Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4400 sorg poesi.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Du gamla PM 4400.

Vad hände?

Var det en gnista som tände?

Provade endast att ge dig lite fräsh ny hårdvara.

Ack om jag ändå låtit bli bara.

Du dog.

Men jag kommer ihåg varje gång du log.

Med ditt glada finder smile vid uppstart.

Önskar jag nu bara kunde få upp dig i fart.

*dam* Snyft...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 01:39

Öhh, va? Vad hände med din 4400?

4400 drabbas på ålders höst oftast av brinnade nätaggregat. Antar att det som har skett.

Ja säg det. Skulle installera demo av jaguar på den tänkte dumma jag. Ja........... jag vet det GÅR INTE! Jag har fattat det nu men jag är ju en sådan träenvis idiot.

Jag provade lite patchar och grejer. Innan så bytte jag CD spelaren till en Samsung sm-308 tror jag att den hette. Funka fint innan jag valde demoskivan som startskiva och startade om.

Nu reagerar den inte på P-RAM zappning. Har provat att rycka ur allt och sätta dit igen. Har provat låta den stå i en timme utan batteri. Men den är stendöd. (Därför min poesi) Har provat felsöka alla kort m.m genom att ta ut och sätta i. Men icke sa nicke.

Den har nog gått i graven nu. Jaguaren var för snabb. :=)

Några tipps förutom att sluta vara envis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 02:08

OK, om nätdelen är död kan du väl byta den? Det ska gå med en vanlig pc-nätdel.

Vad händer när du försöker kicka igång datorn? Får du något startplong? Snurrar hårddisken osv?

Hårdisken snurra. CD´n blinkar. Startplongen låter ljuvlig. Men skärmen är kolsvart. :=(

Tappade orken. Så nu står den isärplockad som diskställ. Skoja bara. Nä....jag är jättetacksam för den som kan hjälpa mig lösa detta problem.

Har även provat att köra med en annan hårdisk. Med 9.1 installerat.

Har provat nollställa logiken. Men icke sa nicke.....kolsvart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 02:22

Tänk om det är vajsing på skärmen då? Har du testat med en annan skärm? Det kanske är glapp någonstans?

Japp har testat ny skärm. Har testat med annat grafikkort (Xclaim VR).... tyvärr kolsvart ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 03:32

OK. Den är nog död. Såga upp ett hål i plåtburken, ställ dit en lagom stor plastbalja och vips så har du en fin kattlåda eller ett fågelbad!

Så här!

[ 31 Juli 2002, 03:35: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

LOL

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 11:21

4400 är en underskattad dator. Troligen på grund av sin ATX-aktiga låda

Men... det här med brinnande nätaggregat låter läskigt. Min lillebror har fått min gamla 4400 att ha och spela spel på i sitt rum...låter inte så bra om den plötsligt kan börja brinna... á la PowerBook 5300 ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
OK. Den är nog död. Såga upp ett hål i plåtburken, ställ dit en lagom stor plastbalja och vips så har du en fin kattlåda eller ett fågelbad!

Så här!

LOL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 14:07

Obs! Bilden visar förstås en uppgraderad IBM-dator från 1981.

Vill f ö rekommendera Jim och Diannes mackvariesida.

[ 31 Juli 2002, 14:13: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Okej har provat med ett annat logikkort. DÅ startar den och skärmen är inte svart. Dock så har blixten slagit ner i detta logikkort. Så tangentbordet fungerar inte. Är det detta som kallas maxad otur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 20:46

Bara att ta fram lödkolven och tennsugen då?

Nu funkar den! Lät logikkortet vara helt fritt utan andra kort eller något kopplat till det under ett dygn. Hade även batteriet bortkopplat. Hmmm.....skumt.

Men nu vart jag glad.

Min dikt då?
Var inte den fin?
Den kom ju från hjärtat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-02 15:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
OK. Den är nog död. Såga upp ett hål i plåtburken, ställ dit en lagom stor plastbalja och vips så har du en fin kattlåda eller ett fågelbad!

Så här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 17:02

Slutsats: katter gillar datorer, särskilt Macar.

1
Bevaka tråden