Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 13:20

Har nu hittat lite mer info. Sök på overrides_n41 på Google så finns det lite länkar. Så får lov och pröva igen.

Citat:

I have had some luck with figuring this out. I've patched my CommCenterClassic using a patch from *****.

With CommCenter patched you can load unsigned IPCC's.

After some digging around I've found that two files in the IPCC deal with LTE:

overrides_N41_N42.plist & overrides_N41_N42.pri

I've added the files from the AT&T carrier bundle to my carrier bundle. This gives me the "Enable LTE" switch and my phone displays the LTE badge when in an area covered with LTE. Unfortunately when I try using data I get a pop up saying "can't activate cellular data."

I suspect there is just some configuration I am overlooking. If I make anymore progress I will post an update here.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 14:37
Ursprungligen av MagnusM:

Har nu hittat lite mer info. Sök på overrides_n41 på Google så finns det lite länkar. Så får lov och pröva igen.

Har nu äntligen lyckats få till LTE flaggan, men det var lite stökigt, man måste ändra i overrides filerna och lägga till rätt apn för lte. Glöm inte att starta om telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 15:55
Ursprungligen av MagnusM:

Har nu äntligen lyckats få till LTE flaggan, men det var lite stökigt, man måste ändra i overrides filerna och lägga till rätt apn för lte. Glöm inte att starta om telefonen.
http://muhlenbock.smugmug.com/photos/i-Pkjb775/0/L/i-Pkjb775-L.png

Kolla DM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 16:08

Jag har fått ditt DM, sitter i bilen och testar så får återkomma ikväll.

Kort snapshot från en test i stan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 16:54
Ursprungligen av MagnusM:

Jag har fått ditt DM, sitter i bilen och testar så får återkomma ikväll.

Kort snapshot från en test i stan.
http://muhlenbock.smugmug.com/photos/i-3Qf4x8H/0/L/i-3Qf4x8H-L.png

Jag har nog löst det halv-vägs då jag fick till "Enable LTE" i mina inställningar men fortfarande Telia 3G uppe i hörnet. Men jag är lite osäker hur mkt av APN koden jag ska pejsta in i overrides_N1 yada yada filen. Nu har jag följande kod:

<key>online.telia.com</key> (här stod det insert APN från början)

och kollar jag APN koden i carrier.plist för Telia så är det följande kod:

dict>
<key>apn</key>
<string>online.telia.se</string>
<key>password</key>
<string></string>
<key>signature</key>
<data>
KjHAJL0wlx5Soi9Xb3zcW9YdSSBfyNi9FTDdEyaBLlpIgKkVTKxy
vzMBFfhTY3Wc0wWtVioqfIznxE4GzJEo4DPXw/nVXskoNaaI9LNt
XCPWa3imBJBJ0+6kGuriBqFckA5MeZiqIC24OlaHOpScy4Jjo95p
K15IdIX6y5GOdVE=
</data>
<key>type-mask</key>
<integer>49</integer>
<key>username</key>
<string></string>
</dict>

Grejen är att jag kan inte spara orderrides_N1 filen om jag klistrar in hela. Säger att koden är "malformed".

Räcker det om jag bara skriver in "online.telia.com" eller ska någon mer av koden följa med??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 17:13
Ursprungligen av crayzee:

Jag har nog löst det halv-vägs då jag fick till "Enable LTE" i mina inställningar men fortfarande Telia 3G uppe i hörnet. Men jag är lite osäker hur mkt av APN koden jag ska pejsta in i overrides_N1 yada yada filen. Nu har jag följande kod:

<key>online.telia.com</key> (här stod det insert APN från början)

och kollar jag APN koden i carrier.plist för Telia så är det följande kod:

dict>
<key>apn</key>
<string>online.telia.se</string>
<key>password</key>
<string></string>
<key>signature</key>
<data>
KjHAJL0wlx5Soi9Xb3zcW9YdSSBfyNi9FTDdEyaBLlpIgKkVTKxy
vzMBFfhTY3Wc0wWtVioqfIznxE4GzJEo4DPXw/nVXskoNaaI9LNt
XCPWa3imBJBJ0+6kGuriBqFckA5MeZiqIC24OlaHOpScy4Jjo95p
K15IdIX6y5GOdVE=
</data>
<key>type-mask</key>
<integer>49</integer>
<key>username</key>
<string></string>
</dict>

Grejen är att jag kan inte spara orderrides_N1 filen om jag klistrar in hela. Säger att koden är "malformed".

Räcker det om jag bara skriver in "online.telia.com" eller ska någon mer av koden följa med??

