Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockningsstation för Thunderbolt-användare

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Matrox var under flera år ett stort namn inom grafikkort. Idag är företaget aktivt inom flera andra områden, där ett är tillbehör för Mac-datorer. Företagets nya dockningsstation, DS1, är på ytan ett intressant tillbehör för de med bärbara Mac-datorer som har Thunderbolt-anslutning.

Läs hela artikeln här

Visst skulle en extra TB-port vara bra. Men om man tittar på vad som finns på marknaden idag så får du mer än dubbla priset för att få en extra TB-port.

Det är Intel som bromsat utvecklingen. Belkin har varit på gång länge med en TB "hub" till ett mer konsumentanpassat pris men har fortfarande inte levererat. Komplicerad teknik och höga utvecklingskostnader gissar jag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-02-15 10:12

Varför har man satsat på USB2-portar? Hade det inte varit bättre med USB3 på alla portar. Vidare hade som sagt varit trevligt med en thunderboltport till. Sen en displayport-port också då hade jag varit nöjd.

Ursprungligen av tawi:

Varför har man satsat på USB2-portar? Hade det inte varit bättre med USB3 på alla portar. Vidare hade som sagt varit trevligt med en thunderboltport till. Sen en displayport-port också då hade jag varit nöjd.

DVI går ju att konvertera till Displayport så det är ett mindre problem. USB 3.0 överlag hade också varit trevligt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Visst skulle en extra TB-port vara bra. Men om man tittar på vad som finns på marknaden idag så får du mer än dubbla priset för att få en extra TB-port.

Det är Intel som bromsat utvecklingen. Belkin har varit på gång länge med en TB "hub" till ett mer konsumentanpassat pris men har fortfarande inte levererat. Komplicerad teknik och höga utvecklingskostnader gissar jag.

Det verkar som Belkin är på gång nu:

http://www.belkin.com/us/F4U055/p/P-F4U055

Ser mycket intressant ut, både prismässigt och designmässigt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-02-15 15:49

Det tar sig, helt klart. Prismässigt vet jag inte, för en tusenlapp men inte för två. Det plus moms och svenska påslag är vi väl uppe i 2500 för en hubb som inte borde kosta mer än 600 kr tycker jag, men men ett steg i rätt riktning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 21:10

Ligger ute för 2316 på Liontech, klarar 1920x1080 (HDMI, 1200 för DVI versionen) och man kan inte ansluta andra TB enheter till samma kedja. Drar kräver mycket ström och kräver en 24W nät-adapter, är förhoppningsvis för men genomsnittet ligger nog väsentligt under detta.

8100 för en 27" TB Display.
5316 för Matrox DS1, Magsafe laddare och hyffsad 24" IPS Full-HD skärm.

Undrar om Belkin enheten kommer att tillåta DP passtrough eller vad det kallas.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2013-02-16 09:38

Dessutom måste man lägga ut runt 300 kr på en Thunderbolt-kabel också, för en sån ingår väl inte?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-16 14:10

Belkin-burken verkar bara ha stöd för bildskärmar som ansluts via TB, inte DVI.
Dual DVI vore trevligt på en sådan pryl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-17 18:28

Ja, om det ska vara någon ordning på detta så måste den antingen ha DisplayPort ut eller DualLink-DVI. Den enda TB skärm som finns är ju Apples och det finns ingen vits att ha någon av dessa enheterna om man har en TB-Display.

Här har det för övrigt dykt upp en Thunderbolt till HDMI-adapter för sju dollar: http://www.monoprice.com/products/product.asp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 23:10
Ursprungligen av Joacim Melin:

Här har det för övrigt dykt upp en Thunderbolt till HDMI-adapter för sju dollar: http://www.monoprice.com/products/product.asp...

Fast det är väl endast en passiv MiniDP till HDMI adapter? Antagligen eftersom Apple inte är supertydliga med att en Thunderbolt fungerar som Mini-DisplayPort om den kopplas till en MiniDP enhet.

