängade spektrum var. Däremot får ju Net4Mobility självklart disponera sitt spektrum hur de vill.

För övrigt så undrar man ju hur det blir med prestandan om de mot all förmodan skulle få för sig att sätta igång LTE 1800. GSM 1800 kan nog inte släckas under överskådlig framtid och då måste GSM och LTE dela på utrymmet.

LTE 1800 på 15-20 MHz är det inte mycket nytta med. Det ger marginellt högre hastigheter än 3G även om svarstiderna fortfarande är bättre.

Jag kan meddela att det sen i måndags snurrar tre LTE-1800 siter i 031-området. Förstahandainfo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 17:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag kan meddela att det sen i måndags snurrar tre LTE-1800 siter i 031-området. Förstahandainfo.

Vilken operatör?

Ursprungligen av tony:

Vilken operatör?

Net4Mobilty, dvs Tele2/Telenor

Ursprungligen av Massabrassan:

Frekvensomläggningen är redan gjord. Telia och Net4Mobility har 35 MHz sammanhängade spektrum var. Däremot får ju Net4Mobility självklart disponera sitt spektrum hur de vill.

För övrigt så undrar man ju hur det blir med prestandan om de mot all förmodan skulle få för sig att sätta igång LTE 1800. GSM 1800 kan nog inte släckas under överskådlig framtid och då måste GSM och LTE dela på utrymmet.

LTE 1800 på 15-20 MHz är det inte mycket nytta med. Det ger marginellt högre hastigheter än 3G även om svarstiderna fortfarande är bättre.

Fast LTE är väl designat för att kunna ge prestanda med mindre frekvensblock än WCDMA?

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast LTE är väl designat för att kunna ge prestanda med mindre frekvensblock än WCDMA?

Det är frekvenseffektivare än WCDMA, men mer utrymme ger fortfarande högre hastigheter. De högsta hastigheterna i LTE-näten går bara att uppnå i områden där 2600-bandet är utbyggt. Totalt har Net4Moblity och Telia 40 MHz var i detta band. I 1800-bandet har de 35 MHz var och detta lär behöva delas med GSM i så fall.

Högre prestanda än med 3G lär det bli, men några knappast några 80 Mbit.

Halv Off-Topic har nog de flesta som sett diskussionen även sett att jag hävdat att det inte funnits några planera på LTE-1800.
Jag kan bara säga att det var det jag "senaste" jag hade hört då, och som ni märkt är det inte samma stämma nu.
Jag hade helt enkelt fel

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-11 18:47
Ursprungligen av PeeMaN:

Halv Off-Topic har nog de flesta som sett diskussionen även sett att jag hävdat att det inte funnits några planera på LTE-1800.
Jag kan bara säga att det var det jag "senaste" jag hade hört då, och som ni märkt är det inte samma stämma nu.
Jag hade helt enkelt fel

Kul att du erkänner, jag trodde inte heller på det från början

Kul att läsa gamla citat som

"Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller."

Ursprungligen av zappee:

Kul att du erkänner, jag trodde inte heller på det från början

Kul att läsa gamla citat som

"Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller."

Varför är det kul? Jag bara kom med en gissning utifrån mina erfarenheter och kunskaper inom området. Jag kan naturligtvis ha fel. Sedan vill jag nog påstå att vi inte vet något säkert än.

Att man kör testversamhet med två olika tekniker på samma band behöver inte direkt innebära att lanseringen för allmänheten är runt hörnet. 3 testade sitt 4G-nät i ett år innan det lanserades för allmänheten. Det var samma sak med HSDPA(turbo-3g). Ericsson ville testa tekniken och därför satte man igång det i trakterna runt Kista långt före man började sälja abbonemang med turbo-3g.

Jag kan nog sätta mitt liv på att LTE 1800 kommer igång inom 5 år i Sverige. Men jag tror inte att det blir aktuellt så länge Iphone 5 är intressant.

Massabrassan! Tycker att det är lite märkligt att du först berättar att du kan mer än dom flesta på detta forumet om denna fråga, sedan erkänner du att du mycket väl kan ha fel om 1800- bandets intåg vad det gäller LTE.
Sen gör du samma misstag igen och säger att du "vet" att det kommer inget LTE till Sverige med iPhone 5, jag förstår inte ditt resonemang! Det blir svårt och tro på vad du säger till slut kan jag känna.

Ursprungligen av Massabrassan:

Varför är det kul? Jag bara kom med en gissning utifrån mina erfarenheter och kunskaper inom området. Jag kan naturligtvis ha fel. Sedan vill jag nog påstå att vi inte vet något säkert än.

Att man kör testversamhet med två olika tekniker på samma band behöver inte direkt innebära att lanseringen för allmänheten är runt hörnet. 3 testade sitt 4G-nät i ett år innan det lanserades för allmänheten. Det var samma sak med HSDPA(turbo-3g). Ericsson ville testa tekniken och därför satte man igång det i trakterna runt Kista långt före man började sälja abbonemang med turbo-3g.

Jag kan nog sätta mitt liv på att LTE 1800 kommer igång inom 5 år i Sverige. Men jag tror inte att det blir aktuellt så länge Iphone 5 är intressant.

Ursprungligen av westerlu77:

Massabrassan! Tycker att det är lite märkligt att du först berättar att du kan mer än dom flesta på detta forumet om denna fråga, sedan erkänner du att du mycket väl kan ha fel om 1800- bandets intåg vad det gäller LTE.
Sen gör du samma misstag igen och säger att du "vet" att det kommer inget LTE till Sverige med iPhone 5, jag förstår inte ditt resonemang! Det blir svårt och tro på vad du säger till slut kan jag känna.

