Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Johans synpunter på nya 99

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Tidsinställningen. Jag vill inte se att jag har gjort ett inlägg kl 03.26 svensk tid nu när jag inte befinner mig i svensk tidszon. Lokal tid tillbaka i forumet alltså, tack.

2. Misstänker också att fler möjligheter till personliga fininställningar har försvunnit.

3. Man kan inte ångra med cmd-Z i snabbsvarsrutan. Sidan laddas om och allt man skrivit blir borta.

4. Tydligen _är_ blått det nya bruna. Tyckte mig läsa mellan raderna i svaret i beta-sajten för ett par dagar sedan att denna standard-1A-internetblå kulören bara var tillfällig... Så äro tydligen icke fallet?

5. Håller med om det här med citat-trianglarna som måste tryckas på i ett. Nu sitter jag iofs och läser 99mac till 99,9% av tiden på datorskärm, men hur i hela friden kan det vara lättare att dutta på en minipil på sin iPhone istf att scrolla lite? Särskilt med tanke på att triangeln till "första olästa inlägg" tydligen försvann då den var för liten för iOS-enheter...

6. Inlägg hamnar inte i tidsordning. Eller beror det på dagens omläggning?
http://www.99mac.se/forum/p/2134696
Det inlägg jag skrev "03.20" står som #5, och det jag skrev "03.24" står som #4.
(Och som sagt ang tidsinställningarna - jag skrev det på min förmiddag, så i fortsättning vill _jag_ läsa 10.20 resp 10.24.)

Ursprungligen av johan_tanying:

1. Tidsinställningen. Jag vill inte se att jag har gjort ett inlägg kl 03.26 svensk tid nu när jag inte befinner mig i svensk tidszon. Lokal tid tillbaka i forumet alltså, tack.

2. Misstänker också att fler möjligheter till personliga fininställningar har försvunnit.

Vi kommer finputsa siten efter hand. Kan inte lova vilka detaljer som kommer till i förhand men utvecklingen sker löpande.

Citat:

3. Man kan inte ångra med cmd-Z i snabbsvarsrutan. Sidan laddas om och allt man skrivit blir borta.

Det beror på vilken webbläsare man använder. Ctrl-Z fungerar i Chrome, Firefox, Opera, Safari och IE.

Citat:

4. Tydligen _är_ blått det nya bruna. Tyckte mig läsa mellan raderna i svaret i beta-sajten för ett par dagar sedan att denna standard-1A-internetblå kulören bara var tillfällig... Så äro tydligen icke fallet?

Blått är det nya bruna.

Citat:

5. Håller med om det här med citat-trianglarna som måste tryckas på i ett. Nu sitter jag iofs och läser 99mac till 99,9% av tiden på datorskärm, men hur i hela friden kan det vara lättare att dutta på en minipil på sin iPhone istf att scrolla lite? Särskilt med tanke på att triangeln till "första olästa inlägg" tydligen försvann då den var för liten för iOS-enheter...

Vi har många kommentarer om det här och överväger att göra en inställning av det.

Citat:

6. Inlägg hamnar inte i tidsordning. Eller beror det på dagens omläggning?
http://www.99mac.se/forum/p/2134696
Det inlägg jag skrev "03.20" står som #5, och det jag skrev "03.24" står som #4.
(Och som sagt ang tidsinställningarna - jag skrev det på min förmiddag, så i fortsättning vill _jag_ läsa 10.20 resp 10.24.)

Använder du den linjära eller en av de trådade vyerna?

7. Trycker jag på snabbsvar i ovan nämnda tråd, skriver en kommentar och sedan trycker på "Avancerat" citerar jag istället hela första inlägget i tråden.

8. Inga smileys i vare sig snabbsvars- eller avanceratrutan.

Safari 5.1.7 (6534.57.2)
OSX 10.6.8

@johan_tanying:

Citat:

7. Trycker jag på snabbsvar i ovan nämnda tråd, skriver en kommentar och sedan trycker på "Avancerat" citerar jag istället hela första inlägget i tråden.

Vi rekommenderar att man använder svara-knappen för att svara på ett särskilt inlägg. Använder man snabbsvar svarar man alltid på trådstarten och detta förtydligas genom citattexten.

Citat:

8. Inga smileys i vare sig snabbsvars- eller avanceratrutan.

Stämmer. Smilies finns upptagna här:
http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

Eftersom mina spörsmål bröts ut i en egen tråd av @biberu, kanske det är lika bra att fortsätta här:

SÖKNINGEN PÅ FORUMET!

Det var ju meningen att det gamla forumets genomusla sökfunktion skulle förbättras, men jag vete tusan...

