Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första betaversion av OS X 10.8.4 släppt

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Utvecklingen av OS X Mountain Lion fortsätter. Apple har nu släppt en första betaversion av OS X 10.8.4 till utvecklare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2013-04-02 15:41

Intressant, så fort efter 10.8.3.
Undra vad dom hittade som dom måste fixa till.

Ursprungligen av devos:

Intressant, så fort efter 10.8.3.
Undra vad dom hittade som dom måste fixa till.

Det handlar inte om att de har hittat något speciellt som måste fixas till. Utvecklingen pågår hela tiden. Så det är helt normalt att beta-versionerna av nästa version börjar komma så snart efter släppet av senaste versionen.

Om det hade handlat om någon "panik-bugg", så hade man förmodligen släppt en 1.1-version av 10.8.3 i stället. Sådant har hänt.

Undrar var 10.9 tagit vägen. I februari förra året hade de ju visat upp 10.8, nu är det april...

Ursprungligen av Capeman:

Undrar var 10.9 tagit vägen. I februari förra året hade de ju visat upp 10.8, nu är det april...

Kommer nog annonseras i sommar. Man jobbar med en cykel på 12-18.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 18:09
Ursprungligen av keptang:

Kommer nog annonseras i sommar. Man jobbar med en cykel på 12-18.

Ja, det skulle inte förvåna mig om man visar OSX 10.9 och iOS 7.0 på WWDC i Juni.

Jag är högst nyfiken på vad 10.9 kan tänkas innehålla. Mer grafiskt kladdande eller nya funktioner som faktiskt tillför något?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag är högst nyfiken på vad 10.9 kan tänkas innehålla. Mer grafiskt kladdande eller nya funktioner som faktiskt tillför något?

Siri och kartor, bl.a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 19:22
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag är högst nyfiken på vad 10.9 kan tänkas innehålla. Mer grafiskt kladdande eller nya funktioner som faktiskt tillför något?

Hoppas på mer än så. Siri och Kartor - visst, fungerar det så fine men jag kunde bry mig mindre. Ett ordentligt optimerat system, Apple får gärna se över bizzara GUI-element, se över saker som minneshantering m.m. Senaste OSX med ordentliga tekniska genombrott var väl 10.6. iCloud får de gärna se över så det fungerar, AppStore behöver ses över... Det vore kul med "facelift - over and under the hood". Nya tekniska features så som uppdaterad CoreMedia, OpenGL, CoreAudio, förbättrad multi-taskig och minneshantering samt ett visuell lyft också. Finder skulle gärna få sig en ordentlig genomgång även om såhär efter 12 år känns det otroligt. Animationerna och bling-blinget får finnas där om det tillför något. De ska däremot inte vara en "belastning" för användaren som det ibland är nu. Fullscreen Apps måste bli användbara på annat än en 11" MacBook Air. Ett Notification Center som gör mer än idag (Finder säger ex inte till när den kopierat klart något, Safari säger inte till när den laddat ner något, man kan inte skicka notifikationer mellan enheter etc). Vettigt företag / fleranvändarstöd för iCloud, AppStore m.m.

Listan är mycket lång. Jag kan säker skriva "100 features" som Apple brukar få med.

Siri kan jag personligen leva utan i OS X. Jag vill se mer optimering, möjlighet att slå av en massa saker på ett enklare sätt än att vara nere i terminalen och rota. Jag tänker det snabba och smidiga med 10.6.8 med de nya funktionerna som finns i 10.8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 22:29

Undrar om Apple kommer att kunna släppa ännu en version av OS X utan att ersätta HFS+?
Siri och Kartor i datorn är helt ointressant för mig.
Jag hoppas på att de tänker till när det kommer till all grafik, även de små sakerna. Passar de nya gråa platta scrollbarsen med den glasiga Docken. Får man känslan av att Papperskorg-symbol hör till samma operativ som eller Meddelande-symbolen? Varför är Hårddisk-symbolen en intern hårddisk och inte en extern, hur många har sett en sådan egentligen?
Varför fungerar Meddelanden med sina fönster så pass speciellt?
Varför kan jag inte hoppa över en trasig fil när jag kopierar 2 miljoner filer som tar 5h speciellt eftersom den bråkiga filen alltid kopieras 15 min från slutet.

Ursprungligen av keptang:

Kommer nog annonseras i sommar. Man jobbar med en cykel på 12-18.

Var har du hört 18? 12 är det enda jag hört och det kom de ju ut med bara förra året. Trist att de redan är försenade.

