Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man kan ju undra om Tele2 gjorde rätt val o lansera LTE om det inte rätt snabbt blir en rejäl bättring på täckningen.
Som det är nu så kan det faktiskt kvitta..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 21:34

Jag tror de gjorde bedömningen att få vara först smällde högre.

Fast dom tar en rätt hög risk samtidigt.

För det ska funka måste man göra detta http://www.tele2.se/fri-uppgradering-4g.html hur lång tid tog det för er?

Hoppas för deras del att de inte slår på stora trumman. Skulle bara generera badwill imo. Att aktivera det i smyg, att ge "det lilla extra" tror jag är ett klokare val.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hoppas för deras del att de inte slår på stora trumman. Skulle bara generera badwill imo. Att aktivera det i smyg, att ge "det lilla extra" tror jag är ett klokare val.

Så får man sådana fantastiska samtal som

"Hej och välkommen till din mobiloperatör, hur kan jag stå till tjänst?"

"Jo... jau har fådd en sån däringa täxt pou mijn ajfånn där står LTE vafann är de? De vill ente jau ha!!"

"Det är 4G dvs. snabbt internet i din mobiltelefon"

"Jaha å vafann ska jau mä di ti?"

... and it goes on and on... ni fattar.

Ursprungligen av grenhall:

Så får man sådana fantastiska samtal som

"Hej och välkommen till din mobiloperatör, hur kan jag stå till tjänst?"

"Jo... jau har fådd en sån däringa täxt pou mijn ajfånn där står LTE vafann är de? De vill ente jau ha!!"

"Det är 4G dvs. snabbt internet i din mobiltelefon"

"Jaha å vafann ska jau mä di ti?"

... and it goes on and on... ni fattar.

Möjligt att det var så resonemanget hos operatörerna var.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-10 08:30

Efter att ha testat 4G igår så har jag tagit bort det från mitt abonnemang igen, täckningen är alldeles för dålig för att det ska vara värt 49kr/mån.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-10 08:54

Varför måla in TELE2 i det stora mörka molnet?

Ursprungligen av grenhall:

Vilken jävla makt Apple har även i lilla puttefnasklandet Sverige.

Nyhetsarkiv - Tele2

?Det räcker att gå tillbaks till tiden för trådens början för att se vilken önskan det fanns för att förhoppningsvis kunna köra iOS:en på 4G i sverige. Att täckningen inte gäller hela landet dag 1 är fullt normalt. Det handlar dock om en prestandaförbättring och inte likt en ny bro som måste vara helt klar för att kunna användas. Icke-alternativet är ruta 1, TELIA (fd televerket). Själv har jag ställt in ett par iOS:er till LTE och är glad att starten har gått.

Ursprungligen av Massabrassan:

Net4Mobility har sagt att de ska ha det i början av 2013...

Har du någon källa på det? Ett löfte om LTE till 99% av svenskarna i början av 2013 låter som ett dåligt aprilskämt.

På Net4Mobilitys hemsida står:
"...a state of the art LTE and GSM network in Sweden. We will in the coming years roll out, support and maintain the most advanced next generation mobile broadband network. This will enable mobile internet connectivity to 99% of the Swedish population with very high capacity..."

1. Det står inte att alla 99% ska få LTE. Det står att det är både GSM och LTE. Visserligen står det att alla 99% ska få "very high capacity", men det behöver ju inte betyda LTE. Det kan ju lika gärna betyda någon form av snabb 3G.
2. Det står "in the coming years". Det står ingenting om "början av 2013" som du hävdar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-04-10 09:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Det står inte att alla 99% ska få LTE. Det står att det är både GSM och LTE. Visserligen står det att alla 99% ska få "very high capacity", men det behöver ju inte betyda LTE. Det kan ju lika gärna betyda någon form av snabb 3G.

