Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mindre kontrast i dagens design stil

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-30 20:40

Hotmails nya difusa och kontrast svaga stil är nog ytterligare ett tecken på hur dagens design inte gillar kontrast bland färgerna. Man såg det här i den designförändring som skett (japp, 99mac.se låg steget före Microsoft).

Men det som stör mej är den brist på tydlighet och enkel överblick som nu verkar vara så populärt.

Varför ska ikonerna för olika saker endast vara tre nyanser mörkare än bakgrunden? Tre av de fyra e-mailen i skärmdumpen har svarats på men när man ser hela listan av e-mail så är det svårt att snappa upp denna information snabbt.

Kontrast har en djupt rotat mänsklig effekt. Ni som jobbar med design enligt dagens mode, varför strävar man bort ifrån det som är naturlig mänsklig reaktion? Frågan berör alltså inte bara Hotmail eller 99mac.se utan design i allmänhet.

I ditt exempel, behöver man mer?
Less is more.

Tycke och smak är dock oerhört subjektivt och det finns inga rätt eller fel.
Folk tycker olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-30 21:05
Ursprungligen av keptang:

I ditt exempel, behöver man mer?
Less is more.

Tycke och smak är dock oerhört subjektivt och det finns inga rätt eller fel.
Folk tycker olika.

Jag var ute efter en motivering varför man inte ska kunna se ikonerna lätt mer än att jag har fel...

Form över funktion verkar vara dagens motto.

Som jag skrev, tycke och smak, alla tycker inte om lakrits.
Hur du får det att framstå som att du har fel får du gärna förklara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-30 21:59
Ursprungligen av keptang:

Som jag skrev, tycke och smak, alla tycker inte om lakrits.
Hur du får det att framstå som att du har fel får du gärna förklara.

Du ifrågasätter varför man skulle vilja ha mer kontrast, "less is more" osv.

Jag undrade hur folk tänker när man designar med mindre och mindre kontrast, strävar efter ett urvattnat utseende. Jag var inte ute efter att övertygas om att dagens trend är bättre.

Ursprungligen av TureB:

Du ifrågasätter varför man skulle vilja ha mer kontrast, "less is more" osv.

Jag undrade hur folk tänker när man designar med mindre och mindre kontrast, strävar efter ett urvattnat utseende. Jag var inte ute efter att övertygas om att dagens trend är bättre.

Jag ifrågasätter ingenting kring vad du skrev utan gav dig en länk med mer information om vad som gäller just nu.
Jag lämnar det där.

Nu vet jag inte varför Microsoft eller någon annan har designat så men jag kan uttala mig om varför jag har gjort några designs med mycket #333, #f6f6f6, #DDD, #CCC-färger.

Det handlar i grund och botten att man inte vill stjäla fokus från andra saker. Som jag gissar i Microsofts fall så vill man inte stjäla fokus från rubrikerna för mailen med en massa färger runt omkring. Min gissning är dock att ikonerna bara är ljusgråa innan man markerat dem eller?

MEN! När jag, till exempel, designar sidor för kommunalt och statligt bruk eller för vilket annat bolag som har krav på lättläslighet. För de som ser lite dåligt, är färgblinda t.ex. så blir dessa "nya" kontraster extremt otydliga och omöjliga att läsa. Så det beror på hur mycket research man gör och vilka krav som kommer från analytikerna.