Har Telia börjat bygga 4G på 1800?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 17:13

Det ska räcka med online.telia.se, jag la in services.telenor.se i min overrides-fil. Du måste sedan hitta en sändare där Telia testar, rätt rimligt centralt i någon av de 3 storstäderna. Och du måste troligen ha 4G påslaget på abonnemanget på något sätt.

Telefonen visar ju bara LTE om du har täckning med LTE. Precis som när den bara visar 3G när du har täckning med 3G, och E för EDGE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 17:16
Ursprungligen av MagnusM:

Det ska räcka med online.telia.se, jag la in services.telenor.se i min overrides-fil. Du måste sedan hitta en sändare där Telia testar, rätt rimligt centralt i någon av de 3 storstäderna. Och du måste troligen ha 4G påslaget på abonnemanget på något sätt.

Telefonen visar ju bara LTE om du har täckning med LTE. Precis som när den bara visar 3G när du har täckning med 3G, och E för EDGE.

Som tur bor jag i STHLM, får åka in till stan och kolla helt enkelt. Ska ändå fixa lite skit

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2013-02-08 20:07

Hoppas Telia/Telenor/Tele2 får klart sina tester så Apple kan slå på LTE switchen när iOS 6.1.1 kommer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 20:40
Ursprungligen av Isolis:

Hoppas Telia/Telenor/Tele2 får klart sina tester så Apple kan slå på LTE switchen när iOS 6.1.1 kommer!

Rent formellt behövs inte 6.1.1 för att släppa LTE på 1800 bandet, det är bara marknadsföring från Apples sida. Det räcker med en Carrier Update.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 21:09
Ursprungligen av MagnusM:

Rent formellt behövs inte 6.1.1 för att släppa LTE på 1800 bandet, det är bara marknadsföring från Apples sida. Det räcker med en Carrier Update.

Precis och det är ganska enkelt bevisat med jailbreak, bara 2 filer med APN:er för varje operatör

Ursprungligen av crayzee:

Precis och det är ganska enkelt bevisat med jailbreak, bara 2 filer med APN:er för varje operatör

Var det svårt o värt trixandet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 21:38
Ursprungligen av westerlu77:

Var det svårt o värt trixandet?

Jag tycker det var relativt enkelt men det är inte värt trixandet, verkar inte finns många 1800mhz 4G sajter aktiva och de som finns är ju bara för test. Så om du inte bor extremt centralt är det endast för kuriosa värde för tillfället och lite kul att köra. Men det räcker med en 10-30 meter från där jag var för att täckningen går tillbaka till 3G. Om jag inte hade jailbreakat så hade jag hellre väntat på en fullvärdig lansering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 08:14

snyggt MagnusM!

Edit: Jag har fått dit LTE switchen i settings (betyder det att man lyckats?) och ändrat APN till 4G.

Var i sthlm kan man testa att det fungerar?

6.1 jailbreakad och c***patchad

Senast redigerat 2013-02-09 09:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 10:17

I Åhléns City fick jag lte med Telenor. Har du lte switchen så bör det fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 11:58

Någon som fått LTE med Telia ännu? Va inne i stan igår med lyckades inte hitta deras master. Kanske ska testa med Telenor eller Tele2 nästa gång jag är inne i stan ist

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 14:26

Har nu varit ute i Stockholmn och gått en del.
Började vid övre delen av Humlegården, genom parken, över Stureplan, in i Sturegallerian, gick Biblioteksgatan, ut i Kungsträdgården, in i PK-Huset. Men ingen lte med Telenor. Först inne i NK fick jag signal, den var direkt på full styrka, även i källaren och högst upp. Hade signal även i gången under vägen mot Gallerian och även i Gallerian. Dålig signal utomhus, utanför NK och Galleria. Gick 30 meter mot Kungsträdgården och signal försvann. Gick mot Åhléns City och hade dålig signal över plattan, men den höll sig kvar på Drottningsgatan, men föll bort rätt snabbt ju längre mot slottet jag gick. Försvann vid Robert Engström urmakeri. Tillbaka till Åhléns och full styrka där inne, källare också. Gick utomhus mot Centralstationen och har full styrka inomhus men svag utomhus. Testade även att manuellt slå av och på LTE via switchen och den går ned på 3G väldigt snabbt men tillbaka till LTE kan ta upp till 20-30 sekunder. Skickar för övrigt detta meddelande via iPhone 5 och på LTE

Ursprungligen av MagnusM:

