Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg uppstart MBA 2012 med ML

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MIn gamla MB Unibody 2008 med SL är körklar på mindre än en sekund när jag tar den ur sleep. Min nya MBA 2012 med ML kan ta allt mellan två och tio sekunder för att ta emot input. Är detta en ML-feature eller? Typ "måste ha nät först för att se vad som eventuellt kan finnas i iCloud innan jag låter användaren göra något dumt"? Kan väl leva med det men förundras över hur mycket som gjorts lite sämre med ML jämfört med SL.

Ursprungligen av tvamvarg:

MIn gamla MB Unibody 2008 med SL är körklar på mindre än en sekund när jag tar den ur sleep. Min nya MBA 2012 med ML kan ta allt mellan två och tio sekunder för att ta emot input. Är detta en ML-feature eller? Typ "måste ha nät först för att se vad som eventuellt kan finnas i iCloud innan jag låter användaren göra något dumt"? Kan väl leva med det men förundras över hur mycket som gjorts lite sämre med ML jämfört med SL.

Min nya Macbook Air (Mid 2012) har inte detta problem, så det är knappast en "ML-feature". Har dock inget lösningsförslag här.

Ursprungligen av maskh:

Min nya Macbook Air (Mid 2012) har inte detta problem, så det är knappast en "ML-feature". Har dock inget lösningsförslag här.

Intressant! Har du någon iCloud påslagen i System Preferences?

Ursprungligen av tvamvarg:

Intressant! Har du någon iCloud påslagen i System Preferences?

Självklart. Detta är nog inte mer intressant än att det är något fel i din dator. Jag hade gjort det enkelt för mig och kopierat allt viktigt till en extern enhet och sedan installerat om min Macbook.

Ursprungligen av maskh:

Självklart. Detta är nog inte mer intressant än att det är något fel i din dator. Jag hade gjort det enkelt för mig och kopierat allt viktigt till en extern enhet och sedan installerat om min Macbook.

Nja, inte riktigt min modell. Det var en anledning till att jag tröttnade på Windows, att ominstallation var svaret på alla problem. Tycker att det brukar gå att göra en diagnos i OS X, så hoppas på tips. Kikar runt i Console men har inget givet svar därifrån. Skall fortsätta titta då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 10:19

Visst kan man tycka att det är en Windowslösning, men man måste väl ändå väga det mot tiden det tar att försöka hitta problemet, och sedan lösa det, om det går utan en ominstallation. Men det är klart, det kan ju vara lärorikt att leta också
Jag skulle testa en combouppdatering först.

Hm. I Console finns en hel del meddelanden kring hibernate_machine_init och hibernate_page_list_setall; och när jag tittar i /var/vm så hittar jag minsann en sleepimage, detta trots att jag sedan länge kör hibernatemode 0. What gives?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 11:00

Raderade du image-filen när du satte hibernate till 0? Annars är det väl en gammal fil... fast det förklarar ju inte logfilen.

Ursprungligen av kenjon:

Raderade du image-filen när du satte hibernate till 0? Annars är det väl en gammal fil... fast det förklarar ju inte logfilen.

Jodå, det var rm -rf på den direkt efter justering av hibernatemode. Och nu har den dykt upp igen ser jag efter att jag tog bort den i morse.
Hur kan OS X få för sig att skapa en sleepimage när jag har hibernatemode 0!?!?!?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 14:36

Sätt till 1 igen, starta om och sätt till 0.

Ursprungligen av kenjon:

Sätt till 1 igen, starta om och sätt till 0.

Hjälper nog inte, men detta hoppas jag funkar: http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=16...

Ursprungligen av tvamvarg:

Hjälper nog inte, men detta hoppas jag funkar: http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=16...

Nu vaknar den snabbt som den skall. Det verkar ha varit det. ML-feature alltså.

Hej!

Första gången jag postar här men har lurkat och fått svar på mina problem tidigare genom att läsa i forumet.

Nu är det så att jag har detta problem också och misstänkte att det var en feature eller bug, men något som var fel.
Dock måste jag säga att länkarna som verkar funkat i denna tråd säger mig väldigt lite, jag är inte extremt datakunnig men brukar med lite hjälp lösa det jag vill lösa så det jag undrar är om någon kan beskriva felet på ett lite mer lättförståelig sätt.
Fruktansvärt frustrerande att behöva vänta på att datorn ska bli användningsbar innan man kan börja jobba med den.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-13 11:30

Har du problemet att den startar upp sakta alltså? Vad har du provat? Vad har du för dator och version av OSX?
Har du valt Startdisk i Systeminställningarna? Kollat skivrättigheter och hårddisken med Skivverktyget? Lagt in Combouppdateriingen? Raderat Nätverket från din Keychain och lagt in det igen?

Senast redigerat 2013-04-13 11:48
Ursprungligen av kenjon:

Har du problemet att den startar upp sakta alltså? Vad har du provat? Vad har du för dator och version av OSX?
Har du valt Styartdisk i Systeminställningarna? Kollat skivrättigheter och hårddisken med Skivverktyget? Lagt in Combouppdateriingen? Raderat Nätverket från din Keychain och lagt in det igen?

Jag har en Macbook pro 2,5 GHz Intel Core i5 med OSX 10.8.3

Egentligen har jag inte gjort något mer än sökt runt på vad detta problem innebär och försökt hitta dom platserna i datorn där problemen ska lösas men inte lyckats.
Mitt problem är som sagt att efter jag har haft locket nedfällt på min laptop och den har hamnat i sleepmode så kan det, när jag ska använda den igen ta cirka 2 minuter innan ens styrplattan har kontakt med pekaren och allt är låst tills den "vaknat till".
Så är det inte på min MBP som jag har haft i 4-5 år och har aldrig varit.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-13 11:47

Testa det jag skrev i inlägget ovan, och återkom om det inte löser sej. Eller återkom med vad som löste det

Ursprungligen av austroton:

Hej!

Första gången jag postar här men har lurkat och fått svar på mina problem tidigare genom att läsa i forumet.

Nu är det så att jag har detta problem också och misstänkte att det var en feature eller bug, men något som var fel.
Dock måste jag säga att länkarna som verkar funkat i denna tråd säger mig väldigt lite, jag är inte extremt datakunnig men brukar med lite hjälp lösa det jag vill lösa så det jag undrar är om någon kan beskriva felet på ett lite mer lättförståelig sätt.
Fruktansvärt frustrerande att behöva vänta på att datorn ska bli användningsbar innan man kan börja jobba med den.

Tack på förhand!

Problemet bestod i att Mountain Lion skapade en sleepimage (en fil där innehållet i RAM sparas ner för Hibernation) och att denna lästes upp igen när datorn togs ur sleep - och detta trots att jag hade ställt in att Hibernation inte skulle användas (genom kommandot "sudo pmset hibernationmode 0"). Det tog lite tid för datorn att läsa upp filen från disk, i mitt fall ca 10 sek, 2 min låter väldigt länge men... Genom att ta bort filen sleepimage från /var/vm och ersätta den med en egen tom fil, och begränsa rättigheterna på denna fil så att operativsystemet inte kunde komma åt den - då skippades denna rutin vid uppstart och datorn blev användbar på någon sekund.

Om du provar detta så se till att du kan gå tillbaka, kolla vilken hibernationmode du hade, se till att din sleepimage-fil tas bort etc (ingen fara att ta bort en sleepimage som systemet har skapat, den skapas igen när datorn försätts i hibernation).
Rapportera hur det går.

1
Bevaka tråden