Vet inte om det är ett tillräckligt svar på din undran men det kanske förklarar lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 20:01

Citat av grenhall "Min gissning är dock att ikonerna bara är ljusgråa innan man markerat dem eller?" (eftersom jag vill att det ska synas i inlägget)

Nix, ikonerna är otydliga med flit, vilket är huvudfrågan i tråden. Se min skärmdump nedan som visar tre e-mail som jag svarat på och ett som jag inte svarat på:

Jag har nu fortsatt använda Hotmail under dagen och otydligheten med dålig kontrast samt total avsaknad av avgränsningar för textbox m.m. är störande.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-31 20:26

Håller med TureB här. Kontrastlösheten är ett aber för mig med. Det är bara att titta hur OS X ser ut idag. Nyanserna mellan bakgrund och ikoner i sidofältet är det inte många snäpps skillnad på. Som tur är finns det program som Xtrafinder som råder bot på dumheten. Den här förklaringen med att det skulle stjäla fokus från andra saker har jag svårt att förstå. Det enda det fokus det stjäl för mig är att hitta något.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-03-31 20:30

TureB har rätt då han säger att kontrasterna är sämre bland nyare sidor. Om det är av ondo eller godo lär många tvista. Jag är av åsikten att det är av båda. Visst, det blir snyggare. Men hur användarvänligt är det om besökaren/användaren inte kan se vad som menas?

Jag levde länge i tron att folk som gnällde över små stilstorlekar var gnällspikar. Sedan passerade jag en magisk ålder och började se dåligt på nära håll. Nu är jag kritisk granskare till mycket. Och bara för att kontraster inte är något problem för mig själv så kan jag förstå dem som så tycker.

Frågan är egentligen ganska enkel. Om man inte vill ha en smal målgrupp så ser man till att innehållet presenteras för fler än denna.

Ja, just det. Jag skrev att jag var av båda åsikter. Låt design vara dåligt designat (för oss med ej optimal syn) om ni vänder er till tonåringar utan glasögon. Eller erbjud alternativ css-mall via någon käck länk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 20:51
Ursprungligen av filuren:

TureB har rätt då han säger att kontrasterna är sämre bland nyare sidor. Om det är av ondo eller godo lär många tvista. Jag är av åsikten att det är av båda. Visst, det blir snyggare. Men hur användarvänligt är det om besökaren/användaren inte kan se vad som menas?

Jag levde länge i tron att folk som gnällde över små stilstorlekar var gnällspikar. Sedan passerade jag en magisk ålder och började se dåligt på nära håll. Nu är jag kritisk granskare till mycket. Och bara för att kontraster inte är något problem för mig själv så kan jag förstå dem som så tycker.

Frågan är egentligen ganska enkel. Om man inte vill ha en smal målgrupp så ser man till att innehållet presenteras för fler än denna.

Ja, just det. Jag skrev att jag var av båda åsikter. Låt design vara dåligt designat (för oss med ej optimal syn) om ni vänder er till tonåringar utan glasögon. Eller erbjud alternativ css-mall via någon käck länk.

Dels som ni också nämner så gör man antingen texten så ljus som möjligt, eller så om texten är mörk så mörkar man samtidigt upp bakgrunden, allt för att ta bort kontrast.

Men inte bara det, man gör allt för att ta bort ramar, de olika bitarna av många websidor (nya 99mac.se inräknat, jag har egentligen varit här i nästan 7 år, gå bara in på http://www.99musik.se/ för att se lite hur tydligare det var).

Det är även en underlig design vad gäller olika ytor, vissa bitar ger man knappt någon yta medan andra delar av sidor får massor av yta till ingen nytta.

Problemet som jag ser det är trenden mer än en enstaka sida.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-07 12:09

Design är just trender, ergonomi i alla dess former är underordnat!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-04-07 14:04
Ursprungligen av TureB:

Det är även en underlig design vad gäller olika ytor, vissa bitar ger man knappt någon yta medan andra delar av sidor får massor av yta till ingen nytta.

Precis så är det här också. När man läst färdigt en sida av en tråd klickar åtminstone jag till nästa sida i tråden eller bläddrar upp överst (som man av någon anledning måste göra nu för tiden) för att komma vidare dit jag vill. Om man av någon anledning skulle skrolla ner finns det en massa länkar och lite annat smått och gott. Hur många av er är det som brukar vara där och kolla? Inte jag i alla fall.

1
Bevaka tråden