PTS har ett täckningskrav på att N4M ska ha en täckning på 800 MHz-bandet för just 4G/LTE, det ingick i licensen. Men det anges inte i procent utan att alla som PTS definierar som "bredbandslösa" ska kunna få minst 1MBbit/s eller nåt liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 10:30
Ursprungligen av Mija:

PTS har ett täckningskrav på att N4M ska ha en täckning på 800 MHz-bandet för just 4G/LTE, det ingick i licensen. Men det anges inte i procent utan att alla som PTS definierar som "bredbandslösa" ska kunna få minst 1MBbit/s eller nåt liknande.

Hittade lite info på PTS sida:
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Auktioner/Ansokan-tillstand-800-MHz-bandet/
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Radio/Auktioner/10-10534-resultat-800mhz.pdf
http://www.pts.se/upload/Beslut/Radio/2011/10-10534-bilaga-a-till-beslut-800mhz.pdf

Notis: FDD6 är ett av frekvensbanden på 800-bandet som tillföll Net4Mobility.

Citat:

Krav på täckning och utbyggnad (gäller endast FDD6)
18. Tillståndshavaren ska täcka alla stadigvarande bostäder och fasta verksamhetsställen som saknar datakommunikationstjänster med viss bithastighet och som PTS identifierar, dock högst till en kostnad för utbyggnad om 300 000 000 svenska kronor (exklusive mervärdesskatt) jämte årlig inflationsjustering10.
19. Med täckning avses:
(i) en ändamålsenlig och kostnadseffektiv utbyggnad, i enlighet med vad som anges i PTS riktlinjer för kostnadseffektiv och ändamålsenlig utbyggnad, och
(ii) att en slutanvändare får tillgång till datakommunikationstjänster i minst ett rum i den stadigvarande bostaden eller det fasta verksamhetsstället, så att denne kan ta emot tjänsten med en bithastighet om 1 Mbit/s, eller den högre datahastighet som gäller för funktionellt tillträde till Internet när bostaden eller verksamhetsstället identifieras.
Med en bithastighet om 1 Mbit/s i punkt (ii) ovan avses:
 att bithastigheten under ett dygn vid någon tidpunkt uppgår till lägst 1 Mbit/s,
 att genomsnittshastigheten under ett dygn uppgår till lägst 750 kbit/s, samt
 att genomsnittshastigheten under fyra sammanhängande timmar då hastigheten är som lägst uppgår till lägst 500 kbit/s.

Är det någon som som har den nya carrier updaten från Tele2 och kan dela med sig? Kör fortfarande "hemhackat" och skulle vilja jämföra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 13:10
Ursprungligen av Michael Holm:

Är det någon som som har den nya carrier updaten från Tele2 och kan dela med sig? Kör fortfarande "hemhackat" och skulle vilja jämföra...

http://appldnld.apple.com/iOS6.1/CarrierBundles/091-2794.20130405.Minu3/Tele2_se_iPhone.ipcc

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa på det? Ett löfte om LTE till 99% av svenskarna i början av 2013 låter som ett dåligt aprilskämt.

På Net4Mobilitys hemsida står:
"...a state of the art LTE and GSM network in Sweden. We will in the coming years roll out, support and maintain the most advanced next generation mobile broadband network. This will enable mobile internet connectivity to 99% of the Swedish population with very high capacity..."

1. Det står inte att alla 99% ska få LTE. Det står att det är både GSM och LTE. Visserligen står det att alla 99% ska få "very high capacity", men det behöver ju inte betyda LTE. Det kan ju lika gärna betyda någon form av snabb 3G.
2. Det står "in the coming years". Det står ingenting om "början av 2013" som du hävdar.

"I början på 2013 kommer 99 % av Sveriges befolkning kunna njuta av 4G- uppkoppling i Tele2s nät "

Så står det på Tele2:s hemsida. Net4Mobility bygger inte 3G-nät så de lär syfta på LTE om de skriver "very high capacity"

Ser ingen anledning att misstro det. De har som sagt krav på sig att täcka 100% av alla hushåll som inte kan få minst 1 Mbit på annat sätt när 2014 är slut. Annars väntar dryga böter från staten. Ska de ha en chans att hinna klart så måste ha hunnit rätt långt nu eftersom den sista procenten bor över en så stor yta.