Har vid flera tillfällen försökt hitta trådar jag skrivit i genom att söka efter specifika, ganska unika ord som jag minns att jag använt. Nu senast ville jag leta fram en tråd om 13" MBP Retina som jag var säker på att jag beskrev med ordet "underwhelmed".

1. Jag skriver "underwhelmed" i sökrutan uppe till höger. Upp kommer automagiskt

Citat:

DiskussionsforumVisa alla
Fullstor Ipad eller Macbook Air 11? 2013-02-19
Nokia lanserar Lumia 2012-10-02

Den tråd jag letade efter finns inte med...

Ny sökning på Google:

Här finns tråden på plats två och fyra!

Citat:

Fullstor Ipad eller Macbook Air 11? | 99mac
www.99mac.se/.../301553-fullstor-ipad-eller-m...
Jan 15, 2013 – Gå in i en affär och kläm. Sedan blev jag personligen också väldigt underwhelmed av retina på MBPr 13". Anmäl Ändra Gilla 1 Svara · <<<123 ...

Nya Macbook pro 13 tum med retinaskärm en succé | 99mac
www.99mac.se/.../299794-nya-macbook-pro-13-tu...
Nov 7, 2012 – Klämde lite på en kollegas MBPr 13" igår. Otroligt underwhelmed på min ära. Upplevs precis lika tung och åbäkig som den gamla vanliga MBP.

Nokia lanserar Lumia | 99mac
www.99mac.se/forum/.../290833-nokia-lanserar-...
Oct 26, 2011 – Sen tror jag faktiskt att rätt många var "underwhelmed" med iPhone 5, mycket säkerligen på att läckorna har varit ovanligt stora och exakta ...

Nya Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm en succé | 99mac
www.99mac.se/.../3272-nya-macbook-pro-13-tum-...
Nov 7, 2012 – Klämde lite på en kollegas MBPr 13" igår. Otroligt underwhelmed på min ära. Upplevs precis lika tung och åbäkig som den gamla vanliga MBP.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design? | 99mac
www.99mac.se/.../274905-ipad-overhypad-flopp-...
Feb 2, 2010 – I fully expected to be underwhelmed by what I saw. I wasn't. Using the iPad is what sold me on its purpose. It really is like holding a Web page; ...

Här var det ju inte fråga om att man endast sökte på del av ord eller dyl. Vet att samma sak hänt tidigare även där orden är "exact match" men ändå inte dykt upp i forumets sökning.

Ytterligare en lustighet: Om jag söker på 99macs söksida http://www.99mac.se/forum/sok?sid=11295 efter "underwhelmed" (OBS utan citattecken samtliga gånger) så ploppar tråden upp:

Citat:

89
Fullstor Ipad eller Macbook Air 11?
Macbook Pro och Air
2537 visningar

johan_tanying
2013-02-19

89
Nya Macbook pro 13 tum med retinaskärm en succé
Nyhetskommentarer
1613 visningar

johan_tanying
2012-11-14

167
Nokia lanserar Lumia
Mobiltelefoner och surfplattor
1 gillar 17057 visningar

Sedan verkar det ju fortfarande som om forumsökningen prioriterar "exact match" och ibland/ofta (alltid?) helt utelämnar delträffar. Lite fånigt då man sällan kan vara helt hundra på vilken böjningsform, plutal etc som använts. Inte mitt minne iaf.

/ Johan

Dessutom saknar jag fortfarande:
Autosparning av det man skriver i kom

  • mentarsrutan

  • Bilduppladdning inom forumet (100K-gräns/bild är ok då det ju ofta rör sig om dialogrutor och annat småkrafs).

  • Snabbknappar till smileys i kommentarsrutan så att man slipper ha http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat... som bokmärke

  • Automatisk omgörning av webadress till sidans titel.

Webbläsare / klientinformation (om relevant):
Safari 5.1.9, OS X 10.6.8

@johan_tanying: Våra inställningar för snabbsökningen orsakar två problem för ditt test ovan. Det första är att sökningen normalt bara letar i trådar skapade det senaste året, kan behöva justera den inställningen. Det andra är att trådar i nyhetsforumet är exkluderade eftersom att dessa ofta syns två gånger annars, en gång som träff på en nyhet/artikel och en gång till som träff på rubrik eller introduktion i kommentarstrådar, och vi vill undvika att de tar plats från vanliga diskussionstrådar i den korta listan.

Söker man djupare i forumet, antingen genom att klicka på "visa alla" i förhandsgranskningen i sidhuvudet, eller genom att så in under /forum/sok så kan man söka i alla delforum och välja bort datumfiltret:

www.99mac.se/forum/sok?q=underwhelmed

Ta jättegärna bort ettårsgränsen men gör då också samtidigt något åt sorteringen. Nyast överst, typ. Helst också att man kan välja "riktning" osv.

1
Bevaka tråden