Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels 8, egen partition eller bara VM?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-26 16:01

Hej!
Har en dator med riktigt bra prestanda (topputrustad iMac late 2012 27") och ska installera Windows 7 Pro via Parallels 8.
Windows ska användas mycket men datorn ska ändå köras i OS X och inte dedicerat i boot camp.
Är det bäst att ändå göra en partition med boot camp eller ska man gå på att bara installera som en VM?
Vilket är mest krävande för datorn?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-26 23:44

Du får bättre prestanda med BootCamp, men du måste då starta om när du ska köra Windows.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-27 04:59

Som kenjon säger så blir prestandan bättre med BootCamp. Nackdelen är att du måste boota om för att köra Windows om du nu inte funderar på att skaffa Paralells Desktop. Du kan då köra Windows från din BootCamp-partition utan att bota om i Windows. Smidigt om man bara behöver göra något snabbt i Windows. Inte samma prestanda som en omstart men som sagt, det är ju inte alltid man behöver köra tunga saker i Windows.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-27 11:12

Tack för era svar!
Får be om ursäkt om jag uttryckte mig lite luddigt. Skillnaden på BC och Parallels är jag medveten om, min fråga syftade mer på om man får en högre prestanda om man knyter Parallels till en BC partition eller om det blir samma skrot och korn som att installera det som en ren VM?
Alltså, Parallels kommer att användas, frågan är bara hur man ska installera det för att få ut optimalt med prestanda.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-27 12:22

I så fall spelar det ingen roll skulle jag tro. Vet inte hundra. Men det är ju smidigare att installera Windows genom Paralelles iom att Paralells tildelar det diskutrymme du behöver. Dvs att ju mer program och andra filer du tankar in desto större blir den diskimage som Paralelles kör mot. Bara fördelar tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-27 14:26

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 16:00

Jag får nog sparka igång mig tråd igen :S

Någon som vet om datorn måste jobba hårdare om man kör Parallels från en BT partition?
Har en kund vars fläktar (MBA late 2012, i7 med 8gb ram) drar igång på full speta när han jobbar i windows.
Han kör ML, Parallels 8 och Win 7 Pro (64bit) som gäst. Han kör windows som eget fönster på helskärm och bläddrar därmed genom skrivborden.

Läst att många upplever problem (vilket också inträffar här) med att Parallels drar >100% CPU, och jag har testat många av de fixar som finns.
Däremot har ingen skrivit ut om de kör BT eller ren VM, så, är någon skillnad för datorn att bara köra en ren VM eller en VM baserad på en BT partition?

Någon mer lite erfarenhet?

@kladda, bör inte spela någon roll.
Testat med andra VM-lösningar som VirtualBox/VMware?

Kanske kan göra några energisparinställningar så att datorn alltid presterar på max? Har inte OS X framför mig så kan inte kolla, vet att det går i Windows.
Om datorn klockar ner och VM behöver kraft men den inte får det från host-os så kan jag tänka mig att det sker också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 16:20

Hmm tackar...ska kika på detta. Vet att det går att sätta prioritering på processer för hur mycket de ska få dra från processorn. Detta kommer nog dock ställa ned prestandan en del..
Sjukt ändå, den har 2GB RAM och 2 kärnor att använda, ändå dyker problemet upp. Kunden hatar det och jag förstår han.
Får nog testa att ta bort BC och se om en ren VM fungerar bättre.. alternativt installera om Parallels, det ska också kunna hjälpa har jag läst.

P.s nej jag har inte testa någon annan VM-lösning.

2GB RAM kan vara för lite. Precis som om du skulle köra Lion/Mountain Lion med 2GB, inte så kul.
Öka på RAM så kanske det fixar sig så enkelt, 3GB ska räcka väl. Såvida det finns RAM att ta av från host-OS.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-26 10:42

Jag kör paralells på en iMac 27" late 2012 med 24GB ram och i7 (sedan i morse). Jag dedicerade 8 GB ram och en processor till Windows 7 och märker inte att processorn ska gå onödigt tungt. Men att tilläggas bör att allt jag gjort de senaste två timmarna är att ladda ner uppdateringar till windows. Helt sjukt att det inte ska finnas ett färdigt paket att ladda ned med allt på!

På temat processorer, bör man ge Windows fler? Hur många har jag?

@andas, ge Parallels 2 kärnor, du har 4.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-27 17:07

Gjorde en clean install av win 7 som ren VM. funkade sjukt bra och processorn jobbade på 3-6%. Installerade sedan antivirus (windows).. 4-7%, körde sedan in flash och då händer det grejer. Vi uppstart av IE (32bit eller 64bit, testade båda) drar Parallels VM igång och kör upp till 150%. Bara om man går in på flashsidor och/eller sidor som är ganska krävande. Aftonbladet osv.
Sjukt irriterande och fläktarna jobbar sönder.
Prosessorn i win miljö visar på 35-45% användning.

Antar att jag ska fortsätta optimera flash (som är i 32bit version), men sofar har inget hjälpt.
Borde det göra skillnad att installera flash i 64bit-version istället?

1
Bevaka tråden