Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länknings verktyget är felaktigt mm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Såg att ni ville att felanmälningar ska göras efter en mall men då tycker jag att ni lika gärna kan göra ett formulär för det.

Här är "mitt" fel:

När jag ska lägga in en länk i en postning o klickar på länkverktyget i inläggsverktyget så erbjuds jag endast möjligheten att klistra in url'en. Vill jag ge länken, tex en tioraders länk från Google, ett annat klickbart namn så får jag lägga till lite i det som "länkikonen" ovan ger. Ska försöka förklara nedan (jag har bytt ut hakparanteser mot vanliga paranteser eftersom jag inte lyckades få länkarna synliga på annat sätt):

Såhär ser det ut som jag får när jag klickar på länktecknet:

(url)(/url)

Såhär borde det se ut:

(url= ) (/url)

Likamed-tecknet visar var man kan klistra i länken o i utrymmet mellan andra o tredje hakparantesen kan rubriken sättas. Det extra mellanslaget gör det enklare att träffa rätt när man använder iphone eller ipad utan att man behöver zooma

I gamla 99mac fick man upp en dialogruta för detta förfarandet

Bildlänkningen borde modifieras på samma vis, dvs så det finns åtminstone ett mellanslag mellan andra o tredje hakparantesen alltså såhär (img= ) (/img)

Senast redigerat 2013-02-03 21:50

Tjena!

Du har rätt i det du säger, funktionen du söker finns dock. Lösningen är att först skriva texten du vill ha länkad, markera denna och sedan trycka på länkverktyget. Exempel..

Ursprungligen av Emil B:

Tjena!

Du har rätt i det du säger, funktionen du söker finns dock. Lösningen är att först skriva texten du vill ha länkad, markera denna och sedan trycka på länkverktyget. Exempel..

Väldigt PC-aktigt om jag får säga det själv...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Väldigt PC-aktigt om jag får säga det själv...

Om vi ska kunna lösa problemet är det viktigt att du ger konstruktiv feedback istället för vad nu det där ska betyda. Alla länkar i texten tolkas och kortas dock av automatiskt, du "behöver" bara använda länkverktyget om du vill ändra etikett på länken och har glömt syntax för det.

Se även nedanstående sida:
http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

Edit: Jättelång Google-länk:
https://maps.google.com/maps?q=1+Infinite+Loo...

Säger såhär då: jag tycker är mer till hjälp för någon, såväl som mig själ, snyggare o mer informativt om man förtydligar en länk, tex en länk till Macupdate med en etikett. Sitter man dessutom o bara bläddrar genom en tråd på jakt efter en specifik sak, tex ett programnamn eller en hemsida så är etiketten till betydligt mer hjälp än "http://www.väldigtlångadressmedallakrusiduller.domän..."

Dessutom kan jag inte fatta hur ni kan anse att det är en förbättring eller utveckling att gå från det grafiska användargränssnitt som den gamla länkdialogen innebar till detta

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Säger såhär då: jag tycker är mer till hjälp för någon, såväl som mig själ, snyggare o mer informativt om man förtydligar en länk, tex en länk till Macupdate med en etikett. Sitter man dessutom o bara bläddrar genom en tråd på jakt efter en specifik sak, tex ett programnamn eller en hemsida så är etiketten till betydligt mer hjälp än "http://www.väldigtlångadressmedallakrusiduller.domän..."

Dessutom kan jag inte fatta hur ni kan anse att det är en förbättring eller utveckling att gå från det grafiska användargränssnitt som den gamla länkdialogen innebar till detta

Macupdate?

Ursprungligen av biberu:

?

Du får gärna förklara vad du menar med exemplet. Mitt exempel gällde om jag ville länka till en specifik info/program-sida på Macupdate. Klistrar man däremot in en länk till huvudsidan kan jag tänka mig att det ser ut som ditt exempel.

Låt mig ge ett exempel: jag tipsar i en ganska nylig tråd om verktygsprogrammet Steermouse. Istället för att ge en länk till Macupdates huvudsida o i princip säga "sök själv, den finns där nånstans" så väljer jag att länka direkt fast med stil o med "stil" menar jag att jag ger länken en ny etikett.

Mitt exempel utan etikett:
http://www.macupdate.com/app/mac/19058/steerm...

Mitt exempel med etikett:
Steermouse

Senast redigerat 2013-02-04 00:27
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

?

Du får gärna förklara vad du menar med exemplet. Mitt exempel gällde om jag ville länka till en specifik info/program-sida på Macupdate. Klistrar man däremot in en länk till huvudsidan kan jag tänka mig att det ser ut som ditt exempel.

Låt mig ge ett exempel: jag tipsar i en ganska nylig tråd om verktygsprogrammet Steermouse. Istället för att ge en länk till Macupdates huvudsida o i princip säga "sök själv, den finns där nånstans" så väljer jag att länka direkt fast med stil o med "stil" menar jag att jag ger länken en ny etikett.

Mitt exempel utan etikett:
http://www.macupdate.com/app/mac/19058/steerm...

Mitt exempel med etikett:
Steermouse

Menar du att du vill att den ska autokomplettera rubriken, eller att det ska bli lättare att skriva in en manuell rubrik?

Ursprungligen av biberu:

Menar du att du vill att den ska autokomplettera rubriken, eller att det ska bli lättare att skriva in en manuell rubrik?

Vad menar du med "autokomplettera" ?

Jag vill kunna lägga till en manuell rubrik utan att först behöva fippla med bb-koden för att lägga till delar i den. Om ni inte vill ta tillbaks den dialog som fanns i gamla 99mac så har jag visat exempel ovan på hur jag vill ha det för att enklare kunna posta länkar med modifierad rubrik utan att behöva zooma in 200%, om jag sitter med iPad, för att sedan kunna sätta markören på rätt ställe o klistra in/Skriva

Som jag minns det, rätta mig om jag har fel, så kunde forumet tidigare hämta sidans titel automatiskt när man la in en lång länk. Det får gärna återkomma.

Men det finns en ännu bättre metod. På andra forum så drar jag in faviconen och länken skapas då med sidans titel automatisk. Man slipper allt manuellt kladdande och man får informativa och snygga länkar automatisk.

Så någon av dessa funktioner vore välkommen.

Ursprungligen av Anders T:

Som jag minns det, rätta mig om jag har fel, så kunde forumet tidigare hämta sidans titel automatiskt när man la in en lång länk. Det får gärna återkomma.

Men det finns en ännu bättre metod. På andra forum så drar jag in faviconen och länken skapas då med sidans titel automatisk. Man slipper allt manuellt kladdande och man får informativa och snygga länkar automatisk.

Så någon av dessa funktioner vore välkommen.

Hade missat att man kunde dra och släppa bokmärken och få med rubriken direkt i det gamla svarsfältet. Tack för förslaget! Det stämmer också att det gamla forumet försökte hämta upp rubriker från länkar automatiskt, denna funktion kommer antagligen inte tillbaks inom överskådlig framtid, men jag har noterat önskemålet.

Nu skrev du bokmärken men du kanske menar samma sak? När jag står på en webbsida så tar jag tag i den lilla ikonen i adressfältet och drar in till inlägget.

Ursprungligen av Anders T:

Nu skrev du bokmärken men du kanske menar samma sak? När jag står på en webbsida så tar jag tag i den lilla ikonen i adressfältet och drar in till inlägget.

Yes, menar samma sak.

1
Bevaka tråden