Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-11 22:04
Ursprungligen av filuren:

❤ till er alla tre.

Tackar...det uppskattas

Ursprungligen av biberu:

Inga annonser blockerar sidladdningarna på nya 99mac, men det blir en liten tradeoff mellan tomt utrymme och hastighet ibland på det här sättet.

Skulle man inte kunna lägga en 99mac logga under reklamen för att snygga till då? Med ett Z-index som gör att det täcks av reklamen i förekommande fall?

Jag kan rekommendera webbläsaren AtomicWeb som kostar 15 kr. Den har en inställning som kan aktiveras som gör webbsidor mycket trevligare.

99mac följer något slags trend på webben att mobilanpassade sidor ska visa en gigantisk annons i starten. Tidningarna gör på samma sätt. Det var väl inte riktigt så det var tänkt med responsiv design. Annonsörerna tycker förmodligen att den måste visas så där för annars ser dönickarna den inte. Jag tror nog de får bättre gensvar med mindre bannerannonsner som delar av innehållet man scrollar igenom. Nu blir reaktionen att direkt scrolla bort den där blaffan sen ser man inga annonser alls.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-16 08:48

Går det att söka i en tråd?
Tänkte tipsa om ett program men onödigt om det redan gjorts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-14 08:43

Nu kan man ladda upp bilder till sitt inlägg här på 99mac på ett väldigt enkelt sätt. Du kan välja upp till fem stycken bilder att ladda upp när du skapar en ny diskussion eller svarar på ett inlägg. Bilderna finns kvar så länge ditt inlägg i forumet finns kvar.

  • Upp till 5 st bilder per inlägg

  • Maximalt 1 MB storlek per bild

  • Raderas automatiskt om inlägget raderas

  • Vid ny diskussion eller nytt inlägg (avancerad svarsruta)

  • Fungerar även på mobil och läsplatta

Senast redigerat 2013-09-14 14:07
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-14 08:55
Ursprungligen av Edin:

Nu kan man ladda upp bilder till sitt inlägg här på 99mac på ett väldigt enkelt sätt. Du kan välja upp till fem stycken bilder att ladda upp när du skapar en ny diskussion eller svarar på ett inlägg. Bilderna finns kvar så länge ditt inlägg i forumet finns kvar.

  • Upp till 5 st bilder per inlägg

  • Maximalt 2 mb storlek per bild

  • Raderas automatiskt om inlägget raderas

  • Vid ny diskussion eller nytt inlägg (avancerad svarsruta)

Tackar. Efterlängtad funktion som nu är tillbaka.

Senast redigerat 2013-09-14 11:31
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-14 11:07

Upptäckte en konstig sak.
Om jag klickar notifikationslänken i mailet till en tråd som innehåller bilder så kommer jag aldrig till det senast lästa inlägget.
Utan det kan bli lite var som helst i tråden

Ursprungligen av lappen71:

Upptäckte en konstig sak.
Om jag klickar notifikationslänken i mailet till en tråd som innehåller bilder så kommer jag aldrig till det senast lästa inlägget.
Utan det kan bli lite var som helst i tråden

Det är bara för att sidan laddas rätt innan bilderna laddat färdigt och när de dyker upp pressas man uppåt då de tar mer plats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-14 12:51
Ursprungligen av Edin:

Nu kan man ladda upp bilder till sitt inlägg här på 99mac på ett väldigt enkelt sätt.

Äntligen! Tack!

Citat:
  • Upp till 5 st bilder per inlägg

  • Maximalt 2 mb storlek per bild

  • Raderas automatiskt om inlägget raderas

  • Vid ny diskussion eller nytt inlägg (avancerad svarsruta)

1 MB eller 2 MB per bild?
De kan inte förhandsgranskas eller layoutas i inlägget utan hamnar alltid längst ner?

Ursprungligen av Edin:

Nu kan man ladda upp bilder till sitt inlägg här på 99mac

  • Maximalt 2 mb storlek per bild

Tack! Efterlängtad funktion av många.

Men en max-storlek på 2 millibit, är det inte lite för lite?