tack! hur är länken för att kunna ladda ner alla carrier bundles? hade den förut men hittar den inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 17:16
Ursprungligen av Michael Holm:

tack! hur är länken för att kunna ladda ner alla carrier bundles? hade den förut men hittar den inte

http://ax.itunes.apple.com/WebObjects/MZStore...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-11 11:37

Måste bara kolla med er som har Telenor.
Var i kontakt med Telenors kundtjänst, och då säger personen jag pratar med där att de som inte har deras nya abonnemang, som kom för några veckor sedan, inte har 4G aktiverat, utan att man måste byta till deras nya abonnemang när väl 4G kommer igång.
Jag har ett väldigt bra abonnemang, med "fri surf", utan att jag måste betala 9:-/dag i och med att jag inte har någon övre gräns.
Ni som testat LTE med Telenor, har ni deras nya abonnemang, eller gamla?

  • Superhjälte
  • 2013-04-11 12:24
Ursprungligen av vicce:

Måste bara kolla med er som har Telenor.
Var i kontakt med Telenors kundtjänst, och då säger personen jag pratar med där att de som inte har deras nya abonnemang, som kom för några veckor sedan, inte har 4G aktiverat, utan att man måste byta till deras nya abonnemang när väl 4G kommer igång.
Jag har ett väldigt bra abonnemang, med "fri surf", utan att jag måste betala 9:-/dag i och med att jag inte har någon övre gräns.
Ni som testat LTE med Telenor, har ni deras nya abonnemang, eller gamla?

De som testade tidigare i tråden hade företagsabbonemang där LTE ingick. För att få LTE med Telenor privat så måste du byta till någon av de nya abonnemangsformerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-11 12:33
Ursprungligen av Zop:

De som testade tidigare i tråden hade företagsabbonemang där LTE ingick. För att få LTE med Telenor privat så måste du byta till någon av de nya abonnemangsformerna.

Okej, då är jag med, synd då jag tror Telenor kommer tappa kunder på grund av det. Telenor kommer i alla fall tappa en kund som varit hos dem i över 7 år. Tycker Telenor blivit mycket sämre på sistone, medan andra operatörer ryckt upp sig. Men det hör ju inte till denna tråden.

Ursprungligen av vicce:

Okej, då är jag med, synd då jag tror Telenor kommer tappa kunder på grund av det. Telenor kommer i alla fall tappa en kund som varit hos dem i över 7 år. Tycker Telenor blivit mycket sämre på sistone, medan andra operatörer ryckt upp sig. Men det hör ju inte till denna tråden.

Tror inte dem tappar några kunder för att vissa inte förstår prioriteringen mellan antingen 4G och hyffsat begränsad surf eller obegränsad surf i 3G. Det är ett val var och en får göra helt enkelt. Personligen kommer jag aldrig upp i 10GB surf men så använder jag min telefon som telefon och inte som modem.

Ursprungligen av westerlu77:

Man kan ju undra om Tele2 gjorde rätt val o lansera LTE om det inte rätt snabbt blir en rejäl bättring på täckningen.
Som det är nu så kan det faktiskt kvitta..

Jag tror (som andra skrivit tidigare i tråden) att Tele2 vill avlasta sitt 3G-nät. De bygger som bekant ihop med Telia och tillsammans har dessa operatörer kanske 75% av alla Sveriges mobilabbonemang. Det finns ganska många Iphone 5 och kan man få en del av dessa att surfa i LTE istället där belastningen är som högst så är det win-win. Man har faktiskt inte lovat något när det gäller täckningen.

Telenor har inte samma problem med överbelastat 3G-nät så det är rätt förståeligt att de har lite mer is i magen.

Dock lär inte LTE 1800 nånsin bli heltäckande. Likt 2600-bandet så lär det bara användas där kapaciteten på 800 och 900-banden inte räcker. De lägre frekvenserna ger mycket mer täckning för pengarna. Man får verkligen hoppas att nästa Iphone har riktigt LTE-stöd. Något annat vore rent självmord från Apples sida då snart sagt alla konkurrenternas toppmodeller har det.

Var det någon annan som fick 1GB extra efter att ni uppgraderat till 4G?

