Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av skärmarna i Iphone, Ipad Mini och Ipad

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra är egentligen skärmen i en Iphone eller Ipad? Vi har testat dem ordentligt och det visar sig att skärmarna i Apples bärbara produkter håller god kvalitet.

Läs hela artikeln här

Är inte det testat tidigare ett antal gånger - eller är detta en nyhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-12 08:54

Jag har inte sett det tidigare, eller så har jag missat det. Däremot har Macarnas skärmar testats från och till.

Ursprungligen av adress@mac:

Är inte det testat tidigare ett antal gånger - eller är detta en nyhet.

Vi testade skärmarna på nya Imac tidigare i vintras. Du kan läsa det här: http://www.99mac.se/artikel/3469-analys-av-skarmpanelerna-i-nya-imac.

Testade ni med skärmskydd på? ser ut som det på bilden, borde ju påverka resultatet isf?

Ursprungligen av jimel:

Testade ni med skärmskydd på? ser ut som det på bilden, borde ju påverka resultatet isf?

Bilden är ett stilleben för artikelns skull, inte själva mätningen.

Ipad retina, Ipad mini och Iphone 5 hade inga skydd på sig. Skärmskydd kan påverka mätningarna och det är lätt att kontrollera. I fallet ovan är det min 4:a och det skyddet som sitter på har ingen effekt på färgerna. Möjligen att NASA skulle ha synpunkter ifall de tänker använda Iphone-skydd när de skickar upp JWST om några år.

Eller om vi vänder på det. Ifall skydden hade så stor effekt att det påverkade mätningarna mot en sämre (eller teoretiskt bättre) riktning skulle alla kunna se att det var färgat bara genom att hålla upp filtret mot ljuset. Ett skärmskydd som påverkar färgtemperaturen med exempelvis +300 K skulle alla kunna se som ett blått filter. Men även en sådan tydlig förändring skulle ligga inom variationen vi ser mellan dessa fyra olika exemplar.

Det som har störst inverkan på min Iphone 4 är dess användning. Sedan jag mätte den för cirka ett år sedan har den blivit något blåare (ca 5% mer blå genom att rött och grönt har minskat) vilket är typiskt för vita lysdioder (blå diod med gult fosfor) där den gula fosforn bleks i takt med användningen. Men det är fortfarande under de nivåer som jag skulle säga handlar om exemplarvariationen. Nu är de tre olika Iphone 4 jag har mätt upp inget vidare statistiskt underlag men skillnaden mellan exemplar är större än slitaget jag mätt upp och definitivt större än alla skydd jag har sett.

Endel skydd jag sett tycker jag förvränger bilden på något sätt, speciellt om man tittar lite från sidan, har iof mest sett androider från sidan då jag inte vågar titta rakt på dom (kan ju få synfel )

Men bra att det inte var skydd på iaf, bäst att ta bort alla fel källor man kan

Körde ett test på min iPad2 som att ni inte hade med det i ert test.
Tänkte komplettera lite.

Mätare: i1pro (dev-d)
Mjukvara: CalMan 5.1
pattern: AVSHD709 MP4 pattern

85cd/m2 vid 100 % Vitt, hade satt ljusreglaget lite över mitten.

Edit:
Kan vid senare tillfälle labba med ljusreglaget, S-kurvan i gamman borde man kunna få bort genom att sänka ljusreglaget lite.

1
Bevaka tråden