Ursprungligen av IngoX:

De kan inte förhandsgranskas eller layoutas i inlägget utan hamnar alltid längst ner?

De hamnar alltid längst ner nu, men det går att flytta taggen i efterhand.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-14 13:53
Ursprungligen av biberu:

De hamnar alltid längst ner nu, men det går att flytta taggen i efterhand.

Som det är på andra forum och inga problem med

Testar att lägga in en bild från iPad, funkar hyfsat smidigt, blir alltid några turer då bilden måste in i min Dropbox först. Bilden visar en ny underrubrik som dock inte syns då jag surfar in m Mac o Chrome...

Ursprungligen av Mymac4ever:

Testar att lägga in en bild från iPad, funkar hyfsat smidigt, blir alltid några turer då bilden måste in i min Dropbox först. Bilden visar en ny underrubrik som dock inte syns då jag surfar in m Mac o Chrome...

https://dl.dropbox.com/s/xr60fjzsu401ssa/Photos-2.jpg

Töm cachen så bör det fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-19 10:22

Nu med iOS 7 i var och varenda enhet så kanske ni får agera snabbt på denna sitens gränssnitt. Jag upptäckte igår att man inte ser texten på de knappar som finns för varje inlägg, så som anmäl/gilla/ändra/svara.

Som det är nu går det inte att använda.

Ursprungligen av zinned:

Nu med iOS 7 i var och varenda enhet så kanske ni får agera snabbt på denna sitens gränssnitt. Jag upptäckte igår att man inte ser texten på de knappar som finns för varje inlägg, så som anmäl/gilla/ändra/svara.

Som det är nu går det inte att använda.

Noterade (och skrev ett inlägg om) samma sak igår. Gäller dock bara med Safari på iPhone, på en iPad syns texten forfarande men knapparna ser fula ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-19 10:27
Ursprungligen av Capeman:

Noterade (och skrev ett inlägg om) samma sak igår. Gäller dock bara med Safari på iPhone, på en iPad syns texten forfarande men knapparna ser fula ut.

Ah, ok. Själv lät jag bli att uppdatera iPad med tanke på ryktena om lagg.

Hur som helst så måste de ordna detta kvickt, det går inte att navigera med iPhone som det är nu.

Ursprungligen av zinned:

Ah, ok. Själv lät jag bli att uppdatera iPad med tanke på ryktena om lagg.

Hur som helst så måste de ordna detta kvickt, det går inte att navigera med iPhone som det är nu.

Jag har i princip inget lagg alls på min iPad 3. Nära obefintligt i alla fall.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har i princip inget lagg alls på min iPad 3. Nära obefintligt i alla fall.

Upplever endast lite seghet i Chrome på min iPad 3.

Ursprungligen av zinned:

Nu med iOS 7 i var och varenda enhet så kanske ni får agera snabbt på denna sitens gränssnitt. Jag upptäckte igår att man inte ser texten på de knappar som finns för varje inlägg, så som anmäl/gilla/ändra/svara.

Som det är nu går det inte att använda.

Detta har jag redan påpekat för @biberu när jag körde in iOS 7 beta.

Ursprungligen av zinned:

Nu med iOS 7 i var och varenda enhet så kanske ni får agera snabbt på denna sitens gränssnitt. Jag upptäckte igår att man inte ser texten på de knappar som finns för varje inlägg, så som anmäl/gilla/ändra/svara.

Som det är nu går det inte att använda.

Ursprungligen av pmarriott:

Detta har jag redan påpekat för @biberu när jag körde in iOS 7 beta.

Det här ska vara fixat nu. Om ikonerna inte syns redan så kan man behöva ladda om ett par gånger för att uppdatera cachen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-19 16:11
Ursprungligen av biberu:

Det här ska vara fixat nu. Om ikonerna inte syns redan så kan man behöva ladda om ett par gånger för att uppdatera cachen.

Suveränt, bra jobbat!

Det fungerar utmärkt hos mig.