Hade bara 1GB innan då jag inte behöver mer, men nu såg jag att jag har 2GB när jag kollar på Mitt Tele2. Så länge det är något Tele2 bjuder på är det ju lugnt, men jag vill inte betala extra för något jag inte behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-12 14:25

har även fått igång det på med Comviq nu (nästan). har ett problem att när telefonen slår över till LTE så rensas APN från surf.tele2.se så jag måste skriva in 4g.tele.se.

Något fel i override filerna?

Ursprungligen av xtrem:

har även fått igång det på med Comviq nu (nästan). har ett problem att när telefonen slår över till LTE så rensas APN från surf.tele2.se så jag måste skriva in 4g.tele.se.

Något fel i override filerna?

När det gäller mobilt bredband så ska Comviq ha APN tom. Men det är kanske skillnad på telefon och mbb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-12 23:41
Ursprungligen av grenhall:

När det gäller mobilt bredband så ska Comviq ha APN tom. Men det är kanske skillnad på telefon och mbb.

nej. det funkar med 4g.tele2.se, inte med tomt.

problemet är att det som står innan (under 3G) rensas när LTE kopplas på. bara APN infon, MMS-infon finns kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 00:01
Ursprungligen av heffaklump17:

Var det någon annan som fick 1GB extra efter att ni uppgraderat till 4G?

Hade bara 1GB innan då jag inte behöver mer, men nu såg jag att jag har 2GB när jag kollar på Mitt Tele2. Så länge det är något Tele2 bjuder på är det ju lugnt, men jag vill inte betala extra för något jag inte behöver.

En kampanj som löper under hela din bindningstid, gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 22:58

Är jag dum i huvudet?
Jag lyckas inte få tillbaka originalinställningarna för carrier bundle. Jag följde "hemma-hack"-instruktionerna i tidigare tråd och ville nu när det är officiellt släppt gå tillbaka till originalinställningar. Vad jag än gör (inkl ställa in i carrier-testing, välja alt-restore i iTunes och därefter välja officiella tele2's .ipcc-fil så får jag inte till det. Det står ändå i telefonen under Inställningar -> Om -> Operatör Telenor DK 14.1.
Vad gör jag för fel? Jag blir galen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 23:12
Ursprungligen av josie:

Är jag dum i huvudet?
Jag lyckas inte få tillbaka originalinställningarna för carrier bundle. Jag följde "hemma-hack"-instruktionerna i tidigare tråd och ville nu när det är officiellt släppt gå tillbaka till originalinställningar. Vad jag än gör (inkl ställa in i carrier-testing, välja alt-restore i iTunes och därefter välja officiella tele2's .ipcc-fil så får jag inte till det. Det står ändå i telefonen under Inställningar -> Om -> Operatör Telenor DK 14.1.
Vad gör jag för fel? Jag blir galen.

En ren gissning från min sida. Tele2 har version 14.1 och du har version 14.1. Hade du bara kopierat delar av innehållet från telenor DK så hade du kunnat döpa version till 14.0.1 eller liknande. Men det är försent nu. Jag tror inte du kan byta nu när du har samma versionsnummer.

Troligen måste du göra en fullständig restore för att få till det och då förlorar du din jailbreak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 23:34
Ursprungligen av MagnusM:

En ren gissning från min sida. Tele2 har version 14.1 och du har version 14.1. Hade du bara kopierat delar av innehållet från telenor DK så hade du kunnat döpa version till 14.0.1 eller liknande. Men det är försent nu. Jag tror inte du kan byta nu när du har samma versionsnummer.

Troligen måste du göra en fullständig restore för att få till det och då förlorar du din jailbreak.

Jag gjorde ännu bättre (sämre). Jag tänkte att jag skiter väl i min jailbreak och uppdaterar bara till 6.1.3 eller vad det är upp i nu. Så kanske det löser sig. Blev dock tvungen att återställa då uppdateringen failade och sen så gick det förstås inte att återställa allt från backupen som togs innan uppdaterings-försöket.
Döda. Mig. Varför brydde jag mig ens?!

Bevaka tråden