Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Markera mail som ska till papperskorgen

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kör jag 10.8.2 och kan inte längre markera flera mejl genom att enkelt dra musen över dem jag vill slänga - tyvärr droppar det in mycket spam. Nu måste jag markera dem en och en och hålla nere kringlan.

Tidigare kunde man hålla nere den och dra med musen över alla och markera.

Ibland vill jag markera alla mejl mellan vissa datum och dra över dem till en egen mapp. Det går inte längre – eller vad är det jag inte fattar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-15 22:02

Det räcker att klicka på det första, sedan hålla nere kringla och klicka på den sista i raden. Du behöver inte klicka på alla däremellan.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-15 23:58

Förlänger en markering gör man med _Shift_!

Cmd/Kringla/Äpple väljer enskilda objekt. Båda två fungerar åt andra hållet också för att minska förlängningen el ta bort enskilda objekt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-16 11:15

Just, de där två blandar jag alltid ihop, och måste testa själv varje gång, vilket som gör vad. Det är ju precis tvärtom i Windows, förstås.

Ursprungligen av kenjon:

Just, de där två blandar jag alltid ihop, och måste testa själv varje gång, vilket som gör vad. Det är ju precis tvärtom i Windows, förstås.

Det fungerar på samma sätt i Windows.
Shift för att förlänga markering, CTRL för att markera enskilda.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-16 12:24

Näh, är det sant? Det måste jag kolla, jag hade absolut för mej att det var tvärtom...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-16 14:13

Tack för svar! Men, inte får jag det att funka. Inte går det att markera det första och sedan sista och förvänta sig att alla däremellan markeras. Här verkar behövas en extremt övertydlig förklaring för att få mig att göra rätt! Någon som sitter inne med det?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-03 20:27

Dubbelklickapådethärordet, sedan flyttar du markören, håller ner Shift och klickar HÄR!

Voila.

@jas; ha fördragsamhet. Jag fattar inte riktigt vad du menar. Vadå dubbelklicka...? Hur som helst jag får inte till det. Just nu går det bara att ta bort mina 537 "spam" i skräpkorgen genom att ta bort dom en och en. Extremt tråkig procedur istället för att markera större grupper. Jag vill ju inte markera allt för det kan ju faktiskt finnas något som jag inte vill slänga bland dessa.

I tidigare Macversioner var det enkel, men inte nu längre. Eller rättare sagt jag kan inte knepet.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-21 16:57

Dubbeklick innebär två klick på samma ställe inom en kort tidsrymd!

@jas; Själva momentet dubbelklicka har jag fattat. Men jag fattar inte var jag ska dubbelklicka? "dethärordet"?. Och vad innebär HÄR?

Han menar att du ska dubbelklicka på "dethärordet" i texten, sedan flyttar du markören till ordet "HÄR" och klickar igen medan du håller inne skift-tangenten. Det funkar precis på samma sätt att markera mail i listan.

Ursprungligen av pmarriott:

Han menar att du ska dubbelklicka på "dethärordet" i texten, sedan flyttar du markören till ordet "HÄR" och klickar igen medan du håller inne skift-tangenten. Det funkar precis på samma sätt att markera mn ska göraail i listan.

Tyvärr, det är något jag inte fattar men det verkar vara omöjligt att markera flera mejl på en gång. Jag har nu 1398 mejl jag vill markera för att föra över till en mapp, men tyvärr funkar det inte för mig med ovanstående instruktion. Om jag dubbelklickar öppnas ju mejlet, så det är väl inte det som menas att man ska göra!?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-26 22:19

När det gäller objekt i en lista markerar du det första objektet (ett klick), flyttar/bläddrar, håller ner Shift och klickar så långt du vill ha markeringen!

Det är ju bara pröva sig fram, hålla ner Shift för att förlänga eller förkorta, Cmd för att lägga till eller ta bort enskilda objekt.

1
Bevaka tråden