@biberu

Två förslag till förändringar på forumet:

1. Ta bort orden "och program" från forumrubriken "Övriga operativsystem och program". Den formuleringen leder bara till missförstånd. Om forumdelarna heter "OS X", "iOS" och "Övriga operativsystem" så blir det mer enhetligt och konsekvent.

2. Lägg till en punkt i "trivselreglerna" om att man ska undvika onödigt långa citat. Man bör inte citera hela inlägg om det inte är absolut nödvändigt. Och om man citerar ett inlägg med bilder, så bör man ta bort bilderna från citatet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Ta bort orden "och program" från forumrubriken "Övriga operativsystem och program". Den formuleringen leder bara till missförstånd. Om forumdelarna heter "OS X", "iOS" och "Övriga operativsystem" så blir det mer enhetligt och konsekvent.

Fixat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

2. Lägg till en punkt i "trivselreglerna" om att man ska undvika onödigt långa citat. Man bör inte citera hela inlägg om det inte är absolut nödvändigt. Och om man citerar ett inlägg med bilder, så bör man ta bort bilderna från citatet.

Kan hålla med om att det är irriterande att läsa långa repeterade citat när de inte är relevanta för svaret, men tycker samtidigt det är svårt att göra något som systemet i princip uppmuntrar genom att skapa automatiskt (citaten behövs för att man ska kunna uppmärksammas på direkta svar, precis som via @Jesper Ohlsson) till ett regelbrott. Dessutom är det ovanligt att man läser forumreglerna så noga, och det skulle behöva modereras på samma sätt som nu: genom att vänligt informera nya eller ovana användare.

Alternativt så går det att välja att citat inte ska expanderas automatiskt i profilinställningarna, men det medför ju andra avväganden.

Bilder ersätts med länkar för att ta mindre plats i automatiska citat.

Ursprungligen av biberu:

Fixat.

Tack.

Ursprungligen av biberu:

...svårt att göra något som systemet i princip uppmuntrar ... till ett regelbrott...

Men där kan väl åtminstone finnas någon form av rekommendation att man bör klippa bort de delar av citatet som inte är relevanta innan man publicerar sitt inlägg - för att förbättra läsbarheten, och därmed öka trivseln. Reglerna kallas ju för trivselregler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 14:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack.

Men där kan väl åtminstone finnas någon form av rekommendation att man bör klippa bort de delar av citatet som inte är relevanta innan man publicerar sitt inlägg - för att förbättra läsbarheten, och därmed öka trivseln. Reglerna kallas ju för trivselregler.

Vi har dock alla olika syn på trivsel på gott och ont

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-25 16:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men där kan väl åtminstone finnas någon form av rekommendation att man bör klippa bort de delar av citatet som inte är relevanta innan man publicerar sitt inlägg - för att förbättra läsbarheten, och därmed öka trivseln. Reglerna kallas ju för trivselregler.

Jag håller med dig Jesper men då förutsätter man samtidigt att den aktuelle användaren kan avgöra vad som inte är relevant. Kalla mig vad ni vill men det anser jag att långt ifrån alla klarar av.

Ursprungligen av zinned:

...förutsätter man samtidigt att den aktuelle användaren kan avgöra vad som inte är relevant. Kalla mig vad ni vill men det anser jag att långt ifrån alla klarar av.

Jag menar inte att det ska vara en straffbar förseelse - det ska vara en rekommendation tillsammans med övriga trivselregler.

De som klarar av att klippa i citaten gör det.
De som inte klarar det låter hela citatet ligga kvar.

Det är väl bättre att man har en rekommendation som underlättar läsningen av forumet, än att bara strunta i "problemet" bara för att vissa inte kommer att följa rekommendationen?

Förhoppningsvis ger rekommendationen en gradvis förbättring. Det blir ju iallafall inte sämre av att informera om hur man bör göra.

På tal om trivselreglerna o andra regler o instruktioner - flytta ut dem ur Feedback o ge dem en egen sektion på forumet. Kalla den nåt i stil med "Tips o Råd".

jag är nyfiken på vad undersökningen som gjordes för ett par månader sedan mynnade ut i..?

Bevaka tråden