TB porten kommar att användas i kompatibilitetsläge med DP som betyder att den skickar ut "DP signaler" (inte TB signaler som innehåller PCI-E och DP muxat). Jag säger "DP signaler" eftersom DP i sig självt kan vara bakåtkompatibelt med HDMI / DVI-D eller VGA och när adaptrar som signalerar att de vill ha en av dessa två typer av signaler så skickas de över DP kontakten. Det är därför som DP inte kan hantera Dual Link DVI-D utan en aktiv adapter, för det finns inte nog ledare i kabeln för att klara av bakåtkompatibilitet med dessa signaler.

TB är således en riktig "layer cake" med olika standarder. Ur en TB port kan det fysiskt få TB, DP, DVI-D / HDMI eller VGA signaler. Inte undra på att Apple med Lightning byggde in en aktiv ARM SOC i adaptrarna som kan anpassa sig till ett större antal signaler utan att behöva så många ledare (nu finns det för närvarande endast en HDMI adapter med denna teknologin, men möjligheten finns för fler varianter).

Edit: Av någon anledning citerade jag fel post.

Senast redigerat 2013-04-10 23:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 23:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Mycket - Caldigit har jag stort förtroende för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-11 07:31
Ursprungligen av Joacim Melin:

Mycket - Caldigit har jag stort förtroende för.

Enda dilemmat är deras svenska distribution är "non-excistant". Hoppas på bättring där!

Ursprungligen av Erik.dv:

Stämmer det att dockan även tar hand om laddning om jag kopplar in min MBP via Thunderbolt? Eller måste jag även koppla in magsafe i den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-26 14:44

Du måste även koppla in Magsafe.

Ursprungligen av kenjon:

Du måste även koppla in Magsafe.

Crap.. Går det att lösa på något sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-26 19:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Crap.. Går det att lösa på något sätt?

Nej, Thunderbolt överför bara ca 10 W och jag tror att riktningen är Host -> Device.

När det kommer en dockningstation som ger flera DVI eller displayport där varje monitor registreras som en enskild och inte en enda stor virtuell monitor blir jag glad.

Arbetsgivaren har inga problem med att ge mig en Mac som arbetsredskap men Apple monitor är svårare då thunderbolt inte leker så bra ihop med kollegors datorer.

Nu behöver jag er hjälp. Har nyligen köpt mig en MBPr 15" och skulle behöva en bra docka till den på mitt skrivbord. Så här ser min set-up ut:

1. Skärm/monitor - HDMI/DVI
2. Apples tangentbord med kabel - USB
3. Externt ljudkort - USB (I framtiden thunderbolt då jag har läst att det är snällare mot processorn)
4. MIDI Keyboard - USB
5. Kommer att köpa mig en extern HDD - Thunderbolt/USB 3.0
6. iPhone-docka - USB

Väldigt många enheter via USB dvs. Vilken docka är lämplig för mig? Skulle den från Caldigit med HDMI fungera bra med en USB-splitter?

Är lite sugen på den här:
http://zenboxx.com/collections/all

Senast redigerat 2013-12-02 10:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-02 10:39
Ursprungligen av Joacim Melin:

DVI går ju att konvertera till Displayport så det är ett mindre problem. USB 3.0 överlag hade också varit trevligt.

Missade detta tidigare, men att konvertera DVI till Displayport är väl inte möjligt inom rimlig budget? Det går inte att använda en DP-DVI kabel baklänges eftersom det en sådan adapter eller kabel gör är att signalera till DP enheten att den ska aktivera en form av bakåtkomtabilitets modus och lämna ut DVI-single link signaler istället för DisplayPort signaler (de är inte elektroniskt kompatibla i övrigt).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu behöver jag er hjälp. Har nyligen köpt mig en MBPr 15" och skulle behöva en bra docka till den på mitt skrivbord. Så här ser min set-up ut:

1. Skärm/monitor - HDMI/DVI
2. Apples tangentbord med kabel - USB
3. Externt ljudkort - USB (I framtiden thunderbolt då jag har läst att det är snällare mot processorn)
4. MIDI Keyboard - USB
5. Kommer att köpa mig en extern HDD - Thunderbolt/USB 3.0
6. iPhone-docka - USB

Väldigt många enheter via USB dvs. Vilken docka är lämplig för mig? Skulle den från Caldigit med HDMI fungera bra med en USB-splitter?