Ursprungligen av Capeman:

Var har du hört 18? 12 är det enda jag hört och det kom de ju ut med bara förra året. Trist att de redan är försenade.

Apple har alltid jobbat med 12-18 månader, kolla historiken.
Har Apple publicerat ett releasedatum på 10.9 iom att det är försenat som du säger?

edit: Tar väl lite extra tid nu för att bli av med skeuomorphism-skräpet också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 01:28
Ursprungligen av acke:

Undrar om Apple kommer att kunna släppa ännu en version av OS X utan att ersätta HFS+?
Siri och Kartor i datorn är helt ointressant för mig.
Jag hoppas på att de tänker till när det kommer till all grafik, även de små sakerna. Passar de nya gråa platta scrollbarsen med den glasiga Docken. Får man känslan av att Papperskorg-symbol hör till samma operativ som eller Meddelande-symbolen? Varför är Hårddisk-symbolen en intern hårddisk och inte en extern, hur många har sett en sådan egentligen?
Varför fungerar Meddelanden med sina fönster så pass speciellt?
Varför kan jag inte hoppa över en trasig fil när jag kopierar 2 miljoner filer som tar 5h speciellt eftersom den bråkiga filen alltid kopieras 15 min från slutet.

Ja, där kan Apple göra massor på "enkla" vardagssysslor som filkopieringar. Gör systemet lite smartare utan att göra en "Lion file versions". I teorin är det en grym funktion att ha i systemet, i praktiken undrar jag om det inte ställde till mer frågetecken än lösningar. Se över GUI:et. Varför har dockan svarta / inverterade pop-uper när inga andra standard komponenter i OS:et har det? Varför fick Safari en pop-up lösning ala iOS för filnerladdningar? Varför inte förbättra och behålla den filhanterare i Safari som redan fanns och gör så ex. FTP fungerar korrekt och att man får propra resume download funktioner? Om Apple nu ska migrera bort från QuickTime till CoreMedia med, tydligen, QuickTime X som front-end, varför har man satt en praktikant på GUI-desigen för? Programmet har en "minimum storlek" på filmen (tänk om Photoshop hade det samma för bilder!) och play-back HUD:en är bland det mest idiotiska som finns. På tal om detta har QuickView lidit av en playback bug av rörligt media sedan 10.7 där det "flimrar" eller "flickrar" momentant till svart. Detta på ny och äldre hårdvara. ColorSync-stödet är också det lite skakigt i OSX - varför färghanteras inte dockan men, i stort sätt, resten av finder + filhanterare? När vi är inne på färghantering - ge oss 10-bpp färg system wide! När ni är inne och fixar se till så ARD får stöd för bild och ljud - jag tror Microsoft har haft detta i 10 år. På tal om ljud - ge oss stöd för bitstreaming av HD-format!

Men om vi istället tittar på saker Apple verkar vilja satsa på: iCloud, iMessage, Calendar. Varför fungerar alla dessa så halvdant? iMessage är extremt lynnigt, har inte SMS-stöd (vilket borde vara hur enkelt som helst att lösa) och grupp-funktionerna är sådär. Varför inte göra något riktigt bra?

iCloud har väl potential men är rörigt och fungerar inte bra om man går bort från individen. Det är ett stort problem för många kan jag tänka mig.

Kalender-funktionen i iOS och OSX är okej men skulle kunna vara så mycket mer om Apple bara gav sig fan på att göra något med det.

The list goes on…

Ursprungligen av keptang:

Apple har alltid jobbat med 12-18 månader, kolla historiken.
Har Apple publicerat ett releasedatum på 10.9 iom att det är försenat som du säger?

edit: Tar väl lite extra tid nu för att bli av med skeuomorphism-skräpet också.

Nja, nu får du nog kolla historiken själv. Mellan Tiger och Leopard var det 30 månader, mellan Leopard och Snow Leopard var det 22 månader och mellan Snow Leopard och Lion var det 23 månader. Sen släpptes Mountain Lion exakt ett år efter Lion och i samband med att ML presenterades i februari sade Apple att de skulle gå över till en årlig release cycle.

Om man nu vill tolka "årlig" som att det (teoretiskt) kan vara upp till 23 månader mellan släppen så är det ju ingen större skillnad mot hur det var förr och Apples uttalande skulle då vara meningslöst. Dessutom, ju mer man slirar med OS X, desto mer troligt är det att släppet av OS X krockar med släppet av iOS, vilket i sin tur skulle försena OS X ytterligare, om nu Apple sin vana trogen vill hålla fokus på ett "produktsläpp" åt gången.