Jag är rätt säker på att jag kan mer än de flesta här om mobilnät och tekniken bakom. Men naturligtvis kan jag inte veta säkert hur Net4Mobilitys planer ser ut eftersom jag inte har insikt i bolaget.

För att ta ett extremt exempel från en annan typ av infrastruktur: Det är det tekniskt möjligt att bygga en bro till Gotland från fastlandet. Trots att jag inte har minsta insikt i transportstyrelsens planer så kan jag med stor säkerhet hävda att det inte kommer att ske.

Ursprungligen av Massabrassan:

Varför är det kul? Jag bara kom med en gissning utifrån mina erfarenheter och kunskaper inom området. Jag kan naturligtvis ha fel. Sedan vill jag nog påstå att vi inte vet något säkert än.
...
...
Jag kan nog sätta mitt liv på att LTE 1800 kommer igång inom 5 år i Sverige. Men jag tror inte att det blir aktuellt så länge Iphone 5 är intressant.

Du har fel. Givetvis behöver du inte lita på mig, men jag har förstahandsuppgifter på att det finns tre siter i 031-området som kör LTE-1800 redan idag. Sen vad man menar med "igång" är en helt annan sak, men räkna med att det är uppe och snurrar i storstäderna tidigast om 3-4 månad, senast 1 år-ish. Det vet jag säkert.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du har fel. Givetvis behöver du inte lita på mig, men jag har förstahandsuppgifter på att det finns tre siter i 031-området som kör LTE-1800 redan idag. Sen vad man menar med "igång" är en helt annan sak, men räkna med att det är uppe och snurrar i storstäderna tidigast om 3-4 månad, senast 1 år-ish. Det vet jag säkert.

Jag kan absolut ha fel som sagt. Jag har inte påstått att jag vet säkert. Jag har bara sagt att jag utifrån mina kunskaper om mobilnät och deras uppbyggnad ser det som osannolikt att man skulle satsa på att bygga LTE 1800 redan nu.

Vet du mer om hur Net4Mobilitys planer ser ut eller var tidsangivelsen bara antaganden? Som sagt så är det inte ovanligt att man testar ny teknik innan den släpps till allmänheten. Inte sällan i sammarbete med nätleverantören. 3 var ju t.ex. först i världen med kommersiellt turbo-3g år 2006. Men det var igång flera år innan dess för att 3s nätleverantör Ericsson ville testa tekniken i riktiga nät.

De har för övrigt haft 82 Mbit HSPA i sitt 3G-nät i flera år. Men det är inget som släppts till allmänheten. Det finns inte ens några terminaler som stödjer det vad jag vet. Ericsson och Tre samarbetar helt enkelt när det gäller att testa ny teknik.

Ursprungligen av Massabrassan:

Jag kan absolut ha fel som sagt. Jag har inte påstått att jag vet säkert. Jag har bara sagt att jag utifrån mina kunskaper om mobilnät och deras uppbyggnad ser det som osannolikt att man skulle satsa på att bygga LTE 1800 redan nu.

Vet du mer om hur Net4Mobilitys planer ser ut eller var tidsangivelsen bara antaganden? Som sagt så är det inte ovanligt att man testar ny teknik innan den släpps till allmänheten. Inte sällan i sammarbete med nätleverantören. 3 var ju t.ex. först i världen med kommersiellt turbo-3g år 2006. Men det var igång flera år innan dess för att 3s nätleverantör Ericsson ville testa tekniken i riktiga nät.

De har för övrigt haft 82 Mbit HSPA i sitt 3G-nät i flera år. Men det är inget som släppts till allmänheten. Det finns inte ens några terminaler som stödjer det vad jag vet. Ericsson och Tre samarbetar helt enkelt när det gäller att testa ny teknik.

Tidsangivelserna har jag fått från min källa och de är ungefärliga. De bygger ju givetvis på hur det går och man kan likväl stöta på förhinder som man kan få bättre fart vilket ledet till att det kan gå snabbare.
Hade jag haft direkt tillgång till tidsplanen hade jag ju inte skrivit höftningar, det säger väl sig självt?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-15 00:06
Ursprungligen av Massabrassan:

Varför är det kul? Jag bara kom med en gissning utifrån mina erfarenheter och kunskaper inom området. Jag kan naturligtvis ha fel. Sedan vill jag nog påstå att vi inte vet något säkert än.

Att man kör testversamhet med två olika tekniker på samma band behöver inte direkt innebära att lanseringen för allmänheten är runt hörnet. 3 testade sitt 4G-nät i ett år innan det lanserades för allmänheten. Det var samma sak med HSDPA(turbo-3g). Ericsson ville testa tekniken och därför satte man igång det i trakterna runt Kista långt före man började sälja abbonemang med turbo-3g.

Jag kan nog sätta mitt liv på att LTE 1800 kommer igång inom 5 år i Sverige. Men jag tror inte att det blir aktuellt så länge Iphone 5 är intressant.

Gissning? Du är ju BOMBSÄKER och VET ALLT om LTE-branschen

Ursprungligen av zappee:

Gissning? Du är ju BOMBSÄKER och VET ALLT om LTE-branschen

Det har jag väl aldrig sagt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-12 17:15

Någon med iPhone 5 i de trakterna med "rätt" operatör, som kan testa hastigheten? Eller är det bara test-nät?

Bevaka tråden