Har nu varit ute i Stockholmn och gått en del.
Började vid övre delen av Humlegården, genom parken, över Stureplan, in i Sturegallerian, gick Biblioteksgatan, ut i Kungsträdgården, in i PK-Huset. Men ingen lte med Telenor. Först inne i NK fick jag signal, den var direkt på full styrka, även i källaren och högst upp. Hade signal även i gången under vägen mot Gallerian och även i Gallerian. Dålig signal utomhus, utanför NK och Galleria. Gick 30 meter mot Kungsträdgården och signal försvann. Gick mot Åhléns City och hade dålig signal över plattan, men den höll sig kvar på Drottningsgatan, men föll bort rätt snabbt ju längre mot slottet jag gick. Försvann vid Robert Engström urmakeri. Tillbaka till Åhléns och full styrka där inne, källare också. Gick utomhus mot Centralstationen och har full styrka inomhus men svag utomhus. Testade även att manuellt slå av och på LTE via switchen och den går ned på 3G väldigt snabbt men tillbaka till LTE kan ta upp till 20-30 sekunder. Skickar för övrigt detta meddelande via iPhone 5 och på LTE

Finns det någon möjlighet att få över carrier-update utan JB? Jag sitter såklart redan på 6.1.1. Dvs. de filerna du mecklat över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 16:46
Ursprungligen av grenhall:

Finns det någon möjlighet att få över carrier-update utan JB? Jag sitter såklart redan på 6.1.1. Dvs. de filerna du mecklat över.

Jag har försökt lite men får bara felmeddelanden i Itunes 11. Både overrides och övriga filer är signerade så jag är osäker på om det verkligen går, speciellt som man har ändrat lite i dem. Men maila mig din email så kan jag skicka över dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 17:17

En del av mina funderingar kring 1800Mhz bandet och 4G/LTE i övrigt.

Operatörerna är villiga att spendera mycket pengar på bandbredd, datatrafiken ökar enormt i deras nät nu. Tittar man på PTS sida ser man hur de har positionerat sig. Och även hur mycket pengar de har lagt på att få utrymme. Ingen operatör fixar 1800 bandet bara för att iPhone 5 kom ut, utan för att de flesta LTE prylar idag och även framåt kommer utnyttja det bandet.
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Blocktillstand/
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Auktioner/Ansokan-tillstand-1800-MHz-bandet/

De pyntade 1.35 miljarder år 2011 för 1800Mhz bandet. De pengarna var nog inte för att köra taltrafik på GSM.

Jag gjorde en liten tabell över den bandbredd man har vunnit i auktioner och det påvisar hur mycket det är värt för operatörerna och vilket handlingsutrymme de nu får i jämförelse med 3G trafiken på 2100Mhz (20Mhz vardera förutom "3" som har 25Mhz inklusive 900bandet).

Bandbredd 4G

Tre

Telia

Telenor/Tele2

800 Mhz

10

10

10

900 Mhz

0

0

6

1800 Mhz

0

35

35

2600 Mhz

10

20

40

Summa Bandbredd i Mhz

20

65

91

(med reservation för att jag har förstått informationen på PTS sida fel)

Och med den begränsning Apple har gjort i sina val av chip och tillverkningsprocesser och att de vill ha så få modeller som möjligt på marknaden (bara 2st iPhone modeller finns, den med CDMA är samma som den internationella) så kanske det inte är så konstigt att 2600Mhz inte fanns med denna gång.
Se på denna lista med de operatörer som finns idag och vilka frekvensval de har så når de rätt många markander med de 2 modellerna de har idag. Allt är en avvägning tillslut och även om Sverige låg i framkant gjorde inte resten av Europa det. (Och ja, jag är medveten om att Samsung, Nokia och Sony har gjort andra val, men då har de också fler modeller per marknad och troligen inte lika hög avkastning per modellserie = andra avvägningar)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

Ursprungligen av MagnusM:

Har nu varit ute i Stockholmn och gått en del.
Började vid övre delen av Humlegården, genom parken, över Stureplan, in i Sturegallerian, gick Biblioteksgatan, ut i Kungsträdgården, in i PK-Huset. Men ingen lte med Telenor. Först inne i NK fick jag signal, den var direkt på full styrka, även i källaren och högst upp. Hade signal även i gången under vägen mot Gallerian och även i Gallerian. Dålig signal utomhus, utanför NK och Galleria. Gick 30 meter mot Kungsträdgården och signal försvann. Gick mot Åhléns City och hade dålig signal över plattan, men den höll sig kvar på Drottningsgatan, men föll bort rätt snabbt ju längre mot slottet jag gick. Försvann vid Robert Engström urmakeri. Tillbaka till Åhléns och full styrka där inne, källare också. Gick utomhus mot Centralstationen och har full styrka inomhus men svag utomhus. Testade även att manuellt slå av och på LTE via switchen och den går ned på 3G väldigt snabbt men tillbaka till LTE kan ta upp till 20-30 sekunder. Skickar för övrigt detta meddelande via iPhone 5 och på LTE

Gjorde samma promenad (anglais-nk-centralen). Fick inte upp LTE med Tele2/Comviq. Använde 4g.tel2.se.

