Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta trasigt grafikkort i Mac Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mac pro early 2008. Vid start så hoppar allt igång förutom skärmen. Det verkar som att grafikkortet lagt av.
Nu till min fråga, finns det någon som vet vilket grafikkort som passar till min MP?
Enligt Macoteket så fungerar inte ATI Radeon HD 5770 eller HD 5870....
/Krister

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 00:30

ATI Radeon HD 5770 eller HD 5870 fungerar fint. Jag kanske även har ett Apple Original GeForce 8800 till salu för några hundra (ingen prestanda jämfört med Radeon-korten men beorende på tillämpning funkis).

Då är det bara att lägga in en beställning. Tack för ditt svar.

nuförtiden kan man använda nästan vilket nvidia-kort som helst i sin mac pro. har själv testat med ett GTX 550 Ti utan några större konstigheter.
dock några aber - alla videoutgångar kanske inte fungerar och man får ingen bild alls innan inloggningsskärmen (dvs inget grått äpple under boot).
jag kör enbart cuda på just det kortet (med ett annat kort kopplat till skärm), så det gör inte mig så mycket.

det som kan ställa till problem i just detta fallet med trasigt orginalkort är att man måste installera drivrutinspaketet från nvidias hemsida innan det hela kan fungera.

vad jag förstår fungerar även vissa ati-kort, men har inte testat den varianten.

ett annat problem är att man bara har två 6-pin pcie-strömkontakter i burken (om man lyckats få tag på en extra sladd dvs!) vilket begränsar valmöjligheterna en del.
GTX 660 (icke-Ti) är det snabbaste geforce man kan få men enbart en strömkontakt, afaik. har man dubbla sladdar tillhands funkar upp till 680.

Ursprungligen av Erik.dv:

ATI Radeon HD 5770 eller HD 5870 fungerar fint. Jag kanske även har ett Apple Original GeForce 8800 till salu för några hundra (ingen prestanda jämfört med Radeon-korten men beorende på tillämpning funkis).

tjena

har du kvar 8800 GT för Mac?
har blivit blåst nu 2 gånger på raken på blocket av pc-killar som hävdar att korten dom vill sälja ska funka men det gör det ju aldrig. köpte ett 8800 GTS förra veckan och han försäkrade att det skulle funka men det piper konstant i datorn och inget händer:))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-03 15:06
Ursprungligen av [email protected]:

tjena

har du kvar 8800 GT för Mac?
har blivit blåst nu 2 gånger på raken på blocket av pc-killar som hävdar att korten dom vill sälja ska funka men det gör det ju aldrig. köpte ett 8800 GTS förra veckan och han försäkrade att det skulle funka men det piper konstant i datorn och inget händer:))

Jag har dessvärre sålt det. Vi har dock ett Radeon 4870 att sälja. "Äkta" Mac-kort. Föregångaren till 5870, påminner om 5770 i prestanda.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har dessvärre sålt det. Vi har dock ett Radeon 4870 att sälja. "Äkta" Mac-kort. Föregångaren till 5870, påminner om 5770 i prestanda.

asså jag har ingen som helst aning va som funkar och inte. ska bara ha den som media-burk hemma tänkte jag. har köpt ny burk till studion liksom. den som det gäller är en mac pro dual 2x2.66mhz från sent 2007 i alla fall. pris?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-03 18:07
Ursprungligen av [email protected]:

asså jag har ingen som helst aning va som funkar och inte. ska bara ha den som media-burk hemma tänkte jag. har köpt ny burk till studion liksom. den som det gäller är en mac pro dual 2x2.66mhz från sent 2007 i alla fall. pris?

Jag tror det ska fungera fint i en MacPro fr 2007. Du måste minst köra en senare version av 10.5. Gjorde en sökning och det verkar så. Vi kan ta en ev försäljning per PM.

Ok, maila mig på [email protected]

1
Bevaka tråden