John Gruber säger (http://branch.com/b/apple-to-begin-iphone-pro...) att iOS 7 innehåller större visuella förändringar och har blivit försenat. Därför har man plockat folk från 10.9-teamet igen (känns det bekant?), vilket skulle stödja min hypotes om att OS X är försenat. Och ja, enligt både Gruber och Ritchie är skeumorfismen ganska utrensad ur åtminstone iOS 7.

Ett nytt filsystem hade varit väldigt, väldigt trevligt. Stöd för iSCSI hade varit najs också. Överlag känns OS X och lagring som ett område där Apple inte tycks bry sig nämnvärt - har man lite mer extrema behov pekar de på Xsan och sen är den diskussionen över.

Tittar man på OS X Server hade det varit trevligt om Apple kunde implementera samma webbnylle till mailen som de har i iCloud. Ett trevligt gränssnitt för Postgresql i Server-appen hade ju varit roligt också.

Stöd för virtualisering kunde vara betydligt bättre. Det hade varit grymt om man i OS X eller OS X Server kunde köra ytterligare virtuella maskiner med OS X direkt från operativsystemet. I dagsläget kan jag känna att visst, man kan köra Parallels Desktop eller Vmware Fusion men de körs som applikationer i operativsystemet och det hade varit grymt om det gick att starta virtuella maskiner när man startar upp sin Mac utan att behöva slå på automatisk inloggning, slå på automatisk uppstart av Fusion / Parallels och sen automatisk start av sina virtuella maskiner. Detta är säkerligen något Apple aldrig kommer att ens överväga men med tanke på att Fusion (som är min favorit) är så pass kraftfullt så är det något man kan använda i ett företag för att migrera bort gamla servrar och annat som står och skräpar. Kanske en funktion för att enkelt migrera gamla Xserves till virtuella maskiner som körs under OS X Server framför att försöka migrera dem till en ny Mac med OS X Server med blandade resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 12:22

Jag ser hellre att OSX / iOS 2013 blir försenat 6 månader och blir riktigt bra kontra det lite ljumna mjukvarusläppen Apple haft på senare år.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag ser hellre att OSX / iOS 2013 blir försenat 6 månader och blir riktigt bra kontra det lite ljumna mjukvarusläppen Apple haft på senare år.

Dito. De kan vänta ett år till. Eller två. Det här med att pressa ut releaser en gång per år är bara trams.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 13:05
Ursprungligen av Joacim Melin:

Dito. De kan vänta ett år till. Eller två. Det här med att pressa ut releaser en gång per år är bara trams.

Exakt. Har man något konkret att komma med - go for it. Men att släppa årliga releaser för att är bara dumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 21:34

Ganska duktigt off-topic nu på ett sätt men måste nämna den här också. Har 9 server-adresser i Anslut till server...-fönstret. Alla är IP-nummer. Varför finns det inget sätt för mig att kunna "döpa om" servern till ett namn? Stenålder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 16:03
Ursprungligen av acke:

Ganska duktigt off-topic nu på ett sätt men måste nämna den här också. Har 9 server-adresser i Anslut till server...-fönstret. Alla är IP-nummer. Varför finns det inget sätt för mig att kunna "döpa om" servern till ett namn? Stenålder.

Eller kunna gruppera saker under denna funktion. Connect to server hanterar både VNC, AFP, SMB och (bristfälligt) FTP. Vill man förbättra / integrera systemet mer skulle denna funktion kunna utökas med andra server-protokoll - ex FilerMaker eller Portfolio.

Det finns säkert 100 sådana här dumma brister i OSX Apple borde se över och göra OS:et kraftfullare, mer logiskt men potentiellt enklare för nya användare.

Och ännu en ny beta (12E33a) släpptes 17/4.

http://www.macrumors.com/2013/04/17/apple-see...

Och så var det dags för nästa - 12E36 släpptes 23/4.

http://www.macrumors.com/2013/04/23/apple-see...

Senast redigerat 2013-04-25 07:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 22:38

Mycket test av grafikdrivrutiner. What's cooking in the big Apple?

Ny vecka, ny beta...

Nu har de släppt 12E40.

http://www.macrumors.com/2013/04/30/apple-see...

Sjätte betaversionen, 12E47, åtta dagar efter den förra.

http://www.macrumors.com/2013/05/08/os-x-10-8...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-11 14:13

Intressant med denna release är stöd för nVidias "Titan" GPU vilket troligen betyder att man även har stöd för kommande GTX 7XX som baserar sig på samma plattform som Titan.

Och nu 12E52, en vecka sen 12E47.

http://appleinsider.com/articles/13/05/15/app...

Bevaka tråden