Thunderbolt är egentligen bara 4xPCI-Express 2.0 lanes + DisplayPort 1.1 / 1.2 i en kabel. Det betyder att en thunderboltskärm eller dockingstation är två saker:

  • Möjlighet att dekoda DisplayPort signaler och skicka till en skärmpanel eller en HDMI, DVI, DP port

  • Olika tillbehör anslutna via PCI-Express. T.ex. USB 2/3 kontroller + lämplig HUB, PCI-SATA eller PCI-FW800 bryggor.

Kort sagt: Alla enheter i en TB docka behöver en egen kontroller, det betyder att med största sannolikhet så ansluts ljudkort i TB-dockor via USB, eftersom det är billigare än att använda en PCI-E lane till ljudkort ensamt. Det är bland annat så det fungerar i Apples egen TB Display. Ljud går över TB över PCI-E över USB. Du kommer därmed inte att vinna något med Caldigit enheten jämfört med att koppla ett ljudkort direkt i datorn via USB.

Gigabit nätverket ser ut att gå via ett Intel NIC (i210) som ansluts via PCI-E, så det borde prestera bra om inte bättre än de som sitter i Apple datorer som leveraras med PHY.

Senast redigerat 2013-12-02 10:49
Ursprungligen av beh:

Ljud går över TB över PCI-E över USB. Du kommer därmed inte att vinna något med Caldigit enheten jämfört med att koppla ett ljudkort direkt i datorn via USB.

Menar du då att jag inte vinner ngt i ren prestanda eller att det inte kommer att fungera i huvud taget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-02 11:35
Ursprungligen av barbapappa_86:

Menar du då att jag inte vinner ngt i ren prestanda eller att det inte kommer att fungera i huvud taget?

Du vinner ingen prestanda, eftersom ljudkortet i Caldigit enheten redan är anslutet via USB. Jag verifierade detta genom att ta en titt på drivrutinerna som finns att ladda hem på deras sida.

Ursprungligen av beh:

Du vinner ingen prestanda, eftersom ljudkortet i Caldigit enheten redan är anslutet via USB. Jag verifierade detta genom att ta en titt på drivrutinerna som finns att ladda hem på deras sida.

Sidär. Tack för info Så samma sak om jag löper ett nytt ljudkort som kör via thunderbolt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-02 11:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Sidär. Tack för info Så samma sak om jag löper ett nytt ljudkort som kör via thunderbolt?

Inte nödvändigtvis, men ljudkort som använder Thunderbolt PCI-E direkt verkar vara dyrare studio-kort med flertalet kanaler i klass med följande: http://apogeedigital.com/products/symphony-64...
Så det beror på vad du är ute efter.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det verkar som Belkin är på gång nu:

http://www.belkin.com/us/F4U055/p/P-F4U055

Ser mycket intressant ut, både prismässigt och designmässigt.

Jag kör med den och den fungerar ypperligt anser jag dock hade det varit önskvärt med en extra TB port på den .

Ursprungligen av beh:

Inte nödvändigtvis, men ljudkort som använder Thunderbolt PCI-E direkt verkar vara dyrare studio-kort med flertalet kanaler i klass med följande: http://apogeedigital.com/products/symphony-64...
Så det beror på vad du är ute efter.

Inte ett studiokort iaf. Sikar tex in på att köpa nytt, då en Apogee Duett 2. Men då vet jag att jag inte kommer att spara på processorn.

Man kanske borde köpa en Apple-display istället..

Ursprungligen av barbapappa_86:

Man kanske borde köpa en Apple-display istället..

Deras Cinema Display menar du? Jag stod i valet och kvalet och velade där med. Men eftersom att deras skärm kostar 9450:- och en docka kostar 2490:- Så valde jag dockan + en 27" Dell IPS (visserligen "bara 1920x1080 upplösning") istället för att det duger för mina behov. På så vis kan jag likaväl ta en till 27" Dell IPS och ändå komma billigare undan än 1 Cinema Display. Jag jobbar på 3 skärmar med vmware w7 och mavericks i unity simultant.

Bevaka tråden