Kom bara upp i ca 16mbit inne på Åhléns

Den där ruttpromenaden kanske blir en riktig klassiker vad det gäller 1800 bandet o LTE;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 19:16
Ursprungligen av Michael Holm:

Gjorde samma promenad (anglais-nk-centralen). Fick inte upp LTE med Tele2/Comviq. Använde 4g.tel2.se.

Kom bara upp i ca 16mbit inne på Åhléns

Spännande... själv hade jag nog räknat med att det skulle fungera, men det är klart, varje operatör har egna förbindelser fram till antenn/sändare och bestämmer själva hur man reglerar åtkomst i sina system. Ring supporten och klaga!
Är det fler med Tele2 som inte kommer åt 4G på 1800-nätet?

Ursprungligen av MagnusM:

Spännande... själv hade jag nog räknat med att det skulle fungera, men det är klart, varje operatör har egna förbindelser fram till antenn/sändare och bestämmer själva hur man reglerar åtkomst i sina system. Ring supporten och klaga!
Är det fler med Tele2 som inte kommer åt 4G på 1800-nätet?

Ja vore kul att veta om tele2 skiljer sig eller jag har missat någonstans.

Edit: btw, vad heter 4G nätet? Det lär ju inte heta 3G Sweden?

Edit2: Är det bara jag som märkt att 3G On/off försvann samtidigt som LTE on/off dök upp??

Senast redigerat 2013-02-09 23:27

Jag fick också dit LTE-switchen

Jag antar att jag behöver ett 4G abbonemang för att det ska fungera?

Arrrrgh! Jag får inte switchen till LTE. Otroligt irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 07:21
Ursprungligen av Michael Holm:

Ja vore kul att veta om tele2 skiljer sig eller jag har missat någonstans.

Edit: btw, vad heter 4G nätet? Det lär ju inte heta 3G Sweden?

Edit2: Är det bara jag som märkt att 3G On/off försvann samtidigt som LTE on/off dök upp??

Telenors nät hette bara Telenor SE, vilket visserligen indikerar att det kanske bara är Telenor som testar och inte Net4Mobility.!?!.
Stämmer med switchen, när LTE är där kan man inte tvinga ned den i 2G läge.

Ursprungligen av MagnusM:

Telenors nät hette bara Telenor SE, vilket visserligen indikerar att det kanske bara är Telenor som testar och inte Net4Mobility.!?!.
Stämmer med switchen, när LTE är där kan man inte tvinga ned den i 2G läge.

Ni som fått till 4G-switchen har ni kört CommCenter*patchen också?

Strunt samma jag orkade inte felsöka så jag körde tillbaka 6.1 istället. Då borde allt fungera som det ska.

Allt funkar som det ska. Visade sig att Cydia och CommCenter*patch inte fungerar under 6.1.1

Idag ska det testas LTE i Malmö!

Senast redigerat 2013-02-10 10:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 10:32
Ursprungligen av grenhall:

Ni som fått till 4G-switchen har ni kört CommCenter*patchen också?

Strunt samma jag orkade inte felsöka så jag körde tillbaka 6.1 istället. Då borde allt fungera som det ska.

Jag körde CommCenter patchen och sen körde jag iExplorer för att komma åt filerna. Jag pallar inte SSH:a in för sånna här saker Sen är det bara att hitta overrides_N41_N42.plist från tex AT&T foldern. Sen lägga till den i din operatör, fast du måste ändra APN:en annars funkar det inte.

Om du har telia så har dom online.telia.com

Ursprungligen av crayzee:

Jag körde CommCenter patchen och sen körde jag iExplorer för att komma åt filerna. Jag pallar inte SSH:a in för sånna här saker Sen är det bara att hitta overrides_N41_N42.plist från tex AT&T foldern. Sen lägga till den i din operatör, fast du måste ändra APN:en annars funkar det inte.

Om du har telia så har dom online.telia.com

Har fixat det. Var 6.1.1 som satte stopp. Lyckades dock rulla tillbaka till 6.1 så det löste allt.

Bevaka tråden