Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudproblem via HDMI - Kan inte justera volymen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har helt plötsligt blivit av med möjligheten att justera volymen på Mac Mini när extern TV är ansluten via HMDI. Jag använder alltså externa högtalare som är anslutna till TV:n. Symbolen för ljudreglaget i menyraden är "grå" och går inte att justera. Allt har fungerat tidigare med den här anslutningen.

Ursprungligen av Guvistan:

Har helt plötsligt blivit av med möjligheten att justera volymen på Mac Mini när extern TV är ansluten via HMDI. Jag använder alltså externa högtalare som är anslutna till TV:n. Symbolen för ljudreglaget i menyraden är "grå" och går inte att justera. Allt har fungerat tidigare med den här anslutningen.

Det går inte att justera volymen när du skickar ljudet via HDMI. Det är inte sannolikt att det fungerat att göra så tidigare via HDMI.

Tack för svaret men det är faktiskt så att jag har kunnat reglera volymen på ljudet från macen till TV:n på det här sättet, så något galet är det

Tack för svaret men det är faktiskt så att jag har kunnat reglera volymen på ljudet från macen till TV:n på det här sättet, så något galet är det

Blandar du inte ihop det med att du kan ändra volymen i iTunes t.ex. som du sen skickar vidare?
Soundflower kan förmodligen lösa det åt dig.

HDMI audio volume control on Mac OS Lion

Ursprungligen av http://apple.stackexchange.com/questions/33203/volume-keys-not-working-with-hdmi-audio-on-mac-osx-lion:

The audio signal over HDMI is encoded. Encoded audio streams should be normalized to 0 dB. You cannot change this behavior as the audio signal would not be normalized anymore. You can only use the volume controls of your TV set.

Some programs (like iTunes) have volume control themselves, those can be used to change the volume of that specific program. (Although this goes somewhat against the principle that HDMI audio should be normalized.)

Ursprungligen av keptang:

Blandar du inte ihop det med att du kan ändra volymen i iTunes t.ex. som du sen skickar vidare?
Soundflower kan förmodligen lösa det åt dig.

HDMI audio volume control on Mac OS Lion

Soundflower fixade problemet. Jag hade i o f s installerat Soundflower tidigare men tydligen hade det hänt något som gjorde att det inte fungerade. Tack för hjälpsamma svar!

1
Bevaka tråden